Gå til innhold

Borettslag med lave fellesutgifter. Hva er fallgruvene?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dersom en borettslagsleilighet på 55 kvm har fellesutgifter på rundt 1000 kroner i måneden. Hva slags tanker gjør du deg da?

Anonymkode: 6ab96...2ba

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

At det antagelig ikke er satt av nok penger til vedlikehold, og at borettslaget også sannsynligvis ikke er godt vedlikeholdt. 

Anonymkode: 4f2bd...eb9

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Det spørs på alder på bygning, stand o.l. Jeg bor i et sameie der vi betaler 2000kr, og da er både tv og internett inkludert. Men bygget er nytt, og derfor stresser det meg lite at sameiet sparer et mindre beløp hver mnd. 

Anonymkode: 6992f...704

AnonymBruker
Skrevet

At mye ikke er inkludert? Eller at det kan bli oppdaget et stort etterslep på vedlikehold? Kanskje forrige eier hadde benyttet seg av IN-ordningen (individuell nedbetaling av fellesgjeld slik det denne leiligheten ikke lenger betaler avdrag og renter på felles lån, før brl-et eventuelt opparbeider seg ny gjeld). Du kan spørre styret om dette før du eventuelt kjøper, om alle leiligheter av samme størrelse har like lav fellesutgift og hva som eventuelt er planlagt av vedlikehold.

Anonymkode: 436c0...fec

• Liker 4
Gjest loveli
Skrevet

Kommer helt an på.

Et gammelt bygg med lave felleskostnader tenker jeg fort kan endre seg. Vinduer må byttes, badene må oppgraderes, kledningen må pusses opp -kanskje i forbindelse med etterisolering, drenering, osv osv... Og alle disse tingene koster mye.

Men i et nytt bygg hadde jeg ikke tenkt noe over det, men satset på at borettslaget satte av masse penger til kommende utgifter. Mange borettslag gjør ikke det og det er dumt hvis noe skulle skje.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjøpte leilighet i et slikt borettslag, og vedlikeholdsetterslepet er enormt. Det kan være et problem.

Da det lakk vann fra taket ned i leiligheten min når det regnet sa styret at de «ikke var sikker på om vi hadde råd til å reparere taket akkurat nå...» 😳

Et annet borettslag jeg bodde i hadde lave fellesutgifter fordi styrelederen (som var utdannet økonom) var utrolig dyktig. Vi solgte også en vaktmesterleilighet når vi gikk over til at en bedrift gjorde jobben, og inntektene fra salget ble brukt på å betale ned gjeld og finansiere vedlikehold.

Lave fellesutgifter kan både være en indikasjon på et veldrevet eller dårlig drevet borettslag. Les deg gjerne opp på årsberetninger og referater fra generalforsamlinger for å få et bedre innblikk i hvordan borettslaget driftes :)

Anonymkode: 9caae...526

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er summen på? Snakker vi 900 eller 2500?

Anonymkode: 2cdb0...4fb

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er summen på? Snakker vi 900 eller 2500?

Anonymkode: 2cdb0...4fb

Det står jo i hovedinnlegget. 1000 kr.

Anonymkode: 5cf9e...c0e

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Dersom en borettslagsleilighet på 55 kvm har fellesutgifter på rundt 1000 kroner i måneden. Hva slags tanker gjør du deg da?

Det var veldig lite selv om enheten er ny. Hva er verdien på leiligheten? Er det en eldre leilighet så henger det ikke på greip. Finn ut av hva fellesutgiftene dekker 

klippet og limt

• Kabel-TV
  • Internett
  • Snømåking
  • Vaktmestertjenester
  • Avtaler med anleggsgartnere
  • Vedlikehold av felles bomasse
  • Vedlikehold av fellesarealer
  • VVS-vedlikehold
  • Renovasjon
  • Fjernvarmeanlegg
  • Strøm til fellesområder
  • Eventuell fellesgjeld
AnonymBruker
Skrevet

Jeg betaler 2500, og synes det er veldig billig... 

Det dekker vaktmester, oppvarming, varmt vann, tv og internett, fellesstrøm, gressklipp og snømåking, trappevask, noe fellesgjeld.

Lurer på hva man evt får inkludert for 1000 kr. 

Anonymkode: 2ac77...956

Skrevet

Fallgruvene er først og fremst:

1. betales det avdrag på evt fellesgjeld? Hvis ikke vil husleien øke når avdragsfriheten er over

2. Er det etterslep på vedlikeholdsbehov?

• Liker 1
Skrevet

1000kr høres ekstremt lite ut. Bare vann, avløp og renovasjon burde koste mer i året pr boenhet. Så kommer bygningsforsikring, forretningsfører, vedlikehold, snømåking, vask av fellesarealer og slikt. TV, internett, varmtvann, oppvarming? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...