Gå til innhold

Hvorfor vil folk ha gratis barnepass/ barnefri hele tiden? Hvorfor fikk man unger i utgangspunktet?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Tenker at det er rart at det ikke er noe tap for deg å ikke ha spist ute med mannen din på 19 måneder. Å ikke prioritere seg selv i det hele tatt utover det å være mor er ikke sunt for noen, ei heller barnet ditt. Har du over hodet noen identitet ut over å være arbeidstaker eller mor? 

Anonymkode: 773a3...987

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Har dere ikke venner eller hobbyer? Eller handler all fritid om å være sammen med barna?  Jeg skjønner ikke helt hvordan det er mulig at noen ikke ønsker barnefri. Selvfølgelig har jeg trengt barnevakt, ellers ville jeg bare ha vært mor og ingenting annet. Det har vært viktig for meg å møte mine venner og være med i de organisasjonene jeg har vært med i hele mitt voksne liv. Hvorfor skulle jeg ønske å oppgi hele mitt voksenliv bare fordi jeg fikk barn? 

Anonymkode: a7d01...ccc

Da får du skaffe deg en betalt barnevakt.

Anonymkode: edb2c...212

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Har dere ikke venner eller hobbyer? Eller handler all fritid om å være sammen med barna?  Jeg skjønner ikke helt hvordan det er mulig at noen ikke ønsker barnefri. Selvfølgelig har jeg trengt barnevakt, ellers ville jeg bare ha vært mor og ingenting annet. Det har vært viktig for meg å møte mine venner og være med i de organisasjonene jeg har vært med i hele mitt voksne liv. Hvorfor skulle jeg ønske å oppgi hele mitt voksenliv bare fordi jeg fikk barn? 

Hvor mange barn har du da? Småbarnsfasen varer bare i noen få år. Etterhvert begynner de å være med venner hjem om ettermiddager, overnatte hos hverandre og etter en stund kan de til og med være hjemme alene litt! 
Akkurat de årene barna er små så burde og fortjener de å være førstepri. Klart man kan ha barnevakt i blant men enkelte forventer jo avlastning/barnefri 1-2 ganger i mnd og helt over natten. Det skal også være gratis i form av besteforeldre eller tanter/onkler som har nok å stri med selv..

Anonymkode: c9911...060

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det jeg tenker etter å ha lest tråden er at man må skille på GRATIS barnevakt og BETALT barnevakt. 

Mange søker ofte til familiemedlem for å skaffe seg gratis barnevakt med minimal klaging og liknende, fordi det faller seg ikke naturlig at søster skal spørre søster om 200,- for jobben. 

Om det derimot er en nabo, kan det være "tryggere" å spørre mor/far om betaling. 

Det er jo noe med at man ofte FORTJENER betaling for å passe småbarn. De krever enormt mye psykisk og fysisk, bare et par timer sliter meg ut mer enn en løpeøkt. 

Men det føles ille å spørre søsteren min om 200 kroner for å passe lille Maria når hun er familie. 

Og det føles ut som jeg blir utnyttet for det. 

Så konklusjon: 

Skaff barnepass! 

Men hør med personen hva de synes er greit som kompensasjon, selv bare for høflighetens skyld. 

Ingen liker å bli nedringt for veldedighet flere ganger i uka. 

Anonymkode: f2a5c...51a

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Vi har både venner, hobbyer og andre fritidsinteresser.  Jeg treffer min bestevenninne nesten ukentlig,men da er mannen min  hjemme med barnet. Når mannen treffer sine kompiser er jeg hjemme med ungen vår. Ellers har vi vennepar med barn, som vi er med, men da er også barna med. 

Jeg trener også på treningssenter 2-3 ganger i uken,  da er mannen barnevakt eller så legger jeg det til da barnet er i  barnehagen eller sover:)

Jeg er i full jobb, trener,  drar til frisøren, treffer venner og kjente. Så jeg har på ingen måte gitt avkall på hele mitt "voksenliv". Men vi bare organiserer oss slik at vi ikke trenger barnevakt.  Vi er to om foreldreansvaret,  så vi deler oss, legger frisør - og legetimer til da barnet er i barnehagen. Det krever bare litt planlegging :)

Anonymkode: 7ac45...845

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor skal man alltid rakke ned på folk? Har dere virkelig ikke bedre å gjøre?

Vil du ikke passe barnet? Si nei. Ferdig med det. 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 30e31...1a6

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg skjønner godt de har lyst på tid sammen, men å spørre deg som har egen unge på 16 måneder er litt høl i hue. 

Samtidig synes jeg det er dårlig å være så dømmende overfor de som har litt behov for å være kjærester ute av huset. Selv om du og mannen ikke har det så er folk forskjellige. 

Eneste problemet her som jeg ser det, er at de forventer at du skal passe.

Anonymkode: 25953...d2e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Tenker at det er rart at det ikke er noe tap for deg å ikke ha spist ute med mannen din på 19 måneder. Å ikke prioritere seg selv i det hele tatt utover det å være mor er ikke sunt for noen, ei heller barnet ditt. Har du over hodet noen identitet ut over å være arbeidstaker eller mor? 

Nå har restauranter og spisesteder vært stengt i evigheter her vi bor, muligens 15 av disse 19 månedene. Vi har takeaway kveld en gang i uka, da koser vi oss med "restaurantmat" som vi henter. Vi spiser det og har vin til etter at ungen vår er lagt. Vi synes det er like koselig som å sitte på restaurant. Bare behagelige og vi slipper å pynte oss :)

Og som sagt, jeg er både venninne, arbeidstaker, medlem på treningssenter og datter utover det å være mamma. Men vi greier å gjøre alle disse tingene uten å trenge gratis barnevakt.  Vi organiserer oss slik at en av oss alltid er med barnet. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Og som sagt, jeg er både venninne, arbeidstaker, medlem på treningssenter og datter utover det å være mamma. Men vi greier å gjøre alle disse tingene uten å trenge gratis barnevakt.  Vi organiserer oss slik at en av oss alltid er med barnet. 

Og aldri sammen på noe utenom hjemme. 

Anonymkode: 581be...52d

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og aldri sammen på noe utenom hjemme. 

Anonymkode: 581be...52d

Jo, vi er sammen som familie,  for meg er det ikke noe tap at minstemann er med oss. Og at vi to ikke drar ut uten minstemann. Småbarnsfasen er bare noen år, og jeg tenker det går helt fint så lenge han er såpass liten :)

Hadde jeg hatt lyst til å finne på noe ute, bare jeg og mannen,  så hadde vi leid inn en barnevakt.  Men det er utenkelig for meg å overlate min på 16 måneder til en fremmed barnevakt,  dette er noe vi kan vurdere når barnet blir eldre. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jo, vi er sammen som familie,  for meg er det ikke noe tap at minstemann er med oss. Og at vi to ikke drar ut uten minstemann. Småbarnsfasen er bare noen år, og jeg tenker det går helt fint så lenge han er såpass liten :)

Hadde jeg hatt lyst til å finne på noe ute, bare jeg og mannen,  så hadde vi leid inn en barnevakt.  Men det er utenkelig for meg å overlate min på 16 måneder til en fremmed barnevakt,  dette er noe vi kan vurdere når barnet blir eldre. 

Du har aldri behov for å pleie parforholdet? 

Et parforhold er noe man må jobbe med hele tiden. Å tenke at småbarnsfasen er så kort at vi kan bare legge forholdet på is noen år er en felle mange har gått i før deg. 

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Et parforhold er noe man må jobbe med hele tiden. Å tenke at småbarnsfasen er så kort at vi kan bare legge forholdet på is noen år er en felle mange har gått i før deg. 

Det finnes mange måter å pleie parforhold på uten at barna slengt rundt til barnevakter. Har man blitt foreldre så er det klart at man prioriterer barna, alt annet er unaturlig.

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (58 minutter siden):

TS, hvordan har du selv vokste opp? 

vi har to barn, vi flyttet langt fra familiene våre og etablerte oss en annen plass. Vi får derfor veldig lite alenetid uten barna. Det er bare sånn det har blitt. Og ja, jeg skulle ønske jeg hadde NOE alenetid. Og det jeg husker fra min egen barndom, er at jeg var ofte hos besteforeldre i helgene, og absolutt hver eneste sommerferie. Så om jeg forventet det samme, så vet jeg nøyaktig hvor det kommer fra.

Anonymkode: 0a264...b4e

Jeg vokste opp i Oslo, og besteforeldre og resten av familien til mine foreldre bodde på den andre siden av landet. Husker at vi var mye med foreldrene våre. Min mor sa at hun og pappa aldri hadde "barnefri". De dro på sin første ferie uten barn da jeg (yngste) var 18 år gammel, da hadde de vært gift i 23 år.

Mine foreldre har vært tydelige på at de ikke er noen barnevakter fra dag 1. De tilbringer gjerne tid med barnebarna sine, men da må vi foreldre være med også. De har aldri sittet barnevakt,  og ikke har de så mye tid heller, de er begge i jobb og det lille de har av fritid går med til deres interesser og hobbyer ;)

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Som en annen bruker har nevnt, tenker jeg de to søstrene dine bør alliere seg med hverandre, siden de har samme ønske og behov.

Og jeg tenker de ikke bør forvente å få gratis barnevakt av deg/dere. Men jeg forstår at de kan ønske seg det. Det må være lov å spørre pent, men jeg syns ikke det er hyggelig gjort å mase eller presse på noen måte.  Noen har hobbyer eller ting de liker bedre å gjøre sammen enn hver. for seg. 

Jeg opplever egentlig ikke at vi har noe behov for barnevakt, og av familie i nærheten har vi svigerinnen min med mann og barn som er travelt opptatt. Vi har passet deres barn noen ganger, men det var før vær eldste ble født, og det var bare koselig. Nå om dagen er det ingen av oss som orker, vi møtes heller sammen hele gjengen. Vi har en plan om å sende barna til hverandre på overnatting når de blir litt større. 

Besteforeldrene ville nok ønsket å være barnevakt, men de bor på en annen kant av landet alle sammen. Det er det jeg syns er dumt med at vi aldri har barnevakt, egentlig. Jeg husker hvor koselig det var da farmor eller tanten min passet meg, jeg skulle ønske at barna fikk slike opplevelser med familiemedlemmer. Men det måtte vært familiemedlemmer som hadde skikkelig lyst til passe dem da, ellers faller poenget bort. Og betalt barnevakt er ikke det samme. 

Anonymkode: 93ba7...6f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er ikke ab over, men har selv to små og vi greier utmerket å pleie parforholdet uten barnevakt. Flere kvelden i uka lar vi mesteparten av husarbeid og hobbyer ligge og har «date» (om du vil) hjemme. Alt fra en bedre middag med stearinlys til en god film i armkroken. 

Anonymkode: c9911...060

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Det finnes mange måter å pleie parforhold på uten at barna slengt rundt til barnevakter. Har man blitt foreldre så er det klart at man prioriterer barna, alt annet er unaturlig.

Nei det er det ikke, det er faktisk en gave til barna dine at mor og far prioriterer parforholdet og lader batteriene. og barna blir ikke «slengt rundt», av å ha barnevakt, men er heldige som får lov til å få et nært forhold til utvidet familie

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Kanskje dine søstre føler det samme, at det er utenkelig å overlate barna til en fremmed barnevakt? 😉 

Jeg syns du er veldig dømmende og moraliserende, ser ikke andre perspektiver enn ditt eget. 
Kom tilbake å si det samme når du har hatt flere barn i småbarnsfasen i 10 år. Da endrer perspektivet seg. 

Det sagt, du er ikke forpliktet til å være barnevakt, og i din fulle rett til å si nei. Syns det er litt merkelig at de spør deg når du har et lite barn selv. 

Anonymkode: a462c...c29

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er et norsk fenomen. Jeg er utlending men født i Norge. Jeg har 3 barn selv og priser meg lykkelig hverdag for å ha familiemedlemmer som elsker barna mine og spør meg stadig vekk om å ha dem. Både familien til mannen og min egen familie kan ikke få nok av våre barn. Når mine barn er hos sin øvrige familie ser vi ikke på det som barnevakt ,eller har dårlig samvittighet for å ikke betale for at de passer på våre unger . Da hadde familiene våre blitt fornærmet  om vi snakket om penger ,da de ikke ser på det som en jobb  men som at de tilbringer tid  sine familiemedlemmer som de er så glad i og ikke får sett nok ellers i hverdagen da de er i barnehage og skole. Altså jeg hadde aldri orket å få barn hvis de hadde kun meg og mannen min. Så stusselig nordmenn kan være på det. Familien vår ser på barna mine som sitt kjøtt og blod og er lykkelige over at vi er flere som kan elske hverandre og ta vare og hverandre . De er hos sin familie som de også elsker, i ferier, kanskje en helg i måneden, og innimellom hvis de har lyst. Ingen har noen gang sett på mine barn som byrde. Tvert imot. Jeg synes veldig synd på mine norske venninner som aldri kan spørre sine egne mødre om litt avlasting før de blir bitt av hodet med kommentaren» hvorfor skal du ha gratis barnevakt» 

Anonymkode: 1b71b...569

• Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Jeg fikk barnet mitt når jeg var 30 år gammel,  til da hadde jeg og mannen rukket å dra på mange kjæresteturer, vi har begge reist mye, ut på byen orker vi ikke lenger uavhengig av barn. Når barnet først ble født, så ville vi nettopp være foreldre, vi var veldig klare for den rollen. 

Vi trives veldig godt hjemme og synes timene etter minsten er lagt holder som kjærestetid. I helgene vil vi helst finne på noe sammen med barnet vårt, synes vi er så mye borte fra han i hverdagen når han er i barnehagen.  Dette er noe vi ser frem til å gjøre, det er ikke ett ork eller slit.  

Når barnet blir eldre, dvs 5-6 år gammelt, kan vi kanskje tenke oss en kveld der vi spiser ute sammen. Men da vil vi leie inn en barnevakt som vi stoler på, og det vil være for noen timer. 

I normale ferier, vil vi prioritere å reise til steder som barnet har glede av i årene som kommer. Ferie er for meg familietid. Og jeg trives selv ikke på steder med mye fyll og bråk,  uavhengig av barn. 

Du må gjerne kalle meg kjedelig, men jeg er fornøyd med å være slik og har det bra på den måten her. 

Sånn er det for dere. For meg høres det fryktelig stusselig ut.

Ja jeg er mamma, men jeg er ikke kun det og trenger faktisk også tid for meg selv; om det så bare er en kveld på sofaen med Netflix til langt på natt.

Aksepter at folk er forskjellige for du virker ganske snever og dømmende ut ifra innleggene dine.

Anonymkode: 9e23b...12b

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn er det for dere. For meg høres det fryktelig stusselig ut.

Ja jeg er mamma, men jeg er ikke kun det og trenger faktisk også tid for meg selv; om det så bare er en kveld på sofaen med Netflix til langt på natt.

Aksepter at folk er forskjellige for du virker ganske snever og dømmende ut ifra innleggene dine.

Anonymkode: 9e23b...12b

Jeg er ikke snever og dømmende.  Vil du har barnevakt,  så vær så god,  men da må du søren meg betale for det, jeg stiller ikke opp gratis. 

Og ps: Du som kaller parforholdet vårt for stusselig,  er ikke dømmende i det hele tatt :ironi:

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...