AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #1 Skrevet 7. juli 2021 Nå har vi snart 3 uker fri fra bhg, tenkte å prøve å slutte med bleie da. Jenta blir 3 år sent i oktober. Vil ha mannen ombord, han er litt utålmodig og blir fort sint på jenta av alt mulig. Hvordan få han til å skjønne at mas, kjefting osv. kke er ok når bleieslutt skal forsøkes? Hvilke "avtaler" har funka med deres barn? Belønning med klistremerker eller annet? Masse ros når noe havner i do? Med meg sitter hun på do litt etter vi har spist f.eks. Hun trykker litt, det kommer ingenting, sitter litt til. Men så klatrer hun ned og vi tar på bleien igjen og tar ned dolokket. Mens jeg hørte at mannen var på do med henne etter at bleien var bytta. Hun satt på do litt, det kom ingenting. Men han lot henne ta masse papir, tørke seg, roste henne, hun spylte ned. Så når de kom ut av badet tenkte jeg hun hadde tissa i do. Men nei.. Det er vel ikke måten å gjøre det på..? Ikke dopapir og spyle ned om det ikke kom noe i do? 🥵 Hun tar periodevis initiativ til å sitte på do. Har tissa i do to ganger, trykka litt og fjerta flere ganger. Ingen bæsj ennå. Er redd for at mannen kommer til å presse henne, og at det ikke hjelper såklart. Hvordan vite når vi evt bør gi oss, og hvordan bør vi gå frem. Bør vi snakke om det i noen dager først, forberede henne, eller bare ta av bleien en dag? Når er det vanlig å slutte med bleier? Ser mange 3åringer i bhg fortsatt har bleierumpe.. Synes det virker som at mange begynner å prøve for sent? Inkl. oss selv, men ble rådet til sommer... Anonymkode: 26131...4f2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #2 Skrevet 7. juli 2021 Mannen din blir fort sint på et barn under 3 år..? Jeg håper virkelig at du setter han på plass for det der er IKKE ok!! Anonymkode: 70ffe...c04 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #3 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nå har vi snart 3 uker fri fra bhg, tenkte å prøve å slutte med bleie da. Jenta blir 3 år sent i oktober. Vil ha mannen ombord, han er litt utålmodig og blir fort sint på jenta av alt mulig. Hvordan få han til å skjønne at mas, kjefting osv. kke er ok når bleieslutt skal forsøkes? Hvilke "avtaler" har funka med deres barn? Belønning med klistremerker eller annet? Masse ros når noe havner i do? Med meg sitter hun på do litt etter vi har spist f.eks. Hun trykker litt, det kommer ingenting, sitter litt til. Men så klatrer hun ned og vi tar på bleien igjen og tar ned dolokket. Mens jeg hørte at mannen var på do med henne etter at bleien var bytta. Hun satt på do litt, det kom ingenting. Men han lot henne ta masse papir, tørke seg, roste henne, hun spylte ned. Så når de kom ut av badet tenkte jeg hun hadde tissa i do. Men nei.. Det er vel ikke måten å gjøre det på..? Ikke dopapir og spyle ned om det ikke kom noe i do? 🥵 Hun tar periodevis initiativ til å sitte på do. Har tissa i do to ganger, trykka litt og fjerta flere ganger. Ingen bæsj ennå. Er redd for at mannen kommer til å presse henne, og at det ikke hjelper såklart. Hvordan vite når vi evt bør gi oss, og hvordan bør vi gå frem. Bør vi snakke om det i noen dager først, forberede henne, eller bare ta av bleien en dag? Når er det vanlig å slutte med bleier? Ser mange 3åringer i bhg fortsatt har bleierumpe.. Synes det virker som at mange begynner å prøve for sent? Inkl. oss selv, men ble rådet til sommer... Anonymkode: 26131...4f2 Høres jo ut som mannen gjorde at dobesøket ble en festlig greie hvor hun fikk spyle ned og ta dopapir. Dette tror jeg er den beste måten. Her trives vi med potte for da kan hun leke samtidig med leker som kun brukes på do. Dette for å gjøre nevnte leker mer spennende. Kjøp noen do leker, eventuelt sett sammen en kurv med noe du finner hjemme dom en kam, papprulken som er i dorullen, noen hårstrikk og fine steiner holder i massevis. Ha rutiner på det, feks at man skal på do når man står opp, når man har spist middag og før man legger seg. Dette holder i massevis i begynnelsen. Ikke tving men oppmuntre og prøv å bygge en naturlig rutine. om barnet ikke vil vil det ta mye lengre tid med bleieslutt om barnet tvinges. Her hjemme går min på under 3 år kun med bleie i barnehagen. Var masse uhell daglig i begynnelsen, men nå går hun oftere på potte selv og er gjerne noen dager mellom hver uhell. Vi kjefter aldri ved uhell men sier ops nå glemte vi visst å gå på do. Sett vatnet på potte på det tidspunktet på dagen barnet pleier å bæsje til vanlig. Anonymkode: 0bbe0...123
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #4 Skrevet 7. juli 2021 Det viktigste er vel å være konsekvent. Det å ha litt på bleie, ikke bleie, på med bleie igjen - kan være veldig forvirrende. På natten må de ha bleie en stund, men når det er slutt på dagtid, bør man holde seg til det. Anonymkode: 3a41b...0fc
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #5 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Ha rutiner på det, feks at man skal på do når man står opp, når man har spist middag og før man legger seg. Dette holder i massevis i begynnelsen. Bleien fortsatt på, men prøve å få henne på do til riktig tid? AnonymBruker skrev (43 minutter siden): Mannen din blir fort sint på et barn under 3 år..? Jeg håper virkelig at du setter han på plass for det der er IKKE ok!! Anonymkode: 70ffe...c04 Har vært veldig tøft med alvorlig sykdom i familien hans, pluss mye styr på jobben. Går bedre nå, men han sliter med søvn og da blir lunta kortere. Jeg lar han vite at det ikke er ok å vise sinne, heve stemmen osv ja. Og han er enig selv, men glemmer det noen ganger Plutselig sier han at jeg er for mild, uten kjeft blir det aldri slutt på negative ting hun gjør. Som å søle vann eller mat når hun sitter ved bordet. Jeg pleier å ta vekk fat og kopp så fort hun er forsynt, ellers havner rester i gulvet. Sikkert ikke lurt å ta vekk, må jo lære å sitte i ro selv om tallerken står der men. Søler hun, tørker jeg det opp uten å gi oppmerksomhet rundt det. Mens han kan rope at hun IKKE må søle, dette var siste gangen hun tulla med maten osv. Men det fortsetter. Selv om han kjefter og styrer, selv om jeg tier og tørker. Mens med andre ting så har han selv sett at det beste er å holde roen, og rose det positive. Har blitt forbanna på han flere ganger, men har merket at det er bedre å gjøre han oppmerksom og roe han ned før han rekker å starte. Anonymkode: 26131...4f2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #6 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Det viktigste er vel å være konsekvent. Det å ha litt på bleie, ikke bleie, på med bleie igjen - kan være veldig forvirrende. På natten må de ha bleie en stund, men når det er slutt på dagtid, bør man holde seg til det. Anonymkode: 3a41b...0fc Hvordan bør man gå frem? Ikke bare plutselig av med bleien en dag? Hvor mange uhell må man regne med før man bare bør gi seg og prøve senere? Hvordan vite at barnet virkelig er klar? En hund tissa i en busk tidlig i dag, det så hun. Jeg sa at hunder ikke bruker bleie eller gå på do, så de tisser ute. Spurte om hun vil slutte med bleie, og gå på do når hun må tisse. "Jaaa!" sa hun og smilte. Noen som har link til gode råd ang. bleieslutt? Jeg føler meg usikker, og tror mannen også er det. Anonymkode: 26131...4f2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #7 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Høres jo ut som mannen gjorde at dobesøket ble en festlig greie hvor hun fikk spyle ned og ta dopapir. Dette tror jeg er den beste måten. Du tror ikke det er forvirrende på en måte? Takk for tips om doleker! Har allerede et par bøker med fast plass ved do.😊 Vi skal litt hit og dit i ferien. Må ha bleie i bilen og dit vi skal. Må man helst være hjemme i flere dager når man skal avvenne bleie? Anonymkode: 26131...4f2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #8 Skrevet 7. juli 2021 Man må ikke avvenne bleie for å tilvenne do. Anonymkode: 5065a...d7c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå