Gå til innhold

kan mitt barns far ta vår datter til syden på ferie uten mitt samtykke

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Nå som det er korona er jeg urolig for at min datter skal reise til syden med sin far. Han er fullvaksinert, det er ikke hun. Kan han ta henne med mot min vilje?

Endret av surrehumla
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dersom barnefar har samvær med datteren så kan han ta henne med på ferie. Du kan teknisk sett prøve å forhindre det, men du kommer nok ingen vei siden det ikke taes hensyn til barnets beste om barnet selv ønsker å dra på ferie. Du har ikke mer rett enn barnefar til å bestemme om de skal reise bort eller ikke

Anonymkode: 0d722...725

• Liker 17
AnonymBruker
Skrevet

ja, i hans tid er det han som bestemmer og det har du da ingenting med. 

Anonymkode: efcf3...a43

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Ja så lenge dere har delt foreldreansvar, kan han på sine samværsdager og ferieuker gjøre som han vil. 

Anonymkode: 0e28b...daa

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Men dersom det fører til at hun må i karantene hjemme hos deg når hun kommer tilbake, tenker jeg du absolutt har noe du skulle sagt.

Anonymkode: 78966...ea7

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Du kan motsette deg at barnet får pass, med mindre hun allerede har pass.
Har man delt foreldreansvar kreves begge sitt samtykke for at barnet skal ha pass.
Men, om du gjør deg vanskelig her, kan far ta igjen senere når det er du som ønsker pass til barnet ditt.
Annet enn det ville jeg bare krevd at far tok seg av karantenen om barnet må i det.
Hva far gjør i sine samværsuker har du ikke noen styringsrett over.

Anonymkode: 18643...682

• Liker 15
Skrevet

merkelig samarbeid om han tar med seg barnet til utlandet når du ikke vil det. 

Man skal helst komme til enighet før man bestemmer seg for å reise, osv. 

Eks. Stedatter ble ikke med oss på tur til utlandet pga moren hennes ikke følte komfortabel med det (noen års siden). Vi aksepterte det og reiste derfor uten stedatter. Stedatter tok seg en norgesferie med hennes mor og koste seg veldig. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Du kan motsette deg at barnet får pass, med mindre hun allerede har pass.
Har man delt foreldreansvar kreves begge sitt samtykke for at barnet skal ha pass.
Men, om du gjør deg vanskelig her, kan far ta igjen senere når det er du som ønsker pass til barnet ditt.
Annet enn det ville jeg bare krevd at far tok seg av karantenen om barnet må i det.
Hva far gjør i sine samværsuker har du ikke noen styringsrett over.

Anonymkode: 18643...682

Det stemmer ikke. Barnet har rett på pass. Om ikke begge foreldre signerer, vil det kun ta litt lengre tid. 

Anonymkode: 4c987...428

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
surrehumla skrev (9 timer siden):

Nå som det er korona er jeg urolig for at min datter skal reise til syden med sin far. Han er fullvaksinert, det er ikke hun. Kan han ta henne med mot min vilje?

Syns det var et godt spørsmål.

Vanligvis hadde du nok ikke hatt noe du skulle ha sagt om dere har delt foreldreansvar. Men  i denne spesielle situasjonen med pandemi, så skal du ikke se vekk i fra at du har litt mer du skulle ha sagt. Ihvertfall om hun må ta karantene tiden hos deg.

Så dette ville jeg forhørt meg om videre var jeg deg.

Anonymkode: 480d0...dd6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kom foresten på at om du har foreldreansvar alene og han bare har samværsrett, så kreves det din underskrift på,at han kan reise utenlands med barnet. Sikkert enda strengere nå under pandemien vil jeg tro.

Anonymkode: 480d0...dd6

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva om hun blir smittet da? Har han tenkt på konsekvensene av dette? 
Du har vel ikke noe du skulle sagt, men for hans del virker det ikke akkurat som han tenker langt. Som foreldre må man tenke på å holde barnet friskt og trygt, ikke bare på å ha det gøy. 

Anonymkode: e7b4b...f45

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det kan han. Du har i veldig liten grad noe med hva de gjør når han har samvær. 

Anonymkode: e770b...400

• Liker 2
Gjest DEN NAKNE GARTNER
Skrevet
surrehumla skrev (13 timer siden):

Dersom han har lovlig samvær så er det ikke noe som kan hindre ham i å ta barnet med på ferie. At du ikke liker noe han gjør, er ikke noe du kan påvirke eller har rett å blande deg opp i. Synd at dere ikke er enig i slike ting men du har ingen god grunn til å hindre samvær, da må det være fare for liv og helse osv. Hva blir det neste du skal bestemme? 

(Og for ordens skyld, samfunnet åpner opp igjen, det er ansett som ufarlig å reise)

Skrevet

Selvsagt kan de reise. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
Kenelz skrev (7 timer siden):

merkelig samarbeid om han tar med seg barnet til utlandet når du ikke vil det. 

Man skal helst komme til enighet før man bestemmer seg for å reise, osv. 

Eks. Stedatter ble ikke med oss på tur til utlandet pga moren hennes ikke følte komfortabel med det (noen års siden). Vi aksepterte det og reiste derfor uten stedatter. Stedatter tok seg en norgesferie med hennes mor og koste seg veldig. 

Det er ikke relevant hva du synes. Far kan reise med sitt barn om han vil det. Det som er «merkelig samarbeid» er å hindre en forelder ferie med barnet sitt og visa versa.

Endret av MapleSirup
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er spesielt å reise nå siden flere land og områder har stigende smitte. Om du blir sittende med barnet i karantene i din uke vil dette ødelegge din sommer. Enda verre om barnet blir syk. Jeg synes det er hensynsløst, men han har trolig rett til dette.

Vi velger ikke å reise og det er selv om vi er sammen. Potensiell karantene eller sykdom om man er riktig uheldig friser lite. Det går fint å ha sommer i Norge også.

Anonymkode: 94d16...4dc

• Liker 3
Skrevet
21 minutter siden, MapleSirup said:

Det er ikke relevant hva du synes. Far kan reise med sitt barn om han vil det. Det som er «merkelig samarbeid» er å hindre en forelder ferie med barnet sitt og visa versa.

Åh? Skal jeg ikke få lov til å dele min mening på kvinneguiden? 

Synes det ikke er rart i det hele tatt, spesielt under disse corona tidene. Jeg hadde ikke vært komfortabel om mannen tok med seg barnet vårt på utenlandsk ferie uten meg. Det har ikke noe med at jeg ikke stoler på han, men om kontroll og sikkerhet. Vil kanskje mene noe annet når barnet blir eldre. :) 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Kenelz said:

Åh? Skal jeg ikke få lov til å dele min mening på kvinneguiden? 

Synes det ikke er rart i det hele tatt, spesielt under disse corona tidene. Jeg hadde ikke vært komfortabel om mannen tok med seg barnet vårt på utenlandsk ferie uten meg. Det har ikke noe med at jeg ikke stoler på han, men om kontroll og sikkerhet. Vil kanskje mene noe annet når barnet blir eldre. :) 

Wow, sjelden jeg ser noen motsier seg selv 3 ord senere i setningen! 🤣

Han har rett selv om det er sagt på en nedlatende måte, hva du synes er irreleveant. Far har lovverket på sin side.

Anonymkode: 557fd...f10

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er uenig med dere som sier at far bare kan ta ungen og reise. Vi er som dere sikkert har fått med dere i en pandemi nå, og reising kan føre til store konsekvenser for (spesielt) dem som er uvaksinerte. Dette kan på mange måter gå hardt utover ts også. Jeg hadde aldri i livet godtatt at noen tok med barna mine til utlandet nå, det er virkelig ikke forsvarlig. I vanlige tider er det bare hyggelig at barna får reise til utlandet, men ikke akkurat nå. Alt til sin tid. Her må du undersøke hvordan du kan sette ned foten, ts. 

Anonymkode: 532ca...dd7

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg er uenig med dere som sier at far bare kan ta ungen og reise. Vi er som dere sikkert har fått med dere i en pandemi nå, og reising kan føre til store konsekvenser for (spesielt) dem som er uvaksinerte. Dette kan på mange måter gå hardt utover ts også. Jeg hadde aldri i livet godtatt at noen tok med barna mine til utlandet nå, det er virkelig ikke forsvarlig. I vanlige tider er det bare hyggelig at barna får reise til utlandet, men ikke akkurat nå. Alt til sin tid. Her må du undersøke hvordan du kan sette ned foten, ts. 

Anonymkode: 532ca...dd7

Poenget er vel at ts undersøker ved å spørre her. Og hvilke virkemidler har hun? Det er vel ikke mye hun kan gjøre hvis far har passet til barnet, og det er lovlig å reise dit de har tenkt seg. Hun kan motsette seg muntlig, men kan jo ikke holde barnet igjen med makt. 

Jeg er forøvrig helt enig med deg, jeg ville ikke ønsket at noen tok med seg mine barn utenlands denne sommeren. 

Anonymkode: 298b4...0e3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...