AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #1 Skrevet 7. juli 2021 Jeg sliter veldig mye med svette om natta om sommeren, rett og slett fordi at det blir så varmt. Men heldigvis er jeg blitt bedre på når jeg skal åpne vinduet og ikke, så det har hjulpet litt. Er det noen som har noen enkle tips om hvordan man får det kjøligere for nattesøvnen? 😴😴 Anonymkode: 49387...ac6 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #2 Skrevet 7. juli 2021 Ha lystette rullegardiner nede om dagen når sola står på. Strax sola forsvinner setter du vinduet på vidt gap med døra lukket. Sov med vinduet på vidt gap (så åoent som du får det) uten å ha rullegardin eller gardin foran. Ta deg en iskald dusj før du legger deg, og sov naken med kun et enkelt tynt laken over deg, evt ingenting over. Evt AirCondition om du har det, men da må du ha vinduene lukket. Anonymkode: ed230...318 6
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #3 Skrevet 7. juli 2021 Det soverommet jeg bruker for tiden er nærmest umulig å få kjølt ned, vinduet kan ikke åpnes helt, og det er høyt oppe. Når jeg sover har jeg bare en sarong over ....eller ved siden av meg (tynneste stoffet jeg har tilgjengelig). En bordvifte blåser rett mot kroppen, og jeg har en våt vaskeklut over panna. Har en flaske vann tilgjengelig for å kunne fukte huden litt innimellom. Anonymkode: 9c8a7...39d 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #4 Skrevet 7. juli 2021 Ikke iskald dusj, da starter kroppen å varme seg opp. Kjølig dusj men iskald er fort risky. Kjøp en mini-airconditioner på Clas ohlsson Anonymkode: 14f1b...1df 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #5 Skrevet 7. juli 2021 Kjøp deg en vifte. Anonymkode: 5c370...717 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #6 Skrevet 7. juli 2021 Har heldigvis varmepumpe på soverommet, og den står på kjøling 16 grader 🙂. Har i tillegg en liten luftavfukter stående på gulvet. Godt å slippe fuktig og klam luft. 30 grader ute nå, og 28 grader i huset. Tidligere hadde vi en air condition på soverommet som sto på gulvet. Den var litt i veien, så bedre med varmepumpe Anonymkode: bab8f...be4
Million Skrevet 7. juli 2021 #7 Skrevet 7. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Ha lystette rullegardiner nede om dagen når sola står på. Strax sola forsvinner setter du vinduet på vidt gap med døra lukket. Sov med vinduet på vidt gap (så åoent som du får det) uten å ha rullegardin eller gardin foran. Ta deg en iskald dusj før du legger deg, og sov naken med kun et enkelt tynt laken over deg, evt ingenting over. Evt AirCondition om du har det, men da må du ha vinduene lukket. Anonymkode: ed230...318 Det er temmelig risky å legge seg til og sove med vinduet på vidt gap for mange.... det hadde i hvert fall aldri jeg gjort, med mindre jeg bodde på en øde øy. Hvem som helst og hva som helst kan ta seg inn vinduet på natta, for ikke å snakke om myggen. Kjenner et ektepar i Oslo som lot et vindu på kjøkkenet stå åpent på luftegløtt om natten. De bodde i såkalt høy første etasje (bygård), ikke mulig å nå opp til og se inn vinduene for forbipasserende. Men neste morgen våknet de til en stige satt opp mot vinduene, og de var ranet. Mens de lå og sov og ikke merket noe, var det fremmede som hadde tatt seg inn om natten. GRØSS....! Jeg ville aldri lagt meg til å sove med et vindu på vid vegg slik du foreslår om jeg bodde i hus heller, uansett hvor. Det er rett og slett for fristende for uærlige sjeler å snike seg inn om natten. Endret 7. juli 2021 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #8 Skrevet 7. juli 2021 Million skrev (1 minutt siden): Det er temmelig risky å legge seg til og sove med vinduet på vidt gap for mange.... det hadde i hvert fall aldri jeg gjort, med mindre jeg bodde på en øde øy. Hvem som helst og hva som helst kan ta seg inn vinduet på natta, for ikke å snakke om myggen. Kjenner et ektepar i Oslo som lot et vindu på kjøkkenet stå åpent på luftegløtt om natten. De bodde i såkalt høy første etasje (bygård), ikke mulig å nå opp til og se inn vinduene for forbipasserende. Men neste morgen våknet de til en stige satt opp mot vinduene, og de var ranet. Jeg ville aldri lagt meg til å sove med et vindu på vid vegg slik du foreslår om jeg bodde i hus heller, uansett hvor. Det er rett og slett for fristende for uærlige sjeler å snike seg inn om natten. Hørt om myggnett foran vinduet? Mygga kommer inn uansett lufteåpning, så det er et must! De aller fleste bor såpass til at de kan ha vinduet åpent om natta på det rommet man sover i selv. Stue/kjøkken er noe helt annet. Om ts sover så tungt at uvedkommende klarer å rane henne må hun nesten skaffe aircondition og sove med vinduet lukket. Anonymkode: ed230...318 4
Million Skrevet 7. juli 2021 #9 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hørt om myggnett foran vinduet? Mygga kommer inn uansett lufteåpning, så det er et must! De aller fleste bor såpass til at de kan ha vinduet åpent om natta på det rommet man sover i selv. Stue/kjøkken er noe helt annet. Om ts sover så tungt at uvedkommende klarer å rane henne må hun nesten skaffe aircondition og sove med vinduet lukket. Anonymkode: ed230...318 Nei, "de fleste" kan ikke det. Det er de færreste som bor så landlig og øde at de føler seg trygge for at forbipasserende ser sin sjanse med det åpne vinduet. De fleste innbyggerne i Norge bor i byer og tettsteder, faktisk over 80% av oss. Og i byer er det ikke trygt å sove med vinduet på vidt gap, nei. Ikke i våre dager. 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #10 Skrevet 7. juli 2021 vi har det veldig varmt med sola som steker hele dagen. (sørvendt soverom) vi har oppe vinduet litt 24-7også når vi er borte. vi bor i andre etasje så ingen kan gå inn til oss. har kket dør til soverommet. den er lukket hele dagen, og lyset avslått. med en gang vi åpner døra så kommer det varme inn så viktig at døra er lukket hele dagen. nå har vi også kjøpt inn luftvifte/tårn ofte som brukes til de varmeste sommerdagene. Anonymkode: 6de32...b36
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #11 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): vi har det veldig varmt med sola som steker hele dagen. (sørvendt soverom) vi har oppe vinduet litt 24-7også når vi er borte. vi bor i andre etasje så ingen kan gå inn til oss. har kket dør til soverommet. den er lukket hele dagen, og lyset avslått. med en gang vi åpner døra så kommer det varme inn så viktig at døra er lukket hele dagen. nå har vi også kjøpt inn luftvifte/tårn ofte som brukes til de varmeste sommerdagene. Anonymkode: 6de32...b36 glemte å skrive at vi også har lystett liftgardin som er nede hele døgnet. de tar med av for sola enn rullegardiner. det kommer også mer luft inn på sidene/sideåpningen enn rullegardiner som er helt inntil karmen. Vi kan ha 14 grader på soverommet med sola stekende på, og 22grader resten av leiligheten med disse tiltakene. Anonymkode: 6de32...b36
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #12 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 7.7.2021 den 10.44): Ikke iskald dusj, da starter kroppen å varme seg opp. Kjølig dusj men iskald er fort risky. Kjøp en mini-airconditioner på Clas ohlsson Anonymkode: 14f1b...1df Dette har jeg også hørt, at iskald dusj faktisk varmer opp kroppen. Man skrur på kroppens termostat på en måte. Anonymkode: f2bb6...578 1
StyrmannM Skrevet 8. juli 2021 #13 Skrevet 8. juli 2021 I sørlige strøk har man lette gardiner som man væter ut. Ellers hjelper det med solskjerming utenfor. 1
Cyndaquil Skrevet 8. juli 2021 #14 Skrevet 8. juli 2021 Aircondition boks med sånn slage du kastet ut av vinduet . Ser kanskje Harry ut, men herregud så fantastisk det blir på soverommet 😊 Herlig å sove på godt kaldt rom, med god kald luft, uansett hvor varmt det er ute ps obs har tilbud 1
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #15 Skrevet 8. juli 2021 Cyndaquil skrev (1 minutt siden): Aircondition boks med sånn slage du kastet ut av vinduet . Ser kanskje Harry ut, men herregud så fantastisk det blir på soverommet 😊 Herlig å sove på godt kaldt rom, med god kald luft, uansett hvor varmt det er ute ps obs har tilbud En lignende kjøpte jeg på Finn for 1000kr ifjor. Funker fjell. Anonymkode: f2bb6...578
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #16 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 7.7.2021 den 8.29): Jeg sliter veldig mye med svette om natta om sommeren, rett og slett fordi at det blir så varmt. Men heldigvis er jeg blitt bedre på når jeg skal åpne vinduet og ikke, så det har hjulpet litt. Er det noen som har noen enkle tips om hvordan man får det kjøligere for nattesøvnen? 😴😴 Anonymkode: 49387...ac6 Har ventilasjonsanlegget på max og vinduet åpent Anonymkode: 3797d...5be
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #17 Skrevet 8. juli 2021 Setter varmepumpa på kjøling (16 grader) og har det kjølig og deilig uansett hvor varmt det er ute. Anonymkode: 604a8...266
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #18 Skrevet 8. juli 2021 Million skrev (På 7.7.2021 den 11.06): Nei, "de fleste" kan ikke det. Det er de færreste som bor så landlig og øde at de føler seg trygge for at forbipasserende ser sin sjanse med det åpne vinduet. De fleste innbyggerne i Norge bor i byer og tettsteder, faktisk over 80% av oss. Og i byer er det ikke trygt å sove med vinduet på vidt gap, nei. Ikke i våre dager. Finnes smarte løsninger. Jeg bodde alene på bakkeplan der folk kunne klatre rett vinduet. Rommet ble grisevarmt og greide ikke sove med vindu bare på gløtt. Løsningen ble bevegelsessensor! Om noen gikk inn i hagen pep det. Jeg sover lett da så det hjelper. Hår og malingsprayer på nattbordet som våpen. Samt noen Home alone- feller 😁 En singel venninne våknet av en mann var på vei inn soveromsvinduet hennes. Det var i 2 etasje. Han kunne lett tatt seg inn det åpne vinduet i 1 etasje. Så motivet hans var nok voldtekt. Etter det tar jeg alle forholdsregler. Bor du i blokk høyere enn 2 etasje kan du sove med vindu vidåpent. Anonymkode: f2bb6...578 1
Gjest Cowboylaila Skrevet 8. juli 2021 #19 Skrevet 8. juli 2021 Legg en hvetepose i fryseren: https://www.life.no/inspirasjon/nysgjerrig/hvile-mental-trening/hvetepute (omvendt av varmeflaske!)
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #20 Skrevet 8. juli 2021 Million skrev (På 7.7.2021 den 11.06): Nei, "de fleste" kan ikke det. Det er de færreste som bor så landlig og øde at de føler seg trygge for at forbipasserende ser sin sjanse med det åpne vinduet. De fleste innbyggerne i Norge bor i byer og tettsteder, faktisk over 80% av oss. Og i byer er det ikke trygt å sove med vinduet på vidt gap, nei. Ikke i våre dager. Merkeligste jeg har hørt. Bor relativt midt i sentrum i en større by i Norge, med vindu nært bakken, og jeg anser det som relativt trygt å sove med vinduet åpent om nettene. Anonymkode: 1c16d...b2d 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå