Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå nærmer termin seg. Begge har skilte foreldre, og begge har to sett med besteforeldre, begge har flere søsken. Det sier seg selv at vi ikke får kontaktet alle samtidig for å gi beskjed om at baby er født. 

Og her er jeg og samboer uenig. Jeg ønsker at vi skal informere begges familier om dette i forkant. At når vi kommer med nyheten, så betyr det at kanskje ikke resten er informert. Så derfor må de holde det til seg selv inntil alle er informert. F.eks ønsker jeg (om jeg/vi orker selvsagt) å få ringt til foreldrene våre personlig. Samme med besteforeldre. Jeg er også redd for at spesielt gleden i hans familie blir for "stor" (første barnebarn) og at noen vil dele nyheten med andre/på facebook osv. Det er jo ikke sikkert det skjer, men derfor vil jeg at vi skal opplyse om dette i forkant. 1. Vi forteller nyheten og gir beskjed når alle vet. 2. Vi skal dele nyheten på facebook osv når vi er klare for det. Deretter kan selvsagt besteforeldre dele nyheten på facebook. 

Noen tanker om dette? Føler jeg blir stresset når jeg ikke vet om noen sier det videre. I begges familie er alle glad i å snakke i telefonen, og jeg vet nyheter spres fort. En kan få en telefon og 30sek etter er neste i familien informert osv. 

Anonymkode: 48a15...569

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner at du vil fortelle det til besteforeldrene selv, men kan ikke forstå denne trenden med at alt skal være hemmelig og informasjon skal styres.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Samboer sendte melding til alle nærmeste når hun var ute. På forhånd hadde vi sagt at baby ikke skulle på Facebook, ikke gratulasjoner heller.

Fra de han sendte melding til gikk jungeltelegrafen, og det var helt greit for meg. Jeg var helt ødelagt etter fødsel, inn og ut av bevissthet, så jeg snakket ikke i telefon før fem dager etter fødsel.

Jeg kan forstå at du ønsker å fortelle selv, men jeg forstår også at det er vanskelig for andre å skjule gleden. Så mitt beste tips, ikke planlegg, si hva dere ønsker og ikke bli helt knust om det ikke går slik.

Anonymkode: 1aecd...965

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (1 minutt siden):

Skjønner at du vil fortelle det til besteforeldrene selv, men kan ikke forstå denne trenden med at alt skal være hemmelig og informasjon skal styres.

Er ikke det at alt skal være hemmelig. Men ønsker at foreldre, besteforeldre og søsken får vite det før alle andre. Og ikke at f.eks en av de ringer til noen andre slik de ikke får vite det gjennom oss. Det er jo litt stas å dele også. Og er redd noen blir for overlykkelig så det deles på facebook "jeg er blitt bestemor" før vi har fårr informert foreldre på begge sider osv. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her tenker jeg at man har litt ulike ønsker og grenser, og det finnes ingen fasit. Men det blir litt kronglete når du og samboeren er uenige så klart. 

Hos oss gikk diskusjonen på at svigermor gjerne ville ha oppdateringer underveis i fødselen, og jeg absolutt ikke ville at hun skulle ha det. Nå i ettertid hadde det egentlig ikke gjort veldig mye, så lenge ikke samboeren trykket og trykket på telefonen og videresendte for intime detaljer. 

Samboeren sendte en fellesmelding til svigers og mine foreldre da babyen var født. Og han skrev også at alt var bra, men vi var litt medtatte, så jeg ringte dem når formen tillot det. Og så ringte jeg da formen tillot det. Og jeg personlig syns de samtalene var like spesielle og fine som de ville hvert hvis ikke besteforeldrene (og sannsynligvis halve slekta og en haug perifere bekjente, tatt i betraktning hvor stolte de var) visste om at babyen var født. 

Anonymkode: 29694...28d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Illuminatum skrev (15 minutter siden):

Helt vanvittig.

Anonymkode: 8d279...551

Skrevet

Jeg ville nok ikke sagt noe på forhånd. Men NÅR nyheten blir delt, altså når dere ringer til din mor f.eks så ville jeg ha sagt at hun ikke skal fortelle nyheten videre, for dere vil si det selv. Enkelt og greit.

• Liker 2
Skrevet
Amatariel skrev (3 minutter siden):

Jeg ville nok ikke sagt noe på forhånd. Men NÅR nyheten blir delt, altså når dere ringer til din mor f.eks så ville jeg ha sagt at hun ikke skal fortelle nyheten videre, for dere vil si det selv. Enkelt og greit.

Enig i dette. Da er det ingen risiko for at de glemmer ønsket deres, og det blir ikke en alt for stor greie ut av det. Så lenge dere tenkere å informere alle innen rimelig tid greier de å vente med å spre videre. Dessuten får dere på denne måten mulighet til å kjenne etter etter fødsel om det enda er viktig å formidle selv, eller om fokuset på baby føles viktigere. I så fall går det an å be foreldre om å informere sine foreldre igjen, slik at dere får færre å ringe 🥰

• Liker 1
Skrevet

Litt glad vi kommer til å sende meldinger og ikke ringe alle personlig, så da får alle vite samtidig - det geniale med meldinger! Kan aldri se for meg at jeg - som til daglig ikke er så fan av å sitte på telefon - skal orke det etter en fødsel. Men som de sier over her, mye lettere å ta det der og da, på slutten av samtalen: "Forresten, dere. Vi har ikke sagt fra til alle ennå, så kan dere holde dere for dere selv en liten stund til?" Da husker de det også lettere. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Amatariel skrev (8 timer siden):

Dette. Jeg fikk bare tak i min mor da jeg ringte etter fødselen, og siden jeg ikke hadde presisert dette, fortalte hun det stolt videre til resten av familien. 

Anonymkode: 2842f...ff6

AnonymBruker
Skrevet

Vi har sagt ifra med begge at Vi skal dele først på Facebook, og når vi har gjort det så kan besteforeldrene dele om de vil (mannens foreldre har stort behov for dette, mens mine ikke har det). Vi har ringt dem først og fortalt, og like etterpå sendt bilde i melding til våre søsken. Utover det er det jungeltelegrafen. Vi kan ikke styre hva andre gjør med informasjon de sitter med, så vi har bare bedt om at vi får dele nyheten på sosiale medier før de gjør det, og det har de respektert. 

Anonymkode: 7013f...050

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Er ikke det at alt skal være hemmelig. Men ønsker at foreldre, besteforeldre og søsken får vite det før alle andre. Og ikke at f.eks en av de ringer til noen andre slik de ikke får vite det gjennom oss. Det er jo litt stas å dele også. Og er redd noen blir for overlykkelig så det deles på facebook "jeg er blitt bestemor" før vi har fårr informert foreldre på begge sider osv. 

kan du ikke bare opprette en gruppe på fb kun med deres respektive foreldre, besteforeldre og søsken og deke nyheten der? Da får alle de vite det først og du slipper å ringe rundt. Problem solved

AnonymBruker
Skrevet

Skal dere ringe alle personlig? Høres litt stress ut, kan jo ta tid før du orker det! Vi sendte sms til de nærmeste vi. Da fikk de vite samtidig. Ringte de senere når jeg var i form. Er jo mye som foregår etter baby er født. Du skal sy, så må du få tisset før du får på barsel, så spise, amme, gråte, sove, bonde med baby. Travelt nok med andre ord

Anonymkode: 51af5...e07

• Liker 1
Skrevet

Send et bilde til de nærmeste først. Da får alle vite det likt. Så kan du snakke med de etterpå.

Skrevet
Illuminatum skrev (11 timer siden):

En annen sak er at veldig mange nybakte foreldre (sikkert jeg også da jeg var det)tror nyheten om babyen er veldig viktig for alle rundt de. Realiteten er vel for de fleste at man synes det er hyggelig, men det er kun de aller nærmeste som bryr seg veldig mye.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...