AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #1 Skrevet 7. juli 2021 Jeg og barnefar er skilt og vi har ett barn sammen som går i barnehagen. I vår barnehage krever de at man tar ut minst 3 uker ferie sammenhengende om sommeren. Barnet vårt har delt bosted og vi har et godt samarbeid. I år drar ikke barnefar på ferie han jobber hele sommeren, han har valgt å ta ferie 2 uker I november i håp om å få besøke familien sin i utlandet, da skal barnet vårt være med. Vi har normalt annen hver uke ordning, men akkurat om sommeren har vi to uker hver. Datteren vår har som sagt hatt ferie med meg, vi har reist til Kristiansand, hatt noen fine dager i dyreparken, vært en tur på Hafjell og Hunderfossen. Hun var borte 3 uker fra barnehagen. Og på mandag leverte jeg henne til far. Barnefar skal som sagt benyttet seg av barnehagen fordi han ikke har ferie nå. Jeg bor like i nærheten av barnehagen og går forbi hver dag. Både på mandag og i dag kom jeg i prat med en av de ansatte i der jeg gikk forbi. Hun spurte litt surt om hvorfor ikke datteren vår "får lov til å ha ferie sammen med meg". Indirekte: hvorfor er hun i barnehagen og jeg hjemme? . Svarte da at dette er fars uker, og han er på jobb. Og datteren min har hatt ferie med meg på Hafjell og Kristiansand, hun var hjemme i 3 uker. I går kom det en epost der barnehagen oppfordret alle foreldre som var hjemme til å også ha barna hjemme i ferien. Den overså jeg glatt, da dette ikke gjelder oss,,barnefar har jo ikke fri nå. I dag ble jeg stoppet av den samme ansatte igjen og hun spurte om jeg hadde sett eposten de sendte. Og spurte da ganske direkte: "kan ikke X få være hjemme med deg i juli?" Du har jo fri. Jeg ble satt ut, og svarte unnvikende. Jeg har jo ferieplaner og har ikke anledning til å ta med datteren min på 5 dagers topptur. Det er en gjeng voksne som drar sammen. Ikke egnet for barn i det hele tatt. Snakket med barnefar som ble litt irritert og sa han skulle spørre ganske direkte om hvorfor datteren vår ikke er ønsket i barnehagen. Hun har flere å leke med og vi vet at hun trives. Hun er der for det sosiale også, da hun er enebarn og har ingen å leke med hjemme, verken hos meg eller barnefar. Selvsagt finner vi på ting med henne, men vi kan ikke utkonkurrere vennene i barnehagen. Anonymkode: 14cc9...f3f 36
Populært innlegg Fru Uperfekt Skrevet 7. juli 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 7. juli 2021 Her høres det ut som om dere bør ta opp litt samtaler med bh rundt dette, eller best få ting skriftlig. Så bør du/dere ta kontakt med kommunen og forklare hvordan denne bh holder på 58
Gjest Albbas Skrevet 7. juli 2021 #3 Skrevet 7. juli 2021 Dette er jo helt uhørt. Barnehagen skal ikke blande seg inn i samvær! Ville tatt dette opp med styrer.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #4 Skrevet 7. juli 2021 Helt på jordet av bhg! Snakk med styrer:) Anonymkode: e9525...eaf 28
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #5 Skrevet 7. juli 2021 Helt enig, dette er uhørt! Du skal naturligvis ikke endre ferieplaner eller endre på samvær. Hun har hatt ferie, og skal forhåpentligvis også ha mer ferie med far siden. Ville kontaktet styrer jeg også, og gitt klar (men høflig) beskjed til de som tok opp dette ikke er oppe til diskusjon og at det ikke er deres sak å legge seg inn i deres samværsplan når barnet får det barnet behøver. Anonymkode: d8ec1...8bd 26
Ulrikke Skrevet 7. juli 2021 #6 Skrevet 7. juli 2021 Hun har jo hatt det barnehagen krever av ferie, og skal ha mer i høst. Denne ansatte høres helt på bærtur ut... Sikkert greit at far tar samtalen med dem, menn er ofte ganske direkte 😉 Dette har barnehagen ingenting med, og det kan de godt få beskjed om. Har jobbet i barnehage i mange år, og ville aldri holdt på sånn! 38
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #7 Skrevet 7. juli 2021 Hadde ikke giddet å gått forbi den barnehagen på dagtid om de drev sånn. Anonymkode: 10069...2ba 23
AuroraB Skrevet 7. juli 2021 #8 Skrevet 7. juli 2021 Kan det være at noen av de ukene datteren din har hatt ferie var før den perioden som regnes som ferieavviklingsperioden? Om hun er ferdig med tre uker ferie nå så startet dere jo ferie 14.6, og det er jo tidlig til å være sommerferie. Jeg vet at mange steder regner fra siste uka i juni eller 1. juli. Eller har du eller far glemt å krysse av for at hun kommer denne uka? Om det ikke er noe sånt, så er det utidig av barnehagen. 10
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #9 Skrevet 7. juli 2021 Tja jeg skjønner ikke helt hvorfor du er så opphengt i at det er pappas uker da, her var vi ikke så nøye på sånt og det førte jo bare til mer fri for barnet Anonymkode: 7d522...78d 13
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #10 Skrevet 7. juli 2021 Her er det minimum 3 uker innfor tidsrommet 20 juni til 15 august Anonymkode: 7d522...78d 9
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #11 Skrevet 7. juli 2021 24 minutter siden, AuroraB said: Kan det være at noen av de ukene datteren din har hatt ferie var før den perioden som regnes som ferieavviklingsperioden? Om hun er ferdig med tre uker ferie nå så startet dere jo ferie 14.6, og det er jo tidlig til å være sommerferie. Jeg vet at mange steder regner fra siste uka i juni eller 1. juli. Eller har du eller far glemt å krysse av for at hun kommer denne uka? Om det ikke er noe sånt, så er det utidig av barnehagen. Det tviler jeg på at de har lov til. 3 uker sammenhengende er 3 uker. Anonymkode: 623b6...249 8
Gjest Fnuggolina Skrevet 7. juli 2021 #12 Skrevet 7. juli 2021 Jeg skjønner ingenting? Hun har jo hatt 3 uker med deg i sommer? Vår barnehage stengte hele juli - men bydelen organiserte samarbeid. Man måtte melde seg spesifikt på. Regelen var «3 uker sammenhengende» på sommer, men at det måtte være i juli skal i så fall stå oppført i vedtektene. Og da hadde jo alt vært stengt uansett? 🤷♀️ Dette ville jeg tatt opp med bydelen. Spør konkret om dere to har misforstått noe med når på året/sommeren ferie skal avvikles for barnet.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #13 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det tviler jeg på at de har lov til. 3 uker sammenhengende er 3 uker. Anonymkode: 623b6...249 I så fall burde de gitt beskjed om dette da TS og eksen meldte inn barnets ferie. Anonymkode: 71d90...c8b 13
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #14 Skrevet 7. juli 2021 Dette er faktisk langt over streken fra bhg sin side. Om hun har hatt ferie tre uker før bhg vil hun skal ha ferie spiller ingen rolle. Hun har hatt tre uker sammenhengende ferie slik bhg krever. I tillegg får hun to uker sammenhengende ferie i november. Er ikke alle barn som får det. Jeg hadde tatt en tlf til styrer i bhg ganske kjapt og vært ganske tydelig på at oppførselen fra denne ansatte er langt over streken, og bedt om et svar på hvorfor den ansatte uttaler seg slik hun gjør. Om det er noe hun har funnet på selv, eller fått beskjed om å si. Hadde vært rimelig klar i talen for å si det slik. Anonymkode: 613f8...22a 24
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #15 Skrevet 7. juli 2021 Har du sjekket vedtektene til barnehagen? Vår barnehage sier at barna må ha fire uker ferie i løpet av året, tre av de må være sammenhengende i perioden. 21.06-06.08 (noe sånt). Hvis man tar ungen fri påske og jul vil det telle som en ferieuke. Hvis dere er innafor vedtektene er jo alt ok og du kan vise til dette når de maser på deg. Hvis ikke er det begges problem syns jeg, og dere får begge finne ut av det sammen. Dere har jo begge ansvar for å lese og følge vedtektene til barnehagen. Anonymkode: 16a8b...252 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #16 Skrevet 7. juli 2021 Så lenge barnet har hatt tre uker sammenhengende i løpet av perioden man skal ta ut hovedferie, har du ditt på det tørre. Ta en samtale med barnehagen. Det jeg jobber, stenger vi helt i to uker, og det er jo for å sikre at personalet også får sommerferie. Anonymkode: b227b...949 3
AuroraB Skrevet 7. juli 2021 #17 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Det tviler jeg på at de har lov til. 3 uker sammenhengende er 3 uker. Anonymkode: 623b6...249 Ikke om det står i vedtektene at det gjelder perioden fra xx.xx - xx.xx . 8
Tirius Skrevet 7. juli 2021 #18 Skrevet 7. juli 2021 Hos oss er det oppgitt hvilket tidsrom ukene skal tas i. Helt uavhengig av det så er det langt forbi streken at en barnehageansatt huker tak i deg sånn og mener masse rart. Om det er sånn at du ikke har tatt ut ferie til barnet når du skal så må pedleder ta ordentlig kontakt eller sende en e-post rett til deg. Jeg hadde tatt opp dette med styrer. 15
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #19 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg og barnefar er skilt og vi har ett barn sammen som går i barnehagen. I vår barnehage krever de at man tar ut minst 3 uker ferie sammenhengende om sommeren. Barnet vårt har delt bosted og vi har et godt samarbeid. I år drar ikke barnefar på ferie han jobber hele sommeren, han har valgt å ta ferie 2 uker I november i håp om å få besøke familien sin i utlandet, da skal barnet vårt være med. Vi har normalt annen hver uke ordning, men akkurat om sommeren har vi to uker hver. Datteren vår har som sagt hatt ferie med meg, vi har reist til Kristiansand, hatt noen fine dager i dyreparken, vært en tur på Hafjell og Hunderfossen. Hun var borte 3 uker fra barnehagen. Og på mandag leverte jeg henne til far. Barnefar skal som sagt benyttet seg av barnehagen fordi han ikke har ferie nå. Jeg bor like i nærheten av barnehagen og går forbi hver dag. Både på mandag og i dag kom jeg i prat med en av de ansatte i der jeg gikk forbi. Hun spurte litt surt om hvorfor ikke datteren vår "får lov til å ha ferie sammen med meg". Indirekte: hvorfor er hun i barnehagen og jeg hjemme? . Svarte da at dette er fars uker, og han er på jobb. Og datteren min har hatt ferie med meg på Hafjell og Kristiansand, hun var hjemme i 3 uker. I går kom det en epost der barnehagen oppfordret alle foreldre som var hjemme til å også ha barna hjemme i ferien. Den overså jeg glatt, da dette ikke gjelder oss,,barnefar har jo ikke fri nå. I dag ble jeg stoppet av den samme ansatte igjen og hun spurte om jeg hadde sett eposten de sendte. Og spurte da ganske direkte: "kan ikke X få være hjemme med deg i juli?" Du har jo fri. Jeg ble satt ut, og svarte unnvikende. Jeg har jo ferieplaner og har ikke anledning til å ta med datteren min på 5 dagers topptur. Det er en gjeng voksne som drar sammen. Ikke egnet for barn i det hele tatt. Snakket med barnefar som ble litt irritert og sa han skulle spørre ganske direkte om hvorfor datteren vår ikke er ønsket i barnehagen. Hun har flere å leke med og vi vet at hun trives. Hun er der for det sosiale også, da hun er enebarn og har ingen å leke med hjemme, verken hos meg eller barnefar. Selvsagt finner vi på ting med henne, men vi kan ikke utkonkurrere vennene i barnehagen. Anonymkode: 14cc9...f3f Jeg hadde aldri klart å gå tur forbi barnehagen til ungen min slik du gjør, du har fri? Du takker nei til ekstra tid med ungen din? Her er nok ikke greia at datteren din er uønsket i barnehagen, men DU som oppfører seg fullstendig ego!🤮 Anonymkode: d7143...2a6 16
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #20 Skrevet 7. juli 2021 AuroraB skrev (21 minutter siden): Ikke om det står i vedtektene at det gjelder perioden fra xx.xx - xx.xx . Signerer denne. Men dersom TS ikke har fått med seg dette så burde hun likevel ha fått beskjed når hun meldte inn barnets sommerferie til bhg. Her må du ta en tlf direkte til lederen i barnehagen TS, og fortelle hva denne bhg-ansatte holder på med. Mener lederen virkelir at det er slik ting skal tas opp med foreldrene; sånn over gjerdet med en random bhg-ansatt når de tilfeldigvis passerer? Anonymkode: a1608...238 10
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå