Gå til innhold

Ukjente barn som tigger på butikken

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var på butikken i stad, og pantet noen brusflasker.

Da jeg gikk mot panteautomaten la jeg merke til at det kom en gutt i ni-ti årsalderen løpende etter meg.

Han stilte seg rett bak meg, og da jeg hadde pantet alle flaskene sa han; «kan jeg få?».

Jeg forsto ikke hva han mente, så jeg spurte om han kunne gjenta. Da spurte han om han kunne få pantelappen min.

Jeg sa ganske tydelig «nei», men ble for paff til å stille noen oppfølgingsspørsmål. Er slik atferd vanlig? Kanskje han ikke har det greit hjemme?

Da jeg var barn hadde vi fryktelig dårlig råd, men foreldrene mine ville ha blitt rasende dersom de hadde fått med seg at jeg ba fremmede om penger.

Er barnløs selv, og ble litt satt ut av atferden. Dette var jo et ganske stort barn, og det virket som om han hang rundt på kjøpesenteret alene. Ble litt bekymret for omsorgssvikt eller lignende, dette er en bydel i Oslo der mange har dårlig råd.

Burde jeg ha håndtert dette annerledes? F.eks. spurt gutten hvorfor han ba fremmede om penger?

Anonymkode: 9afaf...4c8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde tenkt at dette er et barn som synes det er gøy å pante flasker for å få penger . Vet om mange unger som liker det :)

Hadde ikke tenkt noe mere over det ,selv om han spurte deg om å få pantelappen din . Unger har mange rare påfunn av og til ;) 

(Hadde jeg sett ham rote i søpla etter flasker og han var dårlig stelt så hadde jeg nok heller tenkt mere igjennom det du sa...)

• Liker 7
Skrevet

Noen unger går bare rundt og tigger... Guttungen har sagt at det er et par som går rundt å spør de på fotballbanen etter penger... 😮 Tenker de er godtesyke eller noe, han har pekt de ut for meg og de ser helt vanlige ut med skikkelige klær og alt det der.

• Liker 2
Skrevet

Barn fra familier med dårlig råd får sjeldent lommepenger og derfor kan det være naturlig for dem å lete etter flasker eller tigge etter penger til godteri og annet moro.  Det betyr nødvendigvis ikke at det er noe omsorgssvikt i bildet, men heller at de ikke får så ofte penger i motsetning til andre barn.

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Nja. Husker flere som tigget penger til "bussen" da vi var små🙊😅

AnonymBruker
Skrevet

En venn av sønnen min har gjort dette. Han skrøt av det på besøk her og sa at hvis han spurte mange så var det alltid noen som sa ja. I hans tilfelle handler det ikke om at han ikke får penger, han får med seg penger for å kjøpe ting på butikken til stadighet. Men han vil alltid ha mer...

Jeg tror det startet med at han opplevde at andre kunder ga ham penger når han ikke hadde nok til å betale for det han hadde plukket, fordi han hadde bommet på utregningen. (Da oppdaget han vel at her kunne det være lettjente penger. ;)) Dette har også har skjedd et par ganger når min sønn har vært med. Veldig snilt, men jeg skulle egentlig ønske folk ikke gjorde det, for jeg lar ham ta med så mye penger som jeg synes det er greit at han kjøper godteri for, og han trenger ikke mer.  😛

Anonymkode: a18a7...352

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...