AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 Jeg har ett barn som spiser flere ganger om dagen, og helt normalt. Han er aldri sulten. Han er 5 år gammel, og ber om mat/noe godt/drikke hele tiden. Han kan spise kl 17, og rett etter mat så ber han om brødskive eller noe annet. Selvom han sier seg ferdig med maten kl 17, kanskje tilogmed ikke spiser opp alt. Jeg har to barn, andre ber aldri om mat annet enn drikke om h*n er tørst. Dette begynner å bli slitsomt, det er ett eneste mas om noe å putte i munnen hele tiden. Jeg har prøvd å forklare hvorfor, være streng og det som er... Jeg kan jo ikke gi han alt han vil ha hele tiden. Har noen tips her? ☺️ Anonymkode: b7ef5...bc5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 Noen bruker mat som trøst eller når de kjeder seg. Anonymkode: 65784...6ab 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Noen bruker mat som trøst eller når de kjeder seg. Anonymkode: 65784...6ab Ja.. er det det virker som. Jeg er slik selv. Barnehagen er stengt nå, men vi er likevel mye ute osv. Er det noe jeg kan si for at han skal skjønne at vi kan sitte i sofaen uten å spise? Anonymkode: b7ef5...bc5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 Faste måltider, ingen småspising utenom. Anonymkode: a2277...bf6 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #5 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Faste måltider, ingen småspising utenom. Anonymkode: a2277...bf6 Denne. Så lenge du har et barn som ikke er underernært, så tar det ikke lange tiden med lite mat før de lærer og spise rikelig når det først er mat. Skal dog være lov med noe frukt/grønnsaker ogsånt i mellom måltider. Men hoved måltidene skal være til mat. Anonymkode: 1152e...1f5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 "Nei" er et ord en del barn ikke lærer om dagen. Det er helt innafor, faktisk veldig sunt, å lære barnet at det er regler for hva man kan og ikke kan gjøre. Drikke bør selvfølgelig barnet så mye det vil av - da vann, selvfølgelig. Anonymkode: be111...859 1
Lafamiglia Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 Jeg har vokst opp med at dersom jeg var sulten, måtte jeg vente til neste måltid. Jeg fikk ikke mat utenom måltidene, utenom i sjeldne/ekstreme tilfeller. Det har lært meg til å tåle å være sulten, og det har vært veldig nyttig hele livet. Å være sulten er ikke farlig, og det er noe man lett kan lære å venne seg til. 2
Gjest Fnuggolina Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja.. er det det virker som. Jeg er slik selv. Barnehagen er stengt nå, men vi er likevel mye ute osv. Er det noe jeg kan si for at han skal skjønne at vi kan sitte i sofaen uten å spise? Anonymkode: b7ef5...bc5 Ja, spør om han er sikker på om han er mett ved måltidene - for det blir ikke mat innimellom hele tiden. Da er usunt for tennene, og magen blir stresset av å måtte jobbe konstant (det er sant). Men han kan godt få et til mellommåltid til hver dag om han føler han blir fort sulten. Eller frukt til dessert, grønnsaker osv. Om kjedsomhet fører til at han gjerne spiser en tallerken med oppskårne gulrøtter og andre grønnsaker er jo det bare bra.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå