Gå til innhold

Hvorfor vil folk ha gratis barnepass/ barnefri hele tiden? Hvorfor fikk man unger i utgangspunktet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er ikke snever og dømmende.  Vil du har barnevakt,  så vær så god,  men da må du søren meg betale for det, jeg stiller ikke opp gratis. 

Og ps: Du som kaller parforholdet vårt for stusselig,  er ikke dømmende i det hele tatt :ironi:

Anonymkode: 7ac45...845

Jeg sa ikke at parforholdet deres høres stusselig ut for det vet jeg ikke noe om. Men det virker som at du har liten forståelse for at folk har ulike behov.

Anonymkode: 9e23b...12b

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nei det er det ikke, det er faktisk en gave til barna dine at mor og far prioriterer parforholdet og lader batteriene. og barna blir ikke «slengt rundt», av å ha barnevakt, men er heldige som får lov til å få et nært forhold til utvidet familie

Anonymkode: 773a3...987

Det finnes som sagt andre måter å pleie parforhold på enn å dra ut på byen eller spise ute uten barn. Og det er fullt mulig å ha nært forhold til nærmeste familie, uten at de stiller opp som barnevakt hele tiden. Jeg er kjempeglad i min tante (mammas kusine og min gudmor) hun har ALDRI vært barnevakt for meg.  Men vi tilbragte mye tid sammen i min barndom,  min familie pleide å bo hos henne når vi var på ferie. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke snever og dømmende.  Vil du har barnevakt,  så vær så god,  men da må du søren meg betale for det, jeg stiller ikke opp gratis. 

Og ps: Du som kaller parforholdet vårt for stusselig,  er ikke dømmende i det hele tatt :ironi:

Du fremstår som temmelig dømmende når du skriver at «Hvorfor vil folk ha barnefri/barnevakt, hvorfor fikk man da barn i utgangspunktet?» Denne holdningen er veldig lite reflektert. 

Anonymkode: a462c...c29

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det var et veldig frekt innlegg, hehe. Huff, stakkers person. 

Anonymkode: c0d51...f5d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da barna var små ga jeg og min eldste søster hverandre hjelp med litt «partid». Barna er på ganske samme alder, og barnepassen ga oss en fin kontakt med nevø og niese og mellom søskenbarna, som blir annerledes uten at mor og far er tilstede. Jeg synes det var vellykket på alle måter. Vi trodde også at vår yngste søster, som ikke hadde egne barn, ønsket kontakt med ungene. Så hun ble også av og til spurt om hun ville gjøre ting med ungene. Men det sluttet vi med etterhvert da det ble tydelig at hun syntes spørsmålene var et ork. Nå er ungene så store at de ikke nødvendigvis ser først til familien for relasjoner. De har fortsatt et nært forhold til min eldste søster og familien, men har ikke samme forhold til yngte. Poenget mitt er at hvis du vil ha kontakt med dine tantebarn, bør relasjonen bygges tidlig. 

Anonymkode: 96337...9ea

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med deg, 5 ganger på 3 uker hørtes mye ut..

Anonymkode: c571a...dcb

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er en av de mødrene som ønsker barnevakt, for å finne på noe med mannen. Om jeg er ute med venninner, så er mannen hjemme. Er det virkelig et problem at man ønsker barnevakt avogtil? Betyr ikke at man ikke prioritere barna. No i helgen skal jeg faktisk alene på hyttetur med 2 venninner. Å gud så jeg gleder meg, tur i fjellet, masse bobler og fjas ut i de sene timer. En velfortjent helg uten mann og barn! 

og ja, jeg passer og tantebarna mine, leser mange her inne ikke har interesse av tantebarn, og hvorfor det egentlig? Er det ikke kjekt å kunne ha et nært forhold til nieser og nevøer? For meg blir det veldig spesielt. 

Hilsen en mor på 36 med 3 barn som gledelig bruker barnevakt!! 

Anonymkode: 54552...77c

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Du har aldri behov for å pleie parforholdet? 

Et parforhold er noe man må jobbe med hele tiden. Å tenke at småbarnsfasen er så kort at vi kan bare legge forholdet på is noen år er en felle mange har gått i før deg. 

Man kan fint jobbbe med det uten å ha bv hele tiden 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Sånn er det for dere. For meg høres det fryktelig stusselig ut.

Ja jeg er mamma, men jeg er ikke kun det og trenger faktisk også tid for meg selv; om det så bare er en kveld på sofaen med Netflix til langt på natt.

Aksepter at folk er forskjellige for du virker ganske snever og dømmende ut ifra innleggene dine.

Anonymkode: 9e23b...12b

Stusselig du, det stusslige er vel da heller å være borte fra barna støtt og stadig 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er typisk norsk å klamre seg til sitt tidlige sosiale liv når man først har fått barn. For da trenger man plutselig pause fra dem til tross for at man visste hva man gikk til når man fikk det første barnet.

Anonymkode: edb2c...212

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg får stadig forespørseler om å passe eller ta med meg tantebarna på ting. De siste 3 ukene har de spurt 5 ganger. Hver eneste forespørsel gjelder barnefri, slik at de kan spise ute/dra ut på byen/kjærestetur etc. Jeg har 4 tantebarn,  begge mine søstre har to barn hver. Jeg har egentlig aldri hatt noe interesse av å passe dem, og nå som jeg har blitt mor selv, har jeg hendene fulle med mitt eget.  Jeg kan ikke skjønne hva som er grunnen til at folk vil ha barnefri/gratis barnepass hele tiden?! 

Altså hvorfor fikk dere unger i utgangspunktet? Sene kvelder, fri helger og kjærestetid må man gi slipp på når man får barn. Jeg har en på 16 måneder selv,  og vi har ALDRI bedt om barnepass eller trengt det utover barnehage. 

Jeg kunne enda ha skjønt det hvis søstrene mine var alenemødre, men nei de er gift begge to. Jeg og mannen min greier fint å organisere oss slik at vi ikke trenger barnevakt. Legetime og slikt tar vi når barnet er i barnehagen. Kjærestetid er timene etter at barnet er lagt,  og dra ut på byen er vi ferdige med for lenge siden. Vi er inneforstått med at vi ikke kan prioritere oss selv, barnet er førsteprioritet. 

Min søster svarte "Nå er det 5 måneder siden jeg og mannen har spist middag ute" da jeg sa  nei til barnepass i kveld. Vel... det er nærmere 19 måneder siden jeg og mannen har spist ute ute barn, for meg er det ikke noe tap. 

Jeg sitter med glede barnevakt for mine to tantebarn! De er familie og jeg liker å tilbringe tid med de. 

Vi TRENGER ikke barnevakt, men har barnevakt innimellom fordi besteforeldrene til barnet vil, så de spørre selv. Og jeg syntes det er koselig at barnet får ett nært forhold med de!

Som regel så er den ene av oss hjemme hvis den ene er på fest, med venner osv. Og vil vi ha en datenight, så stiller besteforeldre opp. 

Jeg tenker at man må slutte å dømme de som velger ett anderledes liv enn seg selv.  

Du vil tilbringe hvert sekund med ditt barn og det er fint! Noen vil ha litt tid uten barn, og det er også fint. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg er en av de mødrene som ønsker barnevakt, for å finne på noe med mannen. Om jeg er ute med venninner, så er mannen hjemme. Er det virkelig et problem at man ønsker barnevakt avogtil? Betyr ikke at man ikke prioritere barna. No i helgen skal jeg faktisk alene på hyttetur med 2 venninner. Å gud så jeg gleder meg, tur i fjellet, masse bobler og fjas ut i de sene timer. En velfortjent helg uten mann og barn! 

og ja, jeg passer og tantebarna mine, leser mange her inne ikke har interesse av tantebarn, og hvorfor det egentlig? Er det ikke kjekt å kunne ha et nært forhold til nieser og nevøer? For meg blir det veldig spesielt. 

Hilsen en mor på 36 med 3 barn som gledelig bruker barnevakt!! 

Anonymkode: 54552...77c

Høres sunt ut! 
Det virker som noen ikke skjønner at det ikke er en mellomting mellom aldri barnevakt og barnevakt støtt og stadig. 
Dessuten, endel er så heldige å ha familie som gjerne vil ha barna på besøk, besteforeldre som spør om barnebarna har lyst til å overnatte en natt i helgen for eksempel. Tenk så fantastisk når barna får ha et nært og godt forhold til familie! 

Litt sunn fornuft er det lov å bruke damer! Dere som er så dømmende overfor andre mødre, dere kommer til å møte dere selv i døra før eller siden. 

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

I min familie har vi alltid hjulpet hverandre med avlastning og barnevakt. Jeg ville tatt det som en fornærmelse om min søster betalte meg for å passe hennes barn. Jeg har passet hennes barn opptil ukentlig av diverse grunner og hun har hjulpet meg en del i helgene.

Det er en glede å hjelpe hverandre og jeg elsker hennes barn som om de var mine egne. Hvorfor ønsker du ikke å tilbringe tid med dine nevøer og nieser, Ts? Og hvorfor ønsker du ikke å hjelpe dine søsken? Dette kunne like godt vært spørsmålet. Min mor elsker også å tilbringe tid med sine barnebarn og har stilt opp for oss. Det gjør hun med glede, og vi stiller opp på dugnad hos henne med glede.

Vi er alle forskjellige og har forskjellige behov. Jeg hadde behov for barnevakt frem til barnet mitt var 14 år. Ikke hver uke, men ihvertfall hver måned, for å kunne være med venner og kjæreste. Mitt barn var ikke modent for å tilbringe en hel kveld alene før det ble såpass voksent. Ikke tale om at jeg hadde orket å sitte hjemme hver bidige kveld i 14 år. Uten barnevakt hadde jeg dessuten vært singel i tillegg.

Anonymkode: a7d01...ccc

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er typisk norsk å klamre seg til sitt tidlige sosiale liv når man først har fått barn. For da trenger man plutselig pause fra dem til tross for at man visste hva man gikk til når man fikk det første barnet.

Det vet man da absolutt ikke på forhånd. Å passe andres barn kan ikke sammenlignes i nærheten engang, av å måtte være på 24/7.

~~~~~

Jeg og mannen hadde en sjelden helg sammen i forbindelse med bryllupsdag, og da skjønte jeg hvor mye vi savnet å snakke med hverandre uten å bli avbrutt og å måtte være på hele tiden. Vi kom hjem med ny energi til det beste for barna. Så har som mål å få satt av mer tid sammen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det er dessverre også typisk norsk å være dømmende og moraliserende. Dette var jo et godt eksempel på det. 👆🏻

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Dette er et norsk fenomen. Jeg er utlending men født i Norge. Jeg har 3 barn selv og priser meg lykkelig hverdag for å ha familiemedlemmer som elsker barna mine og spør meg stadig vekk om å ha dem. Både familien til mannen og min egen familie kan ikke få nok av våre barn. Når mine barn er hos sin øvrige familie ser vi ikke på det som barnevakt ,eller har dårlig samvittighet for å ikke betale for at de passer på våre unger . Da hadde familiene våre blitt fornærmet  om vi snakket om penger ,da de ikke ser på det som en jobb  men som at de tilbringer tid  sine familiemedlemmer som de er så glad i og ikke får sett nok ellers i hverdagen da de er i barnehage og skole. Altså jeg hadde aldri orket å få barn hvis de hadde kun meg og mannen min. Så stusselig nordmenn kan være på det. Familien vår ser på barna mine som sitt kjøtt og blod og er lykkelige over at vi er flere som kan elske hverandre og ta vare og hverandre . De er hos sin familie som de også elsker, i ferier, kanskje en helg i måneden, og innimellom hvis de har lyst. Ingen har noen gang sett på mine barn som byrde. Tvert imot. Jeg synes veldig synd på mine norske venninner som aldri kan spørre sine egne mødre om litt avlasting før de blir bitt av hodet med kommentaren» hvorfor skal du ha gratis barnevakt» 

Anonymkode: 1b71b...569

❤️

Anonymkode: c135b...856

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Enig med deg, 5 ganger på 3 uker hørtes mye ut..

Kanskje det skjedde noe spesielt da… TS, vet du hvorfor søstrene dine ville ha barnevakt i denne perioden? Og har de noen andre å spørre eller har de kun deg i nærheten? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Bellaaa skrev (15 minutter siden):

Jeg sitter med glede barnevakt for mine to tantebarn! De er familie og jeg liker å tilbringe tid med de. 

Vi TRENGER ikke barnevakt, men har barnevakt innimellom fordi besteforeldrene til barnet vil, så de spørre selv. Og jeg syntes det er koselig at barnet får ett nært forhold med de!

Som regel så er den ene av oss hjemme hvis den ene er på fest, med venner osv. Og vil vi ha en datenight, så stiller besteforeldre opp. 

Jeg tenker at man må slutte å dømme de som velger ett anderledes liv enn seg selv.  

Du vil tilbringe hvert sekund med ditt barn og det er fint! Noen vil ha litt tid uten barn, og det er også fint. 

Lett å ikke TRENGE barnevakt hvis man vet at man får det hvis man vil… behovet blir mer prekært hvis sjansene er nada. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tenker at det er rart at det ikke er noe tap for deg å ikke ha spist ute med mannen din på 19 måneder. Å ikke prioritere seg selv i det hele tatt utover det å være mor er ikke sunt for noen, ei heller barnet ditt. Har du over hodet noen identitet ut over å være arbeidstaker eller mor? 

Du aner ikke hva du snakker om. Det å være en mor og en far er en heltidsgesjeft i mange år fremover. Mine foreldre sin generasjon tok vare på barna sine uten noe barnehage! Var det sunt for de? De skilte seg aldri, de fikk da vellykkede barn som har klart seg i livet. Sette barn til verden og så tro at det er alle andre som skal ta vare på de er vår tids tegn. Joda i dag jobber begge fulltid med inntektsarbeid. Men det gjorde mine foreldre også, men mor jobbet hjemme og det var en fulltidsjobb der hun sørget for at familien hadde det godt. Og vet du hva! Jeg tror at barna den gangen hadde det så mye bedre på mange måter en barna i dag. Vi aktiverte oss selv, lekte sammen uten at voksne måtte organisere det, og vi lærte oss konfliktløsning oss i mellom på den naturlige måten. Dette opplever ikke barna i dag. Mine foreldre har vært barnevakt ja, men bare et par ganger i året. Resten løste vi selv ved å la være å gå på byen og alt det andre som tar masse tid. Levd noe dårligere liv en deg ? Det tviler jeg på.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det som er trist her er at mange ser på det som helt utenkelig å passe på nevøer og nieser en gang i blant. Dessuten virker det som folk elsker å fordømme foreldre som ønsker å være annet enn mamma og pappa fra tid til annen. Typiske gjengangere i slike tråder 

"Sånn er det å ha barn!" 

"Det burde du tenkt på før du valgte å få barn." 

"Hva er vitsen med å få barn hvis man ikke vil være sammen med dem?" 

Nei. Det er ikke sånn det er å ha barn. Tradisjonelt sett har mange flere passet på barna som vokser opp (Ref. "It takes a village...") Familier har tidligere bodd nærmere hverandre og barna har fått bevege seg fritt mellom de voksne i mye større grad enn nå. Det kan også virke som det er mer enn bare geografiske avstander  som har økt. Nå er det hver kjernefamilie for seg - for dem som har det, og barna holdes tett tett på og alltid i fokus - for hvis ikke er du en egoistisk neglisjerende gjøk. 

Anonymkode: 2e5e6...b5b

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...