AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 Jeg er alenemor til en gutt og kan følgelig ikke så mye om dette. Husker helsesykepleier sa at man ikke skulle brette babyens forhud tilbake og vaske under, men når begynner man? Jeg har en 4 åring som innimellom sier at det klør på tissen. Begynner man nå, eller er det tenårene? Hjelp🤷🏼♀️ Anonymkode: 1f2c6...0a4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 Når barnet selv klarer å dra forhuden tilbake. Det er individuelt når den løsner, men jeg mener å ha lest at det som oftest har skjedd innen 6 års alder. Min gutt var 7 eller 8. Anonymkode: 57ca4...db8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 Ah, hvordan vet man det da? Jeg kommer nok neppe til å bli informert om når han greier det😳 ts Anonymkode: 1f2c6...0a4 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 Min har akkurat startet å gjøre det selv nå (når han husker det😂) snart andreklassing. Har bedt han dra den litt tilbake og spyle med kun vann.. «hjalp», eller veiledet ble vel riktigere, han første gangen, og passet på at det ikke var ubehagelig eller vondt. Anonymkode: 68cff...959
indigob Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 Det er en naturlig prosess som skjer . Du skal ikke vaske under forhuden, barnet blir kjent med sin egen kropp og vil gjøre dette selv når han er klar for det. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Min har akkurat startet å gjøre det selv nå (når han husker det😂) snart andreklassing. Har bedt han dra den litt tilbake og spyle med kun vann.. «hjalp», eller veiledet ble vel riktigere, han første gangen, og passet på at det ikke var ubehagelig eller vondt. Anonymkode: 68cff...959 Han bare begynte å gjøre det selv spontant? Og så informerte han deg om det? ts Anonymkode: 1f2c6...0a4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 indigob skrev (Akkurat nå): Det er en naturlig prosess som skjer . Du skal ikke vaske under forhuden, barnet blir kjent med sin egen kropp og vil gjøre dette selv når han er klar for det. Ok, ja ser jo av svarene her at han mest sannsynlig er for ung. Har bare 0 troen på at den gutten spontant begynner å vaske noe som helst🤣 ts Anonymkode: 1f2c6...0a4 6
GammelKaktus Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Min har akkurat startet å gjøre det selv nå (når han husker det😂) snart andreklassing. Har bedt han dra den litt tilbake og spyle med kun vann.. «hjalp», eller veiledet ble vel riktigere, han første gangen, og passet på at det ikke var ubehagelig eller vondt. Anonymkode: 68cff...959 Samme her i litt før han begynte i første klasse mener jeg å huske. Sa bare han skulle dra litt tilbake og passe på at det ikke ble vondt, skylle med vann og ikke noe mer. Funker fint det. Her kommer han og å forteller eller spør om det er noe han lurer på.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #10 Skrevet 6. juli 2021 Dras ikke forhud tilbake når gutten ee baby og har hatt en eksplosiv bæsjebleie? Har jente selv, og vet at bæsjen kan havne i alle kriker og kroker... Det samme må vel gjelde for gutter? Anonymkode: a974c...968
Ariam Skrevet 6. juli 2021 #11 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dras ikke forhud tilbake når gutten ee baby og har hatt en eksplosiv bæsjebleie? Har jente selv, og vet at bæsjen kan havne i alle kriker og kroker... Det samme må vel gjelde for gutter? Anonymkode: a974c...968 Nei 10
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #12 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Han bare begynte å gjøre det selv spontant? Og så informerte han deg om det? ts Anonymkode: 1f2c6...0a4 Som jeg skrev, jeg veiledet han første gangen. Var jeg som ba han om å begynne med det Anonymkode: 68cff...959
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #13 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dras ikke forhud tilbake når gutten ee baby og har hatt en eksplosiv bæsjebleie? Har jente selv, og vet at bæsjen kan havne i alle kriker og kroker... Det samme må vel gjelde for gutter? Anonymkode: a974c...968 Tuppen er ganske snurpet igjen på minstemann her iallefall. Det hender av og til at det kan sitte et "bæsjekorn", men de kommer seg liksom aldri lenger enn at man bare kan vaske bort utenpå. Det er verre med pungen, og alle skrukkene der 😅. Anonymkode: acedd...1aa 8
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #14 Skrevet 6. juli 2021 Ariam skrev (2 minutter siden): Nei AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Tuppen er ganske snurpet igjen på minstemann her iallefall. Det hender av og til at det kan sitte et "bæsjekorn", men de kommer seg liksom aldri lenger enn at man bare kan vaske bort utenpå. Det er verre med pungen, og alle skrukkene der 😅. Anonymkode: acedd...1aa Takk for svar! 😊 Anonymkode: a974c...968 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #15 Skrevet 6. juli 2021 12 minutter siden, AnonymBruker said: Ah, hvordan vet man det da? Jeg kommer nok neppe til å bli informert om når han greier det😳 ts Anonymkode: 1f2c6...0a4 Du trenger ikke å vite det. Her passet vi på (eller pappan da, i vårt tilfelle, men du må jo nesten gjøre det selv) å instruere ham en gang i blant om at han skulle sjekke om det gikk an å dra forhuden tilbake uten at det gjorde vondt, og så begynne å vaske der med vann når det gikk an. Vi hadde jo ikke trengt å vite når det skjedde, men det fortalte han selv. Anonymkode: 57ca4...db8
Hr. Aktiv Skrevet 6. juli 2021 #16 Skrevet 6. juli 2021 Til meg var det i tenårene da jeg kom i pubertet. Før det trenger man vel strengt tatt ikke trekke forhuden tilbake for vask. 4
indigob Skrevet 6. juli 2021 #17 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Ok, ja ser jo av svarene her at han mest sannsynlig er for ung. Har bare 0 troen på at den gutten spontant begynner å vaske noe som helst🤣 ts Anonymkode: 1f2c6...0a4 jeg tenkte det samme, men du vil snart merke at han vil begynne å ta en del på tissen for å utforske. Det er bare bra. tissen begynner jo etterhvert å stå opp og ved å berøre den mye så vil han selv trekke opp forhuden. Det blir en naturlig del å gjøre. Min på snart 6 gjør det i alle fall og jeg har aldri nevnt dette for han.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #18 Skrevet 6. juli 2021 indigob skrev (23 minutter siden): jeg tenkte det samme, men du vil snart merke at han vil begynne å ta en del på tissen for å utforske. Det er bare bra. tissen begynner jo etterhvert å stå opp og ved å berøre den mye så vil han selv trekke opp forhuden. Det blir en naturlig del å gjøre. Min på snart 6 gjør det i alle fall og jeg har aldri nevnt dette for han. Jeg har aldri sett at mine gutter har tatt på seg selv, (de er 10 og 13 nå) så det er nok litt ulikt fra person til person. Eller går det jo an å snakke om hygiene, selv om barna har blitt så store at det ikke er naturlig å være med dem inn på badet lenger. Forklare om forhuden og hvordan den skal vaskes, og hvorfor. Minne dem på å gjøre det, på samme måte som man minner dem på å vaske ørene og håret (og alle de andre million tingene man må minne dem på....) Anonymkode: 1b332...d6a
La Luna Skrevet 6. juli 2021 #19 Skrevet 6. juli 2021 Lærte fireåringen å dra forhuden tilbake og skylle ved å fortelle han hva han skulle gjøre. Nå gjør han det hver gang han dusjer.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #20 Skrevet 6. juli 2021 indigob skrev (50 minutter siden): jeg tenkte det samme, men du vil snart merke at han vil begynne å ta en del på tissen for å utforske. Det er bare bra. tissen begynner jo etterhvert å stå opp og ved å berøre den mye så vil han selv trekke opp forhuden. Det blir en naturlig del å gjøre. Min på snart 6 gjør det i alle fall og jeg har aldri nevnt dette for han. Det har han gjort siden han var 4 måneder🤣🤣🤣 ts Anonymkode: 1f2c6...0a4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå