Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

https://www.nettavisen.no/nyheter/historisk-lave-aborttall-i-norge/s/12-95-3423936531

Kom til å lese denne artikkelen. 

Er det nærliggende å anta at det har blitt færre aborter som følge av at det nå er medisinsk abort og ikke kirurgisk abort lenger? 

I og med at medisinsk abort er relativt smertefullt i forhold til kirurgisk? 

Og selvfølgelig i takt med annen type prevensjon, muligens, blant utsatte grupper. Vet at enkelte rusmisbrukere får p-sprøyte, noe som sikkert forhindrer en del aborter. 

Synspunkter? 

Anonymkode: f4e3e...b06

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Færre ons etter byen "i disse tider"🙈.

Anonymkode: b7c10...e11

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke folk dropper abort pga at det er mer smertefullt med medisinsk abort i alle fall. Det blir ikke mindre smerter med en fødsel. Alternativt kan de jo utsette aborten til den må utføres kirurgisk dersom motivasjonen for å unngå medisinsk er stor nok.

Anonymkode: 9c823...07a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Bedre på å bruke prevensjon/sterilisere seg

Mindre tilfeldig sex pga corona

Anonymkode: 43407...c03

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være litt som med skilsmissestatestikken? Det skjøt jo i været da det endelig ble sosialt akseptert å skille seg. Etterhvert ble det mer vanlig å heller være sammen og kjenne hverandre godt før man giftet seg, derfor er tallene på vei ned. Abort er jo en rettighet man kjempet for lenge. Når vi nå har hatt den muligheten en stund, så har sikkert en del begynt å tenke at det finnes bedre alternativ enn abort for å forhindre det å bli foreldre, og at man kanskje først og fremst skal forebygge graviditet. Jeg er selv for selvbestemt abort, men tror jeg ville slitt veldig med å gjennomføre det hvis det ikke passet å få barn. Jeg ble gravid på p-piller en gang, og visste at jeg måtte ta abort fordi jeg var ung i et ferskt forhold, men jeg mistet "heldigvis" av meg selv. Jeg er veldig glad for at jeg ikke måtte ta den avgjørelsen og fjerne et friskt foster. Jeg er glad jeg har mulighet til å ta abort hvis jeg trenger det, men prøver først og fremst så godt jeg kan å forhindre graviditet i utgangspunktet. 

Anonymkode: dc31a...aca

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Folk tar mer utdanning og kan mer om prevensjon.

Det har vel alltid vært medisinsk abort. Det er det som har vært og er mest vanlig. Men virkelig, hvis du ikke vil være gravid så hadde ikke noe slikt stoppet deg. Da finner folk frem strikkepinnene selv og stikker i blinde "oppi der". 

Jo mer folk kan om prevensjon og hvordan kroppen fungerer, jo mindre aborter. 

Anonymkode: e01b4...b9f

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner føler vel at de har flere friheter til å si nei til sex de ikke vil ha.
Kanskje menn har blitt flinkere til å bruke kondom.
Det blir snakket mer om flere typer prevensjon. 

Det det ikke har noe med å gjøre er smerter ved abort. Ingen som heller vil ha smerter ved fødsel eller ha ett barn enn å ha abortsmerter. Kan ikke måle seg engang.

Anonymkode: de53c...370

Gjest Albbas
Skrevet

Er det ikke åpenbart at det skyldes mindre tilfeldig sex pga pandemien? Skjønner ikke hvorfor artikkelen ikke fokuserer på det? :klo:

Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kvinner føler vel at de har flere friheter til å si nei til sex de ikke vil ha.
Kanskje menn har blitt flinkere til å bruke kondom.
Det blir snakket mer om flere typer prevensjon. 

Det det ikke har noe med å gjøre er smerter ved abort. Ingen som heller vil ha smerter ved fødsel eller ha ett barn enn å ha abortsmerter. Kan ikke måle seg engang.

Anonymkode: de53c...370

Jeg håper virkelig at det stemmer, for det har alltid vært sexpress og overgrep.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...