AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #1 Del Skrevet 7. juli 2021 Har nylig fylt 40, og ønsker veldig et barn. Men har sett statistikk for downs syndrom bla, og det ser jo ikke så bra ut. Er der for stor risiko å bli gravid når jeg nå er 40? Er det nesten å forvente at evt baby vil ha avvik? 50/50 sjanse for abort etter fosterdiagnostikk? Har så lyst på barn, men ikke om risikoen er for stor. Noen som feks er rundt min alder og har vært eller er gravide, og kan si litt om risiko om dere har vært gjennom fosterdiagnostikk ? Anonymkode: 1c368...c97 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #2 Del Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Har nylig fylt 40, og ønsker veldig et barn. Men har sett statistikk for downs syndrom bla, og det ser jo ikke så bra ut. Er der for stor risiko å bli gravid når jeg nå er 40? Er det nesten å forvente at evt baby vil ha avvik? 50/50 sjanse for abort etter fosterdiagnostikk? Har så lyst på barn, men ikke om risikoen er for stor. Noen som feks er rundt min alder og har vært eller er gravide, og kan si litt om risiko om dere har vært gjennom fosterdiagnostikk ? Anonymkode: 1c368...c97 Du kan ta nipt-test i fra uke 9/10 og med 99,9 % sannsynlighet vite om fosteret er friskt fra Downs og div andre syndromer. Jeg er 41 og ønsker å bli gravid. Det bekymrer meg ikke et sekund siden jeg tar nipt og kommer til å ta abort hvis fosteret ikke er friskt. Risikoen for å få et sykt foster øker bare med ca 3% uansett pga alder så risikoen er ikke i seg selv spesielt høy heller. Anonymkode: dffa7...c79 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #3 Del Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Du kan ta nipt-test i fra uke 9/10 og med 99,9 % sannsynlighet vite om fosteret er friskt fra Downs og div andre syndromer. Jeg er 41 og ønsker å bli gravid. Det bekymrer meg ikke et sekund siden jeg tar nipt og kommer til å ta abort hvis fosteret ikke er friskt. Risikoen for å få et sykt foster øker bare med ca 3% uansett pga alder så risikoen er ikke i seg selv spesielt høy heller. Anonymkode: dffa7...c79 Er den testen virkelig så sikker? Det er jo fantastisk i så fall. Vet at de må bestilles og koster en del, men hvem kan ta blodprøven som skal sendes ? Fastlegen? Anonymkode: 1c368...c97 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #4 Del Skrevet 7. juli 2021 Venninner min fikk et barn du hun var 40, og det gikk veldig bra. Barnet var friskt og alt er fint med dem. Anonymkode: 18178...9bd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baldrian Skrevet 7. juli 2021 #5 Del Skrevet 7. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (16 timer siden): Er der for stor risiko å bli gravid når jeg nå er 40? Er det nesten å forvente at evt baby vil ha avvik? Den absolutt største risikoen er for at du ikke blir gravid eller for at du spontanaborterer - den sistnevnte risikoen er jo ganske høy i utgangspunktet. Selvsagt er det ikke "nesten å forvente" at det skal være noe galt med fosteret. Husk at selv om et veldig lite tall mangedobles, er det fortsatt et lite tall. F.eks. hvis en risiko femdobles fra 1% til 5% (tilfeldig valgt eksempel), går det fortsatt bra med 95 av 100. AnonymBruker skrev (16 timer siden): 50/50 sjanse for abort etter fosterdiagnostikk? Hvafornoe? Selv etter fostervannsprøve er risikoen liten - den øker vel fra 1% (såpass sent i svangerskapet er den liten) til 1,6 - 2% de første dagene etter prøven, og så går den tilbake dit den var. Og nå finnes det andre typer tester. AnonymBruker skrev (16 timer siden): Noen som feks er rundt min alder og har vært eller er gravide, og kan si litt om risiko om dere har vært gjennom fosterdiagnostikk ? Jeg fikk barn nr. to noen dager før jeg fylte 40. Dette var på 90-tallet, så det var ingen alternativ til fostervannsprøve. Jeg tok den og fikk vite at alt var OK. Bortsett fra småblødninger helt i starten gikk svangerskapet og fødselen helt strålende. Jeg var gravid året før også, men da mistet jeg etter 11 uker. Endret 8. juli 2021 av baldrian 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #6 Del Skrevet 7. juli 2021 Jeg er gravid nå, med termin om få uker. Er 41. Vært gjennom fosterdiagnostikk, og det er ikke noen risiko med den. Kun hvis man må ta fostervannsprøve/morkakeprøve, og selv da er risken lite. Du har forhøyet risiko for kromosomavvik, men den er ikke kjempe høy, de fleste er friske. Anonymkode: afeb0...bfd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #7 Del Skrevet 7. juli 2021 Ble gravid da jeg var 40. Barnet var frisk og rask og helt perfekt. Hadde selv ett uproblematisk svangerskap. Om man føler at det er det man ønsker, så kjør på. Tok ikke Nipt, men hadde tidlig UL og alle tester var så innenfor normalen at de ikke anbefalte noen flere tester. Anonymkode: cd843...df5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #8 Del Skrevet 7. juli 2021 Her ser du risikoen for syndromer hvis man får barn når man er 40 år. Anonymkode: 95b54...fc7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #9 Del Skrevet 7. juli 2021 7 hours ago, AnonymBruker said: Har nylig fylt 40, og ønsker veldig et barn. Men har sett statistikk for downs syndrom bla, og det ser jo ikke så bra ut. Er der for stor risiko å bli gravid når jeg nå er 40? Er det nesten å forvente at evt baby vil ha avvik? 50/50 sjanse for abort etter fosterdiagnostikk? Har så lyst på barn, men ikke om risikoen er for stor. Noen som feks er rundt min alder og har vært eller er gravide, og kan si litt om risiko om dere har vært gjennom fosterdiagnostikk ? Anonymkode: 1c368...c97 Jeg var 43 år da vi fikk beskjed at tiltross for at jeg har kjempemange egg, så anbefaler legen å bruke eggdonor. Pga korona og utenlandsreise så har vi ikke fått sjans til å ta ivf-innsett før nå. Vi skal ta om få uker. Jeg er nå 44 år. Og jeg har hørt fra så mange mennesker at jeg er altfor gammel til å få barn. Men har man et ønske så har man det. Min eks sin kone fødte et velskapt barn i en alder av 44 år. Og det med egne egg. Jeg er nå like gammel som henne, og jeg får høre at jeg ikke bør bruke egne egg selv om jeg har veldig mange av de. Regner med at min eks sin kone var bare maks heldig som fikk et velskapt barn i den alderen, siden jeg har fått beskjed om at donoregg må være det beste. Jeg har akseptert at donoregg er måten vi skal få barnet vårt på. Du er tross alt noen år yngre enn meg, så du har mer tid til å forsøke med egne egg enn hva jeg har. Jeg har ikke tid til det lenger. Anonymkode: 2a282...12a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. juli 2021 #10 Del Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Har nylig fylt 40, og ønsker veldig et barn. Men har sett statistikk for downs syndrom bla, og det ser jo ikke så bra ut. Er der for stor risiko å bli gravid når jeg nå er 40? Er det nesten å forvente at evt baby vil ha avvik? 50/50 sjanse for abort etter fosterdiagnostikk? Har så lyst på barn, men ikke om risikoen er for stor. Noen som feks er rundt min alder og har vært eller er gravide, og kan si litt om risiko om dere har vært gjennom fosterdiagnostikk ? Anonymkode: 1c368...c97 er mange 40 år gamle damer som hsr fått helt friske barn. det er ikke 50.50 djans å få et alvotlig sykt barn da nei 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #11 Del Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg var 43 år da vi fikk beskjed at tiltross for at jeg har kjempemange egg, så anbefaler legen å bruke eggdonor. Pga korona og utenlandsreise så har vi ikke fått sjans til å ta ivf-innsett før nå. Vi skal ta om få uker. Jeg er nå 44 år. Og jeg har hørt fra så mange mennesker at jeg er altfor gammel til å få barn. Men har man et ønske så har man det. Min eks sin kone fødte et velskapt barn i en alder av 44 år. Og det med egne egg. Jeg er nå like gammel som henne, og jeg får høre at jeg ikke bør bruke egne egg selv om jeg har veldig mange av de. Regner med at min eks sin kone var bare maks heldig som fikk et velskapt barn i den alderen, siden jeg har fått beskjed om at donoregg må være det beste. Jeg har akseptert at donoregg er måten vi skal få barnet vårt på. Du er tross alt noen år yngre enn meg, så du har mer tid til å forsøke med egne egg enn hva jeg har. Jeg har ikke tid til det lenger. Anonymkode: 2a282...12a Det høres ut som tull, en trenger da ikke andres egg om en har egne av god kvalitet. Risikoen for trisomier øker, men dette kan testes for. Utover dette er ikke risikoen større for andre «sykdommer» hos barnet. Men det er klart, det kan være vanskeligere (ev umulig) å bli naturlig gravid, så man må kanskje ha hjelp i den alderen. Noen vil kanskje ikke ha nok egg av god kvalitet, og da er det de ev trenger donor. Anonymkode: 566a4...faf 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #12 Del Skrevet 7. juli 2021 Jeg kjenner to som har fått helt friske barn da de var 43. Risikoen er litt høyere, men likevel ikke veldig høy. Litt rart at du er såpass voksen, i tillegg interessert i å få barn men likevel ikke vet mer om dette enn at du tror sjansen er 50/50. Vet ikke helt om jeg kjøper at du ikke ville lest deg opp, og hvertfall søkt etter informasjon andre steder enn på kvinneguiden. Samtidig ser ikke jeg motivet for å lage et trolleinnlegg om dette. Anonymkode: d2919...fb5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #13 Del Skrevet 7. juli 2021 1 minutt siden, AnonymBruker said: Jeg kjenner to som har fått helt friske barn da de var 43. Risikoen er litt høyere, men likevel ikke veldig høy. Litt rart at du er såpass voksen, i tillegg interessert i å få barn men likevel ikke vet mer om dette enn at du tror sjansen er 50/50. Vet ikke helt om jeg kjøper at du ikke ville lest deg opp, og hvertfall søkt etter informasjon andre steder enn på kvinneguiden. Samtidig ser ikke jeg motivet for å lage et trolleinnlegg om dette. Anonymkode: d2919...fb5 Merkelig at legene anbefalte eggdonor for meg da pga alder. Jeg var 43 år da jeg fikk anbefalingen om eggdonor, og grunnet alder. Ikke grunnet funn. Anonymkode: 2a282...12a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sansx Skrevet 7. juli 2021 #14 Del Skrevet 7. juli 2021 Jeg fikk en velskapt sønn da jeg var 45. Så det er mulig uten bruk av eggdonor. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #15 Del Skrevet 7. juli 2021 4 minutter siden, Sansx said: Jeg fikk en velskapt sønn da jeg var 45. Så det er mulig uten bruk av eggdonor. Ja, jeg har fått høre av folk som jeg kjenner at jeg ikke må bruke egne egg etter 38 års-alder. Men hører jo om nok av de som får velskapte barn etter det. Og du er en av dem. Fikk du barnet på naturlig måte/ eller ivf? Anonymkode: 2a282...12a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sansx Skrevet 7. juli 2021 #16 Del Skrevet 7. juli 2021 Det skjedde naturlig. Jeg fikk de siste da jeg var 41 og 45. Men jeg har også hatt to tidlige spontanaborter de siste årene. Senest da jeg var 46. Kvaliteten på eggene er redusert når man er over 40, men umulig er det ikke. Det er jo bare å prøve. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #17 Del Skrevet 7. juli 2021 Som barn av gamle foreldre: Dropp det. Anonymkode: 5ba63...053 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
baldrian Skrevet 8. juli 2021 #18 Del Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Som barn av gamle foreldre: Dropp det. Anonymkode: 5ba63...053 Kan du utdype hva som var så ille at du ville foretrukket å ikke ha levd? Det er mange menn som får barn i den alderen - noen av dem er på "runde 2", men slett ikke alle. De færreste reagerer på det. Så jeg vil oppriktig gjerne vite hva som er så fælt ved at mor er i 40-årene i stedet for i 30-årene. Bare si det som det er, jeg tåler å høre det. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #19 Del Skrevet 8. juli 2021 Fikk barn som 42-åring. Og er nå 45 og gravid igjen Anonymkode: f4621...fba 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ellinl Skrevet 8. juli 2021 #20 Del Skrevet 8. juli 2021 Kjenner 3 stk som fikk barn i 40+ alderen, på naturlig vis. Alle 3 fikk friske fine barn:) 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå