Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #1 Skrevet 14. september 2005 Sønnen vår er snart 3 år, han går uten bleie hjemme tisser som regel på do, men bæsjer i trusa (altså, ikke spesielt ok.) Uansett hva vi sier så vil han ikke bæsje i do/potte og vil ikke si ifra så vi får tatt på han bleie. Når vi nå skal stelle han om natten sier han at han bare vil sove i truse, ikke ha på bleie. Hva syns dere vi skal gjøre? La han sove en natt uten og kjenne at det ikke er så stas at sengen blir våt, eller ta på han bleie? Jeg tror nemlig ikke han er klar til å sove uten bleie om natten. Og har noen et tips til hva vi skal gjøre med bæsjingen?
Gjest Svanhild Skrevet 14. september 2005 #2 Skrevet 14. september 2005 Jeg syns dere skal vise han hvem det er som bestemmer hjemme hos dere. Dersom dere mener han ikke er moden nok til å sove uten bleie, så skal han ha bleie på seg om natten. Hva vis du nå sier at han skal få lov til å sove uten, også går det som du forventer, at han tisser i sengen. Tror du han da vil godta å få på seg bleie igjen neste natt? Jeg tror ikke det, for han bæsjer jo i trusa uten å si i fra, så da syns han neppe det er så farlig om han skulle tisse i sengen heller. Når det gjelder bæsjingen, så må dere forsøke å få han til å si i fra til dere om at han skal bæsje, slik at dere kan få satt på han en bleie. Ikke mas om at han skal bæsje på do, men få han til å si i fra først. Dersom han overhode ikke vil si i fra, så gir dere han noen dager til å tenke over det, og si at om f.eks. 3 dager vil du måtte begynne med bleier igjen på dagen også dersom du ikke kan si i fra at du må bæsje. Han må altså forstå at man ikke kan gå rundt å bæsje i buksa uten at det får konskevenser for han. Ja, jeg vet det høres helt feil ut å skulle begynne med bleier igjen nå som han er så flink til å tisse på do, men det er viktig at dere viser hvem som er sjefen hjemme hos dere.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #3 Skrevet 14. september 2005 Jeg syns dere skal vise han hvem det er som bestemmer hjemme hos dere. Dersom dere mener han ikke er moden nok til å sove uten bleie, så skal han ha bleie på seg om natten. Hva vis du nå sier at han skal få lov til å sove uten, også går det som du forventer, at han tisser i sengen. Tror du han da vil godta å få på seg bleie igjen neste natt? Jeg tror ikke det, for han bæsjer jo i trusa uten å si i fra, så da syns han neppe det er så farlig om han skulle tisse i sengen heller. Når det gjelder bæsjingen, så må dere forsøke å få han til å si i fra til dere om at han skal bæsje, slik at dere kan få satt på han en bleie. Ikke mas om at han skal bæsje på do, men få han til å si i fra først. Dersom han overhode ikke vil si i fra, så gir dere han noen dager til å tenke over det, og si at om f.eks. 3 dager vil du måtte begynne med bleier igjen på dagen også dersom du ikke kan si i fra at du må bæsje. Han må altså forstå at man ikke kan gå rundt å bæsje i buksa uten at det får konskevenser for han. Ja, jeg vet det høres helt feil ut å skulle begynne med bleier igjen nå som han er så flink til å tisse på do, men det er viktig at dere viser hvem som er sjefen hjemme hos dere. ← Takk for svar. Jeg tror nok vi får gjøre det på den måten.
lil Skrevet 14. september 2005 #4 Skrevet 14. september 2005 Jeg syntes også den ideen om bleie på om 3 dager var en god ide! Har en 4-åring som gjerne vil sove uten bleie om natten. Dette skal han få lov til når han klarer å sove hele natta uten å tisse i bleien først. Klarer han ikke det, klarer han heller ikke å la vær å tisse i trusa Lukka til!
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #5 Skrevet 14. september 2005 men... tisser de da i bleier er det ingen stor greie, helt greit liksom. Datter mi hadde få uhell den første uken uten bleie. Men det var veldig surt for henne. Vi hjalp henne litt. Satte henne på potte når vi la oss. Hadde potta stående på rommet slik at hun kunne selv stå opp og gå på do. Uten å måtte gå på badet. Et par mnd. senere nå så går hun selv ned på do.
Gjest Gjest Skrevet 14. september 2005 #6 Skrevet 14. september 2005 men... tisser de da i bleier er det ingen stor greie, helt greit liksom. ← Klart det er greit..........en våt bleie er da ingenting å ta på vei for.
Gjest EvaL Skrevet 14. september 2005 #7 Skrevet 14. september 2005 Hos oss har vi en regel som sier at den som tisser i buksa eller sengen må ha ha bleie på seg. Slutter man å tisse på seg, slutter man også med bleier.
Gjest Mor til sengevæter Skrevet 14. september 2005 #8 Skrevet 14. september 2005 Uff da, jeg kjenner igjen problemstillingen. Gutten vår ville også slutte med nattbleier en periode etter at han sluttet med dagbleiene. Han var da 3 år og uttalte bestemt at han skulle sove i kun pyjamasen fordi han var blitt stor gutt og trengte ikke bleier mere. Det ble noen uker med kamp for å få på han bleien, og det ble felt noen krokodille tårer ved sengetid fra hans siden, men bleie måtte han ha. Syns det er meningsløst å la barn tisse i sengen for at de skal slippe å ha på seg bleie når de virkelig trenger å ha på seg beskyttelse. Vel, sønnen vår er nå blitt 5 år og tisser fortsatt i sengen om natten. Han er fortsatt ikke særlig glad over å måtte sove med bleie, men har etterhvert innsett at han har behov for det. Mor.... ja hun er sjeleglad for at hun var bestemt, og tenker på all den vaskingen hun hadde måtte utført om hun ikke var bestemt angående bleiene for et par år tilbake i tid
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå