Gå til innhold

Mat til syforening

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg poster dette innlegget på vegen av min kjære mamma, hun skal ha syforening og er helt tom for ideer knyttet til hva hun skal servere. De pleier å ha et varmt måltid og dessert/kake etterpå. Jeg har de fire siste gangene hjulpet henne med menyen, men har gått tom jeg også. Noen som kan hjelpe?

Skrevet

Hva med

Løkpai?

1 porsjon paideig

4-5 løk

1 ss smør

2 egg

2 dl fløte

100 g revet ost

1/2 ts salt

1/2 ts hvit pepper

1 knivsodd cayennepepper

Klem deigen ut i formen. Fres løkskiver blanke i smør, avkjøl og legg i den paikledte formen. Visp sammen egg, fløte, ost og krydder og hell over løken. Stekes ved 220 grader på nederste rille i ca 40 min til paien er gyllen og fyllet fast. Serveres lun, gjerne med spekeskinke og/eller salat og et glass rødvin til.

Til dessert tenker jeg på ei kake med valnøtter/sjokolade/marengsbunn dekket med krem og fruktcocktail. Kjemperask å bake og veldig god. Har selvsagt oppskrifta hjemme... :roll:

Skrevet

Den paien hørtes ikke dum ut, jeg har kopiert oppskriften og sendt den på mail til mamma! Men er fortsatt åpen for flere gode tips!

Skrevet

Terteskjell med fiskepudding +++ i hvit saus. Fruktsalat etterpå.

Piroger og salat. Eplekake med is etterpå.

Pasta med ostesaus. Sjokoladekake.

Lasagne. Tiramisu.

Fylte pannekaker. Vannbakkels med krem.

(Jeg er så glad jeg ikke er med i syforening lenger...)

Skrevet

Jeg har lagt ut flere paioppskrifter under "kveldsrett.."-tråden lenger ned. Ellers er en god gryterett alltid godt. En god lammegryte, eller får-i-kål? Det er jo lammesesong nå. Skal dette være enkel varmmat som skal spises rundt stuebordet, eller mer "ordentlig" middag rundt spisebordet?

Dessert: eplekake med iskrem/pisket fløte, iskrem med lune bær, ostekake, mousse/fromasj, fruktsalat (gjerne med "dressing" av sukkerlake kokt med kanelstang, nellikspiker, sitrusskall o.l. for ekstra god smak), rislapper med bær/syltetøy og rømme eller banan bakt i folie med sukker, kanel og smør servert varm med iskrem.

Gjest Til arkana - hvor finner jeg &qu
Skrevet

Du skriver om "kveldsrett" -tråden. Hvor finner vi den? Hørtes så spennende ut! :)

Skrevet

Her er den kaka jeg nevnte:

3 eggehviter piskes stive

1 dl sukker has i og røres godt

1 pl kokesjokolade og 1 boks valnøtter hakkes og blandes i

Stekes i 24-26 cm springform dekket med bakepapir 30-40 min ved 175 grader.

Avkjøles og dekkes med krem blandet med fruktcocktail, hermetiske pærer/fersken eller friske bær.

Skrevet

Den hørtes god ut. Jeg videresender den til mamma+skriver den inn i min private kokebok... TAKK!

Skrevet

Kan bare anbefale denne suppen nå utover høsten. Serveres med godt brød til.

Bon Appetit's Mulligatawny Soup

http://www.recipezaar.com/4891

Tar litt tid å lage (drøye 2 timer fra start til den er ferdig) - men absolutt vel verdt å vente på.

Høres litt rart ut med bla eple i suppen - men det er overraskende godt - og kjelen blir tom hver gang!.

PS. Jeg bruker 5 kyllingfileter (økonomipakning) til denne suppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...