Gå til innhold

Var en/begge av dine foreldre overvektig? Hvordan opplevde du det?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Inspirert av "synes du synd på barn med overvektige foreldre". 

Så kan heller barn av overvektige foreldre svare. 

Merket du noe til overvekten? Hadde forelderen din noen begrensninger? Hvordan påvirket det deg? Hvordan var kostholdet ditt? Var du overvektig som barn eller nå?

Anonymkode: 1c96b...882

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Min mor. Det var mye snakk om slanking, kurer, dietter. Så var det nye treningsmetoder, som man igjen ble lei av.

Slikt kan påvirke et barn mye. Derfor blir jeg så frustrert her inne når alle må dra opp lavkarbo, periodisk faste, og alt det der. I stedet for å bare spise litt sunnere, og litt mindre, og ha et moderat aktivitetsnivå.

Er selv slank, altetende, jogger, og har bestemt meg for å aldri gå på en kur eller diett. 

Anonymkode: 420c0...102

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Min mor. Det var mye snakk om slanking, kurer, dietter. Så var det nye treningsmetoder, som man igjen ble lei av.

Slikt kan påvirke et barn mye. Derfor blir jeg så frustrert her inne når alle må dra opp lavkarbo, periodisk faste, og alt det der. I stedet for å bare spise litt sunnere, og litt mindre, og ha et moderat aktivitetsnivå.

Er selv slank, altetende, jogger, og har bestemt meg for å aldri gå på en kur eller diett. 

Anonymkode: 420c0...102

Er enig i det med dietter og slankekurer. Man kan spise vanlig mat, men mindre og ta sunnere valg. Idag kan man få medisiner på resept som er hjelpemidler for å slanke seg. Disse kan man ta uten at barn ser at foreldrene slanker seg. Dette er mer familievennlig enn lavkarbo dietter og slankekurer. 

Anonymkode: 48f33...cc3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke helt en av de du spør, men svarer likevel fordi jeg tenker det er er viktig poeng at foreldrenes forhold til mat har vel så mye og si som vekten i. seg selv. Faren min er overvektig i dag, men var tynn, kanskje litt undervektig da jeg var barn. Han hadde et vanskelig forhold til mat, det var mye som var forbudt og han snakket negativt om hva han hadde spist (bare når det gjaldt ham selv, vi barna fikk spise alt, og fikk egentlig ikke særlig sunn mat). Men dette påvirket meg negativt. Jeg har hatt en spiseforstyrrelse, men har et godt forholdt til mat og kropp i dag.

Anonymkode: 8483b...957

Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Inspirert av "synes du synd på barn med overvektige foreldre". 

Så kan heller barn av overvektige foreldre svare. 

Merket du noe til overvekten? Hadde forelderen din noen begrensninger? Hvordan påvirket det deg? Hvordan var kostholdet ditt? Var du overvektig som barn eller nå?

Anonymkode: 1c96b...882

Min mor var overvektig. Men hun dro oss ut på skiturer der hun deltok, og gikk. Og hun har fortsatt med turer fram til hun nå er 80 år. 

Mine foreldre var alltid aktive, og vi gikk så mange skiturer! Jeg husker henne som veldig aktiv, selv om har vært overvektig gjennom hele livet mitt. Hun tok av seg skiene, og gikk ned bakkene der hun syntes det var for skummelt å bare renne ned. Faren min rente ned de bakkene, og det gjorde jeg og søsteren min også, Men mamma var med, selv om hun sikkert var 100 kilo da.

Merket ikke at mamma var noen begrensning for meg og mitt liv i forhold til at hun var overvektig. Hun var alltid den som ville ut på tur. Den som vekket meg opp kl 8 på morran fordi nå skulle vi på skitur. Og vi gikk langt, ikke bare litt. 2 mil som regel.

Kostholdet var jo preget av 70-80 -tallet. Begge mine foreldre hadde god utdanning, og gode jobber.  Ingen av de var hjemme før kl 16, og da ble det gjerne hurtigmiddag, så snart man kunne få det til, med det man hadde der og da. Fiskekaker, seibiff, meksikansk gryterett.

Da jeg og min søster ble i stand til det, fikk vi lage middag en gang hver i uka. Da var vi vel 10 år. Resten av uka hadde vi oppvasktjeneste, vi hjalp til å vaske opp etter middag. Hver dag, det var ikke oppvaskmaskiner da.

Da jeg var 5 år bakte jeg min første kake, og den oppskriften har gått videre til mine døtre. Jeg husker ennå at jeg fikk tilsendt den oppskriften fra et ukeblad. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var barn så var min mor tynn og har egentlig alltid vært det. Hun deltok aldri på noe som angikk oss barn, hun fødte oss og det var det.

Min mormor derimot fortalte meg at hun var feit når hun var liten. Hun har nok hatt PCOS hun og, stemmer overens med menstruasjonsklusset hun hadde før hun fikk alle barna. Så jeg hadde nok mer til felles med hun enn min mor når det kom til kropp og slikt. Ingen andre i familien og den er ganske stor har vært feite heller utenom meg.

Eller hun ene ble bælfeit når hun ble 16 og flyttet hjemmefra men det var nok fordi moren var sånn gal med tanke på sukker så barna fikk jo aldri noe godt. Så når hun flyttet for seg selv gikk hun opp 40 kilo, lå med halve bygda og gikk kledd hvordan hun ville for da var hun endelig fri. Kontrollerende foreldre kan virkelig ødelegge et barn.

Anonymkode: 9d7e0...289

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Mamma var overvektig. Tenkte aldri over det og det begrenset henne ikke. Kostholdet var mest hjemmelaget mat, variert og godt. Ingen av barna var eller er overvektige. 

Anonymkode: 7c18a...64f

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mamma var veldig overvektig, og det begrenset henne en del mtp aktivitet. Men det var aldri noe jeg tenkte over. Det at hun aldri ble med i svømmehallen eller på skitur f.eks, det var bare sånn det var, og pappa tok oss jo med, så vi var fornøyd.

Det største (og egentlig eneste) problemet var at hun viderførte sitt dårlige kosthold slik at vi barna også ble overvektige. Men pappa var egentlig ikke noe bedre selv om han var slank. Han så på kjeks og boller som "mat" f.eks. og vi ble aldri begrenset på sånt, selv om ingen av oss hadde bunn og vi kunne finne på å tømme en hel pakke hver.

Da jeg selv ventet barn søkte jeg råd hos ernæringsfysiolog for å ikke gjøre samme feil selv. Jeg slanket meg før jeg fikk barn, men har vært veldig bevisst på å prøve å finne en gylden middelvei for å gi barna et sunt kosthold uten å være fanatisk. Jeg tror jeg klarer det ganske bra. De er heldigvis slanke begge to, men de er også velsignet med evnen til å begrense seg selv naturlig (som jeg aldri har hatt), så det har vært overraskende enkelt egentlig.

Anonymkode: 772fd...47f

AnonymBruker
Skrevet

Pappa var tykk. Men han var verdens beste far. Han spilte ball med meg og hoppa på ski sammen med meg. 

Vi spiste vanlig mat hjemme. Jeg er normalvektig. 

Han likte peanøtter og øl😅 så det var ikke noe for etter barn å ta etter. 

Mamma var normalvektig og på en evig diett. Det påvirket meg ikke. 

Anonymkode: 0b92e...18f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...