Gå til innhold

kan man dusje når det lyner og tordner?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

blir litt redd jeg

Anonymkode: 14445...7de

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uten at jeg har noen gode kilder på det, så har jeg hørt at man ikke skal dusje når det lyner i området.

Anonymkode: f3efb...852

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Uten at jeg har noen gode kilder på det, så har jeg hørt at man ikke skal dusje når det lyner i området.

Anonymkode: f3efb...852

Samme har jeg hørt. 

Anonymkode: ffa09...ea0

Skrevet

Jeg har hørt at man ikke burde dusje eller bade i badekaret mens det lyner og tordner.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vokste opp med at man ikke bør dusje/bade, men her om dagen måtte jeg dusje før jobb selv om det lynet. Googlet da og flere steder sto det at i nyere hus var ikke dette risikabelt fordi det var lynavledere eller noe sånt, tok iallefall sjansen på en dusj.

Anonymkode: b06e3...a77

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg vokste opp med at man ikke bør dusje/bade, men her om dagen måtte jeg dusje før jobb selv om det lynet. Googlet da og flere steder sto det at i nyere hus var ikke dette risikabelt fordi det var lynavledere eller noe sånt, tok iallefall sjansen på en dusj.

De fleste nye boliger har overspenningsvern, ikke lynavledere, og overspenningsvern skal beskytte elektronikk mot endringer i spennigen.

Og uannsett om boligen har lydavleder, det helper ikke hvis lynet/spenningen følger vannrørene inn i boligen.
Vann leder elektrisitet, så enkelt er det.

Anonymkode: d6028...db9

• Liker 1
Skrevet

Her slo det ned i en husrekke for en del år siden. De som kom til av brannmenn sa at det var bra dette ikke var på et tidspunkt og med mange hjemme. Hadde noen dusjet når det slo ned ville de ikke overlevd. Lynet gikk i vannrørene så da kunne situasjonen blitt kritisk.

Jeg dusjer derfor aldri når det lyner eller tordner. Så hva disse kreftene gjorde med husene og alt som sto i nærheten.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Wit skrev (3 minutter siden):

Her slo det ned i en husrekke for en del år siden. De som kom til av brannmenn sa at det var bra dette ikke var på et tidspunkt og med mange hjemme. Hadde noen dusjet når det slo ned ville de ikke overlevd. Lynet gikk i vannrørene så da kunne situasjonen blitt kritisk.

Jeg dusjer derfor aldri når det lyner eller tordner. Så hva disse kreftene gjorde med husene og alt som sto i nærheten.

Jeg har ikke erfart at lynet har fulgt vannrørene inn, men at det har fulgt telefonledningen og strømledningen har jeg opplevd, og den opplevelsen har gitt meg respekt for lyn.  Da var jeg veldig glad for at jeg ikke brukte telefonen eller lagde mat på komfyren, for å si det sånn.  (Mobil som ikke er koblet til strømnettet er det ingen fare med under tordenvær)

Jeg er aldri borti elektronikk som er koblet til strømnettet når lynet er i nærheten, bader/dusjer aldri, bruker aldri fasttelefon, og kommer meg raskt inn i ly hvis det kommer overraskende når jeg er ute.

Naturkrefter skal man ha respekt for.  :)

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har ikke erfart at lynet har fulgt vannrørene inn, men at det har fulgt telefonledningen og strømledningen har jeg opplevd, og den opplevelsen har gitt meg respekt for lyn.  Da var jeg veldig glad for at jeg ikke brukte telefonen eller lagde mat på komfyren, for å si det sånn.  (Mobil som ikke er koblet til strømnettet er det ingen fare med under tordenvær)

Jeg er aldri borti elektronikk som er koblet til strømnettet når lynet er i nærheten, bader/dusjer aldri, bruker aldri fasttelefon, og kommer meg raskt inn i ly hvis det kommer overraskende når jeg er ute.

Naturkrefter skal man ha respekt for.  :)

Jeg har også tidligere opplevd at det har fulgt strømledninger og det gjorde det i tillegg den gangen jeg snakker om. Så veldig mye i huset var ødelagt når vi kom hjem. Det var også store skader på biler utenfor husene og det brant også.

Har all respekt for lyn og torden selv, så jeg ligger helst i fosterstilling i et mørkt rom 😅

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligvis går det bra, men det er vel sjeldent det haster å dusje så det er like greit å la være.

Anonymkode: 3d20a...71c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Aner ikke, men tør ikke gjøre det selv.

Anonymkode: c9d3a...a0d

Skrevet

Oi det viste jeg ikke

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

De fleste nye boliger har overspenningsvern, ikke lynavledere, og overspenningsvern skal beskytte elektronikk mot endringer i spennigen.

Og uannsett om boligen har lydavleder, det helper ikke hvis lynet/spenningen følger vannrørene inn i boligen.
Vann leder elektrisitet, så enkelt er det.

Ja har ikke peiling jeg men googlet meg til at det ikke var ansett som farlig i nye hus, så da tok jeg sjansen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...