Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

jeg har gått på aap i 2,5 år nå, jeg har blitt utprøvd i arbeid uten å lykkes. Lege, nav og psykologen anbefaler nå uføre. Jeg sendte søknaden 4. mai og skal ha svar innen 4. september. Jeg er 25 år og har et barn på 6 år.

jeg lurer på, hvis jeg får innvilget ung-uføre, får jeg da etterbetalt mellomlegget mellom aap (uten no annet tillegg enn barnetillegg) og uføre?

å i såfall, tells husbanken som inntekt på den? Får da tror jeg summen går opp i opp.

jeg lurer også på, hva ca får jeg i mnd på ung uføre med 1 barn som jeg har 100% omsorgen for alene?

sykdomen min er godkjent av fylkes legen allerede, men har ikke fått svar på søknaden, skjer det ofte at de utsetter fristen?

(ønsker ikke masse kritikk, har hatt en hard kamp med å akseptere uføre i så ung alder, men psyken min i tilegg til ME gjør det umulig for meg å kunne klare å fungere, på forhånd, takk for respekt og forståelse)

Anonymkode: b3d78...06f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne at også barnevernet støtter uføre da tilfrisking ikke er mulig før om minimum 18 år har de satt. (Jeg er avhengig av barnehage og nå skole for å sove mens lille er borte) Så jeg har papirer fra både arbeidssted, nav behandler, dps og min fastlege.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Glemte å nevne at også barnevernet støtter uføre da tilfrisking ikke er mulig før om minimum 18 år har de satt. (Jeg er avhengig av barnehage og nå skole for å sove mens lille er borte) Så jeg har papirer fra både arbeidssted, nav behandler, dps og min fastlege.

Så de mener at din uføregrad henger på at du blir frisk når barnet er voksent?  Eller betyr 18 år noe annet. Dette er bare merkelig. Har aldri hørt om noen som kan bli frisk om 18 år, og man blir vel ikke uføretrygdet fordi man har barn og har mer enn nok med det. Noe jeg ikke forstår her?

Anonymkode: 33de9...4f0

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er litt vanskelig å forstå hva du spør om. Man får da AAP til uføretrygdsaken er behandlet? Eller mener du om du får etterbetalt ung ufør for AAP perioden? Mange får en etterbetaling når de får innvilget ung ufør. Jeg er litt usikker på hvordan det er om man ikke hadde det på AAP. Men ja, dette blir da i såfall registrert som inntekt for det aktuelle året. Noe husbanken ser på som inntekt. 

Anonymkode: 8888f...b13

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Så de mener at din uføregrad henger på at du blir frisk når barnet er voksent?  Eller betyr 18 år noe annet. Dette er bare merkelig. Har aldri hørt om noen som kan bli frisk om 18 år, og man blir vel ikke uføretrygdet fordi man har barn og har mer enn nok med det. Noe jeg ikke forstår her?

Anonymkode: 33de9...4f0

De skal jo sette en mulig tilfrisknings periode, den er basert på min psykiske og fysiske helse, og at en eventuell bedring og ny arbeidsutprøvelse ikke vil være mulig for min del før tidligst 18 år. Var NAV som spurte om dette til DPS, å så lenge det er over 7 år så kan man søke uføre. Blir tidspunktet satt til sånn ca tid mindre enn 7 år, så kan man ikke søke uføre. Var sånn jeg ble forklart det, hvertfall. De mener vell at min psyke ikke kan prioriteres før barnet mitt er stort nok..

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er litt vanskelig å forstå hva du spør om. Man får da AAP til uføretrygdsaken er behandlet? Eller mener du om du får etterbetalt ung ufør for AAP perioden? Mange får en etterbetaling når de får innvilget ung ufør. Jeg er litt usikker på hvordan det er om man ikke hadde det på AAP. Men ja, dette blir da i såfall registrert som inntekt for det aktuelle året. Noe husbanken ser på som inntekt. 

Jeg spør om jeg får mellomlegget mellom minste sats på aap m/barnetillegg og ung uføre tilegget med barnetillegg fra perioden jeg har gått på aap (som er 2,5 År nå) om jeg får ung uføre innvilget.  Beklager om jeg forklarer dårlig, er så mye å sette seg inn i med det. Har hørt at de har slutter med etterbetaling så lenge man har mottat aap, så er igrunnen derfor jeg spør om jeg muligens får det eller om det er stoppet med etterbetaling av mellomlegget?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes også det er rart du har fått satt ME, når du har psykiske problemer/sykdom.

Når det gjelder spm ditt, så ja man vil få etterbetalt ung ufør tillegget. - Men, det er veldig vanskelig å få ung ufør, da du skal være ekstremt syk. Omtrent ingen med ME har fått innvilget ung ufør.

Anonymkode: ffcb2...5c8

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange som synser og tror i tråden din ser jeg, samt svarer på alt annet enn det du har bedt om. Jeg føler likevel for å gi et motsvar til noen av disse svarene jeg opplever er kunnskapsløse, i hvert fall løst basert på erfaring fra noen de kjenner. Jeg jobber innenfor dette feltet og kan si at det er full mulig at du får innvilget ufør basert på de opplysningene du har gitt i tråden, da det er et helhetsbilde som vurderes. Så lenge saken er godt nok opplyst og alt av behandling/tiltak er forsøkt. NAV anbefaler ikke uføre om de mener det kan finnes andre muligheter, så ikke la deg stresse av svarene om at du ikke får innvilget uføresøknaden. 

Når det de tekniske spørsmålene du stiller rundt etterbetaling ville jeg ha spurt NAV. Du kan ringe inn til hovednummeret eller ta direkte kontakt med NAV-veileder (ofte enklest ved å skrive til NAV, logg inn på din side på NAV for å gjøre dette). Om du opplever at du ikke får svar på det du lurer på kan det kanskje være en mulighet å  bli med i en Ung uføre-Facebookgruppe eller tilsvarende. Der sitter det nok folk som allerede har vært gjennom prosessen og kan svare deg på akkurat dette, vil jeg tro. 

Anonymkode: 0b6a3...01a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Her var det mange som synser og tror i tråden din ser jeg, samt svarer på alt annet enn det du har bedt om. Jeg føler likevel for å gi et motsvar til noen av disse svarene jeg opplever er kunnskapsløse, i hvert fall løst basert på erfaring fra noen de kjenner. Jeg jobber innenfor dette feltet og kan si at det er full mulig at du får innvilget ufør basert på de opplysningene du har gitt i tråden, da det er et helhetsbilde som vurderes. Så lenge saken er godt nok opplyst og alt av behandling/tiltak er forsøkt. NAV anbefaler ikke uføre om de mener det kan finnes andre muligheter, så ikke la deg stresse av svarene om at du ikke får innvilget uføresøknaden. 

Når det de tekniske spørsmålene du stiller rundt etterbetaling ville jeg ha spurt NAV. Du kan ringe inn til hovednummeret eller ta direkte kontakt med NAV-veileder (ofte enklest ved å skrive til NAV, logg inn på din side på NAV for å gjøre dette). Om du opplever at du ikke får svar på det du lurer på kan det kanskje være en mulighet å  bli med i en Ung uføre-Facebookgruppe eller tilsvarende. Der sitter det nok folk som allerede har vært gjennom prosessen og kan svare deg på akkurat dette, vil jeg tro. 

Anonymkode: 0b6a3...01a

Det er funksjonsnivået og helhetsbilde som avgjøres ja. Ikke diagnoser. Men det er riktig at mange med ME ikke får ung ufør selv om de er veldig dårlige. Men sånn sett kan det slå positivt ut at hun har flere diagnoser tenker jeg. 

Mange får etterbetalt ung ufør når de får innvilget dette. Jeg tror hun nesten bare må vente og se. Og det lønner seg nok å klage ved et eventuelt avslag. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hei!

jeg har gått på aap i 2,5 år nå, jeg har blitt utprøvd i arbeid uten å lykkes. Lege, nav og psykologen anbefaler nå uføre. Jeg sendte søknaden 4. mai og skal ha svar innen 4. september. Jeg er 25 år og har et barn på 6 år.

jeg lurer på, hvis jeg får innvilget ung-uføre, får jeg da etterbetalt mellomlegget mellom aap (uten no annet tillegg enn barnetillegg) og uføre?

å i såfall, tells husbanken som inntekt på den? Får da tror jeg summen går opp i opp.

jeg lurer også på, hva ca får jeg i mnd på ung uføre med 1 barn som jeg har 100% omsorgen for alene?

sykdomen min er godkjent av fylkes legen allerede, men har ikke fått svar på søknaden, skjer det ofte at de utsetter fristen?

(ønsker ikke masse kritikk, har hatt en hard kamp med å akseptere uføre i så ung alder, men psyken min i tilegg til ME gjør det umulig for meg å kunne klare å fungere, på forhånd, takk for respekt og forståelse)

Hva mener du med godkjent av fylkeslegen? Det er ikke sånn at leger må ha en godkjenning fra fylkeslegen for å sette diagnose,ei heller er diagnosesetting noe fylkeslegen gjør

«Fylkeslegen er leder for fylkesmannens virksomhet overfor helse- og omsorgstjenestene, noe som blant annet medfører ledelse av fylkesmannens tilsyn med alt helsevesen og alt helsepersonell i fylket.«

Anonymkode: 9a3a3...b9c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Uff, her var det mange saksbehandlere med mye synsing om helt andre ting enn ts spør om. Skjønner du lurer på dette med penger ts, men her er det nok best å spørre NAV direkte. 

Anonymkode: 130c7...5ac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Altså, TS, med all respekt, svaret på det du spør om må du nesten vente med å få til du får tilbake søknaden. Ingen av oss kan svare særlig godt på det. Tidspunkt blir satt individuelt. Og det er slettes ikke sikkert at du får ungufør bare fordi du har rett alder. Om du får ungufør så er det ingen selvfølge at du får etterbetalt noe heller. Ungufør er det for øvrig ingen som forstår seg på, og om du får det eller ikke, og da også etterbetaling eller ikke, så er det som å trekke opp et lodd av en hatt. Tilfeldig.

Så smør deg med tålmodighet nå. Og la saksgangen svare deg på det du spør om. 

Anonymkode: 54629...262

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for innlegg av utestengt bruker,krenkende innhold,brukerdebatt,avsporinger,samt svar til dette.

Chantielle mod.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...