Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Baby er 11 uker, og i de siste dagene har brystene blitt mye slappere. Ingen spreng som har pleid å ha. 

Opplevde du det samme rundt denne tiden? 

Anonymkode: 1b08a...1a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Mine ble slappe etter at den verste brystsprengen på dag 3-7 med begge mine. Melkespreng hadde jeg egentlig aldri, kun antydning til hvis det gikk veldig langt mellom hver amming, men det skjedde sjelden. Det betyr vel bare at melkeproduksjonen er jevn? 

Anonymkode: fb598...586

Skrevet

Uansett er det ALTFOR  tidlig å si nå hvordan de blir seende ut etter at ammeperioden er over. Da jeg nettopp var ferdig med ammingen, var mine pupper slappe, tomme og triste. Men det endret seg etter noen uker. Fra man blir gravid og fram til noen uker etter at ammeperioden er avsluttet, endrer brystene seg mange ganger :)

AnonymBruker
Skrevet
Lafamiglia skrev (19 minutter siden):

Uansett er det ALTFOR  tidlig å si nå hvordan de blir seende ut etter at ammeperioden er over. Da jeg nettopp var ferdig med ammingen, var mine pupper slappe, tomme og triste. Men det endret seg etter noen uker. Fra man blir gravid og fram til noen uker etter at ammeperioden er avsluttet, endrer brystene seg mange ganger :)

Tenker ikke så mye på utseende i dette tilfelle, mer om det er nok melk ☺️

Anonymkode: 1b08a...1a3

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva er vanlig mellom 6 uker – 3 måneder?

I denne perioden begynner melkeproduksjonen å stabilisere seg. Dere kommer kanskje inn i en fase med ikke like lange/mange amminger som før. Det er vanlig at barnet dier 8-12 ganger i døgnet, men det er store variasjoner i begge retninger.

Det er derfor ikke hensiktsmessig å sammenligne antall amminger med andre mor/barn-par. Barn er ulike og følger ulike vekstkurver, og bryster er ulike og har ulik lagringskapasitet.

I denne perioden merker mange at de har mindre melkespreng og frykter derfor at de er i ferd med å «miste melka». Men såfremt barnet har gode bleier og går tilfredsstillende opp i vekt, skyldes den manglende melkesprengen at melkeproduksjonen har stabilisert seg og tilpasset seg barnets behov. 

Melkeproduksjonen har i hovedsak vært hormonstyrt frem til nå. Fremover vil den basere seg i større grad på tilbud og etterspørsel, noe som vil si at mengden melk som tas ut av brystet avgjør hvor mye som produseres.

Dersom du ønsker å fullamme er det viktig å la barnet kommunisere med kroppen din om hvor mye melk som skal produseres ved at du lar barnet styre tilgangen til brystet.

Nattamming er spesielt gunstig for melkeproduksjonen fordi nivået av det melkeproduserende hormonet prolaktin er på topp om natten. 

Fra: https://ammehjelpen.no/ammehyppighet/ :)

Anonymkode: fb598...586

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...