AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 En gang hvert halvår skal skolen skrive en halvårsvurdering på elevene. Hvordan gjøres det der ditt barn går, evt om du er lærer selv, hvordan gjøres det på jobben din? Gås de gjennom på utviklingssamtale, eller får foreldrene de bare i papirform eller digitalt? Du som er forelder, leser du disse, og hvor nyttige synes du de er? Leser du de sammen med barnet og snakker om det som står der? Anonymkode: 58e2c...4be
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 På min jobb gjennomgås halvårsvurderingene muntlig på samtale med foreldre og barn sammen. Hadde det vært skriftlig forventes det at du leser det og snakker med barnet ditt om det, ja. Anonymkode: 41b96...df8 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 Hos barnet mitt får vi det muntlig på utviklingssamtalen og skriftlig på papir ved årets slutt. Jeg leser igjennom. Det er viktig for meg å følge med på hvordan det går på skolen. Anonymkode: 44339...170 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 Dette har jeg ikke hørt noe om (har en som nettopp er ferdig i første klasse). Vi har bo hatt foreldresamtaler, så kanskje det er det vi har gjennomgått der? Vi har hvertfall aldri fått noen skriftlig evaluering, eller blitt gjort oppmerksom på at det er en greie Anonymkode: 8d84a...d75
GammelKaktus Skrevet 6. juli 2021 #5 Skrevet 6. juli 2021 Jepp, lærer går gjennom den med oss foreldre og elev på utviklingssamtalen og så popper den opp inne på Digipost med våre kommentarer inkludert. Tror vi fikk den på papir i første og andre klasse og så har den kommet på Digipost de siste årene. Veldig greit. Det kommer jo aldri opp noe overraskende for alt har vi pratet om i løpet av året så jeg vet jo hele tiden hvordan han ligger an i alle fagene. Har en lærer som er veldig flink til å gi informasjon om barna i løpet av året.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #6 Skrevet 7. juli 2021 For eldste barn ble det skrevet, lest og signert, og gjennomgått i detalj (helt unødvendig for vi hadde jo lest den) i 4 år. Barn 2 fikk vi det første året, uten at det var noe fokus på det, og siden har det aldri vært nevnt eller dukket opp for noen av dem. Anonymkode: 1921d...aa8
Gjest Kaffefilter Skrevet 7. juli 2021 #7 Skrevet 7. juli 2021 Har aldri fått noen halvårsvurdering. På kontaktmøte går vi gjennom et par ferdig utfylte oppgaveark som eleven har gjort på skolen, og så signerer vi på prøver og tester. Det er alt.
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #8 Skrevet 7. juli 2021 Min er nettopp ferdig med 4.klasse å de har aldri fått noe halvårsvurdering. Vi har bare vanlige foreldresamtale om hvordan det går,men de får ikke karakterer. Anonymkode: 09f53...278
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #9 Skrevet 7. juli 2021 15 hours ago, AnonymBruker said: Dette har jeg ikke hørt noe om (har en som nettopp er ferdig i første klasse). Vi har bo hatt foreldresamtaler, så kanskje det er det vi har gjennomgått der? Vi har hvertfall aldri fått noen skriftlig evaluering, eller blitt gjort oppmerksom på at det er en greie Anonymkode: 8d84a...d75 Mulig de ikke har sånt i 1.klasse? Noen som vet? Anonymkode: 58e2c...4be
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #10 Skrevet 7. juli 2021 Glem posten over. Ser det er fler som skriver at de ikke får. Synes dere det er greit, eller kunne dere tenkt dere å få en sånn skriftlig halvårsvurdering (2 ganger i året)? Anonymkode: 58e2c...4be
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #11 Skrevet 7. juli 2021 Halvårsvurderingen trenger ikke å være skriftlig, nei. Den kan være muntlig, og denne vurderingen er som oftest tema ved foreldresamtaler/utviklingssamtaler (derav begrepet "utviklingssamtale"). Det varierer nok hvordan ulike skoler gjør dette, men det stemmer ikke at det er en rettighet å få denne skriftlig. Noen skoler velger kanskje å sende ut skriftlige halvårsvurderinger i stedet, men jeg tror det er vanligst med muntlige samtaler på barnetrinnet, før man kanskje i litt større grad får skriftlige vurderinger + karakterer på ungdomstrinnet. Anonymkode: 6980f...998 1
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #12 Skrevet 7. juli 2021 Jeg jobber på en barneskole og vi skriver vurderinger to ganger i året. Kaller det IUP - individuell utviklingsplan (må ikke forveksles med IOP). Har jobbet på flere skoler og nesten alle har hatt samme prosedyre for halvårsvurderinger. Fra ledelsen er vi pålagt å skrive i basefagene, + at vi skriver noe om det sosiale/struktur også. Foreldrene i klassen min får beskjed ved hver innkalling til utviklingssamtale at IUP skal leses hjemme før de kommer til samtalen. De får tilgang til den digitalt. Eleven er kjent med innholdet gjennom elev-og fagsamtaler. Går ikke gjennom IUP «på nytt» under selve samtalen - den styrer eleven. Anonymkode: c7461...84e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #13 Skrevet 7. juli 2021 Alle mine barn har hatt samme system. Ett skjema med spørsmål omkring trivsel, både egen og evt andre barn (I fht å fange opp mobbing) samt hvor mye tid lekser tar etc. Lærer og elev går gjennom skjemaet sammen og så får eleven med hjem et skjema som da elev og fortsatt går gjennom og noterer ned svar. Etterpå sammenlikner læreren svarene hjemmefra med de svarene eleven har gitt på skolen og det gir utgangspunkt for utviklingssamtalene. Har fungert veldig greitt for oss. Anonymkode: 671a6...02b
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #14 Skrevet 8. juli 2021 Vi får det 2 ganger i året, nettopp ferdig med 2 klasse, fikk i 1 klasse også. Skriftlig, digitalt ,og ja , jeg leser den , greit å følge med på hvordan det går på skolen. Anonymkode: d0225...fae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå