AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 Jeg har eks mann (og mine barn) sitt etternavn. Har ny samboer og eksmann har ny samboer. Føler derfor ikke det er riktig å beholde min eksmann sitt navn lenger. Jeg vil tilbake til mitt pikenavn, men samboer mener at siden planen på sikt er å gifte oss så burde jeg nå ta hans etternavn. Kunne sikkert gjort det, men eks kona hans har fortsatt sitt pikenavn og hans etternavn. Så så lenge hun fortsatt har hans etternavn så vil jeg ikke ta det. Det blir bare dumt føler jeg. Han blir ganske fornærmet over dette, men som jeg sier så ønsker jeg ikke å gå rundt å hete det samme som henne. Iom at jeg har et av Norges mest bruke -sen navn som pikenavn, så vurderer jeg å ta min bestemors pikenavn som etternavn. Dette skjønner han ikke i det hele tatt, hvorfor kan jeg ikke bare ta hans etternavn som ikke er så vanlig? Hvordan få han til å forstå at jeg ikke ønsker å hete det samme som hans eks kone? Anonymkode: 2f147...522 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 Du får be ham fri da vel. Anonymkode: 9d17f...5e5
Kenelz Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 «Jeg er ikke komfortabel med å ha den samme etternavnet som din eks-kone. Jeg vil ha etternavnet til min bestemor. Dette er ingen diskusjon.» 36
C8H10N4O2 Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 Har ekskona hans planer om å bytte etternavn da? Og hvorfor mener samboeren din at det er automatikk i at du skal ta hans etternavn om/når dere gifter dere? Det er du som skal leve med navnet ditt, du burde bestemme selv. 19
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #5 Skrevet 6. juli 2021 C8H10N4O2 skrev (Akkurat nå): Har ekskona hans planer om å bytte etternavn da? Og hvorfor mener samboeren din at det er automatikk i at du skal ta hans etternavn om/når dere gifter dere? Det er du som skal leve med navnet ditt, du burde bestemme selv. Nei, hun kommer til å tviholde på navnet og kommer aldri til å fjerne det. Hun har to etternavn, sitt pikenavn og hans etternavn. Hun kunne lett fjernet hans navn, men hun kommer aldri i verden til å gjøre det. Anonymkode: 2f147...522 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #6 Skrevet 7. juli 2021 «Dette bestemmer jeg selvsagt helt selv». Anonymkode: 696f9...f58 10
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #7 Skrevet 7. juli 2021 Jeg forstår ekskona hvis de har barn med det navnet. Ellers bestemmer du jo selv hva du vil hete. Anonymkode: 9b8a2...eae 7
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #8 Skrevet 7. juli 2021 6 hours ago, AnonymBruker said: Hvordan få han til å forstå at jeg ikke ønsker å hete det samme som hans eks kone? Anonymkode: 2f147...522 "Jeg vil ikke hete det samme som din ekskone." Men, husk det ikke er din oppgave å få ham til å forstå. Du skal ikke ha lov av ham til å endre ditt navn. Jeg synes faktisk det er et rødt flagg at han føler han skal bestemme dette. Anonymkode: 82b21...f02 19
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #9 Skrevet 7. juli 2021 Og derfor byttet jeg aldri navn i utgangspunktet, og veldig få jeg kjenner det gjør det. Ta tilbake etternavnet du ble gitt, og hold deg til det. Så slipper du alt slikt tull i fremtiden. Og hadde mannen ytret den minste mening om hvilket navn jeg skulle ha ville jeg smelt ganske solid. Anonymkode: 7ba4f...66d 13
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #10 Skrevet 7. juli 2021 Dette hadde jeg ikke giddet diskutere, det er jo bare å gjøre det. Han har ingenting med det. Anonymkode: c83e2...694 10
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #11 Skrevet 7. juli 2021 Enig med de andre, hvorfor skal han bestemme det? Det er forøvrig utrolig gammeldags å la det være automatikk i at man skal ta etternavnet til en mann i 2021. Anonymkode: 3993b...981 9
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #12 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Og derfor byttet jeg aldri navn i utgangspunktet, og veldig få jeg kjenner det gjør det. Ta tilbake etternavnet du ble gitt, og hold deg til det. Så slipper du alt slikt tull i fremtiden. Og hadde mannen ytret den minste mening om hvilket navn jeg skulle ha ville jeg smelt ganske solid. Anonymkode: 7ba4f...66d Tenker det samme. Mannen kan ta ditt navn hvis han er så keen på at dere skal ha samme navn. Anonymkode: 1a4bb...116 8
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #13 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Enig med de andre, hvorfor skal han bestemme det? Det er forøvrig utrolig gammeldags å la det være automatikk i at man skal ta etternavnet til en mann i 2021. Anonymkode: 3993b...981 Og OM man bytter er det jo gjerne for å ha samme navn med barna. Da fatter jeg ikke hvorfor man skal drive å bytte til et annet navn igjen. Hele ordbruken her gjør vondt, "mannens" navn, "eksens navn". I det du byttet ble det ditt navn. Anonymkode: 7ba4f...66d 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #14 Skrevet 7. juli 2021 Han får ta ansvar for egne følelser, tenker jeg. Her er mannen fullt klar over at jeg ikke blir å ta hans navn når vi gifter oss. Han blir heller ikke å ta mitt, tror ikke engang han har vurdert det. Ungene har mitt etternavn og hans som mellomnavn, nettopp fordi vi er to foreldre som begge er glad i navnet sitt. Anonymkode: abeba...89b 4
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #15 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): I det du byttet ble det ditt navn. Ikke nødvendigvis. Noen føler alltid navnet fremmed og at det ikke er «deg». Anonymkode: 3993b...981 3
MissMaryan Skrevet 7. juli 2021 #16 Skrevet 7. juli 2021 Selvsagt skal du bytte navn dersom du ønsker det. Han har da ingenting han skulle sagt om det!! Om jeg var deg, så hadde jeg byttet navn nå uten å si noe på forhånd. Jeg hadde sett an hans reaksjon før jeg vurderte å forlove meg med ham. 3
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #17 Skrevet 7. juli 2021 Bytt navnet du, også kan han ta ditt etternavn om det faktisk blir et ekteskap ut av forholdet. Anonymkode: f1822...dcd 5
Engel Skrevet 7. juli 2021 #18 Skrevet 7. juli 2021 Ta ditt pikenavn tilbake og behold det inn i et nytt ekteskap, og få samtidig navnet ditt inn som mellomnavn hos barna dine. Hvis du og barna ikke har felles navn kan du nemlig få problemer ved utenlandsreiser. Du må da passe på å alltid ha med fødselsattest på barna for å bevise at du er moren deres, til tross for at dere ikke har like navn. Men det holder om navnet ditt er mellomnavn hos barna i passet. Dette er også et godt argument overfor din nye mann. Jeg har akkurat byttet tilbake til pikenavnet mitt selv flere år etter skilsmissen, og kommer definitivt aldri til å bytte etternavn igjen. Barna har nå mitt etternavn som mellomnavn. Om din fremtidige nye mann vil at dere skal ha felles eetternavn så kan han ta ditt etternavn. Vi lever i 2021, det er ingen grunn til at man skal ta mannens etternavn framfor kvinnens. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #19 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hele ordbruken her gjør vondt, "mannens" navn, "eksens navn". I det du byttet ble det ditt navn. Anonymkode: 7ba4f...66d Nei, det er jo nettopp det som ligger i å ta mannens navn. Det er en symbolsk handling som sier at man tilhører han. På samme måte bytter memnesker navn hvis de ønsker å bryte med noen. De ønsker å bryte med far og velger mors navn, eller de ønsker å bryte med hele familien eller sitt kulturelle opphav og velger et helt nytt navn. De bryter med eksen og tar sitt gamle navn tilbake. Anonymkode: 905f5...ee6 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #20 Skrevet 7. juli 2021 Han vil du skal ha hans navn, siden du er hans eiendom. Kult for han da… Anonymkode: ff5f2...a31 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå