Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal nå til en vaginal ultralyd. Ettersom jeg forstod, så er det for å se om egglederne er tette. Har nå fått konstatert at jeg ikke har eggløsning. Kan noen komme med sine erfaringer iforhold til tette eggledere, ultralyd og graviditet...

Hva skjer om har finner ut at begge mine eggledere er tette. Kan jeg bli gravid fordet????

Dette ble masse rot, men jeg håper noen forstår hva jeg er ute etter.... :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trodde ikke at det var mulig å se om en har tette eggledere via UL. Er det ikke derfor så mange må til HSG-røntgen da???

Det er vel ikke mulig å bli gravid om egglederene er helt tette, for da møtes jo ikke egg og sædceller, og egget kommer jo seg heller ikke ned i livmoren for å feste seg.

Har du tette eggledere så tror jeg kanskje at de kan åpnes kirurgisk, men jeg er ikke sikker.

Alternativet da er prøverør.

Skrevet (endret)

Hei.

Jeg var hos en ny gyn. på volvat for noen uker siden og han sa at om jeg skulle sjekkes om jeg har tette eggledere så må man ta kontrast væske igjennom navelen og sprøyte ut i egglederen for å se om det kom ut. Jeg har tatt invendig UL og de kunne ikke se da om jeg hadde det.

Skal sjekke det om ikke jeg har blitt gravid innen nov.

Dette fikk jeg beskjed om iallefall. Men vet ikke hva andre gjør!

Hilsen Lene.

Endret av Lene G
Skrevet
man ta kontrast væske igjennom navelen og sprøyte ut i egglederen for å se om det kom ut.

Er det ikke den andre veien det gjøres?

Sprøyter en væske inn gjennom livmoren og ser med et lite instrument som man går inn med via navlen, om væsken kommer ut av egglederene...?

Skrevet

Ja det er sikkert sånn de gjør det :) Godt du retter på meg :) Sier jo bare det jeg har blitt fortalt! Og kanskje jeg har fått det med meg i feil rekkefølge.

Klem Lene.

Skrevet (endret)

Kommer med en liten oppklaring på sidelinjen. Om dere tilater :-)

HSG røntgen er kontratvæske som sprøytes inn i livmoren etter at den er blåst opp med en liten ballong. Så tas det røntgen for å se at det også kommer kontrastvæske ut i egglederne.

En saltvannsundersøkelse blir litt det samme, ved at en liten balong blåses opp inne i livmoren. Så sprøytes det inn saltvann og en kan da på vaginal UL se om det er gjennmstrøming i eggledere.

Inn fra navel veien er vel oftest lapraskopi (lap) da går en inn via navelen med en optisk kabel og ser på eggleder og området rundt.

Endret av Snuppelure
Gjest Gjest_tass2406_*
Skrevet

Tusen takk for bra svar!!!

Godt vi kan dele litt erfaringer med hverandre... Absolutt genialt det her forumet!!!!!! :klappe:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...