Brunello Skrevet 6. juli 2021 #121 Del Skrevet 6. juli 2021 Happylife82 skrev (1 minutt siden): syns du har gjort deg lite tydelig om de spør deg hele tiden. Min søster er ikke interessert i å være barnevakt. Ville aldri ha spurt henne om det. Kan ikke dine søstre bare passe hverandres barn da og holde deg utenfor? Det kan de sikkert. Og om 5 år skriver ts tråd om at søstrene holder henne utenfor fellesskapet og ikke deler nok med henne. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silva Pluvialis Skrevet 6. juli 2021 #122 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg får stadig forespørseler om å passe eller ta med meg tantebarna på ting. De siste 3 ukene har de spurt 5 ganger. Hver eneste forespørsel gjelder barnefri, slik at de kan spise ute/dra ut på byen/kjærestetur etc. Jeg har 4 tantebarn, begge mine søstre har to barn hver. Jeg har egentlig aldri hatt noe interesse av å passe dem, og nå som jeg har blitt mor selv, har jeg hendene fulle med mitt eget. Jeg kan ikke skjønne hva som er grunnen til at folk vil ha barnefri/gratis barnepass hele tiden?! Altså hvorfor fikk dere unger i utgangspunktet? Sene kvelder, fri helger og kjærestetid må man gi slipp på når man får barn. Jeg har en på 16 måneder selv, og vi har ALDRI bedt om barnepass eller trengt det utover barnehage. Jeg kunne enda ha skjønt det hvis søstrene mine var alenemødre, men nei de er gift begge to. Jeg og mannen min greier fint å organisere oss slik at vi ikke trenger barnevakt. Legetime og slikt tar vi når barnet er i barnehagen. Kjærestetid er timene etter at barnet er lagt, og dra ut på byen er vi ferdige med for lenge siden. Vi er inneforstått med at vi ikke kan prioritere oss selv, barnet er førsteprioritet. Min søster svarte "Nå er det 5 måneder siden jeg og mannen har spist middag ute" da jeg sa nei til barnepass i kveld. Vel... det er nærmere 19 måneder siden jeg og mannen har spist ute ute barn, for meg er det ikke noe tap. Anonymkode: 7ac45...845 Nei. Man må ikke gi slipp på kjærestetid, men veldig mange gjør det.. kanskje en grunn til at nærmere halvparten skiller seg. Alt handler om ungene og når ungene er ute av redet så kjenner ikke paret hverandre lenger, for de har aldri hatt tid til å bare være kjærester. Det er viktig at foreldre får være kjærester også innimellom, selv om de har barn. Ellers vokser de fra hverandre. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #123 Del Skrevet 6. juli 2021 Brunello skrev (26 minutter siden): Det kan de sikkert. Og om 5 år skriver ts tråd om at søstrene holder henne utenfor fellesskapet og ikke deler nok med henne. Hvis jeg hadde spurt søsteren min om dette hadde jeg fått en ytterst pedagogisk forklaring på at hun har et eget liv hun må leve og det må da jeg forstå. Hun hadde nok sagt ja et par ganger i året, men med en gang man begynner å spise oppover lillefingeren så slenger i alle fall mange igjen døren. Alle vil ha enkle løsninger, men det går på bekostning av noe/noen. Noen ganger må man gidde å fikse noe for å oppnå et mål, altså, kjærlighetstur på restaurant, følelsen av at man er kjærester. Er ikke komplisert. Blir for dumt med manipulasjon og smålig oppførsel fordi man har et liv. Er så lei av at man må ‘bevise’ for andre at man har noe å gjøre på selv om man ikke driver med show foran ansiktet deres. Anonymkode: c0d51...f5d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #124 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Vi har både venner, hobbyer og andre fritidsinteresser. Jeg treffer min bestevenninne nesten ukentlig,men da er mannen min hjemme med barnet. Når mannen treffer sine kompiser er jeg hjemme med ungen vår. Ellers har vi vennepar med barn, som vi er med, men da er også barna med. Jeg trener også på treningssenter 2-3 ganger i uken, da er mannen barnevakt eller så legger jeg det til da barnet er i barnehagen eller sover Jeg er i full jobb, trener, drar til frisøren, treffer venner og kjente. Så jeg har på ingen måte gitt avkall på hele mitt "voksenliv". Men vi bare organiserer oss slik at vi ikke trenger barnevakt. Vi er to om foreldreansvaret, så vi deler oss, legger frisør - og legetimer til da barnet er i barnehagen. Det krever bare litt planlegging Anonymkode: 7ac45...845 Folk flest har barnet minst mulig i bhg og mest mulig hjemme, og har derfor ikke mulighet til å trene, dra til legen eller dra til frisør mens ungen er i bhg. Jeg vet ikke hva du tenker, men jeg synes det er koseligere at ungen er hos tante en lørdag i blant (vi bytter på), enn å være enda flere timer i bhg. Anonymkode: ac86e...a23 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #125 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Folk flest har barnet minst mulig i bhg og mest mulig hjemme, og har derfor ikke mulighet til å trene, dra til legen eller dra til frisør mens ungen er i bhg. Jeg vet ikke hva du tenker, men jeg synes det er koseligere at ungen er hos tante en lørdag i blant (vi bytter på), enn å være enda flere timer i bhg. Anonymkode: ac86e...a23 Hvordan vet du hvor mange timer mitt barn er i barnehagen? Vår er der 30-35 timer i uka. Anonymkode: 7ac45...845 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #126 Del Skrevet 6. juli 2021 Jeg har 3 småbarn og har aldri klaget over manglene barnepass.. her er det jeg og mannen som styret alt selv. er selv hjemmeværende og stor koser meg hjemme med barna, mens mannen er på jobb. Har Heller ingen som kan hjelpe oss med barnepass osv per dags dato.. hender jo at en blir litt sliten innimellom, men klager ikke..fikk jo barn selv Fordi vi selv ønsket og oppdra de selv. Anonymkode: 91b96...ed2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #127 Del Skrevet 6. juli 2021 Just now, AnonymBruker said: 3 småbarn + 1 bonusbarn Anonymkode: 91b96...ed2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #128 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Folk flest har barnet minst mulig i bhg og mest mulig hjemme, og har derfor ikke mulighet til å trene, dra til legen eller dra til frisør mens ungen er i bhg. Jeg vet ikke hva du tenker, men jeg synes det er koseligere at ungen er hos tante en lørdag i blant (vi bytter på), enn å være enda flere timer i bhg. Anonymkode: ac86e...a23 Folk flest har det? Vil gjerne se dokumentasjon på det for det er ikke sånn jeg opplever det Anonymkode: c571a...dcb 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tussi84 Skrevet 6. juli 2021 #129 Del Skrevet 6. juli 2021 Mange parforhold ryker etter man får barn, og en av grunnene er at hele livet dreier seg om barna. Enn har ikke tid til å gjøre kjæreste ting lenger, og er kun mamma og pappa. Selv om man har litt kvalitetstid hjemme etter barna er lagt, så er det fortsatt hverdagen. For å bevare kjærligheten og få litt ekstra gnist inne i mellom tror jeg at det er viktig for et par å finne på noe som ikke er hverdagslig på en måte. Feks det å gå på kino, spise ute, og kanskje reise bort en helg når barna er litt eldre. Samtidig har barn og andre familiemedlemmer godt av å tilbringe tid sammen. Det er så fint med besteforeldre eller tanter/onkler som gjerne spør om å passe barna/ønsker å ha de på overnatting. Det at barna kan være sammen med andre familiemedl uten at foreldrene er tilstede er jo bare bra. Slik skapes gode relasjoner og trygghet. Vi har bare et Barn på 9 mnd, men besteforeldrene på begge sider+ barnets tante spør flere ganger i mnd om de kan få passe barnet noen timer. Ikke fordi vi som foreldre trenger alenetid hele tiden, men fordi de elsker å tilbringe tid med barnet. Så det blir noen ganger i mnd hvor barn er borte noen timer. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 7. juli 2021 #130 Del Skrevet 7. juli 2021 Mener virkelig så mange her at man ikke skal unne seg kjærstetid eller barnefri noensinne etter man har fått barn? Jeg har et par venninner med barn i ca samme alder som min, vi passer gjerne hverandres unger. Det er jo supert for barna som får leke sammen, så kan de voksne få litt barnefri. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #131 Del Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Stusselig du, det stusslige er vel da heller å være borte fra barna støtt og stadig Anonymkode: c571a...dcb Hvem skrev noe om støtt og stadig? Skjerp deg. Anonymkode: 9e23b...12b 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #132 Del Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dette er et norsk fenomen. Jeg er utlending men født i Norge. Jeg har 3 barn selv og priser meg lykkelig hverdag for å ha familiemedlemmer som elsker barna mine og spør meg stadig vekk om å ha dem. Både familien til mannen og min egen familie kan ikke få nok av våre barn. Når mine barn er hos sin øvrige familie ser vi ikke på det som barnevakt ,eller har dårlig samvittighet for å ikke betale for at de passer på våre unger . Da hadde familiene våre blitt fornærmet om vi snakket om penger ,da de ikke ser på det som en jobb men som at de tilbringer tid sine familiemedlemmer som de er så glad i og ikke får sett nok ellers i hverdagen da de er i barnehage og skole. Altså jeg hadde aldri orket å få barn hvis de hadde kun meg og mannen min. Så stusselig nordmenn kan være på det. Familien vår ser på barna mine som sitt kjøtt og blod og er lykkelige over at vi er flere som kan elske hverandre og ta vare og hverandre . De er hos sin familie som de også elsker, i ferier, kanskje en helg i måneden, og innimellom hvis de har lyst. Ingen har noen gang sett på mine barn som byrde. Tvert imot. Jeg synes veldig synd på mine norske venninner som aldri kan spørre sine egne mødre om litt avlasting før de blir bitt av hodet med kommentaren» hvorfor skal du ha gratis barnevakt» Anonymkode: 1b71b...569 Jeg er så norsk man kan være (noe svenske aner en 5-6 generasjoner bakover), og mannen min like så. Jeg kjenner meg mye mer igjen i din beskrivelse enn i TS sin verden. Vi har gjerne play dates for venners barn mens de gjør noe annet og får det samme igjen. Både besteforeldre på begge sider og tante (har bare en) vil gjerne ha egentid med junior, og i tillegg inviteres vi på middager etc hos tanter, onkler, fettere og kusiner hvor de underholder barnet og vi hjelper til med barnet. Føler oss så heldige som har så mange som bryr oss om treåringen, og gleder oss veldig over at fetteren min endelig skal få barn så vi kan begynne å gjengjelde! Jeg tror veldig på at barn har godt av å ha mange trygge voksenpersoner i livet sitt, og vil gjerne både være det for barn i familie og av venner, og sørge for at våre (snart) to får det samme. Anonymkode: 422cc...146 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loppan85 Skrevet 7. juli 2021 #133 Del Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Når vi er ute har vi barnevakt ja. Forstår godt at det blir vanskeligere med barnevakt på kveldene når barnet/barna blir større. Ville bare få frem at jeg selv mener at det kan være godt å ha barnevakt en gang i blant, og at det også er viktig å prioritere hverandre. Kjærestetid i sofan som du nevner er veldig nyttig. Samtidig synes jeg og mannen at det er godt å være alene ute av huset, ettersom vi ikke har tid til det i hverdagen Helt enig i at man en gang I blant bør være åpen får barnevakt og at mange har behov for dette. Selv har vi som sagt barnevakt innimellom, og ville få frem at det finnes måter man kan ha barnevakt uten at man mister mye tid med barnet sitt. Anonymkode: e365e...80e Ja da er vi helt enig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest BethD Skrevet 7. juli 2021 #134 Del Skrevet 7. juli 2021 Du vet at ikke alle er som deg ? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #135 Del Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Hvorfor kan dere ikke bare betale for å passe barn? Om jeg skaffer meg hund er jeg innstilt på å betale for kennel og forvente ikke at andre stiller opp. Anonymkode: cfb12...39c Er det det at det er gratis du reagerer på? Ikke det at noen trenger barnevakt? i så fall kan du jo bare si til søstrene dine at «ja jeg kan sitte barnevakt. Det koster 100kr per time» Anonymkode: 581be...52d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #136 Del Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Er det det at det er gratis du reagerer på? Ikke det at noen trenger barnevakt? i så fall kan du jo bare si til søstrene dine at «ja jeg kan sitte barnevakt. Det koster 100kr per time» Anonymkode: 581be...52d Du ser vel at det er en annen enn ts som har skrevet det? Anonymkode: edb2c...212 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TheAliass Skrevet 7. juli 2021 #137 Del Skrevet 7. juli 2021 "It takes a village to raise a child".. Og, med det mener jeg at barn faktisk har godt av å tilbringe tid med andre familiemedlemmer, venner osv, for å få knyttet bånd til flere, lære av andre osv osv. (mange positive ting med å måtte forholde seg til andre mennesker). Så akkurat der har vi vel strengt tatt gått bort ifra slik vi levde før, der man MÅTTE hjelpe hverandre for å få hverdagene til å gå rundt. Nabodama som fulgte med, og som sa ifra hvis man gjorde noe galt. Bestemor som bakte brød mens man satt på kjøkkengulvet og dundret på kasseroller. Onkel som tok deg med på tur, bare fordi han syntes det var gøy å ha flere med seg.. Alt sammen gjorde, kanskje uvitende, kanskje med vilje, livet litt lettere for ei sliten småbarnsmor eller far. Nå er vi plutselig blitt så opptatte, og tenker mest på oss selv. Kanskje det er denne hjelpa som ville fått flere forhold til å fungere, for at man ikke skal slite seg helt ut på jobb, barn, familie. Kanskje vi alle burde bli flinkere til å stille opp for hverandre, og ikke bare tenke på oss selv? Nei, jeg ber ikke ofte om barnevakt, selv om jeg og mannen ønsker tid til hverandre innimellom. Men når vi spør, svarer folk ja. Kanskje fordi vi svarer ja det gangene folk spør oss? 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #138 Del Skrevet 7. juli 2021 Gjenferdet skrev (11 timer siden): Nei. Man må ikke gi slipp på kjærestetid, men veldig mange gjør det.. kanskje en grunn til at nærmere halvparten skiller seg. Alt handler om ungene og når ungene er ute av redet så kjenner ikke paret hverandre lenger, for de har aldri hatt tid til å bare være kjærester. Det er viktig at foreldre får være kjærester også innimellom, selv om de har barn. Ellers vokser de fra hverandre. Men det må de da ta ansvar for selv? Jeg har nær kontakt med barnefamilier, og mange av de klarer å få til kjærestetid etter at unger er lagt, eller at de tar med ungene på ting, og føler fellesskap der. Er det ikke en ren lykke å se ungene bade eller leke med andre barn? Eller se de i svømmehallen sammen eller på fotballbanen? Trigger ikke det noen følelse av fellesskap og glede blant foreldre? Når det er sagt, så er det klart at man trenger å få tid til seg selv som par også. Og der ser jeg at man gjerne vil ha barnevakt. Så finner man en man kan stole på, legger barna for kvelden, og overlater dem til barnevakt. Så kan man dra ut og spise eller dra på konsert, eller hva man vil. Verre er det ikke. Anonymkode: 22cc2...818 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #139 Del Skrevet 7. juli 2021 Jeg er utenlandsk og det er helt naturlig for oss å passe på tanteunger å gi hverandre litt fri og tid sammen. Det er godt for forholde dems og god for sjelen Vi er en stor familie som hjelper og støtter hverandre og jeg tar med meg gledelig med tanteungene mine på tur en helg vi knytter bånd og har det veldig koselig sammen og barna mine har også gode leke kamarater. Kanskje du treng litt tid du også? Anonymkode: 997c4...3a2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #140 Del Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Du har 1 barn på 16 måneder... Kom tilbake til denne tråden når du har 2 eller flere barn, i en litt mer aktiv alder. Hilsen en som heller aldri har barnepass, men som forstår veldig godt at de fleste har behov for det. Anonymkode: d5fa4...bf2 Vel, jeg har tre barn, nå tenåringer, og har også sjelden hatt barnepass, selv de 13 årene jeg har hatt hovedomsorgen som alenemor. Barnevakt er noe jeg har benyttet når det er noe ekstraordinært, som at jeg er bedt i bryllup eller hatt en operasjon, ikke bare fordi jeg vil ut med venninner eller kjæreste. Ellers har besteforeldrene selvsagt fått låne ungene når de har tatt initiativ selv. Jeg synes også mange har latterlig mye barnefri, en del klarer jo ikke hverdagen engang uten å involvere halve slekta. Da lurer jeg også hvorfor man får barn. Synes flere oppfører seg som tenåringer langt opp i 30-åra og ber mamma og pappa om hjelp for det minste. Anonymkode: 324ac...d55 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå