Gå til innhold

Hvorfor er du et godt menneske når du tar vaksine, og dårlig menneske dersom ikke tar vaksine?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har valgt å vente med å ta vaksine. Når jeg forteller dette så blir folk sure/irriterte og jeg har blitt skjelt ut at jeg er dårlig menneske siden jeg ikke tar den både av vanlige folk og ikke minst fra folk som jobber i helsevesenet.

så stiller jeg følgende spørsmål:

Hvorfor er du et godt menneske når du tar vaksine, og dårlig menneske dersom ikke tar vaksine?

En må da få lov til å bestemme selv en vil ta vaksinen eller ikke..

Kan ikke folk gi blaffen i alle andre og heller tenke på sitt ego? For jeg driter om folk har tatt vaksine eller ikke, eller om de blitt vaksinert 12 ganger.

• Liker 22
Videoannonse
Annonse
Gjest Tenk positivt
Skrevet

Du er i k k e et dårlig menneske, alle må få velge selv og det skal respekteres uten nedlatende kommentarer ❤️

Gjest Villfisker
Skrevet

Jeg syns det er frekt å legge seg opp i hva andre mener er best for egen helse. Det er din kropp, og ditt valg ;) 

Tror mange som oppfører seg slik, gjør det, fordi de føler trygghet i å følge strømmen. Det er en falsk trygghet i mine øyne.

Gjest Rååååsa
Skrevet (endret)

De jeg kjenner som ikke vil ta vaksinen baserer standpunktet sitt på noe de har hørt i forbifarten. Da blir jeg matt og jeg klarer ikke å skjule hva jeg tenker (selv om jeg prøver). Og jeg tenker noe sånt: 

Åh, herregud for en uutdanna ignorant du er. Kanskje du hadde vært litt smartere om du ikke hadde sittet med nesen i Instagram hele dagen, eller slutta å se på de helsikes Kardashians?!!! 

Eller: 

Åh, herregud! Tror du på alt du leser på shady nettsteder og alt du ser på YouTube!? Skjønner du aldri fikk deg noe særlig med skolegang, men ha litt, bare bittelitt, respekt for legevitenskapen! 

Vaksinemotstanderne i min familie har ikke utdannelse utover grunnskolen, leser aldri aviser, ser aldri nyheter, leser aldri ei bok, de har bare hørt noe. Og så tar de det derifra. 

Jeg tenker ikke at de er dårlige mennesker, eller at jeg er et godt. Jeg vet ikke hva jeg skal tenke egentlig, men skremmende er det. 

Edit: nå har jeg uthevet et ord her, slik at denne viktige detaljen ikke blir oversett. 

Jeg snakker ikke om alle, jeg snakker om de familiemedlemmene jeg kjenner veldig godt som er vaksinemotstandere. 

Av andre vaksinemotstandere jeg kjenner til har jeg Trim-Kari og Charter-Svein. 

Så jeg tenker ikke at noen er onde, men kanskje litt snevre? 

Endret av Rååååsa
Skrevet
Rååååsa skrev (5 minutter siden):

De jeg kjenner som ikke vil ta vaksinen baserer standpunktet sitt på noe de har hørt i forbifarten. Da blir jeg matt og jeg klarer ikke å skjule hva jeg tenker (selv om jeg prøver). Og jeg tenker noe sånt: 

Åh, herregud for en uutdanna ignorant du er. Kanskje du hadde vært litt smartere om du ikke hadde sittet med nesen i Instagram hele dagen, eller slutta å se på de helsikes Kardashians?!!! 

Eller: 

Åh, herregud! Tror du på alt du leser på shady nettsteder og alt du ser på YouTube!? Skjønner du aldri fikk deg noe særlig med skolegang, men ha litt, bare bittelitt, respekt for legevitenskapen! 

Vaksinemotstanderne i min familie har ikke utdannelse utover grunnskolen, leser aldri aviser, ser aldri nyheter, leser aldri ei bok, de har bare hørt noe. Og så tar de det derifra. 

Jeg tenker ikke at de er dårlige mennesker, eller at jeg er et godt. Jeg vet ikke hva jeg skal tenke egentlig, men skremmende er det. 

Så dømmende du er. Ser skikkelig ned på mennesker. Ufint. 

• Liker 38
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
Kar på 035 skrev (38 minutter siden):

Jeg har valgt å vente med å ta vaksine. Når jeg forteller dette så blir folk sure/irriterte og jeg har blitt skjelt ut at jeg er dårlig menneske siden jeg ikke tar den både av vanlige folk og ikke minst fra folk som jobber i helsevesenet.

så stiller jeg følgende spørsmål:

En må da få lov til å bestemme selv en vil ta vaksinen eller ikke..

Kan ikke folk gi blaffen i alle andre og heller tenke på sitt ego? For jeg driter om folk har tatt vaksine eller ikke, eller om de blitt vaksinert 12 ganger.

Hvem er det som kommer med den påstanden? Valget om å ta en vaksine har lite eller ingenting om man er et godt menneske å gjøre. Man kan stille spørsmål og mene at det er uansvarlig, egoistisk eller en lite smart avgjørelse å ikke ta vaksinen, men det er ingenting som tilsier at man er et dårlig menneske av den grunn. 

Det er fullt lovlig å ikke ta vaksine. Det er 100% frivillig. Men uansett hva du velger så må du tåle å stå for valgene dine. 

Gjest Rååååsa
Skrevet
Elida88 skrev (5 minutter siden):

Så dømmende du er. Ser skikkelig ned på mennesker. Ufint. 

Ja, sånn er jeg. Men da vet du hva jeg tenker er mitt svar på HI. Hva tenker du da? 

Gjest Ringhalelemur
Skrevet

Siden du spør: Dersom man kan ta vaksinen, så mener jeg at man er et «bedre menneske» om man tar den enn om man ikke tar den.

Å ta vaksine er ikke en ren privatsak fordi det angår så mange andre. Da tenker jeg på de som er i riskogruppen for alvorlig koronasykdom, men som ikke kan bli vaksinert. Jeg mener at vi friske skylder de som ikke kan få vaksinen av helsemessige årsaker å gjøre alt vi kan for å prøve å oppnå flokkimmunitet og beskytte disse sårbare gruppene. Vi kan ikke bare tenke på oss selv.

Jeg går ikke rundt å skjeller ut folk som ikke vil ta vaksinen altså. Holder det jeg tenker for meg selv. Men synes det er skrekkelig egoistisk å la være å ta vaksinen på grunn av en pitteliten sjanse for at man selv kan få bivirkninger, samtidig som man er villig til å ofre alle de sårbare som faktisk ikke kan få vaksinen. 

Skrevet (endret)

Det er fordi man er avhengig av at de aller fleste tar vaksine for å slå ned sykdommen og åpne samfunnet. 

Det at du har valgfrihet betyr ikke at alle valg er like moralske.

Endret av Isambard
  • Liker 30
Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg vil forsvare din rett til å la være å ta vaksine forutsatt at du har tatt et informert valg. Det har jeg gjort, jeg har tatt vaksinen. Respekterer du mitt valg? 

Skrevet

Ja, det er din kropp og ditt valg, men det har altså konsekvenser for andre som da også vil ha en mening om dette. Helt naturlig. Jeg er også uenig i prinsippet at alle avgjørelser en person tar skal respekteres, selv om det er lovlig. Er du utro mot den gravide kona di, for eksempel, er det fullt lovlig og ditt eget valg, men ingen trenger respektere det da det har negative konsekvenser for andre. 

• Liker 19
Skrevet

Synes det er et veldig snevert tankesyn blottet for perspektiv. Finnes mange ting hver enkelt kan gjøre for å være solidariske med jorden, medmennesker. Vi går likevel ikke rundt å stempler folk som bra og dårlige ut i fra om de kildesorterer, spiser kjøtt eller bidrar til veldedighet. 

Skrevet
Lafamiglia skrev (52 minutter siden):

Det er omvendt. Det er de som velger å ikke vaksinere seg som gir blaffen i alle andre og bare tenker på sitt ego.

På meg virker det som om de som vaksinerer seg nesten utelukkende for å kunne dra til syden.

• Liker 16
Gjest parkeringsvakten
Skrevet
7 minutter siden, Ringhalelemur said:

Siden du spør: Dersom man kan ta vaksinen, så mener jeg at man er et «bedre menneske» om man tar den enn om man ikke tar den.

Å ta vaksine er ikke en ren privatsak fordi det angår så mange andre. Da tenker jeg på de som er i riskogruppen for alvorlig koronasykdom, men som ikke kan bli vaksinert. Jeg mener at vi friske skylder de som ikke kan få vaksinen av helsemessige årsaker å gjøre alt vi kan for å prøve å oppnå flokkimmunitet og beskytte disse sårbare gruppene. Vi kan ikke bare tenke på oss selv.

Jeg går ikke rundt å skjeller ut folk som ikke vil ta vaksinen altså. Holder det jeg tenker for meg selv. Men synes det er skrekkelig egoistisk å la være å ta vaksinen på grunn av en pitteliten sjanse for at man selv kan få bivirkninger, samtidig som man er villig til å ofre alle de sårbare som faktisk ikke kan få vaksinen. 

I hvor stor grad skal mennesker utsette seg selv for helse-risiko for å hjelpe andre?

De fleste som donerer en lever kan leve et normalt liv etter noen måneder. Betyr det at egentlig burde alle donere en lever for å hjelpe de som er syke? For vi vil jo leve normalt igjen så lenge vi er friske. Hvorfor er det mindre akseptabelt å kreve at noen skal gjennomgå en lever-transplantasjon, enn å ta vaksine? Begge handler om å kreve at en  person skal utsette seg for en prosedyre som kan ha konsekvenser, men der de fleste egentlig blir helt friske igjen og klarer seg bra

Å frarøve et individ dens rett til å velge er moralsk feil. Å klandre de som ikke vil utsette seg for risikoen, selv om den er liten, er også moralsk feil. Hadde noen sagt det var moralsk feil av deg å la være donere en lever, så tipper jeg du hadde protestert. Selv om det er mennesker som dør fordi de ikke får en lever

Fint at mange tar vaksine, men denne moraliseringen overkjører den frihet vi har til å bestemme over egen kropp

Skrevet
Rååååsa skrev (12 minutter siden):

Ja, sånn er jeg. Men da vet du hva jeg tenker er mitt svar på HI. Hva tenker du da? 

At du ikke engang prøver å forstå noen med annet synspunkt enn deg. At du forhåndsdømmer og setter folk i bås. At du mangler forståelse og respekt for andre mennesker. 

Du sier du ikke tror du er bedre, men det er jo nettopp det du indirekte sier.

Virker for meg arrogant. 

• Liker 12
Skrevet
2 minutter siden, Stwo said:

Synes det er et veldig snevert tankesyn blottet for perspektiv. Finnes mange ting hver enkelt kan gjøre for å være solidariske med jorden, medmennesker. Vi går likevel ikke rundt å stempler folk som bra og dårlige ut i fra om de kildesorterer, spiser kjøtt eller bidrar til veldedighet. 

Men vi GJØR jo det? Iallefall til en viss grad?

Jeg vet at jeg reagerer negativt hvis jeg hører noen skryte av at de aldri kildesorterer iallefall, og jeg himler litt med øynene over de som mener at det ikke er mat med mindre tallerkenen har minst 50% kjøtt. På samme måte som jeg reagerer negativt på de som ikke tar vaksinen, og som utbasunerer dette i samme setning som en eller annen dårlig konspirasjonsteori. 

• Liker 14
Gjest Paramount
Skrevet
Kar på 035 skrev (57 minutter siden):

Slik er det ikke selvsagt. Ikke alle er like opplyste, men alle har rett til å mene noe. Dessverre også de som tror du er i fanklubben til Charter-Svein dersom du ikke ønsker vaksine. Mennesket er et flokkdyr, de liker ikke de som er i utkanten av flokken. Det er det enkleste svaret. Det helt riktige svaret vil kreve flere sider med begrunnelser og unntak. Jeg er med på å betale vaksinen til andre, og jeg frigjør en plass for helsevesenet, det er også et bidrag.

Skrevet
Adrenalina1 skrev (4 minutter siden):

På meg virker det som om de som vaksinerer seg nesten utelukkende for å kunne dra til syden.

De tror jeg er feil. Man vaksinerer seg for å beskytte deg seg selv oG andre, slik at verden kan bli normal igjen. Jeg valgte tidlig å vaksinere med da jeg jobber på en egen avd med Coronasyke og var redd jeg skulle komme hjem med Smitte til mine barn og svigerfar.

• Liker 17
Skrevet
1 minutt siden, Eva00 said:

De tror jeg er feil. Man vaksinerer seg for å beskytte deg seg selv oG andre, slik at verden kan bli normal igjen. Jeg valgte tidlig å vaksinere med da jeg jobber på en egen avd med Coronasyke og var redd jeg skulle komme hjem med Smitte til mine barn og svigerfar.

Jepp. Jeg er en ganske ung, frisk kvinne. Jeg har vaksinert meg for å ikke kunne smitte min mann (hjerteproblemer), mine foreldre (eldre, den ene med diabetes og høyt blodtrykk) og mine barn (den ene med mulig astma). Og for å ikke kunne dra med meg smitte på jobb, i et samfunnskritisk firma. Er det en egoistisk grunn å vaksinere seg for å beskytte de man er glad i? SELVFØLGELIG! Men jeg synes allikevel det er en ganske allright grunn til å vaksinere seg. 

Jeg kjenner ingen som vurderer for/mot vaksinen kun på basis av om de får lov til å reise til Syden i år eller ikke. 

• Liker 18
  • Opprett ny...