Gå til innhold

Hvorfor vil folk ha gratis barnepass/ barnefri hele tiden? Hvorfor fikk man unger i utgangspunktet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hehe liker hun som har ett barn på 16 mnd, og er så skråsikker på alt. Håper hun har samme naivitet når mannen er utro og hun sitter igjen med den ene dulleungen sin. 

Eller de som mener man skal betale naboungene, slik man gjorde på 70-80 tallet. Tror at dagens 12 åringer har andre interesser og fritid enn for 40-50 pr siden. 

Til TS: Si til dine søstre at du ikke vil passe. Burde ikke være et problem. Da passer ikke du deres, og de passer ikke futt barn. Ikke noe galt ved det. Men du kan spare deg for å ha disse tankene om de. Folk er forskjellige. Noen har behov for mer barnefri enn andre. Noen barn krever mye, noen foreldre har mindre energi enn andre. De siste vi trenger i dagens samfunn er mer dømming. 

Anonymkode: 5a06e...5e2

For du dømmer ikke hun med barn på 16 mnd og mens du slenger ut at mannen hennes sikkert blir utro..?

Anonymkode: edb2c...212

• Liker 7

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei ikke nødvendigvis. Men for min del kjenner jeg at det er godt engang i blant. Hjemme faller vi fort i samme mønstre med tv titting og mobiler. Når vi er ute merker jeg vi snakker mer sammen, og dette gir meg mer enn en kveld hjemme. Dette er heller ikke snakk om ofte men en gang innimellom.

Anonymkode: e365e...80e

Men du trenger jo ikke belaste dem som har litt mer selvdisiplin enn TV og mobil-titting. 

Anonymkode: c0d51...f5d

• Liker 1
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg får stadig forespørseler om å passe eller ta med meg tantebarna på ting. De siste 3 ukene har de spurt 5 ganger. Hver eneste forespørsel gjelder barnefri, slik at de kan spise ute/dra ut på byen/kjærestetur etc. Jeg har 4 tantebarn,  begge mine søstre har to barn hver. Jeg har egentlig aldri hatt noe interesse av å passe dem, og nå som jeg har blitt mor selv, har jeg hendene fulle med mitt eget.  Jeg kan ikke skjønne hva som er grunnen til at folk vil ha barnefri/gratis barnepass hele tiden?! 

Altså hvorfor fikk dere unger i utgangspunktet? Sene kvelder, fri helger og kjærestetid må man gi slipp på når man får barn. Jeg har en på 16 måneder selv,  og vi har ALDRI bedt om barnepass eller trengt det utover barnehage. 

Jeg kunne enda ha skjønt det hvis søstrene mine var alenemødre, men nei de er gift begge to. Jeg og mannen min greier fint å organisere oss slik at vi ikke trenger barnevakt. Legetime og slikt tar vi når barnet er i barnehagen. Kjærestetid er timene etter at barnet er lagt,  og dra ut på byen er vi ferdige med for lenge siden. Vi er inneforstått med at vi ikke kan prioritere oss selv, barnet er førsteprioritet. 

Min søster svarte "Nå er det 5 måneder siden jeg og mannen har spist middag ute" da jeg sa  nei til barnepass i kveld. Vel... det er nærmere 19 måneder siden jeg og mannen har spist ute ute barn, for meg er det ikke noe tap. 

Anonymkode: 7ac45...845

Kjærestetid etter leggetid fungerer fint med en 16-måneders ja 😂 Du kan jo prøve når største er oppe til 20-21 og deretter skal all rydding, oppvask, vask, trening og evt egentid samt evt jobb gjøres unna.  Så stuper du i seng rundt 23-24. 

at søstrene dine spør om barnevakt sv en som har egne småbarn og åpenbart ikke vil er jo merkelig da. De kan jo heller spørre hverandre og avlaste hverandre og holde deg utenfor som ikke vil være barnevakt og som heller ikke har behov for avlastning selv. 

• Liker 7
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men du trenger jo ikke belaste dem som har litt mer selvdisiplin enn TV og mobil-titting. 

Anonymkode: c0d51...f5d

Har sagt at dette er hvordan jeg selv føler det, og aldri påstått at dette nødvendigvis er rett for alle andre. Mente ikke å belaste noen, men for å understreke at noen mener det kan være godt å ikke bare sitte hjemme hver kveld. Selvfølgelig kan man finne på andre ting, men i vårt tilfelle er det som regel slik en kveld ender.

• Liker 4
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg og mannen prioriterer egentid. Ungene er jo der hele tiden i hverdagen mellom henting i barnehage og middagslaging og leggetid, så det er jo masse av tid hvor vi er sammen som familie. Henter rett før stengetid i barnehagen og legger barna i 19 tiden. Og så er det jo en time eller to før man endelig får levert dem i barnehagen igjen neste morgen. I helger og ferier prioriterer vi mest mulig barnevakt hos besteforeldre og tanter / onkler slik at de vokser opp med et godt forhold til familien sin. Dersom mor og far ikke får ha både kjærestetid og egentid blir det fort slitsomt med barna hele tiden.

Anonymkode: 0604e...573

Er du min svigerdatter?

Anonymkode: 0affd...648

• Liker 2
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nei. Det er ikke sånn det er å ha barn. Tradisjonelt sett har mange flere passet på barna som vokser opp (Ref. "It takes a village...") Familier har tidligere bodd nærmere hverandre og barna har fått bevege seg fritt mellom de voksne i mye større grad enn nå.

Du misforstår jo fullstendig dette ordtaket. Det handler om å oppdra barna, mine kamerater sine foreldre oppdro meg som liten for mange år siden. Ikke ved at de var barnevakt, men hvordan de håndterte oss når vi lekte sammen med deres barn i hverdagen gjennom mange år. De passet ikke oss fordi våre foreldre skulle på byen, på kino, eller annen "selvrealisering".  Det var bortimot utenkelig. De oppdro oss med sine gode verdier, de var ikke barnevakter.

• Liker 5

Annonse

AnonymBruker
Loppan85 skrev (4 minutter siden):

Kjærestetid etter leggetid fungerer fint med en 16-måneders ja 😂 Du kan jo prøve når største er oppe til 20-21 og deretter skal all rydding, oppvask, vask, trening og evt egentid samt evt jobb gjøres unna.  Så stuper du i seng rundt 23-24. 

at søstrene dine spør om barnevakt sv en som har egne småbarn og åpenbart ikke vil er jo merkelig da. De kan jo heller spørre hverandre og avlaste hverandre og holde deg utenfor som ikke vil være barnevakt og som heller ikke har behov for avlastning selv. 

Nå er ikke jeg TS, men mitt barn legger seg rundt 8. Da er det gjerne en halvtime til en time rydding. Ettersom jeg kun snakker om en skjelden gang dropper vi dermed trening denne dagen, og for vår del er det kun jeg som har jobb som krever kveldsplanlegging. Dermed drar vi ut kanskje en lørdag hver tredje måned (usikker på hvor ofte men sånn ca.) kveldsjobben er dermed gjort på forhånd, eller lagt opp til at det ikke mer igjen mer jobb en hva som kan gjøres søndagskveld. Selv føler jeg ikke behov for egentid hverdag så dette blir ofte bortglemt disse dagene. Vi er som regel ikke borte mer enn to timer og dermed i seng ca klokken 23, noe som jeg personlig mener er en grei tid å legge meg så fremt det ikke blir alt for ofte.

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

For du dømmer ikke hun med barn på 16 mnd og mens du slenger ut at mannen hennes sikkert blir utro..?

Jo det har du rett i, ordla meg litt feil der. 

• Liker 1

Nå er ikke jeg TS, men mitt barn legger seg rundt 8. Da er det gjerne en halvtime til en time rydding. Ettersom jeg kun snakker om en skjelden gang dropper vi dermed trening denne dagen, og for vår del er det kun jeg som har jobb som krever kveldsplanlegging. Dermed drar vi ut kanskje en lørdag hver tredje måned (usikker på hvor ofte men sånn ca.) kveldsjobben er dermed gjort på forhånd, eller lagt opp til at det ikke mer igjen mer jobb en hva som kan gjøres søndagskveld. Selv føler jeg ikke behov for egentid hverdag så dette blir ofte bortglemt disse dagene. Vi er som regel ikke borte mer enn to timer og dermed i seng ca klokken 23, noe som jeg personlig mener er en grei tid å legge meg så fremt det ikke blir alt for ofte.

Skjønte inget av dette. Om dere drar ut har dere vel også barnevakt? Poenget mitt var at det er vanskeligere med den kjærestetiden på regelmessig basis etter legging med flere og større barn 😂 vi har ofte barnevakt for å få gjort noe husarbeid, hagearbeid, handleturer etc så det er ikke nødvendigvis kjæresterier - og vi er heldig som har svigers nært som gjerne ville hatt barnebarna hvert eneste dag om de fikk lov. Når vi hadde ett barn gjorde vi presis som TS og hadde masse egentid, og kjærestetid på kvelder hadde vi plenty av. Nå med flere barn har vi egentlig aldri egentid (dusj og vasking teller nå mere som egentid) utover en treningsøkt her og der. Og kjærestetid blir det innimellom i sofa men det er ikke mer enn en time og ofte ikke før kl 22 når jobb og husarbeid er unnagjort  

Men det jeg  mener er at jeg skjønner veldig godt at søstrene og andre har behov av barnevakt, og at TS kanskje også skal være åpen for at hen får det når hen evt får større og flere barn. 

• Liker 1
AnonymBruker

Det er vel ingen som snakker om å gå ut på byen hver helg og feste som om man var 20 år. Det er vel de fleste voksne enige om at man bør være ferdig med etter å ha fått barn, eller idet minste sette det på pause til barna er blitt store og ute av redet. Det vi snakker om her er litt avlastning innimellom til å kanskje få hente seg litt, sove litt ut, kanskje fått ryddet ordentlig i hjemmet, organisert, bare en liten pust . Det synes jeg virkelig man kan forvente av sin nærmeste familie av ,som mor, far og sine søsken. Selvfølgelig må man også gi tilbake og ikke bare ta og ta. Igjen i min familie tenker vi på det annerledes. Mine barn er familiens barn og selv om jeg og mannen har hovedansvaret for dem så ønsker resten av familien min tid med dem også, skal jeg nekte dem det? Det gir ikke mening, det er så trist at barn idag har kun mamma og pappa og ingen andre familiemedlemmer de har tilknytning til. Høres kaldt og trist ut spør du meg. Gud forby hva hvis begge foreldrene dør? Da er det barnevernet som tar barna da? Mens barnas øvrige familie lever men de vil ikke ha den byrden ? Trist. Nei la oss få tilbake varmen  og samholdet i samfunnet.

Anonymkode: 1b71b...569

• Liker 6
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Synes det som er trist her er at mange ser på det som helt utenkelig å passe på nevøer og nieser en gang i blant. Dessuten virker det som folk elsker å fordømme foreldre som ønsker å være annet enn mamma og pappa fra tid til annen. Typiske gjengangere i slike tråder 

"Sånn er det å ha barn!" 

"Det burde du tenkt på før du valgte å få barn." 

"Hva er vitsen med å få barn hvis man ikke vil være sammen med dem?" 

Nei. Det er ikke sånn det er å ha barn. Tradisjonelt sett har mange flere passet på barna som vokser opp (Ref. "It takes a village...") Familier har tidligere bodd nærmere hverandre og barna har fått bevege seg fritt mellom de voksne i mye større grad enn nå. Det kan også virke som det er mer enn bare geografiske avstander  som har økt. Nå er det hver kjernefamilie for seg - for dem som har det, og barna holdes tett tett på og alltid i fokus - for hvis ikke er du en egoistisk neglisjerende gjøk. 

Anonymkode: 2e5e6...b5b

Hvorfor kan dere ikke bare betale for å passe barn? Om jeg skaffer meg hund er jeg innstilt på å betale for kennel og forvente ikke at andre stiller opp. 

Anonymkode: cfb12...39c

• Liker 4
AnonymBruker
Antiviruset skrev (7 minutter siden):

Du misforstår jo fullstendig dette ordtaket. Det handler om å oppdra barna, mine kamerater sine foreldre oppdro meg som liten for mange år siden. Ikke ved at de var barnevakt, men hvordan de håndterte oss når vi lekte sammen med deres barn i hverdagen gjennom mange år. De passet ikke oss fordi våre foreldre skulle på byen, på kino, eller annen "selvrealisering".  Det var bortimot utenkelig. De oppdro oss med sine gode verdier, de var ikke barnevakter.

I det jeg skrev hadde jeg ikke fokus på at det skulle stilles opp som barnevakt fordi foreldrene måtte ut en tur på byen men på at det å være sammen med/passe på andres barn av enkelte ses på som en unaturlig ansvarsforskyvelse og en enorm byrde. Om jeg "passer" på barna til søsteren min eller naboen et par timer fordi de bor i nærheten og stakk innom meg en ettermiddag eller om det var fordi foreldrene ba om hjelp grunnet jobb, andre ærender eller fordi de ville ha litt egentid spiller ingen rolle i mitt eksempel. Poenget er at det da må gå an å fordele både gleden (relasjonen) og ansvaret i noen grad, uten at man da er betegnet som uegnet forelder. Man hjelper hverandre! Og det har vært normalt tidligere. Om det var for selvrealisering eller andre grunner blir noe annet. 

• Liker 3

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor kan dere ikke bare betale for å passe barn? Om jeg skaffer meg hund er jeg innstilt på å betale for kennel og forvente ikke at andre stiller opp. 

Oi da. Ja , men så forskjellige er vi

• Liker 1
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Da bør man ikke få barn i utgangspunktet. Sånne ting vet man som oftest før man planlegger å sette barn til verden.

Nei, livet kan endre  seg faktisk. Mange som er entusiastiske når du er gravid med første barn, «jeg gleder meg til å sitte barnevakt». 

Anonymkode: 773a3...987

• Liker 1
AnonymBruker
Loppan85 skrev (3 minutter siden):

Skjønte inget av dette. Om dere drar ut har dere vel også barnevakt? Poenget mitt var at det er vanskeligere med den kjærestetiden på regelmessig basis etter legging med flere og større barn 😂 vi har ofte barnevakt for å få gjort noe husarbeid, hagearbeid, handleturer etc så det er ikke nødvendigvis kjæresterier - og vi er heldig som har svigers nært som gjerne ville hatt barnebarna hvert eneste dag om de fikk lov. Når vi hadde ett barn gjorde vi presis som TS og hadde masse egentid, og kjærestetid på kvelder hadde vi plenty av. Nå med flere barn har vi egentlig aldri egentid (dusj og vasking teller nå mere som egentid) utover en treningsøkt her og der. Og kjærestetid blir det innimellom i sofa men det er ikke mer enn en time og ofte ikke før kl 22 når jobb og husarbeid er unnagjort  

Men det jeg  mener er at jeg skjønner veldig godt at søstrene og andre har behov av barnevakt, og at TS kanskje også skal være åpen for at hen får det når hen evt får større og flere barn. 

Når vi er ute har vi barnevakt ja. Forstår godt at det blir vanskeligere med barnevakt på kveldene når barnet/barna blir større. Ville bare få frem at jeg selv mener at det kan være godt å ha barnevakt en gang i blant, og at det også er viktig å prioritere hverandre. Kjærestetid i sofan som du nevner er veldig nyttig. Samtidig synes jeg og mannen at det er godt å være alene ute av huset, ettersom vi ikke har tid til det i hverdagen 

Helt enig i at man en gang I blant bør være åpen får barnevakt og at mange har behov for dette. 

Selv har vi som sagt barnevakt innimellom, og ville få frem at det finnes måter man kan ha barnevakt uten at man mister mye tid med barnet sitt. 

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er et norsk fenomen. Jeg er utlending men født i Norge. Jeg har 3 barn selv og priser meg lykkelig hverdag for å ha familiemedlemmer som elsker barna mine og spør meg stadig vekk om å ha dem. Både familien til mannen og min egen familie kan ikke få nok av våre barn. Når mine barn er hos sin øvrige familie ser vi ikke på det som barnevakt ,eller har dårlig samvittighet for å ikke betale for at de passer på våre unger . Da hadde familiene våre blitt fornærmet  om vi snakket om penger ,da de ikke ser på det som en jobb  men som at de tilbringer tid  sine familiemedlemmer som de er så glad i og ikke får sett nok ellers i hverdagen da de er i barnehage og skole. Altså jeg hadde aldri orket å få barn hvis de hadde kun meg og mannen min. Så stusselig nordmenn kan være på det. Familien vår ser på barna mine som sitt kjøtt og blod og er lykkelige over at vi er flere som kan elske hverandre og ta vare og hverandre . De er hos sin familie som de også elsker, i ferier, kanskje en helg i måneden, og innimellom hvis de har lyst. Ingen har noen gang sett på mine barn som byrde. Tvert imot. Jeg synes veldig synd på mine norske venninner som aldri kan spørre sine egne mødre om litt avlasting før de blir bitt av hodet med kommentaren» hvorfor skal du ha gratis barnevakt» 

Anonymkode: 1b71b...569

Skriver under på denne. Jeg halvt norsk og halve slekten min er fra et annet europeisk land. Hos oss er det også slik at hele den utenlandske delen av familien min er med på å ta vare på alle. Et unntak er min egen mor som bare tenker på seg selv, hun benyttet seg av barnepass som bare f (vi var hos besteforeldre hele sommeren og i andre ferier, hun reiste utenlands med venninner uten oss), men påstår at hun aldri hadde barnefri og derfor vil hun ikke passe sine barnebarn nå. Alle vet at hun er egoist så vi er vant til det, men hun er som sagt unntaket. Resten av familien hjelper hverandre. 

Anonymkode: 50205...c01

• Liker 2
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Må man ut for å pleie kjærligheten?

Ja, det har man i hvert fall inderlig godt av! Det er SÅ mange innlevelsen for småbarnsforeldre de har veldig godt av å komme seg ut av huset, eller i hvert fall få ordentlig fri. Ikke barn som når som helst kan kreve deg resten av kvelden. 

Anonymkode: 773a3...987

• Liker 5
AnonymBruker

Jo. Det går an men det er litt trist om det er eneste tenkbare løsning... Hvis jeg passer dine eller andres barn når du trenger og du hjelper meg en annen gang så er vel der bare fint? Har du ikke barn så kan du jo argumentere med at du ikke "får noe igjen for det" men det sier da mer om deg enn noe annet. Er vel ikke snakk om fast barnevakt hver helg for de fleste. Kan jo dessuten hende at du brekker foten og trenger hjelp til å handle, at du skal på ferie og trenger noen til å vanne planter - hva vet jeg. Man kan hjelpe hverandre og en kveld eller to i året med barnepass kan da ikke være et så stort offer... Blir noen spurt flere ganger ila kort tid og på jevnlig basis stiller det seg annerledes. 

• Liker 3
AnonymBruker

Det er så lett å ha en mening om andre uten å ha gått deres sko.

Har selv hatt to kronisk syke barn, med bokstavdiagnoser. Kjempegodt de fire gangene på 14 år vi hadde tid sammen som ikke omhandlet andre enn oss.

Jeg var forberedt på hvordan ting skulle bli når jeg fikk barn, trodde jeg....

Jeg bare tok ikke høyde for syke barn, spesielle behov, sykdom hos en forelder eller det faktum at det teoretisk sett er kjempeenkelt å oppdra barn.

Men selv jeg som har hatt mitt å stri med har åpnet mitt hjerte og mitt hjem for venners barn og tantebarn på overnatting og turer. For meg er det en bonus å kunne tilbringe masse tid med mine tantebarn. Og hvis brødrene mine hadde tilbudt meg betaling for det hadde jeg blitt rimelig sur. De har også passet mitt eldste barn en del og de hadde heller ikke blitt blide om jeg hadde tilbudt de betaling.

Synes at verden har blitt litt trist når man ikke ønsker å tilbring tid med egen familie eller unner andre noe bare fordi man selv ikke har behov for det.

Glad for at min familie stiller opp for hverandre og liker å tilbringe tid med hverandre i større og mindre grupper. Ser fordelen nå som ungene mine er større og hvor rause de er i forhold til mange av sine jevnaldrende som har vokst opp i familier som ikke hjelper hverandre på lik linje.

Plutselig en dag står man der og virkelig trenger hjelp, da er det dumt å ha brent så mange broer.

Anonymkode: 5bc86...e63

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...