AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 Hva ville du valgt? Bo sentralt og dyrt eller usentralt med bil? Med usentralt mener jeg ca 1 time kjøring til sentrum/jobb. Ser på dette regnestykket og de estimerer bilforbruket til en utbetaling på ca 60 000 i året? Er det så dyrt med bil? Anonymkode: 72e79...f4f
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 Sentralt. Særlig om jobben er nær. Anonymkode: 8381f...758 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 Helt klart sentralt. Men jeg har valgt noe midt i mellom, bor 15 min unna sentrum, men bussen går veldig ofte. Anonymkode: c8268...7af 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 En blir fort lei av en time i bilen på vei til jobb. Jeg har gangavstand til skole og jobb, men avhengig av bil allikevel. Anonymkode: 4faec...d53
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #5 Skrevet 6. juli 2021 Sentralt, helt klart! Anonymkode: 15649...867
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 Greia er at man snakker om ganske store forskjeller i boligpriser, men landsbygda frister egentlig ikke så veldig må jeg innrømme. Anonymkode: 72e79...f4f
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 Glemte link. Dette regnestykket. https://www.smartepenger.no/bilokonomi/373-kostnader-ved-bilhold Anonymkode: 72e79...f4f
LittDiva Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 Før hadde jeg sagt sentralt. Nå ville jeg sagt usentralt med bil. Gikk for en kompromiss : el sykkel året rundt med litt for langt til kollektivt, men ca 30- 40 min til og fra jobb med sykkel.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 Fordelen med usentralt er at man får mer for pengene, men fremtiden i de store byene som Bergen er vel at folk kommer til å bo trangt i små leiligheter med smarte løsninger. Ala new york? Anonymkode: 72e79...f4f
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #10 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Greia er at man snakker om ganske store forskjeller i boligpriser, men landsbygda frister egentlig ikke så veldig må jeg innrømme. Anonymkode: 72e79...f4f Men finnes det en mellomting. Det og bo litt utenfor sentrum, men busser/tog som går ofte. Anonymkode: c8268...7af
Gjest Acer Skrevet 6. juli 2021 #11 Skrevet 6. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hva ville du valgt? Bo sentralt og dyrt eller usentralt med bil? Med usentralt mener jeg ca 1 time kjøring til sentrum/jobb. Ser på dette regnestykket og de estimerer bilforbruket til en utbetaling på ca 60 000 i året? Er det så dyrt med bil? Anonymkode: 72e79...f4f En intrs. problemstilling. Da vår sønn skulle sjå seg om etter leilighet i Tr. heim etter endt skolegang på NTH foreslo eg å sjå seg om etter leilighet utenfor by-kjærnen. Forslaget blei fort nedstemt med den begrunnelse om at sjølv om en sentrumsleilighet vart dyrere så var den lettere å selge, og sjans for høgre verdistigning. Følgnede vart lagt til grunn : Kjøring til / fra sentrum + parkeringplass + bilhold vil bety merkostnader. 3 år seinare vart leiligheten solgt, og ny leilighet kjøpt utenfor sentrum m/ høyere standard, større bo-areal, garasje, fint uteområde, og roleg plass til ikkje vesentleg høgre pris en sentrumsleiligheten. Med andre ord: Boarealet synker, og prisene opp i sentrumnære bo-enheter. Endret 6. juli 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #12 Skrevet 6. juli 2021 Ville definitivt valgt sentralt. Jeg pendlet 1 time hver vei i fem år, og ALDRI igjen. Én ting er at billigere bokostnader delvis spises opp av store transportutgifter, men det verste var rett og slett livskvalitetstapet av å bruke 2 timer om dagen til å kjøre frem og tilbake. Det spiser ufattelig mye av fritiden, og jeg skjønner helt ærlig ikke at folk orker. Anonymkode: e4be8...74e
Gjest Acer Skrevet 6. juli 2021 #13 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Ville definitivt valgt sentralt. Jeg pendlet 1 time hver vei i fem år, og ALDRI igjen. Én ting er at billigere bokostnader delvis spises opp av store transportutgifter, men det verste var rett og slett livskvalitetstapet av å bruke 2 timer om dagen til å kjøre frem og tilbake. Det spiser ufattelig mye av fritiden, og jeg skjønner helt ærlig ikke at folk orker. Anonymkode: e4be8...74e 1 times pendelrute / kjøretur hver vei ( 2 timer pr dag) er vel slett ikkje uvanleg for mange arbeidstagere idag.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #14 Skrevet 6. juli 2021 Jeg har ikke råd til et bøttekott i byen engang, men kan kjøpe enebolig, god standard, med hage og utleiedel ca 40 min utenfor byen. Med 2 barn og for det meste hjemmekontor ble valget lett. Anonymkode: 06d57...499
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #15 Skrevet 6. juli 2021 Skybe skrev (2 timer siden): 1 times pendelrute / kjøretur hver vei ( 2 timer pr dag) er vel slett ikkje uvanleg for mange arbeidstagere idag. Hven har hevdet at dette er uvanlig? Anonymkode: 521a8...f1c
MapleSirup Skrevet 6. juli 2021 #16 Skrevet 6. juli 2021 Jeg ville ikke ønsket å kjøre bil til jobben hver sag uansett. Det sliter sånn på i lengden. Men er det et bra kollektivtilbud kan man bo opptil en time unna jobben.
Natta1980 Skrevet 7. juli 2021 #17 Skrevet 7. juli 2021 Jeg jobbet en tid på et sted utenfor Oslo der jeg brukte 1 1/2 time hver vei med buss. Og jeg var utslitt. Spesielt veien hjem var et mareritt med fulle busser, bytting av buss og å stå på bussen. Pleide å sovne i godstolen tidlig på kvelden og hadde ikke energi. Så jeg ville ha valgt å bo i kortere avstand til jobben. Man blir sliten på slutten av dagen og vil bare komme seg hjem. Men det kommer jo mye an på hva du selv trives med. Er du et bymenneske? Eller elsker du å bo roligere og på større areal? Du kan kanskje vurdere å bo noe usentralt, men likevel ikke så langt som en time til jobb? Må det være akkurat en time?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå