Gå til innhold

Arver en del penger. Hva burde jeg gjøre med dem?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal arve noen hundre tusen, og lurer på hva jeg burde gjøre med disse pengene. 

Om meg:

Begynner på 3. året av en bachelor nå til høsten. Jeg vet ikke om jeg får relevant jobb etter studiene.

Jeg blir 30 i år, og tar ut maks studielån pga alder.

Jeg bor på en veldig rimelig og ny studenthybel med hvitevarer, servise, gratis strøm og internett. Vaskemaskiner er også tilgjengelige.

Jeg har 25k på BSU (fantastisk, jeg vet), og en liten sum EK.

I teorien kunne jeg kanskje kjøpt en liten leilighet, og leid den ut, men vet ikke om dette vil lønne seg når man trekker fra lånebeløp, felleskostnader, skatt av leieinntekt og eventuelle utgifter til utleiefirma. Jeg er skeptisk til å kjøpe/bo eget, gitt at jeg er fornøyd med hybelen jeg bor på nå, og jeg ikke vet om jeg blir boende i byen etter studiene (jeg vil, men så var det dette med jobbsituasjonen).

Da tenker jeg fond kan være lurt, men vet ikke om jeg skal ha pengene i det fondet i 3+ år, som er vel det anbefalte for å sette noe inn.

Anonymkode: fb3c9...964

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg personlig hadde brukt det på å betale ned på studielånet. Men jeg har liten peiling på økonomi! 

Anonymkode: d2257...c95

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg personlig hadde brukt det på å betale ned på studielånet. Men jeg har liten peiling på økonomi! 

Tydeligvis har du ikke det nei, for det er faktisk det siste TS bør gjøre :P 

Anonymkode: 0cdcb...e06

• Liker 25
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, da har du virkelig liten peiling på økonomi... Studielånet er det rimeligste lånet man kan ha og hvis man bor i Nord Troms/Finnmark eller flytter dit, kan man få store deler av lånet nedskrevet, vel og merke når man er i arbeid. 

Anonymkode: cda03...041

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette rådet skal du i alle fall ikke følge. Studielånet bør du betale ned sist.

Jeg ville satt halvparten inn i indexfond. Ville hatt noe på sparekonto, slik at når du får jobb så fyller du på bsu-kontoen for de få årene du rekker å spare. Dette pga skattefradraget. 

Anonymkode: 1a17a...3bc

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Studielånet er det billigste lånet man kan ha, og man kan også få det slettet dersom man blir ufør. 

TS: Du snakker om å kjøpe en leilighet, men hvordan kan det gå til dersom du er student og kun har noen hundretusen? :klo:

Siden jeg antar at leilighetskjøp utgår pga. mangel på fast fulltidsjobb så ville jeg har satt deler av pengene i fond og beholdt resten på konto. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ser dilemmaet ditt. Du har jo en del utgifter som løper. 

Øyeblikkelig kan det virke smart å bruke disse (la oss si) 400k på å slette studielånet. 

Samtidig er studielån det absolutt rimeligste og beste lånet du kan få, med ekstremt lav rente. 

Kontra om du hadde hatt boliglån eller kredittkortlån. 

Jeg for min del hadde derfor investert pengene i fond. 

Du sier du har en hybel (eie eller leie?). Ihvertfall vil du nok ha noe større om et par år. 

Da kan disse 400k komme godt med om du investerer dem. 

La oss si du vil kjøpe bolig om 5 år, da du er 35 år. 

Det er absolutt ikke noen garanti, men om du investerer smart i et fond med for eksempel 8 %, samtidig som du investerer 5.000,- i fondet hver måned, vil du ha rett under 1.000.000 til boligen din. 

MEN! Det krever at du er motivert! 

Og at du er villig til å bruke 5.000,- på fondet, selvsagt. Det skjønner jeg at du kanskje ikke kan når du har mange løpende utgifter knyttet til hybel og studenttiden. 

Jeg anbefaler deg å sjekke https://odinfond.no/kalkulatorer/sparekalkulator/

For et realistisk bilde av det du kan få ut av disse hundre tusnene :)

Anonymkode: fe98b...c71

• Liker 2
Skrevet

Jeg hadde nok satt pengene i fond jeg også.

Når du sier at du tar maks studielån pga alder - er det aldersgrense på studielån?
Har du stipend? Vil i tilfelle formuen din blir så stor at det påvirker stipendet?

Er det mulig du vil fortsete å studere etter bachelor, eller er du sikker på at du vil begynne å jobbe da?
Skal du flytte fra studiestedet (kan det være aktuelt for å få jobb?)

De 2 siste vil vel gjerne påvirke om du foreløpig bare bør slå fra deg å kjøpe noe, ihvertfall om du kan risikere å måtte selge i nærmeste fremtid.

Vanskelig å svare mer konkret uten å vite hvor mye du arver, hvordan boligprisene er der du bor (kan du regne med å få kjøpt bolig?)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er absolutt lurt å sette i fond. Jeg har 200.000 i fond i Storebrand og har fått god avkastning på 1 år. Nå ble Storebrand kåret til beste. Ring de og be om å snakke med en rådgiver. Veldig nyttig.

Behold litt på en sparekonto til buffer hvis du ikke allerede har det. Jeg anbefaler å makse BSU hvert år så du får 5000kr tilbake på skatten hvert år. Tror det er 27.000 i året man kan spare på BSU så bare sett sett det inn. 

Du er 30 år så du kan jo vurdere IPS pensjonskonto. 

Anonymkode: 9ec1e...f35

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Studielånet er det billigste lånet man kan ha, og man kan også få det slettet dersom man blir ufør. 

TS: Du snakker om å kjøpe en leilighet, men hvordan kan det gå til dersom du er student og kun har noen hundretusen? :klo:

Siden jeg antar at leilighetskjøp utgår pga. mangel på fast fulltidsjobb så ville jeg har satt deler av pengene i fond og beholdt resten på konto. 

Å betale ned på studielånet slo meg ikke som et alternativ :P Heldigvis

Jeg bare føler mantraet er å skaffe seg bolig/leilighet alltid, uansett her på KG, og i Norge generelt. Ville bare høre om det også gjaldt i mitt tilfelle (noe jeg ikke følte det gjorde). 

AnonymBruker
Skrevet

Å betale på studielånet bør du absolutt ikke gjøre. Ville heller ikke satt inn penger på pensjonskonto, da er pengene låst. 

I og med at du har et år igjen på skolen, og det er uvisst om jobb og bolig etterpå, tenker jeg at deler av pengene bør være lett tilgjengelig. 

Fond er en god plass å plasserer pengene om du har langsiktig sparing i tankene, pga svingningene i markedet. 

Bolig er aktuelt om du har planer om å bli boende i 3-5 år. 

jeg ville faktiske ikke gjort noe drastisk. Om 1 år vet du forhåpentligvis mer om din framtidige planer. Muligens hadde jeg latt 100k stå på en høyrentekonto, mens resten i fond med lav risiko og lave kostnader. 

Anonymkode: 1fc90...157

• Liker 3
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker said:

Ring de og be om å snakke med en rådgiver selger. Veldig «nyttig».

Anonymkode: 9ec1e...f35

Fikset det for deg….

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg ser dilemmaet ditt. Du har jo en del utgifter som løper. 

Øyeblikkelig kan det virke smart å bruke disse (la oss si) 400k på å slette studielånet. 

Samtidig er studielån det absolutt rimeligste og beste lånet du kan få, med ekstremt lav rente. 

Kontra om du hadde hatt boliglån eller kredittkortlån. 

Jeg for min del hadde derfor investert pengene i fond. 

Du sier du har en hybel (eie eller leie?). Ihvertfall vil du nok ha noe større om et par år. 

Da kan disse 400k komme godt med om du investerer dem. 

La oss si du vil kjøpe bolig om 5 år, da du er 35 år. 

Det er absolutt ikke noen garanti, men om du investerer smart i et fond med for eksempel 8 %, samtidig som du investerer 5.000,- i fondet hver måned, vil du ha rett under 1.000.000 til boligen din. 

MEN! Det krever at du er motivert! 

Og at du er villig til å bruke 5.000,- på fondet, selvsagt. Det skjønner jeg at du kanskje ikke kan når du har mange løpende utgifter knyttet til hybel og studenttiden. 

Jeg anbefaler deg å sjekke https://odinfond.no/kalkulatorer/sparekalkulator/

For et realistisk bilde av det du kan få ut av disse hundre tusnene :)

Anonymkode: fe98b...c71

Ja, studielånet er det beste lånet! Jeg leier hybel av studentsamskipnaden, og snart blir det billigere, da jeg flytter til parleilighet med kjæresten på samme sted.

Jeg skal sjekke kalkulatoren! Takk for et regnestykke som eksemplifiserer!

Jeg skal ha en liten deltidsjobb på skolen på høsten. Våren er jeg usikker på. Jeg vet nå også at jeg må ta meg litt sammen, og bli mer aktsom med utgiftene mine

AnonymBruker
Skrevet

Om du velger fond som mange foreslår, IKKE sett inn alt på en gang. Svingningene kan være ganske store på kort sikt. Ved å ha trekk over for eksempel et år sprer du risikoen for å tape mye med en gang. 

Anonymkode: 453de...ae0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
ekkoet skrev (14 minutter siden):

Jeg hadde nok satt pengene i fond jeg også.

Når du sier at du tar maks studielån pga alder - er det aldersgrense på studielån?
Har du stipend? Vil i tilfelle formuen din blir så stor at det påvirker stipendet?

Er det mulig du vil fortsete å studere etter bachelor, eller er du sikker på at du vil begynne å jobbe da?
Skal du flytte fra studiestedet (kan det være aktuelt for å få jobb?)

De 2 siste vil vel gjerne påvirke om du foreløpig bare bør slå fra deg å kjøpe noe, ihvertfall om du kan risikere å måtte selge i nærmeste fremtid.

Vanskelig å svare mer konkret uten å vite hvor mye du arver, hvordan boligprisene er der du bor (kan du regne med å få kjøpt bolig?)

Man kan få høyere engangs- og månedsbeløp fra året man fylle 30 hvis man søker. I stedet for 22 000 utbetalt i august, og 8 200 de andre månedene, blir det ca 40 000 og 16 000 (hvis jeg husker riktig). Det er vel og en øvre aldersgrense, der man ikke kan få lån (57 år?). Dette maks beløpet gjelder ikke hele studieløpet om man begynner på en bachelorgrad når man er 32 år, f. eks. Husker ikke helt reglene - tror det gjelder i et eller to år.

Ettersom jeg fikk maks lån innvilget, tror jeg ikke formuen har hatt noe å si. Jeg er usikker på om jeg skal gå videre etter bachelor. På en måte er det veldig gøy å være student. Samtidig hadde det vært greit å starte "voksenlivet" med månedlig inntekt. Jeg vil helst ikke flytte, for jeg liker stedet. Jeg vet heller ikke om jeg får jobb, og det stresser meg 😬

Jeg tror det er litt over 800k jeg får. Jeg så en liten leilighet her lagt ut for 1,2, med ca 3 800 kr i månedlige felleskostnader.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Om du velger fond som mange foreslår, IKKE sett inn alt på en gang. Svingningene kan være ganske store på kort sikt. Ved å ha trekk over for eksempel et år sprer du risikoen for å tape mye med en gang. 

Anonymkode: 453de...ae0

Det hørtes lurt ut, og takk for tips. Jeg vurderer lavrisikofond. Brant meg litt på Thematica (høyrisiko) på Nordnet. Så ut som jeg ankom verdens beste best. Rett etterpå ble det et veldig trist nachspill :') 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjekk først om beløpet er så høyt at du får formue over stipendgrensen. I så fall bør du kjøpe bolig, siden den har lavere ligningsverdi enn reell verdi.

Anonymkode: 152cc...53a

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Å betale på studielånet bør du absolutt ikke gjøre. Ville heller ikke satt inn penger på pensjonskonto, da er pengene låst. 

I og med at du har et år igjen på skolen, og det er uvisst om jobb og bolig etterpå, tenker jeg at deler av pengene bør være lett tilgjengelig. 

Fond er en god plass å plasserer pengene om du har langsiktig sparing i tankene, pga svingningene i markedet. 

Bolig er aktuelt om du har planer om å bli boende i 3-5 år. 

jeg ville faktiske ikke gjort noe drastisk. Om 1 år vet du forhåpentligvis mer om din framtidige planer. Muligens hadde jeg latt 100k stå på en høyrentekonto, mens resten i fond med lav risiko og lave kostnader. 

Anonymkode: 1fc90...157

Takk for tips!

Det kan være lurt å avvente litt, ja. Jeg heller mye mot fond, heller enn bolig, selv om det kanskje virket sånn i første innlegg.

• Liker 1
Skrevet

Hva med å utsette arven om det går, evt. la det stå på fond i dine foreldres navn?

I 2021 er formuesgrensen på 444.300 kroner. Har du mer enn dette i formue, blir stipendet redusert med to prosent per måned av den delen av formuen som er over beløpsgrensen.

Dette kan være noe å tenke over, fordi det utgjør flertallige tusen mtp at du arver 800k og allerede har noen hundre tusener.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Gi dem til meg :lur:

Anonymkode: ae770...d2c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...