Gå til innhold

Hvilke krydre har du, og har du ikke, i krydderhyllen din?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på butikken idag og så litt på krydderhyllen og tenkte at det er ganske mange forskjellige typer krydre der. Er litt spent på hva folk har, og hva de bruker. Eventuelt hva de ikke bruker. Tenker da på alle de man får tørt på glass. Oljer, sauser og lignende er jo også viktig, men tenkte mest på tørt.

Jeg har for det meste "rene" krydre som løkpulver, hvitløkpulver, paprikapulver, svart pepper, chili/cayennepepper, oregano, timian, gressløk, spisskummen, basilikum, estragon, kanel, kardemomme, koriander, ingefær. Sikkert flere også som jeg ikke kommer på.

Videre så unngår jeg krydre som ofte egentlig bare er en blanding av flere krydre eller tilpasset spesifikke retter eller kjøtt. F.eks. Sitronpepper, hvitløkssalt, "meksikansk chili" og alt annet "tex mex", kyllingkrydder, lammekrydder, pizzakrydder m.m. Synes ofte de ikke passer til andre ting, og gjerne har veldig mye salt i seg. Foretrekker da heller å blande de rene krydrene og styre saltmengde selv.

Eneste blandingskryddere jeg har er grillkrydder eller pommes frites krydder (som egentlig går om hverandre) og som da brukes på rask junk som det ikke skal legges noe innsats i. Og helt vanlig "norsk" karri, samt kanskje en garam masala eller noe slikt.

Så er det jo mange ting jeg foretrekker ferskt fremfor i pulverform. Løk og hvitløk er jo alltid best når det er ferskt, og ting som koriander og ingefær kan ikke en gang sammenlignes. Men bruker slikt litt når jeg ikke har ferskt tilgjengelig.

Så har jo alle gått på en sånn texmexhype. Men spisskummen er et krydder jeg er veeeeldig forsiktig med, for det blir fort veldig dominerende i en hvilken som helst rett.

Muskat er også et krydder jeg har prøvd meg litt med, men synes alt jeg bruker det i, bare smaker kvalmende servelatpølse og er ikke godt. Så alle hvite sauser hvor det er foreslått, pleier jeg å sløyfe det.

Gurkemeie er et krydder jeg tror jeg aldri har hatt i hus, og ikke aner hva er for noe. Men det er vel det som lager den gule fargen i bl.a. bearnaise og kyllingkrydderblandinger?

Hva har dere i hus?

Anonymkode: 9b2e3...923

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Tror jeg har alle krydder som finnes i krydderhylla. De fleste har blitt kjøpt til en oppskrift, men så aldri blitt brukt igjen. 

Det jeg bruker mest er: 
Salt og pepper
Grønnsaksbuljong i pulverform. Ikke egentlig krydder, men jeg bruker det i kjempemye. 
Pommes frittes-krydder (på stekte poteter, ostesmørbrød, stekte kikerter m.m. Når jeg vil ha noe salt og junky.)
Paprika (i gryteretter, i vegetarburgere/-boller, på ovnsbakte poteter, stekte kikerter m.m.)
Chiliflak (istedenfor vanlig chili - jeg klarer aldri å bruke opp en hel pakke)

Røkt paprika (i gryteretter, i vegetarburgere/-boller m.m.) Noen kjøttspisere jeg lager mat til synes det smaker "kjøtt" av "røkt". Bruker bare litt om gangen, synes det smaker litt sauebonde hvis jeg har mye i. Jeg liker ikke spisskummen, så i noen oppskrifter erstatter jeg det med litt røkt paprika. 
Chipotle. Bruker den litt som røkt paprika, men sterkt, så bare bittelitt om gangen. Også som erstatning for spisskummen i oppskrifter. 

Provence-krydder (på pizza, ovnsbakte grønnsaker)
Rosmarin, oregano, timian og merian (pizza-/pastasaus, lasagne, gryteretter, supper, ovnsbakte grønnsaker, vegetarburgere/-boller m.m.) Bortsett fra rosmarin synes jeg ikke disse er så gode, bare i små doser. Så jeg bruker de mest når det står i oppskrifter, og det gjør det jo veldig ofte. 

Muskat (i hvit saus og potetstappe, men bare bittelitt)
Cayennepepper (bare bittelitt, i hvit saus)
Løkpulver (bare når det står i oppskrifter, mest i vegetarburgere/-boller)
Gressløk (i eggerøre eller omelett)
Kanel (på grøt, i dessert og bittelitt i taco)
Sukker (på jordbær, risengrynsgrøt og i tomatsauser)

Jeg bruker også mye næringsgjær. Det er ikke et krydder, men det ser ut som et og jeg bruker det som det. Veganere bruker det for å gi "ostesmak". Jeg er ikke veganer, men bruker det for å spare ostekalorier :P. Blander inn i hvit saus for å lage "ostesaus" eller blander med andre krydder/sauser/oljer og lager "marinade" til forskjellige ting. 

Anonymkode: 29530...eae

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker mest rene krydder. Og har sikkert 40+ typer. I tillegg til en del blandingskrydder

Jeg bruker mye urter, timian, rosmarin, basilikum, koriander, salvie, ramsløk, gressløk++++, løkpulver og hvitløkspulver, spisskummin og kumin, muskat, ingefær, paprika (ulike varianter), chili (ulike varianter), sennepspulver og sennepsfrø, korianderfrø, stjerneanis, einebær, karri, med mer.

Av krydderblandinger bruker jeg garam masala, tandoori masala, hvitløkssalt, five spice, sumac, rogan josh og cajun.  

Anonymkode: b6e57...a50

AnonymBruker
Skrevet

Karri, oregano, basilikum, koriander, spisskummen, chili, paprika, hvitløkspulver (lite brukt), aromat (kun til fiskeboller), garam masala, sitronpepper... Har vel også kyllingkrydder, men det bruker jeg aldri. Pommes frites krydder, men det blir også veldig sjelden brukt.

Anonymkode: 429a5...572

AnonymBruker
Skrevet

Skal jeg skrive alt jeg bruker de forskjellige krydderene til vil dette innlegget bli veldig langt,men dette er i min krydderhylle.

Næringsgjær,røkt paprika,Kala malak(smaker egg),løkpulver,hvitløkspulver,allehånde,malt ingefær (fersk fungerer dårlig i marinader),hel muskanøtt,spisskummen,,oregano,basilikum,tumeric,karri,sumac,vegeta,sennepspulver,taresalt,røkt salt,pepper,havsalt,salt,hebamare

Anonymkode: 7a58e...021

Skrevet

Skapet er fullt, men de jeg bruker mest et salt, pepper, paprika, chilliflak, hvitløk, natvigs, cajun, tajin, oregano, grillkrydder, Kanel og fiskekrydder. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...