Bli medlem Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 Amerikanerne lovte at de hadde lært etter vietnamkrigen. Aldri mer sa de. Men bare 26 år senere havnet de i en enda større hengemyr i Afghanistan. Og der satt de fast i 20 år. Med samme resultat. Ingenting oppnådd bortsett fra at de fikk brukt opp skattebetalernes dollar. Og igjen bedyrer amerikanerne at de har lært. Aldri mer. Først venter jeg på bilder av panisk helikopterevakuering fra den amerikanske ambassaden i Kabul. Deretter tar jeg frem kartet og ser hvor USAS neste eventyr tar plass. Jeg vedder en tier på at det er Afrikas tur neste gang. Kanskje Mali. 5
Gjest Tenk positivt Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 Nei huff, slikt tenker jeg ikke på, ikke ondt ment altså ❤️det er bare så trist
Catliner Skrevet 7. juli 2021 #4 Skrevet 7. juli 2021 Iran med støtte fra Saudi Arabia og Israel, men det kan hende de rekker lite pga. indre konflikter og stadig mer delt USA.
Aerith Skrevet 7. juli 2021 #5 Skrevet 7. juli 2021 Venezuela. Masse olje der og landet er i en stor politisk krise. 2
Lurium Skrevet 7. juli 2021 #6 Skrevet 7. juli 2021 Ny kald krig, men mot Kina. Regimer mot opprørsstyrker i land hvor Kina og USA vil ha innflytelse, litt som det som foregår mellom Iran og Saudi-Arabia i Yemen nå.
PetterKanin Skrevet 7. juli 2021 #7 Skrevet 7. juli 2021 Biden har ikke gått inn for noe slikt enda, så så langt er jeg positivt overrasket.
stan Skrevet 10. juli 2021 #8 Skrevet 10. juli 2021 USA prøver med alle midler å gjøre Kina til fienden. Mye galt kan sies om Kina, men USA har svært mye samvittigheten. Okkupasjon, terror og tortur. Spionerer på sine allierte, truer med sanksjoner mot sine nærmeste allierte. Politisk er USA i ferd med å gjøre seg selv uaktuell. Flere land er i ferd med å gå bort fra dollar, med Kina, Russland og Iran i spissen. Militært er USA enda suveren, og ofrer gjerne egen befolkning for å gjøre de rikeste rikere. 1
jabx Skrevet 10. juli 2021 #9 Skrevet 10. juli 2021 USA er jo allerede inne og støtter Saudi-Arabias folkemord i Yemen. De har også drevet med statskupp i Latin-Amerika frem til dagen i dag. Så de sluttet aldri. 1
Trøndere1 Skrevet 11. juli 2021 #10 Skrevet 11. juli 2021 Vi kan bare begynne å tenke på hva vi skal gjøre om Norge blir angrepet av USA. Det kommer, og det de vil ha og ta fra oss er drikkevann. Godt ferskvann vil bli mye dyrere enn olje i fremtiden. Det vil bli farlig å sitte på god tilgang på drikkevann.
Daraya Skrevet 11. juli 2021 #11 Skrevet 11. juli 2021 Trøndere1 skrev (2 minutter siden): Vi kan bare begynne å tenke på hva vi skal gjøre om Norge blir angrepet av USA. Det kommer, og det de vil ha og ta fra oss er drikkevann. Godt ferskvann vil bli mye dyrere enn olje i fremtiden. Det vil bli farlig å sitte på god tilgang på drikkevann. Jeg tenkte også på vann som neste krigsgrunn, ikke olje. Da blir det vel Kanada? Eller kanskje ei, Kanada gir fra seg helt frivillig, snille som de er.
Trøndere1 Skrevet 11. juli 2021 #12 Skrevet 11. juli 2021 Daraya skrev (1 minutt siden): Jeg tenkte også på vann som neste krigsgrunn, ikke olje. Da blir det vel Kanada? Eller kanskje ei, Kanada gir fra seg helt frivillig, snille som de er. Jeg har ikke oversikt over hvilke land som har mest tilgang på ferskvann/ Drikkevann men at det vil bli kriger om vann i fremtiden det tror jeg helt sikkert. Vi har allerede en verden i en voldsom vannmangel. Å det blir ikke bedre før det blir noen milliarder mindre innbyggere på jorden og at de igjen blir utdannet og opplyste slik at forurensing av elver oC innsjøer opphører.
Bli medlem Skrevet 15. august 2021 Forfatter #13 Skrevet 15. august 2021 Trøndere1 skrev (På 7/11/2021 den 23.32): Jeg har ikke oversikt over hvilke land som har mest tilgang på ferskvann/ Drikkevann men at det vil bli kriger om vann i fremtiden det tror jeg helt sikkert. Vi har allerede en verden i en voldsom vannmangel. Å det blir ikke bedre før det blir noen milliarder mindre innbyggere på jorden og at de igjen blir utdannet og opplyste slik at forurensing av elver oC innsjøer opphører. Vann blir et ganske sikkert et konflikttema i fremtiden. Det brygger til storkonflikt mellom Egypt og Etiopia allerede. Men vann som konflikttema skyldes ikke mangel på løsninger. Men mangel på styring. Israel manglet vann - fant en løsning (avsalting) og er nå en eksportør av vann. Men Israel er et rikt velfungerende demokrati. De fleste land med vannmangel er ikke det. Derav konflikt.
AnonymBruker 42 Skrevet 15. august 2021 #14 Skrevet 15. august 2021 Man trenger knapt "krig" slik som folk flest tenker på det i dag (dvs. eksplosjoner og kuler&krutt) Det er langt mer effektivt å drive den slags "økonomisk", og det har vært en pågående i minst 100 år... Du vil garantert se mer "krig" i både Afrika, "Midøsten" og "Sør-Amerika" når Usa/Europa må knive om fremtidig kontroll av naturressurser og geografisk viktige knutepunkter med både Kina og Russland, og det uten at en kule er avfyrt ifra noen av nasjonene, men likeså en form for "krig", og like, om ikke mer ødeleggende...
AmonymBruker Skrevet 17. august 2021 #15 Skrevet 17. august 2021 Bli medlem skrev (På 7/7/2021 den 1.41): Først venter jeg på bilder av panisk helikopterevakuering fra den amerikanske ambassaden i Kabul. Deretter tar jeg frem kartet og ser hvor USAS neste eventyr tar plass. - Ser akkurat ut som Vietnam (dagbladet.no)
AmonymBruker Skrevet 17. august 2021 #16 Skrevet 17. august 2021 (endret) Norges NATO-medlemskap må revurderes. Vi kan ikke ha et samarbeid hvor vi er forpliktet til å krige rundt i verden på USAs ordre for å at de skal gidde å stille opp for oss dersom vi blir angrepet. Da går vinningen opp i spinningen. Men det er realiteten i dag. Vi må selv bestemme om og hvor vi skal krige. Og den retten er mer verdt enn at USA kanskje skal komme oss til unnsetning dersom vi skulle bli angrepet. Jeg vil tro de fleste EU-land er enig i det. Et EU/EØS-forsvar som et alternativ til NATO er løsningen. Inntil det skjer må vi fortsette å være med på USAs kriger. Og den neste blir i Øst-Asia. Det er bare å begynne å trene. Endret 17. august 2021 av AmonymBruker
Stina234 Skrevet 18. august 2021 #17 Skrevet 18. august 2021 Sør-Kina havet og Kina. Her er det virkelig farlig for tiden. Det er bare det at noske media ikke skriver om det.
jabx Skrevet 19. august 2021 #18 Skrevet 19. august 2021 (endret) Trøndere1 skrev (På 2021-7-11 den 23.24): Vi kan bare begynne å tenke på hva vi skal gjøre om Norge blir angrepet av USA. Det kommer, og det de vil ha og ta fra oss er drikkevann. Godt ferskvann vil bli mye dyrere enn olje i fremtiden. Det vil bli farlig å sitte på god tilgang på drikkevann. Eh, hvorfor skulle de komme helt hit for å finne vann? Uansett finnes det jo allerede flere teknologier for å "resirkluere" vann, og blant annet gjøre havvann til ferskvann. Så blir det større vannmangel i USA vil de nok finne opp noe effektivt som gjør at de bare kan drikke rett fra havet el.l. Endret 19. august 2021 av jabx
Michaelhe Skrevet 19. august 2021 #19 Skrevet 19. august 2021 (endret) De må slutte med disse krigene, og overføre penger fra det gigantiske forsvarsbudsjettet til eget helsevesen, skole og uhjelp. Frankrike er i Mali, det holder vel? Jeg tenker på Nigeria. Jeg kjenner noen der på nettet, og de sier det går feil vei. Det er stort land, og skjer det noe, så kan ringvirkningene bli store. Jeg tror USA driter i Afrika, som vanlig, og prøver med noe dumt mot Kina. Ikke krig, men et eller annet. Det tror jeg fokuset blir fremover. Endret 19. august 2021 av Michaelhe
Voksenmann Skrevet 19. august 2021 #20 Skrevet 19. august 2021 Det blir nok en eller annen plass hvor Kina har interesser. Tror derimot dette blir en mer "klassisk" krig som utkjempes med ordinære styrker. Vinneren blir den globale supermakten de neste hundre årene. USA og Europa blir stadig mindre relevante globalt og på sikt tror jeg russerne vil benytte denne muligheten til igjen bli en supermakt ved feks krig i en eller annen form mot Europa.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå