Gå til innhold

Bråstopp høyt sukkerinntak - hvilke virkninger kan jeg vente?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er en slank kvinne i midten av 30-årene. De siste to-tre månedene har jeg spist gradvis mer sukker og godteri. De siste ukene byttet jeg ut måltider med kake etc. Jeg er i en vanskelig livssituasjon og har brukt sukker som trøst. Det må det bli slutt på nå.

På fredag bestemte jeg meg for å kutte ut sukker helt fra kostholdet. De siste dagene har jeg vært uvanlig slapp og tung i kroppen, noe som merkes både under treningsøkter og rolige gåturer. 

Antar at dette lave energinivået kan skyldes at jeg har kuttet karbohydrater og nå ligger på et mye lavere kaloriinntak enn jeg har gjort den siste tiden. Eller reagerer ikke kroppen på denne måten? Hvilke andre virkninger kan jeg forvente i denne brå endringen av kostholdet?

Anonymkode: 9db6a...123

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er mindre energi og fokus og mer sult til å begynne med. Det gikk helt over i løpet av noen dager og da fikk jeg mye mer stabil energi, var mett lengre, sov bedre og det var lettere å stå imot sult hvis jeg ikke hadde anledning til å spise.

Anonymkode: 46001...5ef

• Liker 2
Skrevet

De første dagene kan du føle deg fullstendig tom for energi, siden kroppen har vent til seg kjapp tilgang på lettomsettelig næring. Det blir en omstilling. Jeg kuttet også ut en del raske karbohydrater og ble veldig fort sliten den første tiden.

Skrevet (endret)

Hvorfor spiser du ikke bare mer av sunn mat som ikke inneholder sukker? Du skriver at du har et lavt kaloriinntak, så da er det ikke rart du er slapp. Du må spise mer mat! Ikke kutt karbohydrater. Fyll på med frukt, poteter, ris osv, så tipper jeg du vil føle deg bedre.

Endret av anonymLala
  • Liker 1
Skrevet

Jeg fikk en tung depresjon da jeg gikk cold turkey på sukker.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk et par dagers hodepine samt at i hodet mitt prøvde jeg å finne på alle slags unnskyldninger for sukker. Typ "den ene lille sjokoladebiten gjør vell ikke noe". Hold ut det går over 😊

Anonymkode: 9a6f3...1d0

AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar! Fortsatt sliten og matt i kroppen. I tillegg sover jeg veldig urolig og tisser masse (kan det være vann som har vært bundet i kroppen som kommer ut?🤔). 

Heldigvis har jeg sluppet både hodepine og søtsug. Nå slipper jeg også den konstante dårlige samvittigheten, og det er godt 😊

Anonymkode: 9db6a...123

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...