Gå til innhold

Barnehage nekter å ha uhell etter bleieslutt - er det vanlig?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skal ha fire uker ferie, og jeg nevnte for barnehagen at vi skal ta bleieslutt i sommer. De svarte at barnet ikke kan komme tilbake med mindre det er null uhell, for det vil de ikke følge opp. 

Selv om alt fungerer hjemme, så kan jo barnet ha noen uhell ved oppstart i barnehagen igjen. Synes det er så rart å kreve NULL uhell. Barnet er 2,5 år og motivert for bleieslutt.

Er dette vanlig praksis i barnehager?

Anonymkode: cd2d6...3eb

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uhell skjer. Er vel heller det om det skjer 20 uhell på samme barnet i løpet av dagen de tenker på.

Håper jeg.

Anonymkode: 5695d...52d

• Liker 11
Skrevet

Ikke vanlig.

Men dere kan heller ikke forvente at barnehagen er behjelpelig dersom barnet har 5 uhell om dagen, da er ikke barnet klar for bleieslutt. Husk at dere har 1 barn å følge opp, barnehagen har 15-20

• Liker 20
Skrevet

Hvis ikke dere er kommet langt nok i treningen så løser dere det enkelt ved å ha bleie på i barnehagen. 

• Liker 9
Skrevet

Her ville jeg kalt inn til møte og avklart helt hva de faktisk mente. Om de tåler *null* uhell ville jeg gått videre med det, til styrer/fau etc. Om barnet tisser på seg en gang i uka de første tre ukene, og så en gang annenhver månede etter det (det er ca slik det var med min eldste) burde ikke det være noe problem.

Men to-tre-fire uhell om dagen - da er ikke barnet klart. 

• Liker 20
Skrevet

Min har uhell i bhg hver dag. Uaktuelt å putte på han bleie igjen nå som har endelig har tatt den av. Tatt sin tid for å si det sånn. Bhg sier ingenting på det. Bare sier ifra at det er med våte klær hjem. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Veldig pussig sagt av barnehagen, så det her ville jeg bare ha ignorert. 🤔 Antar da at det er en miskommunikasjon i bildet.

Alle barn har da uhell i blant, og det må barnehagen bare håndtere. Selv på storbarnsavdeling er det uhell i blant. Dersom barnet tisser på seg daglig så kommer dog de barnehageansatte til å ta på barnet bleie igjen. For foreldrene kan det kjennes litt som om barnehagen da motarbeider bleieslutten, men de har jo heller ikke nok folk på jobb til å skifte på og vaske barna hele tiden. Selv ble vi litt irritert da vårt barn sluttet med bleie og hadde bleie på hver dag når vi hentet i barnehagen. I følge de ansatte tok de på bleie «for sikkerhets skyld» når de skulle ut, men barnet tisset jo ikke på seg. Når barnet er klart for bleieslutt så blir uhellene sjeldne, og da bør jo heller ikke barnehagen ta på barnet bleie. 

Anonymkode: 5de6d...261

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er helt vanlig med litt uhell i forbindelse med og også etter bleieslutt, så her skal barnehagen møte dere foreldre. Unntaket er om barnet må skiftes på mange ganger hver dag. Barnehagen må også huske på at barnehagen er et helt annet miljø enn hjemme og ofte kommer det mer uhell der som følge av det. Hjemme er det ofte grei tilgang til en do/potte uten å måtte vente på andre, det kan være mer skummelt å gå på do i barnehagen, ofte er er det barn og voksne ut og inn av badet, barnet er mer opptatt i lek og kan glemme seg, etc etc. Dette bør barnehagen ogås ha forståelse for når er barn slutter med bleie. Det er en overgangsfase for mange. Jeg måtte selv snakke til barnehagen da de konsekvent tok på gutten min bleie etter at han sluttet, som førte til at han ikke gikk på do i det hele tatt i barnehagen men bare i bleia. Hjemme brukte han fint do. De tok bare bleia på som en føre var. Jeg sa det er greit når dere er ute lenge (vinter), men ellers så må han bli vant med do i barnehagen. Da jeg endelig ble hørt så gikk det helt fint. Men både han og flere av de andre barna hadde noen uhell, hvilket igjen er helt normalt. Selv fem/seksåringene på skolen her har hatt uhell når de ikke har rukket doen. 

Anonymkode: 1b1a5...e8a

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobber i bhg og alle barn som slutter ned bleie har uhell. Noen har få uhell, mens andre har flere uhell. Sånn er det bare. Og når uheller er ute, skifter vi bare klær og prøver å minne de på at de må gi oss beskjed at de må på do. Ikke verre enn det.

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Jobber i barnehage, og så klart kan de ha uhell! Nesten hvem som helst av barna kan ha et uhell. Men det er ikke populært når foreldrene tenker at barnehagen skal ta seg av bleieslutt ene og alene.

Anonymkode: 7e133...2db

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Vi skal ha fire uker ferie, og jeg nevnte for barnehagen at vi skal ta bleieslutt i sommer. De svarte at barnet ikke kan komme tilbake med mindre det er null uhell, for det vil de ikke følge opp. 

Selv om alt fungerer hjemme, så kan jo barnet ha noen uhell ved oppstart i barnehagen igjen. Synes det er så rart å kreve NULL uhell. Barnet er 2,5 år og motivert for bleieslutt.

Barnet kan ikke lære seg å slutte med bleier før den har nådd det motoriske stadiet der den klarer å kontrollere blære-og avføringsmuskler. Det spiller ingen rolle hvor «motivert» DU tror at 2,5-åringen er…. Herregud, ditt barn på 2,5 år er «motivert» for bleieslutt?? Dummeste jeg har lest! Hør på personalet i barnehagen, du, det er de som kan barn og sitter på erfaring i «gamet». 😂😂😂

Anonymkode: efd49...503

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Ikke vanlig i det hele tatt! Hva i alle dager 😳 de høres ut som NAV, ikke en barnehage. Sikker på at dere har forstått hverandre. Alle pedagoger burde vite veldig godt at det kan gå litt opp og ned de første 6 mndr etter bleieslutt. 
i vår barnehage var det veldig fin og god dialog om dette og de var veldig tydelige på at de var med på laget. Helt suverent og barnet sluttet fint m bleie. At vi gjorde det samme hjemme og i bhg var essensielt. 

Anonymkode: f74fe...26e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Barnet kan ikke lære seg å slutte med bleier før den har nådd det motoriske stadiet der den klarer å kontrollere blære-og avføringsmuskler. Det spiller ingen rolle hvor «motivert» DU tror at 2,5-åringen er…. Herregud, ditt barn på 2,5 år er «motivert» for bleieslutt?? Dummeste jeg har lest! Hør på personalet i barnehagen, du, det er de som kan barn og sitter på erfaring i «gamet». 😂😂😂

Tullete. Hvis barnet er klart er det klart. Noen slutter tidlig uten problemer. 
og det personalet der hadde ikke jeg lyttet til. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Tullete. Hvis barnet er klart er det klart. Noen slutter tidlig uten problemer. 
og det personalet der hadde ikke jeg lyttet til. 

Du burde lese deg litt opp på hvordan barns psykiske og motoriske utvikling før du stempler det som tullete.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

De sa vel neppe at barnet ikke kan komme tilbake til barnehagen med mindre det var null uhell?

Anonymkode: e4ee4...8cf

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det er jo en heftig myte du presenterer der. I min vennekrets bruker folk tøybleier og EC (ellimination communication), og de færreste har barn over 2 med bleie. Eldste her var tørr dag og natt 20 mnd gammel, yngste 18 mnd gammel.

I mesteparten av verden er barn bleiefrie lenge før de er 2 år gamle, det er bare i moderne tid at unger bæsjer i bleie som 4-5-åringer. 🤢

https://theeverydayenvironmentalist.com/episode-18-how-diaper-companies-doubled-the-average-age-of-potty-training/

https://mom.com/toddler/7365-potty-training-practices-around-world/pottytrainingworld1c

Anonymkode: 8c19a...7cd

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Barnehagen vår sa til og med før vi begynte med bleieslutt at uhell er greit, og at vi bare måtte pakke med ekstra truser/ bukser til skift. Og at selv om ikke barna sier i fra selv, så har de jobbet i barnehage så pass lenge, og med barn, at de kjenner igjen tegnene.
Så rart at de i din barnehage ikke kan det samme?

Anonymkode: ac48b...179

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig praksis mener nå jeg, men det er forskjell å være hjemme uten bleie enn i bhg. Det må jeg også understreke. 
Men å minne barnet på å gå på do og evt følge barnet er innafor i starten. Og flere barn trenger dette en god stund etter også er min erfaring. 

Anonymkode: bc24b...421

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De burde formulert seg bedre, men jeg tipper de mente daglige uhell eller flere om dagen. Det har de ikke kapasitet til å ta seg av, men en gang eller to de første ukene er helt normalt.

De har kanskje også dårlige erfaringer med foreldre som ber dem følge ungen på do hver time og la dem sitte der minst ett kvarter hver gang og sånt. Det kan man gjøre hjemme i en periode, men ikke i barnehagen. 

Fire uker er lenge, så det kan godt være det er i boks før dere skal tilbake igjen. Ikke tenk på det nå, i verste fall blir det bare bleier litt til.

Anonymkode: af87c...eb8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Det er helt normalt å slutte med bleie ved 2,5 års alder. De klarer fint å kontrollere blære- og avføringsmuskler i god tid før dette. Selvfølgelig er mange motivert for å slutte å gå rundt i bleie ved denne alderen. Har du barn selv, eller omgås barn ofte? De er ganske store ved 2,5år

Anonymkode: 8d25b...121

• Liker 7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...