Gjest Acer Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 Honnørbillett, billett til redusert pris for eldre. Billettypen ble første gang lansert av NSB i 1953, men er senere blitt vanlig ved andre typer kollektivtransport. Taksten er vanligvis 50 % av ordinær pris.17. jun. 2018 Norsk rutebilhistorie – Wikipedia https://no.wikipedia.org › wiki › Norsk_rutebilhistorie Honnørbilletten med halv pris for de over 70 år, ble innført første gang av Ottadalen Kommunale Billag i 1957. Senere har denne ordningen blit utvidet også til å gjelde uføre, blinde m.fl. Det var pensjonistforeiningen som i sin tid meislet igjenn en rabattordning for eldre på offentlig transportmiddel. https://www.nettavisen.no/nyheter/vil-ta-honnorkortet-fra-pensjonistene/s/12-95-3423236132 Ungdomspartiet fremmet forslag 2010-2011 om å fjærne 50 % rabatter for eldre ettersom de mener at de fleste eldre har fått langt bedre råd. Eit hån mot de eldre som har slitt, og bygd landet under heilt andre levekår en mange av de yngre kan forstille seg. Holdninger blandt de yngre som bør vera vera all grunn til bekymring. Ordningen med honnørrabatt ( 50 % avslag på billetter ) er etterhvert blitt utvidet til også å gjelde mange andre grupper i samfunnet.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 Og poenget med denne tråden er? Anonymkode: 8c51d...f34 10
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Og poenget med denne tråden er? Anonymkode: 8c51d...f34 Å fortelle om opphavet til ordningen. Burde være åpenbart. Anonymkode: ed872...bd3 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Å fortelle om opphavet til ordningen. Burde være åpenbart. Anonymkode: ed872...bd3 🙄 ts holdt på å kverulere i en annen tråd, så jeg ser ikke poenget i å lage en ny tråd bare for å poste dette da ts er blitt forklart ting i den andre tråden! Anonymkode: 8c51d...f34 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #5 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): 🙄 ts holdt på å kverulere i en annen tråd, så jeg ser ikke poenget i å lage en ny tråd bare for å poste dette da ts er blitt forklart ting i den andre tråden! Anonymkode: 8c51d...f34 Javel, men det er bare du som bryr deg om det. Anonymkode: da684...b24 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: Javel, men det er bare du som bryr deg om det. Anonymkode: da684...b24 Nei, vi er flere som bryr oss om det. Ser ikke poenget med tråden. Dette er et diskusjonsforum. Vi kan alle gå på wikipedia selv om vi ønsker det.. Anonymkode: 4eb93...cd6 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei, vi er flere som bryr oss om det. Ser ikke poenget med tråden. Dette er et diskusjonsforum. Vi kan alle gå på wikipedia selv om vi ønsker det.. Anonymkode: 4eb93...cd6 Hvorfor bry seg? Har det falt deg inn at dette kan være intr for folk? Anonymkode: ed872...bd3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 Er en tullete og gammeldags ordning. Ikke gitt at pensjonister har dårligere råd enn andre. Det mest idiotiske er at ektemake til honnør også får rabattert pris, selv om hen er yngre og i jobb. Burde heller vært slik at de med dokumentert lav inntekt kunne fått billig billett. Anonymkode: 60c42...b82 4
Gjest Acer Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 (endret) AnonymBruker skrev (6 timer siden): Og poenget med denne tråden er? Anonymkode: 8c51d...f34 Historisk tilbakeblikk !😄 Endret 6. juli 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #10 Skrevet 7. juli 2021 Ja hvorfor skal alle pensjonister reise for halv pris? Det har blitt utrolig Mange rike pensjonister i Norge Anonymkode: ac7f6...cdc 1
altflyter Skrevet 8. juli 2021 #11 Skrevet 8. juli 2021 Skybe skrev (På 6.7.2021 den 15.10): Honnørbillett, billett til redusert pris for eldre. Billettypen ble første gang lansert av NSB i 1953, men er senere blitt vanlig ved andre typer kollektivtransport. Taksten er vanligvis 50 % av ordinær pris.17. jun. 2018 Norsk rutebilhistorie – Wikipedia https://no.wikipedia.org › wiki › Norsk_rutebilhistorie Honnørbilletten med halv pris for de over 70 år, ble innført første gang av Ottadalen Kommunale Billag i 1957. Senere har denne ordningen blit utvidet også til å gjelde uføre, blinde m.fl. Det var pensjonistforeiningen som i sin tid meislet igjenn en rabattordning for eldre på offentlig transportmiddel. https://www.nettavisen.no/nyheter/vil-ta-honnorkortet-fra-pensjonistene/s/12-95-3423236132 Ungdomspartiet fremmet forslag 2010-2011 om å fjærne 50 % rabatter for eldre ettersom de mener at de fleste eldre har fått langt bedre råd. Eit hån mot de eldre som har slitt, og bygd landet under heilt andre levekår en mange av de yngre kan forstille seg. Holdninger blandt de yngre som bør vera vera all grunn til bekymring. Ordningen med honnørrabatt ( 50 % avslag på billetter ) er etterhvert blitt utvidet til også å gjelde mange andre grupper i samfunnet. Bygd landet? Jeg forstår virkelig ikke det argumentet. Den generasjonen som «bygde landet» er død. Den generasjonen som blir og er pensjonister nå er den generasjonen som har levd på en bølge av velstand, tjent seg styrtrike på boligboblen, økte lønninger osv. Det de har bidradd med er forsøpling, global oppvarming og å sikre seg de siste gode pensjonene før de drar stigen opp etter seg. Bygd landet har de i hvert fall ikke. Honnørrabatt bør gjelde alle som tjener under en viss sum. Mange over 70 har langt mer penger enn den gjengse 30-åring. Skjønner ikke hvorfor alderen skulle ha noe å si egentlig. 8
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #12 Skrevet 8. juli 2021 Skal pensjonister reise verden rundt i 10 -15-20 år? Anonymkode: ac7f6...cdc
Gjest Blondie65 Skrevet 8. juli 2021 #13 Skrevet 8. juli 2021 Ordningen med honnørbillett for eldre og uføretrygdede og deres ledsagere er i likhet med barnetrygd ikke behovsprøvd. Man oppnår den som følge av at man har oppnådd en alder, eller har honnørbevis (for trygdede) i likhet med barnebillett. Pensjonister har ikke full lønn lenger, selv om de en eller annen gang har hatt det. De har ca 66 % av ytelsen i form av pensjon med mulige egen sparing til pensjon på toppen. Jeg har ingen problemer med å akseptere og betale for at eldre eller yngre pensjonister eller uføretrygdede får rabattert reise. Jeg har heller ingenting i mot at barnefamilier - uansett økonomisk ståsted - får familierabatt på buss, telefon eller andre tjenester, på tross av at dette er et gode som jeg aldri selv kommer til å få da jeg ikke har barn. Jeg er tilhenger av velferdsstaten og ønsker ikke at den skal nedbygges slik at vi får tilstander der folk ikke har råd til alminnelig helsehjelp. Det er ikke vanskelig å forestille seg hvordan det ville blitt siden vi f.eks. har en tannlegeordning i dette landet som gjør at ikke alle har råd til å gå dit.
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #14 Skrevet 8. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Skal pensjonister reise verden rundt i 10 -15-20 år? Anonymkode: ac7f6...cdc Hva har det med honnørrabatt å gjøre? Anonymkode: ed872...bd3 1
Gjest Acer Skrevet 8. juli 2021 #15 Skrevet 8. juli 2021 altflyter skrev (14 timer siden): Bygd landet? Jeg forstår virkelig ikke det argumentet. Den generasjonen som «bygde landet» er død. Den generasjonen som blir og er pensjonister nå er den generasjonen som har levd på en bølge av velstand, tjent seg styrtrike på boligboblen, økte lønninger osv. Det de har bidradd med er forsøpling, global oppvarming og å sikre seg de siste gode pensjonene før de drar stigen opp etter seg. Bygd landet har de i hvert fall ikke. Honnørrabatt bør gjelde alle som tjener under en viss sum. Mange over 70 har langt mer penger enn den gjengse 30-åring. Skjønner ikke hvorfor alderen skulle ha noe å si egentlig. Undres på hvilken tidsalder du ser for deg at landet vart bygd ? Gjir all min "Honnør" til den genrasjonen som ofret sin liv, og kjempet for vår frihet, folket, og fedreland i 5 lange krigsår 1940-1945. Landet blei imidlertid ikkje "bygd oppatt" på 2-3 år, men har tatt flere genrasjoner til den velstand ein opplever idag. Vi står i desse tider ved tærskelen til en pensjonistbølge etter gledsutbruddet 1945, av en foreldregenrasjon som opplevd krigsårene, fattigdom, og eit land som lå ruiner etter krigen, de som meislet igjennom " Honnør-rabatter" Dette blei også dette som satte sitt preg på kvardagen, og oppveksten til de aller fleste av dem som nå er iferd med å bli pensjonister. Hva som låg til grunn for at det i sin tid fekk navnet "Honnør-rabatt" kjenner eg ikkje til. "Honnør" er noe eg sjølv forbinder med tiden eg tjenestegjorde i forsvaret. Eg deler din bekymring med at vi står idag overfor eit globalt miljøproblem. Ja, mange av dagens pensjonister har utvilsamt opplevd en tid fra fattigdom, og sparsomlighet til eventyrleg velstandsøkning. Spørsmålet er hvilke genrasjon som har bidratt til den for den største, verdiskapningen sålangt ?. Synes du forørvi at det ikkje er naturleg at en pensjonist som har lagt bak seg 40-50 år som yrkesaktiv, og tatt del i verdiskapningen bør kunne få ein pensjon å leve av. ? Sjølv bygde eg hus på slutten av 70 talet, og som dei fleste andre måtte ein sørge for å bygge det meste av huset sjølve, og de ferreste som kunne flytte inn i nøkkelferdige boliger som idag.
altflyter Skrevet 8. juli 2021 #16 Skrevet 8. juli 2021 (endret) Skybe skrev (1 time siden): Undres på hvilken tidsalder du ser for deg at landet vart bygd ? Gjir all min "Honnør" til den genrasjonen som ofret sin liv, og kjempet for vår frihet, folket, og fedreland i 5 lange krigsår 1940-1945. Landet blei imidlertid ikkje "bygd oppatt" på 2-3 år, men har tatt flere genrasjoner til den velstand ein opplever idag. Vi står i desse tider ved tærskelen til en pensjonistbølge etter gledsutbruddet 1945, av en foreldregenrasjon som opplevd krigsårene, fattigdom, og eit land som lå ruiner etter krigen, de som meislet igjennom " Honnør-rabatter" Dette blei også dette som satte sitt preg på kvardagen, og oppveksten til de aller fleste av dem som nå er iferd med å bli pensjonister. Hva som låg til grunn for at det i sin tid fekk navnet "Honnør-rabatt" kjenner eg ikkje til. "Honnør" er noe eg sjølv forbinder med tiden eg tjenestegjorde i forsvaret. Eg deler din bekymring med at vi står idag overfor eit globalt miljøproblem. Ja, mange av dagens pensjonister har utvilsamt opplevd en tid fra fattigdom, og sparsomlighet til eventyrleg velstandsøkning. Spørsmålet er hvilke genrasjon som har bidratt til den for den største, verdiskapningen sålangt ?. Synes du forørvi at det ikkje er naturleg at en pensjonist som har lagt bak seg 40-50 år som yrkesaktiv, og tatt del i verdiskapningen bør kunne få ein pensjon å leve av. ? Sjølv bygde eg hus på slutten av 70 talet, og som dei fleste andre måtte ein sørge for å bygge det meste av huset sjølve, og de ferreste som kunne flytte inn i nøkkelferdige boliger som idag. Selvsagt skal dagens pensjonister ha en pensjon å leve av. Jeg har da virkelig ikke sagt at de ikke skal ha det. Jeg sier derimot at rabatt på kollektivtrafikk burde handle om inntekt og ikke om alder. Når det kommer til «bygget opp landet» så er det generasjonen som er født mot slutten av 50-tallet som går av med pensjon nå for tiden. Kom gjerne med eksempler på hvordan denne generasjonen har bygget landet i en større grad enn de har revet ting ned. På 70-tallet (som er når de omtalte kommende pensjonistene flyttet for seg selv), kostet en gjennomsnittlig bolig langt mindre enn den gjør i dag. Andelen av inntekten vi bruker på bolig har mer enn doblet seg siden 70-tallet. På 90-tallet kostet en bolig 1.6 ganger en årsinntekt. I dag må du ut med 5 årslønner for tilsvarende bolig. Kilde:https://www.nrk.no/okonomi/boligprisene-har-lopt-fra-lonna-1.11381965 Jeg har selvsagt ikke glemt den sinnsyke renten folk måtte slite med, men stigningen i boligprisene har gjort dem til økonomiske vinnere på alle måter. Jeg syntes ikke de skal ha honnørrabatt. Senk heller prisen enda mer for honnør og del dem ut til alle med lav inntekt og formue. Da får både minstepensjonistene og alenemødrene billigere bussbillett, mens de med høy formue, betaler selv. Folk i dag er enten avhengig av foreldre eller å spare i utallige år før de får kjøpt seg bolig. Ingen av dagens unge voksne kan forvente verken enorm prisstigning på boliger eller pensjon i det hele tatt. Dagens pensjonister får den beste pensjonen som kommer til å deles ut i Norge. De som er yngst blant oss vil ikke ha halvparten av dette en gang, mest sannsynlig tilnærmet ingenting. Det vil ikke være noe igjen til neste generasjon som «bygget landet» når denne generasjonen er ferdig med sitt. Oljefondet er allerede brukt opp på det neste tiårs pensjonister. Endret 8. juli 2021 av altflyter
Gjest Acer Skrevet 8. juli 2021 #17 Skrevet 8. juli 2021 (endret) altflyter skrev (10 timer siden): Selvsagt skal dagens pensjonister ha en pensjon å leve av. Jeg har da virkelig ikke sagt at de ikke skal ha det. Jeg sier derimot at rabatt på kollektivtrafikk burde handle om inntekt og ikke om alder. Når det kommer til «bygget opp landet» så er det generasjonen som er født mot slutten av 50-tallet som går av med pensjon nå for tiden. Kom gjerne med eksempler på hvordan denne generasjonen har bygget landet i en større grad enn de har revet ting ned. På 70-tallet (som er når de omtalte kommende pensjonistene flyttet for seg selv), kostet en gjennomsnittlig bolig langt mindre enn den gjør i dag. Andelen av inntekten vi bruker på bolig har mer enn doblet seg siden 70-tallet. På 90-tallet kostet en bolig 1.6 ganger en årsinntekt. I dag må du ut med 5 årslønner for tilsvarende bolig. Kilde:https://www.nrk.no/okonomi/boligprisene-har-lopt-fra-lonna-1.11381965 Jeg har selvsagt ikke glemt den sinnsyke renten folk måtte slite med, men stigningen i boligprisene har gjort dem til økonomiske vinnere på alle måter. Jeg syntes ikke de skal ha honnørrabatt. Senk heller prisen enda mer for honnør og del dem ut til alle med lav inntekt og formue. Da får både minstepensjonistene og alenemødrene billigere bussbillett, mens de med høy formue, betaler selv. Vel, nå er eg selv født på begynnelsen av 50 talet, og forlengst gått av med pensjon etter å ha vert yrkesaktiv i snart 50 år, og er i godt selskap med mange andre innen tilsvarende årgang. At den genrasjonen eg tilhører har revet ned mer en de har bygget opp må du nesten argumentere for ? Oljealderen tok til på midten av 1970 tallet i Norge, og har etterhvert gjordt Norge til eit av verdens rikeste land. Hvilken genrasjon er det som har stått for det meste av verdiskapning innen olje-og gassoppbyggingen i Norge. ? Du hevder at en bolig kostet langt mindre 1970 en den gjør idag, og det gjorde også en liter bensin. Du har høyst troleg ikkje begrep om hvor mange timer med egeninnsats mange la ned i egen bolig på 1970 talet før de kunne flytte inn, og som ikkje blei tatt med i kostnadene. De som bygde hus på 1970 talet la til grunn en-inntektsfamilien sin økonomiske hverdag. Idag flytter dei aller fleste inn i nøkkelferdige hus / boenheter, og standarden har også økt, og det koster. Ja, renten lå en stund på 15% men ein fekk vel å merke trekke ifra det meste over skatteseddelen. Dei aller fleste bygde husbankhus 85 kvm / 95 Kvm som var standard på 1970 talet, og husbanken sette en rekke vilkår som måtte oppfylles. Bygde ein bolig 95 kvm. m/ fri grunnmur var kravet at ein måtte innrede kjellerleilighet, og leie ut for minimum 5 år. Parkettgulv, flisbelagde, baderomsinnredning m.m bad var heilt utenkeleg. Mange har etterhvert renovert boliger bygd, men også det har kostet flesk. Klasseskille har økt drastisk i Norge siste 10-15 årene. og vi har etterhvert fått mange nyrike personer. Det har vert ført ein politikk som har favorisert de rikeste, og de som har lite (dårlig råd) har bare fått enda dårligere råd. Endret 9. juli 2021 av Skybe
AnonymBruker Skrevet 8. juli 2021 #18 Skrevet 8. juli 2021 Var vel like mange fattige før årtusenskiftet ? Anonymkode: ac7f6...cdc
Gjest Acer Skrevet 9. juli 2021 #19 Skrevet 9. juli 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Var vel like mange fattige før årtusenskiftet ? Anonymkode: ac7f6...cdc Fattige og rike har eksistert i alle år, men det nye iden senere tid er at mange er blitt så ekstremt mye rikere en mange andre. Har vansker med å skjønne at noen er så mye mer verdifulle en andre at skal premieres med høye bonuser, og fallskjermer etc. medan andre må greie seg med langt mindre.
PetterKanin Skrevet 9. juli 2021 #20 Skrevet 9. juli 2021 Skybe skrev (15 minutter siden): Fattige og rike har eksistert i alle år, men det nye iden senere tid er at mange er blitt så ekstremt mye rikere en mange andre. Har vansker med å skjønne at noen er så mye mer verdifulle en andre at skal premieres med høye bonuser, og fallskjermer etc. medan andre må greie seg med langt mindre. Hva er problemet med at noen er mye rikere enn andre? Om gjennomsnittsformuen til milliardærene i Norge er på 1,3 eller 4,8 milliarder, så gjør det jo ikke noen andre mer eller mindre fattige ... Dette om at rike blir rikere er en simpel misunnelsesretorikk.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå