Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, snakket med fastlegen om tidlig ultralyd og ikke mange dagene etter fikk jeg brev i posten om at jeg fikk tidlig ultralyd godkjent, men hvor tidlig er en tidlig ultralyd? Jeg fikk i midten av september og da er jeg ca 17/18 uker på vei.. er ikke det seint?

Anonymkode: cb46f...a3d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo nærmere ordinær UL 😛 Jeg hadde TUL i uke 7

Anonymkode: 56d0a...dae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde tidlig ultralyd i uke 7 jeg og. Hadde også en til i uke 11, før den ordinære i uke 18/19. Så ja, det er sent. Hva er årsaken til at du skal ha det? Tenker bare ifht å kunne ringe å forklare det og evt få ny tidligere? 

Anonymkode: c07fe...2db

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg hadde tidlig ultralyd i uke 7 jeg og. Hadde også en til i uke 11, før den ordinære i uke 18/19. Så ja, det er sent. Hva er årsaken til at du skal ha det? Tenker bare ifht å kunne ringe å forklare det og evt få ny tidligere? 

Anonymkode: c07fe...2db

TS her! Mens var litt kortere og kom litt sent så er en mulighet at jeg er lengre på vei.
legen mente og at siden dette var veldig uplanlagt og siden jeg er en veldig usikker person kunne hatt godt av å se og høre barnet.
Tar mann kontakt med sykehuset som sendte brevet eller fastlegen? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde i uke 6, da jeg ble gravid med prevensjon, så det var for å vite hvor langt jeg var på veg. Deretter i uke 9 for å se om baby levde.

Og så ordinær i uke 19.

Anonymkode: c7d8d...4d6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

TS her! Mens var litt kortere og kom litt sent så er en mulighet at jeg er lengre på vei.
legen mente og at siden dette var veldig uplanlagt og siden jeg er en veldig usikker person kunne hatt godt av å se og høre barnet.
Tar mann kontakt med sykehuset som sendte brevet eller fastlegen? 

Jeg ville kontaktet fastlegen 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg ville kontaktet fastlegen 

Okei, takk for svar! Skal kontakte fastlegen imorgen:-)

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du allerede har fått en time hos sykehuset så ville jeg kontaktet dem direkte, slik at det blir litt fortgang i sakene og at det ikke skjer gjennom flere ledd som igjen kan føre til misforståelse og forsinkelser.

Anonymkode: eeb36...32f

Skrevet

I uke 18 hadde jeg ordinær ultralyd. Tels ikke som tidlig ultralyd så seint 🤷🏻‍♀️

• Liker 1
Skrevet

Høres egentlig ut som det var en innkalling til ordinær ultralyd du fikk? :vetikke: Kanskje ikke legen forsto at det var en tidlig ultralyd du ønsket...? Det må man uansett ha en god grunn for å få henvist til, så uten noen plager e.l så kan det blir vanskelig. Jeg ville bestilt privat om jeg var deg :Nikke: Uke 9-12 er fin tid å dra på.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (11 timer siden):

Høres egentlig ut som det var en innkalling til ordinær ultralyd du fikk? :vetikke: Kanskje ikke legen forsto at det var en tidlig ultralyd du ønsket...? Det må man uansett ha en god grunn for å få henvist til, så uten noen plager e.l så kan det blir vanskelig. Jeg ville bestilt privat om jeg var deg :Nikke: Uke 9-12 er fin tid å dra på.

TS her 🙂 ikke vet jeg, fikk bare beskjed fra fastlegen at hun skulle henvise meg til tidlig ultralyd siden det kan hende jeg er lengre på vei.. 

privat ultralyd er det på privatsykehus da? Lille plassen jeg bor på har vi bare et sykehus og det er offentlig:-) 

AnonymBruker
Skrevet
Niny skrev (19 timer siden):

I uke 18 hadde jeg ordinær ultralyd. Tels ikke som tidlig ultralyd så seint 🤷🏻‍♀️

TS her! Kanskje jeg bare har fått ordinær ultralyd da 😞 

AnonymBruker
Skrevet

Han mente vel bare at han henviste deg til «tidligere» ultralyd siden du var litt lenger på vei. Dvs uke 18 og ikke 20.

Anonymkode: a99d5...098

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke får tidlig ultralyd, bestill privat så får du raskt. 

Anonymkode: f412f...04b

• Liker 1
Skrevet

privat ultralyd er det på privatsykehus da? Lille plassen jeg bor på har vi bare et sykehus og det er offentlig:-) 

Privatpraktiserende gynekolog. Er ofte på klinikker, og disse må man betale for. Man får egentlig ikke henvist tidlig ultralyd av legen sin hvis det ikke er noe galt/spesiell grunn. Unntaket er den ordinære rundt uke 18 som alle får. 

AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (12 timer siden):

Privatpraktiserende gynekolog. Er ofte på klinikker, og disse må man betale for. Man får egentlig ikke henvist tidlig ultralyd av legen sin hvis det ikke er noe galt/spesiell grunn. Unntaket er den ordinære rundt uke 18 som alle får. 

Ts vet ikke hvor langt hun er på vei, det er grunn nok. 

Anonymkode: 8d795...925

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts vet ikke hvor langt hun er på vei, det er grunn nok. 

Anonymkode: 8d795...925

Dette. Om man er usikker på hvor langt man er på vei så er det viktig å få fastsatt svangerskapslengde tidlig, blant annet så man kan få OUL på riktig tidspunkt! Det skal være grunn nok til å få tidlig UL i det offentlige. Ville tatt kontakt med legen igjen for oppklaring.

Anonymkode: a9651...5a6

AnonymBruker
Skrevet

Tidlig UL er vel fra uke 6 eller 7 til uke 13 ca? Ville tatt kontakt med legen igjen og spurt, kanskje det har vært noen misforståelser her :)

Anonymkode: 4d2c6...5a8

AnonymBruker
Skrevet

Tidlig UL er vel fra uke 6 eller 7 til uke 13 ca? Ville tatt kontakt med legen igjen og spurt, kanskje det har vært noen misforståelser her :)

Anonymkode: 4d2c6...5a8

Ts her! Var jo ekstrem lang ventetid på telefon til sykehuset, så må nok ta kontakt med fastlege på mandag!

AnonymBruker
Skrevet

Tidlig ultralyd kan du ta på Volvat og lignende privatklinikker. Da betaler man det selv, men får den undersøkelsen man ønsker.

Anonymkode: ca26f...57a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...