AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #101 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo. Det går an men det er litt trist om det er eneste tenkbare løsning... Hvis jeg passer dine eller andres barn når du trenger og du hjelper meg en annen gang så er vel der bare fint? Har du ikke barn så kan du jo argumentere med at du ikke "får noe igjen for det" men det sier da mer om deg enn noe annet. Er vel ikke snakk om fast barnevakt hver helg for de fleste. Kan jo dessuten hende at du brekker foten og trenger hjelp til å handle, at du skal på ferie og trenger noen til å vanne planter - hva vet jeg. Man kan hjelpe hverandre og en kveld eller to i året med barnepass kan da ikke være et så stort offer... Blir noen spurt flere ganger ila kort tid og på jevnlig basis stiller det seg annerledes. Anonymkode: 2e5e6...b5b Jeg har aldri opplevd noen som gjør noe for andre uten å ikke få noe igjen for det. Du legger jo opp til at man kan hente ut tilfeldige mennesker på gaten og få dem til å gjøre noe for en, uten at de skal kunne forvente noe tilbake. Anonymkode: c0d51...f5d 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #102 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jo. Det går an men det er litt trist om det er eneste tenkbare løsning... Hvis jeg passer dine eller andres barn når du trenger og du hjelper meg en annen gang så er vel der bare fint? Har du ikke barn så kan du jo argumentere med at du ikke "får noe igjen for det" men det sier da mer om deg enn noe annet. Er vel ikke snakk om fast barnevakt hver helg for de fleste. Kan jo dessuten hende at du brekker foten og trenger hjelp til å handle, at du skal på ferie og trenger noen til å vanne planter - hva vet jeg. Man kan hjelpe hverandre og en kveld eller to i året med barnepass kan da ikke være et så stort offer... Blir noen spurt flere ganger ila kort tid og på jevnlig basis stiller det seg annerledes. Anonymkode: 2e5e6...b5b Men det sier ikke noe om det som utnytter folk til avlastning enda de ikke får noe igjen for det? Anonymkode: edb2c...212 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sleeping_beauty Skrevet 6. juli 2021 #103 Del Skrevet 6. juli 2021 At noen foreldre ønsker barnefri en gang iblant eller ofte kan man vel egentlig ikke si noe på. Folk er forskjellige der... MEN og nærmest kreve eller mase på familie og venner om å sitte barnevakt er IKKE greit, og da må disse finne en annen løsning. Betalt barnevakt kanskje? Et nei må faktisk bli akseptert! 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #104 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det vanlige før i tiden var vel heller at nabojenter satt barnevakt. Selv satt jeg barnevakt for andres barn helt til tolv-ett-tiden på natten fra jeg var 12 år gammel. Sånn var det ihvertfall på sytti- og åttitallet. Anonymkode: a7d01...ccc Ja, herregud. Jeg kan huske å ha vært barnevakt langt ut på natt, eller muligens til neste morgen for 4-5 smårollinger i alderen 3-6 år, da jeg selv var 10-11 år... Tror moren hadde nattevakt og mener å huske at hun hadde ikke helt forståelse for at jeg ikke hadde full kontroll på gjengen ved leggetid... De hørte ikke på meg i det hele tatt, men heldigvis var hun ene 6 åringen litt samarbeidsvillig! Når det er sagt, sliter jeg litt med å forstå denne holdningen enkelte har om at man er "dårlig forelder" for å ha behov for alenetid/tid med ektefellen innimellom, at man selv ikke har behov for det gjør det ikke til malen for alle. Jeg personlig er ikke en fan av dagens familiemodell, hvor barna er solen og foreldrene snurrer rundt som noen selvutslettende planeter. At fordi man har fått barn skal man legge egne behov til siden de neste 18 årene, ellers stiller de rundt deg spørsmål til hvorfor du egentlig fikk barn.... Folk er jo forskjellige med forskjellige behov! Er det så vanskelig å respektere det? Ts kunne jo bare sagt nei til søsteren sin og latt være å lage en tråd på KG om hvor "dårlig mor" hun er. Anonymkode: 4a42d...d5c 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 6. juli 2021 #105 Del Skrevet 6. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg får stadig forespørseler om å passe eller ta med meg tantebarna på ting. De siste 3 ukene har de spurt 5 ganger. Hver eneste forespørsel gjelder barnefri, slik at de kan spise ute/dra ut på byen/kjærestetur etc. Jeg har 4 tantebarn, begge mine søstre har to barn hver. Jeg har egentlig aldri hatt noe interesse av å passe dem, og nå som jeg har blitt mor selv, har jeg hendene fulle med mitt eget. Jeg kan ikke skjønne hva som er grunnen til at folk vil ha barnefri/gratis barnepass hele tiden?! Altså hvorfor fikk dere unger i utgangspunktet? Sene kvelder, fri helger og kjærestetid må man gi slipp på når man får barn. Jeg har en på 16 måneder selv, og vi har ALDRI bedt om barnepass eller trengt det utover barnehage. Jeg kunne enda ha skjønt det hvis søstrene mine var alenemødre, men nei de er gift begge to. Jeg og mannen min greier fint å organisere oss slik at vi ikke trenger barnevakt. Legetime og slikt tar vi når barnet er i barnehagen. Kjærestetid er timene etter at barnet er lagt, og dra ut på byen er vi ferdige med for lenge siden. Vi er inneforstått med at vi ikke kan prioritere oss selv, barnet er førsteprioritet. Min søster svarte "Nå er det 5 måneder siden jeg og mannen har spist middag ute" da jeg sa nei til barnepass i kveld. Vel... det er nærmere 19 måneder siden jeg og mannen har spist ute ute barn, for meg er det ikke noe tap. Anonymkode: 7ac45...845 Noen ganger har man faktisk behov for barnefri for å pleie forholdet, til og med seg selv noen ganger. Ikke ofte. Det er klart barna må komme først, men noen ganger må det da være lov å få være seg selv innimellom og ikke bare en mor eller bare en far. og tenk på det da, om du skulle ha behov for barnepass selv en dag er det jo ypperlig at dere søstre kan hjelpe hverandre, og barna får jo lekt mye sammen framover... Endret 6. juli 2021 av Maleficenta 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 6. juli 2021 #106 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Skjønner du ikke orker …. De får betale en barnevakt .. jeg forstår også at de føler behovet for å gå ut og ta en middag sammen .. dine søstere får alliere seg med hverandre 😊 Anonymkode: b9131...fd1 jah.. men da kan ikke ts be dem om å sitte barnevakt noen gang. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 6. juli 2021 #107 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): «Egentid er når ungene er lagt» fungerer bare dersom man ikke har barn som krever å ligge oppå/inntil deg for å sove... Anonymkode: d5fa4...bf2 enig. Min unge sovner kun om en av oss ligger ved siden av han 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 6. juli 2021 #108 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg og mannen prioriterer egentid. Ungene er jo der hele tiden i hverdagen mellom henting i barnehage og middagslaging og leggetid, så det er jo masse av tid hvor vi er sammen som familie. Henter rett før stengetid i barnehagen og legger barna i 19 tiden. Og så er det jo en time eller to før man endelig får levert dem i barnehagen igjen neste morgen. I helger og ferier prioriterer vi mest mulig barnevakt hos besteforeldre og tanter / onkler slik at de vokser opp med et godt forhold til familien sin. Dersom mor og far ikke får ha både kjærestetid og egentid blir det fort slitsomt med barna hele tiden. Anonymkode: 0604e...573 hver helg og hver ferie er vel mye da 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 6. juli 2021 #109 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Da skaffer man seg barnevakt. Enkelt og greit. Anonymkode: c0d51...f5d enkelt er det ikke. Man kan jo ikke bare skaffe en random barnevakt. Jeg hadde ikke overlatt min unge til en hvem som helst fremmed 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #110 Del Skrevet 6. juli 2021 Maleficenta skrev (Akkurat nå): enkelt er det ikke. Man kan jo ikke bare skaffe en random barnevakt. Jeg hadde ikke overlatt min unge til en hvem som helst fremmed Gjør for all del hva du vil, bare ikke krev at folk skal sitte barnevakt. Anonymkode: edb2c...212 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 6. juli 2021 #111 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg vokste opp i Oslo, og besteforeldre og resten av familien til mine foreldre bodde på den andre siden av landet. Husker at vi var mye med foreldrene våre. Min mor sa at hun og pappa aldri hadde "barnefri". De dro på sin første ferie uten barn da jeg (yngste) var 18 år gammel, da hadde de vært gift i 23 år. Mine foreldre har vært tydelige på at de ikke er noen barnevakter fra dag 1. De tilbringer gjerne tid med barnebarna sine, men da må vi foreldre være med også. De har aldri sittet barnevakt, og ikke har de så mye tid heller, de er begge i jobb og det lille de har av fritid går med til deres interesser og hobbyer Anonymkode: 7ac45...845 trist. De har hatt så lite barnefri at de er drittlei av barn. Det å passe barnebarn bidrar til å forebygge demens. Det har de ikke tenkt på eller.... 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 6. juli 2021 #112 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Gjør for all del hva du vil, bare ikke krev at folk skal sitte barnevakt. Anonymkode: edb2c...212 ja klart man ikke skal kreve, men det må være lov å spørre 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 6. juli 2021 #113 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det finnes mange måter å pleie parforhold på uten at barna slengt rundt til barnevakter. Har man blitt foreldre så er det klart at man prioriterer barna, alt annet er unaturlig. Anonymkode: edb2c...212 Holdningen din til barnevakt er ganske merkelig. De fleste bruker familiemedlemmer barna er kjent med. Dette har i århundrer vært vanlig, og har dels betydd at småbarnsforeldre har fått jobbet utenfor hjemmet og dels fått egentid som par. I tillegg styrker det båndene mellom barna og besteforeldre / andre familiemedlemmer. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 6. juli 2021 #114 Del Skrevet 6. juli 2021 Til stadighet leser man tråder om menn som er for mye sammen men kompiser. Kanskje de egentlig vil bruke mer tid med kona som par. Men det vil ikke hun. Barnet kommer før alt annet. Er alle dere som sier at «vi» ikke trenger barnevakt helt sikre på at det er «vi» og ikke «du» som synes dette? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #115 Del Skrevet 6. juli 2021 Brunello skrev (Akkurat nå): Til stadighet leser man tråder om menn som er for mye sammen men kompiser. Kanskje de egentlig vil bruke mer tid med kona som par. Men det vil ikke hun. Barnet kommer før alt annet. Er alle dere som sier at «vi» ikke trenger barnevakt helt sikre på at det er «vi» og ikke «du» som synes dette? Tror du det bare er damer som har svart her..? Anonymkode: edb2c...212 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #116 Del Skrevet 6. juli 2021 Helt idiotisk at enkelte får barn basert på at andre familie medlemmer skal være barnevakt ofte. Anonymkode: b4297...258 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 6. juli 2021 #117 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Tror du det bare er damer som har svart her..? Anonymkode: edb2c...212 De jeg har lest har vært damer. Men det er sikkert noen som har det motsatt også. Men det er flest kvinner som svarer slik. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FruK Skrevet 6. juli 2021 #118 Del Skrevet 6. juli 2021 syns du har gjort deg lite tydelig om de spør deg hele tiden. Min søster er ikke interessert i å være barnevakt. Ville aldri ha spurt henne om det. Kan ikke dine søstre bare passe hverandres barn da og holde deg utenfor? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Brunello Skrevet 6. juli 2021 #119 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Helt idiotisk at enkelte får barn basert på at andre familie medlemmer skal være barnevakt ofte. Anonymkode: b4297...258 Det er vanlig å ha barnevakt. I en del andre kulturer er det til og med vanlig at det er bestemødrene som tar seg av barna mens foreldrene jobber. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #120 Del Skrevet 6. juli 2021 Jeg skjønner det er slitsomt om du blir spurt ofte, er det en sjelden gang hadde jeg kanskje sagt ja av hensyn til barna også som du er tante til. De synes sikkert det er hyggelig å tilbringe tid med tante og søskenbarn. Og en dag kommer du sikkert til å synes at det er hyggelig å få tjenesten gjengjeldt når barnet ditt et litt større og kan tilbringe en dag med sin tante og søskenbarn. Anonymkode: 77ff9...aa0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå