AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 Amming var et lite helvete å få til, men etter intens jobbing og klipp av tungebåndet fikk vi det endelig til! Nå har vi hatt noen fantastiske måneder hvor jeg har klart å fullamme en fornøyd deilig baby. Det har betyd så mye etter at ammingen gikk i vasken med førstemann. Nå har jeg blitt syk, såpass at sykehuset har satt meg på sterke medisiner som ikke er forenelig med amming. Jeg er knust. Jeg bryter ut i gråt hver gang jeg tenker på det. Ammingen har vært viktig for meg og baby på mange måter. Jeg vet jo at baby fint kan klare seg på mme, men det er så utrolig sårt. Han er nesten 6 mnd. I kveld blir siste amming, så må jeg starte på den nye medisinen... Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men det var litt godt å sette ord på følelsene. Faen som jeg HATER å koke flasker... Anonymkode: 65308...b2e 5
morning_sun Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 Leit å høre. Skjønner godt at det er tøft ❤️ 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 Så leit, ts! Se på det slik, nå får baby en frisk og glad mamma, istedenfor en syk mamma. Hva er vel bedre enn det? Anonymkode: f32ba...89a 7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 Trist å høre at du ikke kan amme lenger, men tenk så lenge du har klart det Bra jobbet, supermamma! Og god bedring på ny medisin ❤️ Flaskekoking er kjedelig, men når baby er 6 mind så blir forhåpentligvis ikke så lenge med koking av flasker Begynne med grøt og annen fast føde nå nå, så trenger dere ikke gi MME så mye lenger Anonymkode: cb8d0...b9b 4
Fiffig Skrevet 6. juli 2021 #5 Skrevet 6. juli 2021 Du har jo klart å amme så lenge som WHO anbefaler! Ingen grunn til å overveldes med skyldfølelse. Dette er skyggesiden ved ammepropandaen; alle som av ulike grunner ikke får det til, skal liksom skamme seg ihjel. ikke gjør det! Barnet ditt trenger en frisk mamma mer enn det trenger morsmelk! 12
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 Takk dere 💕 Det er nok litt en blanding av skyldfølelse fordi jeg "prioriterer meg selv" og at jeg føler på at jeg ikke er "like viktig" lenger. Jeg har en fantastisk mann som har tatt brorparten av jobben med baby etter jobb, men ammingen har liksom vært det jeg har hatt kapasitet til. Det gjorde meg liksom til en "skikkelig mamma" selv om formen var dårlig mesteparten av tiden. Jeg håper bare at formen er kjapt stigende og at jeg igjen har energi til å være den mammaen jeg ønsker å være. Prognosene for at jeg blir helt frisk er ganske store, selv om jeg må bruke medisiner i 1-2 år... TS Anonymkode: 65308...b2e 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 Skjønner så godt hvordan du føler det 😢 her har jeg også jobbet beinhardt for ammingen i måneder, men jeg klarer rett og slett ikke å produsere nok melk og babyen min ble derfor mer og mer sint ved brystet. Hadde knapt melk igjen for å mette babyen min én gang i døgnet engang, så skjønte at det var slutt Herregud om jeg gråt de siste ammingene, og fortsatt er jeg helt knust over det. Måtte slutte ved 4 mnd, og det er en måned siden nå. HATER hver flaske jeg må lage, det er liksom en påminnelse på at jeg ikke ammer gang på gang. Blir sjalu hver gang jeg ser noen som ammer, eller jeg ser bilder på Instagram ol savner det så veldig:( Anonymkode: 83d2e...98f 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Skjønner så godt hvordan du føler det 😢 her har jeg også jobbet beinhardt for ammingen i måneder, men jeg klarer rett og slett ikke å produsere nok melk og babyen min ble derfor mer og mer sint ved brystet. Hadde knapt melk igjen for å mette babyen min én gang i døgnet engang, så skjønte at det var slutt Herregud om jeg gråt de siste ammingene, og fortsatt er jeg helt knust over det. Måtte slutte ved 4 mnd, og det er en måned siden nå. HATER hver flaske jeg må lage, det er liksom en påminnelse på at jeg ikke ammer gang på gang. Blir sjalu hver gang jeg ser noen som ammer, eller jeg ser bilder på Instagram ol savner det så veldig:( Anonymkode: 83d2e...98f Klem til deg!💕 jeg skjønner akkurat hva du mener, slik var det med førstemann for meg da vi måtte gi opp. Selv om det var skikkelig vondt da også, så hjalp det litt at babyen selv foretrakk flaske og ikke ville ha pupp. Nå må jeg liksom lage flaske når minstemann "hakker" på brystet for pupp. Det er 2 timer siden siste gang han fikk pupp, jeg savner det allerede... Er skikkelig misunnelig på venninnen min med en jevngammel baby som dier uten problemer🤦♀️ jeg får jobbe med meg selv 😅 På den positive siden så har noen av symptomene mine blitt litt bedre, 1.5 time siden jeg tok mine første betablokkere. Hjerterytmen har allerede gått merkbart ned og kroppen føles roligere ut enn den har vært på lenge Anonymkode: 65308...b2e 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 2 hours ago, AnonymBruker said: Klem til deg!💕 jeg skjønner akkurat hva du mener, slik var det med førstemann for meg da vi måtte gi opp. Selv om det var skikkelig vondt da også, så hjalp det litt at babyen selv foretrakk flaske og ikke ville ha pupp. Nå må jeg liksom lage flaske når minstemann "hakker" på brystet for pupp. Det er 2 timer siden siste gang han fikk pupp, jeg savner det allerede... Er skikkelig misunnelig på venninnen min med en jevngammel baby som dier uten problemer🤦♀️ jeg får jobbe med meg selv 😅 På den positive siden så har noen av symptomene mine blitt litt bedre, 1.5 time siden jeg tok mine første betablokkere. Hjerterytmen har allerede gått merkbart ned og kroppen føles roligere ut enn den har vært på lenge Anonymkode: 65308...b2e Er du helt sikker på at du må slutte å amme? Mange leger leser bare pakningsvedlegget, men det er masse medisiner man kan amme med selv om det står noe annet i pakningsvedlegget. Har legen din undersøkt med Relis om du kan amme med medisinene du har fått eller om det finnes alternativer medisiner du kan bruke? Hvis du ikke får tak i legen din imorgen tidlig kan du også ringe apoteket der du kjøpte medisinene og spørre om hjelp eller kontakte tryggmammamedisin selv. https://relis.no/sporsmal_og_svar/3-12847?source=relisdb Anonymkode: 9b734...170 5
Gjest Albbas Skrevet 7. juli 2021 #10 Skrevet 7. juli 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Er du helt sikker på at du må slutte å amme? Mange leger leser bare pakningsvedlegget, men det er masse medisiner man kan amme med selv om det står noe annet i pakningsvedlegget. Har legen din undersøkt med Relis om du kan amme med medisinene du har fått eller om det finnes alternativer medisiner du kan bruke? Hvis du ikke får tak i legen din imorgen tidlig kan du også ringe apoteket der du kjøpte medisinene og spørre om hjelp eller kontakte tryggmammamedisin selv. https://relis.no/sporsmal_og_svar/3-12847?source=relisdb Anonymkode: 9b734...170 Skulle til å spørre om det samme. Legene gjør ofte ikke denne sjekken fordi det tar tid og de nedprioriterer amming. Det finnes betablokkere som kan kombineres med amming. Du kan ringe Trygg mammamedisin selv hvis du ikke får legen til å sjekke Relis i dag. Apoteket følger ofte pakningsvedlegget så ikke så stort poeng i å sjekke der. Men godt mulig legen har sjekket altså og du vet dette allerede. Uansett har du jo gjort en fantastisk innsats for barnet ditt ts, og barnet har fått en ernæringsmessig god start på livet. Amming eller ikke amming dreier seg nok mest om det emosjonelle for din del nå ❤️ Forhåpentligvis vil det føles lettere når det har gått en stund, og det er helt fullstendig riktig av deg å prioritere egen helse, det nyter også babyen godt av. Amming kan være ganske altoppslukende når man står midt oppe i det, men når man får det på avstand
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #12 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (13 timer siden): Er du helt sikker på at du må slutte å amme? Mange leger leser bare pakningsvedlegget, men det er masse medisiner man kan amme med selv om det står noe annet i pakningsvedlegget. Har legen din undersøkt med Relis om du kan amme med medisinene du har fått eller om det finnes alternativer medisiner du kan bruke? Hvis du ikke får tak i legen din imorgen tidlig kan du også ringe apoteket der du kjøpte medisinene og spørre om hjelp eller kontakte tryggmammamedisin selv. https://relis.no/sporsmal_og_svar/3-12847?source=relisdb Anonymkode: 9b734...170 Takk for tips. Jeg var så lei meg etter timen på sykehuset, jeg klarte ikke helt å slå meg til ro med svaret fra legen. Jeg sendte dermed melding til fastlegen som dobbelsjekket for meg. Hun sa det var en for stor risiko å amme videre. Forsking viste at medisinen går over I morsmelk og barnet må følges opp med blodprøver 3 uker etter oppstart med normale doser. Dette er forøvrig gammel forsking +10 år gammel og referer til dose som er lavere enn den jeg må ta. Jeg sitter her ved verkende pupper, jeg har klart å pumpe 20 ml fra hvert bryst 3 ganger siden i går kveld... jeg vurderer sterkt å amme 1-2 ganger I døgnet for å få bort den verste sprengen den første uken. Men jeg har sånn dårlig samvittighet for at jeg gjør det for min egen del og ikke for babyen. Ønsket mitt om å amme er så sterkt. Takk for støtten dere💕 Ts Anonymkode: 65308...b2e
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #13 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Takk for tips. Jeg var så lei meg etter timen på sykehuset, jeg klarte ikke helt å slå meg til ro med svaret fra legen. Jeg sendte dermed melding til fastlegen som dobbelsjekket for meg. Hun sa det var en for stor risiko å amme videre. Forsking viste at medisinen går over I morsmelk og barnet må følges opp med blodprøver 3 uker etter oppstart med normale doser. Dette er forøvrig gammel forsking +10 år gammel og referer til dose som er lavere enn den jeg må ta. Jeg sitter her ved verkende pupper, jeg har klart å pumpe 20 ml fra hvert bryst 3 ganger siden i går kveld... jeg vurderer sterkt å amme 1-2 ganger I døgnet for å få bort den verste sprengen den første uken. Men jeg har sånn dårlig samvittighet for at jeg gjør det for min egen del og ikke for babyen. Ønsket mitt om å amme er så sterkt. Takk for støtten dere💕 Ts Anonymkode: 65308...b2e Jeg ville ringt en barneavdeling og hørt. Eller tryggmamnamedisin. Fastleger har ofte ikke kompetanse på dette. Anonymkode: 98805...8e7
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #14 Skrevet 7. juli 2021 Jeg måtte også slutte 0 amme pga medisiner. Hun var 8 måneder og det var kjipt, men legene sa jeg allerede hadde gjort den viktigste jobben (fullammet i 6 måneder). Jeg synes det å amme er veldig koselig, men det har gått veldig bra og hun spiser masse grøt og mat. Hun vil ikke ha flaske, men får i seg "melk" via grøten. Det blir bedre ❤️ Anonymkode: 83373...c74 2
Gåsemor Skrevet 8. juli 2021 #15 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 7.7.2021 den 14.54): Takk for tips. Jeg var så lei meg etter timen på sykehuset, jeg klarte ikke helt å slå meg til ro med svaret fra legen. Jeg sendte dermed melding til fastlegen som dobbelsjekket for meg. Hun sa det var en for stor risiko å amme videre. Forsking viste at medisinen går over I morsmelk og barnet må følges opp med blodprøver 3 uker etter oppstart med normale doser. Dette er forøvrig gammel forsking +10 år gammel og referer til dose som er lavere enn den jeg må ta. Jeg sitter her ved verkende pupper, jeg har klart å pumpe 20 ml fra hvert bryst 3 ganger siden i går kveld... jeg vurderer sterkt å amme 1-2 ganger I døgnet for å få bort den verste sprengen den første uken. Men jeg har sånn dårlig samvittighet for at jeg gjør det for min egen del og ikke for babyen. Ønsket mitt om å amme er så sterkt. Takk for støtten dere💕 Ts Anonymkode: 65308...b2e Jeg ammet med betablokkere (2 forskjellige medisiner, en hurtigvirkende og en langtidsvirkende), og dette fikk jeg godkjent av barnelege. Eneste de gjorde var å ta et blodtrykk av baby så de visste hva dette hadde vært før oppstart av medisin. Ingen annen oppfølging av baby pga. Mine medisiner. Kan jeg spørre hvilke medisiner? Uansett er det viktig å ta vare på deg selv så baby kan beholde en frisk mamma i mange år ❤
AnonymBruker Skrevet 19. juli 2021 #16 Skrevet 19. juli 2021 Gåsemor skrev (På 8.7.2021 den 19.37): Jeg ammet med betablokkere (2 forskjellige medisiner, en hurtigvirkende og en langtidsvirkende), og dette fikk jeg godkjent av barnelege. Eneste de gjorde var å ta et blodtrykk av baby så de visste hva dette hadde vært før oppstart av medisin. Ingen annen oppfølging av baby pga. Mine medisiner. Kan jeg spørre hvilke medisiner? Uansett er det viktig å ta vare på deg selv så baby kan beholde en frisk mamma i mange år ❤ Jeg sendte melding til trygg mammamedisin og fikk et skikkelig godt og utfyllende svar. Betablokkere var ikke noe problem. Det som derimot ikke gikk var medisiner for høyt stoffskifte. Jeg får neo-mercazole 30 mg i døgnet. Det er 10 gram mer enn den høyeste dosen som er "undersøkt" i forbindelse med amming. Selv om jeg hadde gått på 20 mg i døgnet hadde vi måtte måle stoffskiftet til barnet hver 2 uke i begynnelsen og så hver 4 uke så lenge dosen min er stabil. Jeg er rett og slett ikke villig til å ta sjansen. Det var registrert forholdsvis store mengder medisin i blodet til små diebarn. Så store at det ikke kunne utelukkes at de fikk lavt stoffskifte. Det vil jo også potensielt ødelegge den naturlige produksjon av stoffskiftehotmoner.... Jeg har egentlig resignert litt og insekter at amming er er lukket kapittel. Ts Anonymkode: 65308...b2e 6
Gåsemor Skrevet 28. juli 2021 #17 Skrevet 28. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 19.7.2021 den 23.36): Jeg sendte melding til trygg mammamedisin og fikk et skikkelig godt og utfyllende svar. Betablokkere var ikke noe problem. Det som derimot ikke gikk var medisiner for høyt stoffskifte. Jeg får neo-mercazole 30 mg i døgnet. Det er 10 gram mer enn den høyeste dosen som er "undersøkt" i forbindelse med amming. Selv om jeg hadde gått på 20 mg i døgnet hadde vi måtte måle stoffskiftet til barnet hver 2 uke i begynnelsen og så hver 4 uke så lenge dosen min er stabil. Jeg er rett og slett ikke villig til å ta sjansen. Det var registrert forholdsvis store mengder medisin i blodet til små diebarn. Så store at det ikke kunne utelukkes at de fikk lavt stoffskifte. Det vil jo også potensielt ødelegge den naturlige produksjon av stoffskiftehotmoner.... Jeg har egentlig resignert litt og insekter at amming er er lukket kapittel. Ts Anonymkode: 65308...b2e Flott at du fikk et skikkelig svar. Da vet du at du har prøvd "alt", og avgjørelsen om å avslutte amming håper jeg ble litt lettere. Tusen takk for at du oppdaterte oss. Håper det ellers går bra med deg. 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #18 Skrevet 19. november 2021 Gåsemor skrev (På 29.7.2021 den 0.25): Flott at du fikk et skikkelig svar. Da vet du at du har prøvd "alt", og avgjørelsen om å avslutte amming håper jeg ble litt lettere. Tusen takk for at du oppdaterte oss. Håper det ellers går bra med deg. Jeg kom over denne tråden nå lenge etter😊 takk! Det var tøft å slutte og amme, men når jeg ser tilbake på det var det absolutt rett avgjørelse. Stoffskiftet mitt er enda fryktelig ustabilt. Jeg har gått gjennom flere typer medisiner og doser. Nå venter jeg på operasjon eller radioaktivt jodd. Å amme gjennom den fysiske påkjenningen og ikke minst gjennom alle medisinbyttene hadde ikke gått. Fine babyen min er snart 1 år og klarer seg fint på mme. Jeg er fremdeles skikkelig misunnelig på alle de som får ammet til over året, men det får jeg heller bare bite i meg Ts Anonymkode: 65308...b2e 2
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #19 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (På 6.7.2021 den 17.51): Amming var et lite helvete å få til, men etter intens jobbing og klipp av tungebåndet fikk vi det endelig til! Nå har vi hatt noen fantastiske måneder hvor jeg har klart å fullamme en fornøyd deilig baby. Det har betyd så mye etter at ammingen gikk i vasken med førstemann. Nå har jeg blitt syk, såpass at sykehuset har satt meg på sterke medisiner som ikke er forenelig med amming. Jeg er knust. Jeg bryter ut i gråt hver gang jeg tenker på det. Ammingen har vært viktig for meg og baby på mange måter. Jeg vet jo at baby fint kan klare seg på mme, men det er så utrolig sårt. Han er nesten 6 mnd. I kveld blir siste amming, så må jeg starte på den nye medisinen... Vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget, men det var litt godt å sette ord på følelsene. Faen som jeg HATER å koke flasker... Anonymkode: 65308...b2e Hvor lenge må du ta medisiner? Jeg tok medisiner en uke (tror jeg) da min gutt var rundt 7mnd, jeg pumpet da, slik at melken ikke skulle forsvinne. Så fortsatte jeg å amme etter jeg sluttet på medisin. Det gikk helt fint. Man kan visst ta opp igjen melkeproduksjon lenge etter ammeslutt, flere måneder faktisk Så du trenger ikke gi opp ammingen Anonymkode: f9ad5...895 1
AnonymBruker Skrevet 19. november 2021 #20 Skrevet 19. november 2021 AnonymBruker skrev (På 6.7.2021 den 19.58): Takk dere 💕 Det er nok litt en blanding av skyldfølelse fordi jeg "prioriterer meg selv" og at jeg føler på at jeg ikke er "like viktig" lenger. Jeg har en fantastisk mann som har tatt brorparten av jobben med baby etter jobb, men ammingen har liksom vært det jeg har hatt kapasitet til. Det gjorde meg liksom til en "skikkelig mamma" selv om formen var dårlig mesteparten av tiden. Jeg håper bare at formen er kjapt stigende og at jeg igjen har energi til å være den mammaen jeg ønsker å være. Prognosene for at jeg blir helt frisk er ganske store, selv om jeg må bruke medisiner i 1-2 år... TS Anonymkode: 65308...b2e Har du sjekket med relis og tryggmammamedisin? Veldig ofte kan man amme allikevel! Det er også mange sykdommer (spesielt autoimmune) som kan bedres nok med kostholdsendring til at man kan amme og holde seg medisinfri! ❤ Ingen av disse tingene er så kjent blant leger. Jeg holdt min Crohns i sjakk med kosthold i 5 år mens jeg ammet og var gravid. Det går faktisk an! ❤ Anonymkode: 64a1b...dbc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå