Gå til innhold

Ville dere forventet at mannen steriliserte seg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I hele forholdet vårt (16 år) har jeg slitt veldig med prevensjon. Har prøvd mange typer hormonell prevensjon, alle gir meg store bivirkninger som depresjon mm. De siste årene har jeg brukt kobberspiral, men endte med å fjerne den også pga mye smerter og blødninger.

Nå bruker vi kondom. Ingen av oss synes det er kjempestas, og jeg blir litt stresset av å ikke ha 'kontroll' på prevensjonen fordi mannen er ganske klønete og uforsiktig med kondomer. Jeg vil absolutt ikke ha flere barn. Det vil ikke mannen heller, vi er 46 og 49 år. Jeg har såvidt nevnt om det kunne vært aktuelt for han å sterilisere seg, men han synes det er helt uaktuelt. 

Hvordan ville dere tolket det om mannen ikke engang ville vurdere det?

Anonymkode: e5841...af0

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker pessar. Genial prevensjonsmetode. 

Anonymkode: c163d...649

• Liker 1
Skrevet (endret)

Testiklene kan være noe som menn mener er meget viktig for identiteten deres, så kan skjønne ham til en viss grad ut i fra det. 

Du får dra det gamle trikset, kvinner som ikke bruker prevensjonen har mere lyst enn de som blir dårlig av prevensjon :)

Endret av M71
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja, selvfølgelig. Trodde det var helt vanlig? Blant de venninnene jeg snakker åpent med om slikt finnes det ikke en eneste mann som ikke har kuttet strengen. 

Anonymkode: 01da3...b93

• Liker 24
Skrevet

Om mannen din sier det er uaktuelt å sterilisere seg så kan du ikke forvente at han skal gjøre det. Er ikke det åpenbart? 

Jeg ville startet med å snakke med ham om ulike muligheter og spurt ham og lyttet. Vet du hvorfor det er uaktuelt for ham? Hva om du steriliser deg?

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
M71 skrev (2 minutter siden):

Testiklene kan være noe som menn mener er meget viktig for identiteten deres, 

Nå er det ikke sånn at testiklene forsvinner ved sterilisering

Anonymkode: a9fc1...d1a

• Liker 37
Skrevet

Jeg hadde opplevd det som fryktelig egoistisk.

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forventer ikke at han skal sterilisere seg, men jeg har har ytret et intenst ønske om det, nettopp for å slippe hormonprevensjon. Kondom fungerer ikke for meg, da det blir som en hard, tørr dildo uansett hvor mye glid vi bruker. Det er vondt, rett og slett. 

Jeg bruker nå hormonspiral, men det er tida for å skifte den ut og jeg tør ikke. Virkelig tør ikke. Jeg var veldig uheldig da jeg fikk den jeg har nå, da det var en fersk lege som aldri hadde gjort det før og hen styrte skikkelig og fant ikke ut av det. Det blødde og var så smertefullt at jeg gråt. Det gikk et halvt år før alt kjentes greit, og jeg blødde en del også. Jeg har time i oktober til å sette inn ny... Jeg prøver å få mannen til å sterilisere seg så jeg kan slippe, men foreløpig er han i lås. 
Jeg vil ikke steriliseres. Vi som par er enige om å ikke få flere barn, men blir det slutt og jeg får ny mann, så vil jeg nok ikke si nei til flere barn. Han vil aldri ha flere barn, sier han. Han har ingen grunn til hvorfor sterilisering er uaktuelt - han prøvde seg på kostnaden, men en spiral er faktisk dyrere... 

Anonymkode: 5c517...e0a

• Liker 4
Skrevet

Min har gjort det.

Om han ikke hadde villet, ville jeg virkelig tatt det opp med ham. For jeg har gått på hormonprevensjon i alle de år og hatt store plager pga. det, så jeg synes jo det er rett og rimelig at det nå som vi ikke vil ha flere barn, er hans tur til å ta over ansvaret.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig hadde jeg forventet det, jeg trodde det var vanlig! Godtar virkelig noen menn at damen deres må slite med prevensjon i flere tiår, og at de ikke skal kunne gjøre ett inngrep? 😦

Anonymkode: 84ae3...740

• Liker 18
AnonymBruker
Skrevet

Hadde tolket det som at han ikke ville sterilisere seg. Ville kanskje tenkt at han var redd. Ville sterilisert meg/fjernet livmoren om det var så viktig for meg. 

Anonymkode: 16578...397

Skrevet

For oss var det en helt naturlig avgjørelse å ta. Vi var ferdig med å få barn,og jeg tåler dårlig prevensjonsmidler og kondomer. Er helt herlig å slippe å tenke på det mer. Det gjorde livet vårt litt bedre😊

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Egoist. Det er faktisk et lite offer en mann gjør etter alle årene med hormoner, 9 mnd svangerskap per barn med diverse plager, pupper til utlåns enda et års tid. Hjelpes hvor egoistisk kan man være... Han burde i det minste begrunne årsaken til hvorfor han ikke vil. Er det uvitenhet? En mannlig sterilisering er et lite inngrep og relativt smertefritt som koster en tusing. Mannen har fortsatt utløsning. Det er faktisk mange som tror de mister utløsnkngen. Det eneste er jo at svømmerne ikke er i væsken ved utløsning lenger. En kvinne derimot må gjennomføre et større inngrep gjennom magen hvor egglederne kuttes. Inngrepet gir påfølgende arr og sykemeldingsperiode. Dette koster 6-7000. 

Min far har alltid vært en stor Egoist, og når Min mor gjennomførte dette i min barndom bekreftet det igrunn bare hans personlighetstype. Jeg har tenkt på dette mange ganger etter jeg ble voksen og jeg kan bare ikke forstå at min mor aksepterte en slik holdning. Lurer på om hun måtte betale for det selv også🙄 De er ikke gift lenger nå da merkelig nok 😅

Anonymkode: 10af9...f0e

• Liker 19
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Hadde tolket det som at han ikke ville sterilisere seg. Ville kanskje tenkt at han var redd. Ville sterilisert meg/fjernet livmoren om det var så viktig for meg. 

Anonymkode: 16578...397

Inngrepet er mye mindre omfattende for menn enn for kvinner. Alt vi kvinner må igjennom når det gjelder graviditet, barnefødsler, menstruasjon(jeg har fortsatt mens nå som jeg er 50 og fikk første når jeg var 11), p-piller/stav/p sprøyte, spiral, jevnlig gu. Synes jeg dette er menn bør gjøre når de ikke ønsker flere barn. Min eksmann gjorde det og jeg kjenner veldig mange menn som har gjort det. Vært uproblematisk for de

Endret av Pingvinen
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg forventet at mannen tok det ansvaret når vi var helt sikre på at vi ikke ønsket flere barn. Jeg og min kropp har stått for prevensjonen hele vårt forhold. Jeg har gått gravid og født to ganger. Jeg har varige skader på min kropp etter den belastningen. Det skulle fader meg bare mangle at han tok støyten når barn ikke lenger var aktuelt. Heldigvis var mannen min helt enig i det og steriliserte seg nå i år. Vi er mer enn 10 år yngre enn dere. 

Anonymkode: 2ab4f...261

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Bare å sterilisere deg sjøl det. 
Det gjorde jeg 6 mndr etter siste barnet ble født. 
Herlig å være uten prevensjon og at kroppen fikk fred for hormontilskudd og spiral 

Anonymkode: 3a7b2...905

• Liker 5
Skrevet

Det er jo bare å la være å penetrere. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Hvordan ville dere tolket det om mannen ikke engang ville vurdere det?

Anonymkode: e5841...af0

Jeg ville ikke tolket det, bare konstatert at "neivel" han vil ikke og jeg kan ikke tvinge ham. Og så hadde jeg gått til legen for å få bestilt tid for å sterilisere meg selv. Selv om det er enklere for menn så er det ikke noe voldsomt inngrep for kvinner heller. 

• Liker 3
Skrevet (endret)

Hadde stusset litt over tafattheten til en såpass voksen mann. 

Er han bare trassig, eller ligger det uvitenhet i veien.

Du har båret hele ansvaret til nå og dèt skjønner jeg er belastende. 

Håper han tar seg sammen og tar denne "for laget", om han fremdeles ønsker å være seksuelt aktiv og fortsatt ser for seg fremtiden med deg. 

Om det var snakk om en mann i begynnelsen av tredveårene, så hadde jeg forstått et større behov for å ta forbehold.  

:klemmer:

Endret av Tradegy
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er han sin kropp, og han sitt valg. om han vil eller ikke. Her har vi bestemt at min mann ikke skal steriliseres jeg skal Heller ikke steriliseres. Da bruker vi Heller kondom eller andre prevensjonsmidler. Hva andre gjør får være opp til de og bestemme. Men det er en uting og presse noen til  noe de ikke ønsker eller vill. når en kvinne er gravid er det også mange som hyper her inne om at det er  henne sin kropp og henne som skal bestemme, så da skal det samme gjelde når det kommer til menn og. Kroppen dems bestemmer de over selv. Ønsker ikke kvinnen og gå på prevansjon finnes det kondom. Ellerså finnes det hormonfri prevensjon. Om det Heller ikke er aktuellt for noen så for de rett og slett avstå fra sex.

Jeg og min mann skal ikke steriliseres da velger vi Heller og bruke kondom eller andre prevensjonsmidler. 

Anonymkode: d7978...134

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...