Gå til innhold

Bilsyke som begynte tidlig, når ble det bedre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min begynte å kaste opp i bil da hun var 8 mnd. Først i babystolen og ble ingen endring da vi byttet til småbarnsstol (maxway plus). Dette var samtidig som hun begynte å stå, og fastlegen sa det var uvanlig at man begynte før 2 år - men at det hadde sammenheng med utvikling av balansenerven.

Har fått lov til å bruke en kvart postafen på henne, men det hjelper ikke særlig. Har også fått beskjed om å kun bruke det på langturer, da det er viktig at balansenerven venner seg til hva som skjer når man kjører bil.

Det siste halvannet året har vi kun kjørt til dupp/legging og det har gått fint da hun nesten alltid har sovnet (men har spydd innimellom på korte turer i våken tilstand eller på slutten av lange turer etter at hun har sovet). Men nå som hun er 2,5 år og svært sjelden sover dupp begynner det å bli vanskeligere. Kan jo ikke bare bli hjemme heller! Hun elsker å kjøre bil, prater og synger for seg selv bak der og har det fint helt til hun ikke har det. Er bare et par minutter med klaging før hun spyr, og synes så synd på henne. Besteforeldre er også «redd» for å hente henne da de ikke vil ha spy i bilen 😔 

Hun har blitt ganske god på å holde spyposer fra apoteket selv, men bommer ofte på den likevel. Sier også fra, men er ikke tidlig nok ute til at vi rekker å stoppe. Vi tar pauser og sånn, men dette kan også skje på en 10 min tur så blir litt rådvill. Får ikke hatt setet i forsetter dessverre, ikke godkjent i bilen vår. Kommer ikke til å snu henne før 4 år heller.

Spyr ikke hver gang, går ofte fint, og vet ikke hvorfor det skjer når det skjer. Vi kjører pent, hun spiser ikke melkeprodukter før tur osv osv. 

noen solskinnshistorier eller gode råd? ☺️

Anonymkode: 18ac8...006

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ved ca 9 år for det ene barnet, 7-8 for det andre. Men postafen ga ok effekt i et par år før det. 

Anonymkode: 3c276...475

Skrevet

Datteren vår hadde det som deres. Hun kastet opp fra hun var veldig liten og på korte turer. Det hjalp ikke når vi snudde henne heller. Og det gikk egentlig ikke over før hun var 10-11 år. Da startet hun med å kun bli dårlig på lengre bilturer. Hun klarte heldigvis tidlig å selv bruke pose hvis hun måtte kaste opp, men det var slitsomt med lange kjøreturer.

Det vi måtte passe på var at hun alltid hadde spist frokost før vi dro på tur. Ikke rett før turen, men heller ikke dra på tom mage. Da gikk det ikke bra.

Så ikke råd og trøst, men det blir bedre etterhvert ;) 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 35, og sliter fortsatt stort. Fordelen var at jeg fra 16 år kunne kjøre selv, da slipper jeg det.

Husker jeg ble bedre på å vite hva som fungerte og ikke, blant annet se rett frem hele tiden. Og jeg kjente igjen kvalmen tidlig slik at vi kunne ta en pause. 

Anonymkode: 131b8...f9f

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Noen slutter vel når de blir snudd, men for noen sitter det i lenge.

To av mine søskenbarn spydde til slutten av barneskolen, men de spydde kun på turer der ordet ferie/tur var nevnt - da kunne de spy etter 10 minutt. Ved vanlig hverdagskjøring gikk det fint.

Har en svigerinne som sliter fortsatt i voksen alder.

Spyr hun i buss og tog også? Er kollektivtransport et alternativ i hverdagen?

Anonymkode: 5a185...764

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er voksen og husker bilferiene på 70 -80 tallet med gru, og fortsatt blir jeg bilsyk! Men det er en positiv ting jeg vil foreslå selv om barnet ditt kanskje er for ung - jeg fikk hjelp av kiropraktor ved å bruke en manøver som "ristet løs" krystallene i øret som festet seg og forstyrret balansenerve.. (jeg er kanskje ikke så flink å forklare) men kanskej det kan være noe som er verdt å undersøke? 

Anonymkode: 11004...a31

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er 36 selv og sliter fortsatt. Det kan hjelpe å ikke kjøre på tom mage. 

Mitt råd er å kjøre bil minst mulig. Husker tilbake til barndommen med skrekk og gru. Det å være bilsyk er ekstremt ubehagelig! Bilferie og annet som kan utgå, bør utgå. 

Anonymkode: 2747c...58a

• Liker 2
Skrevet

Datteren min begynte å bli bilsyk, med hyppig oppkast på de 15-20 minuttene med kjøring det ble hver morgen, fra hun var rundt 1 år. Vi snudde henne noen måneder før hun ble 4 år fordi hun ble så dårlig hele tiden, og det hjalp veldig, Hun blir fremdeles bilsyk hvis hun spiser/drikker noe søtt rett før eller under bilturen og hvis hun sitter og ser på leker/ipad/ikke ser ut av vinduet, men så lenge vi tar de forhåndsreglene går det bra.

Jeg har selv slitt med bilsyke hele livet og må også følge de reglene. Ser jeg på mobilen i 2 minutter så blir jeg garantert dårlig. 

Triks som hjelper (for oss iallefall):

- se ut vinduet HELE tiden

- musikk, helst noe man kan synge med på

- ikke spise noe søtt, kan gjerne spise noe skikkelig surt (sitrondrops for eksempel) eller noe skikkelig salt (salt potetgull, eller bare rent flaksalt) i små mengder

- ha det kaldt i bilen, helst også med god lufting (vi har kjørt mange turer med åpne vinduer i -10 grader)

- unngå parfyme og alle slags dufttrær og sånt inne i bilen

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 34 år å kaster opp forsatt pga bilsyke.

Anonymkode: 16e62...603

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

For vår datter hjalp det også når vi snudde henne ved 4,5 år. Da gikk vi fra å levere henne kvalm i barnehagen, til å kunne kjøre flere timer uten oppkast. 

Vi pleide å putte poser i lekebøtter, som sto mellom beina hennes. Mye enklere å få tak i, treffe, og lett å knyte igjen før man putter oppi ny pose. 

Fy søren, jeg savner ikke den perioden! Varme tanker til dere..

Anonymkode: 82b0c...85f

AnonymBruker
Skrevet
Nuith skrev (1 time siden):

Datteren min begynte å bli bilsyk, med hyppig oppkast på de 15-20 minuttene med kjøring det ble hver morgen, fra hun var rundt 1 år. Vi snudde henne noen måneder før hun ble 4 år fordi hun ble så dårlig hele tiden, og det hjalp veldig, Hun blir fremdeles bilsyk hvis hun spiser/drikker noe søtt rett før eller under bilturen og hvis hun sitter og ser på leker/ipad/ikke ser ut av vinduet, men så lenge vi tar de forhåndsreglene går det bra.

Jeg har selv slitt med bilsyke hele livet og må også følge de reglene. Ser jeg på mobilen i 2 minutter så blir jeg garantert dårlig. 

- ikke spise noe søtt, kan gjerne spise noe skikkelig surt (sitrondrops for eksempel) eller noe skikkelig salt (salt potetgull, eller bare rent flaksalt) i små mengder

- ha det kaldt i bilen, helst også med god lufting (vi har kjørt mange turer med åpne vinduer i -10 grader)

Signerer disse rådene. Har selv slitt med bilsyke hele livet, og har aldri vært verre enn jeg er nå som 40-åring. Blir også bilsyk når jeg kjører selv hvis jeg ikke er nøye med rådene over. Særlig det med passe mett (på skikkelig mat), lav temperatur og NULL dufter, er viktig. Vask aldri bilen inni med sånne wipes, for eksempel. Det er tortur for en som blir kvalm. 

Anonymkode: a26d8...e06

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for deling av erfaringer! Innser vel at det ikke kommer til å gå over med det første. Har fått de fleste av tipsene for å unngå kvalme tidligere, og følger dem 🙂 har ikle blitt fly/båt/tog før men heller ikke tatt det så mye. Eneste buss vi har kjørt er bybuss og da mest sittende i vogn. Det har gått fint. 

vi bruker ikke bil så ofte i hverdagen, går til butikken og sykler til barnehagen. Mannen henter i bil, men det er så kort at hun ikke bryr seg. Synes det bare er gøy da. Blir nok lite bilferier, selv om man gjerne må kjøre litt for å komme seg avsted! Får bare ta tiden til hjelp og håpe det blir enklere når hun kan si fra mer selv

Anonymkode: 18ac8...006

AnonymBruker
Skrevet

Prøvd med plaster over navelen eller sjøsykearmbånd? 

Datteren min på 8 år har blitt bilsyk siden hun var halvannet år. Hjalp å sette henne i forsetet med avskrudd airbag, men hjalp også da vi fjernet nakkestøtten der hvor hun satt slik at hun fikk bedre sikt. I noen år satt alltid en av oss sammen med henne da hun satt bak. 

Vi snudde henne i fjor og da ble det bare verre.. får dårligere sikt enn når hun sitter bakovervendt, så skulle ønske hun passet i noen bakovervendte stoler enda..

Anonymkode: b034f...f0e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært bilsyk hele livet, er nå 40 år... Hjelper kun å kunne sitte foran og fokusere på veien rett frem. Ser jeg til siden eller bak på barna blir jeg bilsyk med en gang😩 Som barn kastet jeg gjerne opp til og med korte turer.

Verste er hvis noen drikker kaffe i bilen, grusomt!!! (Og jeg elsker vanligvis kaffelukta). 

Anonymkode: 1fe68...c82

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir også bilsyk i tog hvis jeg sitter mot kjøreretningen. Må sitte rett vei og ikke se mye ut av vinduene. Blir generelt kvalm av å se ut sidevinduer. Å se rett frem, ut frontruta, hjelper. 

Hjelper også med lakris, friske drops, litt salt potetgull. 

Anonymkode: 1fe68...c82

AnonymBruker
Skrevet

Hos oss hjalp det å snu setet og gi 1/4 Postafen minst to timer før kjøreturen. Og en pose med salt snacks tilgjengelig☺

Jenten min kastet opp etter 10 minutt i bilen på det verste (da hun var rundt 1 år). Snudde setet når hun ble to. Det har hjulpet veldig. Hun har kastet opp på biltur med bhg da hun var 2.5, men de hadde setet bakovervendt (så klart). 

Nå klarer hun å kjøre i 30 minutt før klagingen starter og hun begynner å vri seg i setet. Da er det bare å stoppe🤢 Postafen bruker vi på turer over 1.5 time, men det er sjelden vi kjører så langt.

Det har blitt bedre, men jeg er veldig på vakt og redd for at hun skal kaste opp.. Har i det minste blitt ekspert på å vaske bilstolen 😅

Anonymkode: b6c32...ca7

AnonymBruker
Skrevet

Sjøsykearmbånd. Og fjern alt av Wunderbaum og lignende. Det tok meg nesten to år å få mannen til å forstå at Wunderbaum, spesielt med søte lukter, gjorde meg bilsyk.

Anonymkode: 4d8fd...cc8

Skrevet

Det ble mye bedre rundt skolestart. Ellers har vi svært god erfaring med Ginger Trips fra helsekost. Det er ingefærtabletter som de kan spise (smaker litt lakrisaktig) og hjelper mot reisesyke, det hjalp veldig.

AnonymBruker
Skrevet
Nuith skrev (På 7.7.2021 den 9.06):

Enig! Hilsen en som fortsatt blir bilsyk

Anonymkode: e3c6b...601

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min kastet opp på hver eneste kjøretur fra han var ca 1 år. Det ga seg da vi snudde ham da han var 4. Dvs han kan fortsatt bli bilsyk av og til, men det skal mye mer til, som veldig svingete veier, feil mat eller at han leser i bilen.

Anonymkode: b03b6...4f5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...