catman Skrevet 7. juli 2021 #1 Del Skrevet 7. juli 2021 Jeg har dyrket en gammel sort humle som var vanlig på 1800-tallet. Det er den tredje eller fjerde sesongen nå, og jeg har aldri sett en blomst (hverken hun eller han). Nå har jeg prøvd meg på stiklingsformering og det gikk bra, ca. halvannen måned ligger i bunn her: Det jeg lurer på da er følgende: Driver andre her med stiklingsformering av humle? Noe spesielt å passe på nå da de har fått røtter? Hvordan er det med blomsten; tar det mange år før de kommer? Hva skjer om mine frøsådde planter er hanplanter? De er det jo ingen som vil ha... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #2 Del Skrevet 7. juli 2021 De trenger en god del sol. Mine humler, som fulgte med eiendommen, setter bare humlekongler nær taket. Anonymkode: 11f8c...622 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 7. juli 2021 Forfatter #3 Del Skrevet 7. juli 2021 Det kan hende at det er problemet...men vokser ikke humle til langt opp i nord? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #4 Del Skrevet 7. juli 2021 https://nibio.brage.unit.no/nibio-xmlui/bitstream/handle/11250/2712049/NIBIO_RAPPORT_2020_6_151.pdf?sequence=2&isAllowed=y Het stod det masse om humler. Les under «vekstkrav til humle», der står det om manglende blomstring og årsaker. Anonymkode: d829e...328 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 8. juli 2021 Forfatter #5 Del Skrevet 8. juli 2021 Takk, dette var spennende! Litt kaotisk skrevet, men mye god info. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #6 Del Skrevet 8. juli 2021 Har ikke humleplanten to kjønn? Kanskje du har hannkjønn? Anonymkode: 3b94e...b77 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 8. juli 2021 Forfatter #7 Del Skrevet 8. juli 2021 Ja, det var jo det jeg fryktet, se innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #8 Del Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): https://nibio.brage.unit.no/nibio-xmlui/bitstream/handle/11250/2712049/NIBIO_RAPPORT_2020_6_151.pdf?sequence=2&isAllowed=y Het stod det masse om humler. Les under «vekstkrav til humle», der står det om manglende blomstring og årsaker. Anonymkode: d829e...328 Dette var interessant! Jeg kan ikke svare på spørsmålet til TS, men jeg har selv plantet humle langs et gjerde på eiendommen. Har et langt tidsperspektiv og vil ikke bruke mye penger på planter, men kanskje jeg kan bruke «underjordiske stemgelutløpere» (slik det står om i dokumentet) til å få fart på prosessen 😊 Anonymkode: 21f93...af7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #9 Del Skrevet 8. juli 2021 catman skrev (1 time siden): Ja, det var jo det jeg fryktet, se innlegg. Men om du har hankjønn skal du få blomster. Hunkjønn får blomster som blir til kongler. Men du får ingen av delene hvis jeg forstår deg riktig? Anonymkode: d829e...328 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
catman Skrevet 8. juli 2021 Forfatter #10 Del Skrevet 8. juli 2021 Ja, riktig, ingen av delene - ennå. Men nå satt jeg noen stiklinger på et mer solrikt sted. I NIBIO arket stod det jo bl.a. at humlen vil ha et 15-16 timers soldøgn, så det er lett å få for mye sol i Norge også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå