Gå til innhold

Konfronterte ett familiemedlem som alltid tigger om penger

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppgitt over enkelte som ikke kan la vær å tigge. Jeg har ett familiemedlem som tigger om penger hver jul, vinter, unga har bursdag og nå kom hun jammen i ferien også. Hun er alenemor,  på aap og har 2 unger, ingen av fedrene er bidragsdyktige.  Det er kommunalbolig,  røyking og dårlig økonomistyring og hele pakka.  

Hun har en annonse ute på finn rundt juletider, og i tillegg har hun spleis, der hun tagger familiemedlemmer på Facebook og  omtrent presser oss til å gi. 

Jeg blir så lei. Hun er av typen som mener at hun har vært uheldig i livet. Nå er hun for syk til å jobbe og ønsker å få uføretrygd pga fibromyalgi. Men hun var ingen arbeidsjern før hun ble syk heller, ikke fullført vgs,  ikke hatt en fast jobb, alltid tatt diverse strøjobber her og der, og tilslutt endt opp på trygd. Men festing, mange tatoveringer, røyk og alkohol har hun alltid tatt seg råd til og hatt ork til. 

Vi møttes på 50 årsdagen til ett felles familiemedlem og der la hun ut i det lange og brede om hvor trangt det var økonomisk,  hvor kjip nav var og at alle i Norge burde ha "borgerlønn ". Og at det var en skam for Norge at ungene hennes ikke fikk reist på ferie og hatt fritidsaktiviteter.  Dette mens hun satt og røykte ute på verandaen. Jeg klarte ikke å dy meg, så jeg sa rett ut : "men røyk har du råd til?" Og da ble hun sur, sa at det var det ENESTE hun unte seg.  Da sa jeg at hun unner seg ganske mye , for sånn dyr luksus har ikke jeg råd til. Røykingen hennes er 15000-20000 kr i året, det er en ferie til unga det. 

Så hvis du unner deg røyk så unner du deg ganske mye faktisk.  Det er det du prioriterer, røyk fremfor ferie og fritidsaktiviteter til unga dine. Da ble hun sur og sa at hun håpte jeg ble ufør og stod i samme situasjon som henne. Da sa jeg at sykdom kan ramme alle, men jeg har i allfall uføreforsikring,  sparepenger og egen bolig.  Så hadde jeg iallfall ikke brukt opp penga på røyk uansett. 

Etter dette har jeg blitt blokkert på sosiale medier og hun har sagt at jeg er ett lite empatisk menneske som fortjener å dø. Hun ville ikke ha noe mer med meg å gjøre etter dette. Og det er helt greit,  good riddance :)

Men hva i alle dager er holdningen til folk. Bruke unga som et middel for å karre til seg goder. Jeg har alltid tenkt at ungene mine er mitt ansvar. Trenger de nye sko, ferie, fritidsaktiviteter  og klær så er det MITT ansvar å skaffe dem det,  ikke samfunnets, kommunen eller statens ansvar

Jeg vet og er takknemlig for at alle uføre, eller folk med dårlig råd er ikke sånn.  Heldigvis! Jeg vokste selv oppi ett hjem der mor var hjelpepleier, hun pådro seg ryggskade og leddgikt ble ufør i slutten av 50 - årene,  far var ute av bildet. Men både jeg og søster fikk både ferier, fritidsaktiviteter og kose oss på lik linje med andre. Forskjellen var at moren vår ikke røykte, hun brukte ingenting på seg selv og hadde stor fokus på at vi ungene fortjente det beste. Vi lærte tidlig at penger skulle brukes med forsiktighet,  men uten at vi led noen nød. Jeg vet at mamma aldri tigget om penger, klær eller ferie til oss, ei heller brukte oss barna som pressmiddel til å få goder. 

Hva skjedde med det samfunnet og de verdiene? Er de borte vekk? 

Anonymkode: a77d1...5dd

• Liker 24
Videoannonse
Annonse
Gjest DramaTheLama
Skrevet

Kult du sa i fra, flere burde gjøre det!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva er det som gjør at du mener at den ene damen du kjenner representerer samfunnet slik det er i dag?

Anonymkode: e0302...c91

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hva er det som gjør at du mener at den ene damen du kjenner representerer samfunnet slik det er i dag?

Det finnes mange med samme tankegang som damen ts beskriver, så ts er ikke heeelt på viddene med den antagelsen. 

Anonymkode: addc6...587

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Det var ikke annerledes da jeg var barn for 30 år siden. En i min klasse hadde aldri vintersko og i følge mine foreldre klaget foreldrene over hvor dyrt det var. Denne familien reiste på Sydenferie hvert år.

Anonymkode: 36a88...c5e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at det er helt drøyt at hun tagger familiemedlemmer på Facebook når hun tigger etter penger, og personlig ville jeg aldri gitt til folk som legger ut tiggerannonser på Finn. I den grad jeg har noe å gi, gir jeg til veldedige organisasjoner som har kompetanse til å dele ut pengene.

Når det er sagt, synes også at du er litt uempatisk. Hun har jo åpenbart et trist liv, hvorfor følte du behov for å trykke henne enda mer ned? Du fremstår som en person som sitter på din egen høye hest, og får «bekreftelse» på din egen fornuft og veltilpassethet gjennom å påpeke andres feil og mangler. Hun (på sin side) går enda mer i offerposisjon, og føler sannsynligvis enda mer på håpløshet.

Jeg tror ikke at det hjelper henne eller barna at du angriper henne på denne måten, mest av alt forer dette din egen selvtilfredshet. Det er forskjell på å sette grenser (dersom hun ber deg om penger), og på å være belærende eller nedlatende. 

Selv hadde jeg også egen bolig, sparepenger og uføreforsikring. Da jeg brått ble ufør, viste det seg at forsikringen hadde en unntaksklausul som gjorde at jeg ikke fikk noen forsikringsutbetaling. Mange i min situasjon blir tilkjent erstatning, men i mitt tilfelle fikk jeg ikke innvilget dette.

Jeg satt lenge med tilnærmet ingen inntekt, og måtte bruke mye av sparepengene for å holde på boligen frem til jeg fikk innvilget ufør. Jeg har fortsatt boligen, og klarer å leve et godt liv til tross for at jeg har begrensede midler. 

Men noen ganger får jeg kommentarer på at: «du skulle hatt uføreforsikring, da hadde du hatt mye mer å rutte med». Noen ganger antyder folk at jeg bruker for mye penger på klær (kjøper nesten utelukkende brukt, og har derfor dyre klær som var billige i innkjøp) eller café (går på café en gang i uka, trenger alternative sosiale arenaer nå som jeg ikke jobber).

Jeg har råd til både klær og noen sporadiske cafébesøk, fordi jeg sparer inn andre steder. Jeg betaler tidvis litt ekstra på boliglånet fordi jeg klarer å legge til side penger til tross for at jeg har begrenset inntekt. Det er en egen mennesketype som henger seg opp i at de har sett meg med silkebluse eller dyre sko, og at jeg ble observert på caféen på det lokale kjøpesenteret forrige søndag med en venninne. Da er jeg med ett en trygdesnylter, eller en person som har elendig økonomiforståelse. Og dersom jeg virkelig er syk er det sikkert selvforskyldt...

Skjønner ikke hvorfor folk skal komme med alle disse moraliserende antagelsene.

Nå tigger ikke jeg andre om penger, men jeg vet hvordan det er at folk antar at jeg er uansvarlig eller umoralsk, og føler at de har rett til å belære meg og gjøre seg opp meninger om forbruket mitt.

Anonymkode: 98f44...5c4

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker said:

Nå tigger ikke jeg andre om penger, men jeg vet hvordan det er at folk antar at jeg er uansvarlig eller umoralsk, og føler at de har rett til å belære meg og gjøre seg opp meninger om forbruket mitt.

Og DER ligger hele forskjellen. Når du ikke gjør det så er det heller ingen som har rett til å mene noe om forbruket ditt. Men i det øyeblikket du kommer til meg og mener at jeg skal GI deg penger (som i ts sitt tilfelle), ja da har jeg lov til å uttale meg.

Anonymkode: 48f1f...8a2

• Liker 21
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Og DER ligger hele forskjellen. Når du ikke gjør det så er det heller ingen som har rett til å mene noe om forbruket ditt. Men i det øyeblikket du kommer til meg og mener at jeg skal GI deg penger (som i ts sitt tilfelle), ja da har jeg lov til å uttale meg.

Anonymkode: 48f1f...8a2

Det er jeg ikke enig i. Folk som mener noe om forbruket mitt føler seg også berettiget til det, fordi det er «deres skattepenger». De stiller invaderende og intime spørsmål om helsa mi, og forventer svar. Det skal være lov å være syk, uten å måtte rettferdiggjøre det hele tiden.

Det er forskjell på å sette grenser for seg selv (si nei til å gi bort penger) og på å være belærende og konfronterende.

Atferden til TS er ikke egnet til å «bevisstgjøre» denne personen, alle vet at røyk koster penger og at det er lurt å ha sparepenger, egen bolig, etc. Hun føler seg sannsynligvis bare mer uheldig, maktesløs eller mislykket.

Den eneste som fikk noe positivt ut av «forelesningen» til TS er TS selv, som fikk foret selvtilfredsheten sin. Ja, jeg synes at det var uempatisk gjort, og lite hensiktsmessig.

Man kan uttrykke sympati og samtidig ansvarliggjøre noen på en konstruktiv måte.

• Liker 3
Gjest Fnuggolina
Skrevet (endret)

Helt innafor å si nei til å gi penger. Hun kommer neppe til å spørre deg heller nå som du er blokkert.

Men jeg skjønner ikke hvorfor du så behovet til å sitte på din høye hest og proklamere uføreforsikring osv.

For det første får man ikke den forsikringen om for sykdommer man allerede har, og endel sykdommer er unntatt i sin helhet. 

For det andre fremstår du ikke så skarp selv når du går inn i en ganske angripende og lite konstruktiv måte å gi tilbakemelding på.

Hun diskuterte delvis politikk, og brukte seg selv som eksempel.

Hun kommer ikke ut av fattigdom ved å stumpe røyken, selv om den åpenbart ikke hjelper. 

Poenget mitt er: godt mulig du har rett om henne, men du trenger ikke være en drage i tonen av den grunn. 

Det eneste som skjedde i denne samtalen var at du fikk bli mer selvgod - og ingen av dere ble mer reflekterte iallefall.

Hun bor i kommunal bolig, spør om penger i høytider til ungene sine.

Du vokste opp i en tid der eneforsørgere faktisk hadde råd til å kjøpe bolig alene på kun offentlige ytelser - hun er overhodet ikke i den situasjonen. 

Og du sammenlikner en person som ble ufør mot pensjonsalder med ei som har vært syk omtrent hele livet.

🤷‍♀️

Endret av Fnuggolina
AnonymBruker
Skrevet

Synes ikke du fremstår spesielt hyggelig heller jrg da, skjønner godt du ble blokkert.

Anonymkode: d423d...228

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig med ts, mye rare prioriteringer av penger rundt omkring. Selvsagt er det kjipt med trang økonomi, men en del er også skyld i det selv, som f eks når man prioriterer røyk.

Anonymkode: c8b1e...10e

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det finnes mange med samme tankegang som damen ts beskriver, så ts er ikke heeelt på viddene med den antagelsen. 

Anonymkode: addc6...587

Jo, det synes jeg faktisk. Man framstår rett og slett litt enkelt møblert når man tror at ett menneske representerer en trend i samfunnet og baserer sin oppfatning av en stor mengde mennesker på dette. 

• Liker 1
Gjest parkeringsvakten
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg tror ikke at det hjelper henne eller barna at du angriper henne på denne måten, mest av alt forer dette din egen selvtilfredshet. Det er forskjell på å sette grenser (dersom hun ber deg om penger), og på å være belærende eller nedlatende. 

Ja, du treffer spikeren på hodet der. 

AnonymBruker
Skrevet

Man skal jo ha ganske god inntekt for å ha råd til røyk, sånn egentlig. 

Til og med faren min har sagt til meg at han ikke hadde hatt råd til å røyke ... Og han tjener jo minst dobbelte av meg og jeg er uføretrygdet. Og røyker ... men jeg vet jo at det er idiotisk 

Anonymkode: 35bd9...ad8

Gjest Rååååsa
Skrevet

Jeg vil si noe om nikotin.

Jeg vokste opp i ei tid de "alle" røkte. Ikke var det så dyrt heller. 

Så kom tiden for oss alle å slutte. De aller fleste vet hva nikotinabstinenser gjør med psyken. Oj! Det er tøffe tre uker. Jeg har slutta sjøl, så jeg har møtt disse demonene. 

Men hva med de som ikke slutter? Vel, legg abstinenser på toppen av kanskje angst, depresjon og kanskje smerter (som mange uføre har). 

Så da er det lett og tenke: her sitter jeg fattiglusa, livet går rakt til helvete, jeg samfunnets bunnslam og alt gjør vondt. Så jeg lar være å spise godt i dag, jeg lar være å kjøpe meg en ok mobil, jeg lar være med det meste. Gi meg siggaretten og den gode roen nikotin gir meg. Gi meg de ti minuttene med pause fra det kjipe livet mitt. 

Nikotin er sterke saker. Det er våre aller svakeste som enda røyker. Syke og uføre. Rusmisbrukere. Og vi skattelegger de hardt med avgiftene på nikotinprodukter. 

Ville bare nevne det for deg TS. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jo, det synes jeg faktisk. Man framstår rett og slett litt enkelt møblert når man tror at ett menneske representerer en trend i samfunnet og baserer sin oppfatning av en stor mengde mennesker på dette. 

Men det er jo bedre å anta noe negativt og bli positivt overrasket, fremfor metoden jeg har brent meg på, å anta det positive og å bli brent på at det ikke er positivt. Mange mennesker utnytter at andre tenker det beste om dem, man kunne like gjerne stilt bankkontoen sin til disposisjon, best å ikke gjøre det. 

Anonymkode: 35bd9...ad8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Selvsagt ikke, men så er da heller ikke dette kvinnemennesket på noen som helst måte representativ for den gjengse medborger.

AnonymBruker
Skrevet

Drakkars barna til personen da. 🥺 Det må være veldig vanskelig å ha henne som mor, og skal vedde på at hvis de vokser opp til å få jobb og tjener penger, så vil hun snylte på de.

Anonymkode: c537c...861

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Drakkars barna til personen da. 🥺 Det må være veldig vanskelig å ha henne som mor, og skal vedde på at hvis de vokser opp til å få jobb og tjener penger, så vil hun snylte på de.

Anonymkode: c537c...861

Barna er de eneste det er synd på her, det er jeg enig i. Kan ikke være enkelt å vokse opp med henne som forelder og forsørger :(

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg sier at jeg håper inderlig ikke alle uføre er som henne. Og når vi snakker om trender i samfunnet så er vel 10% av alle arbeidsføre uføre? Uføretrygd er en av de største utgiftene staten har. Hvorfor har nordmenn så dårlig helse? Ingen andre land i Europa eller verden for den saks skyld har så mange uføre? Hva er greia? Er det livsstilen vår som gjør at vi er så syke? Dårlige gener? 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...