Gå til innhold

Katteluke med microchip? Enkelt å lære katter å bruke katteluke?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! 
vi skal anskaffe oss katteluke, og vi syned dette høres radig ut. At katteluken åpne seg kun for de to kattene vi har. Erfaringer? 
Hvordan er det å lære katter å bruke det? Erfaringer der? 

Anonymkode: 31cfe...c6c

AnonymBruker
Skrevet

Vi har det, og det er helt topp. Regner med du allerede har chippet kattene, som er det de gjør nå istedet for stempel i øret som før i tiden? Isåfall er det bare å holde katten i nærheten av luken og 'koble' de sammen, det følger bruksanvisning med, det var ikke vanskelig. Å lære dem og bruke luke er null stress. Bare å vise den at den skal gå gjennom der og belønne med godbiter, det lærer de seg kjapt. 

Lykke til! 

Anonymkode: 9504c...2be

AnonymBruker
Skrevet

Vi lot pus først gå gjennom luka mens vi holdt den oppe. Så lot vi luka legge seg på ryggen hennes når hun gikk gjennom. Etter hvert bare stappet vi henne gjennom å ga masse godbiter. Gjort på en halvtime. 

Anonymkode: cc2fd...5f2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke min til å bruke den 🤬 må holde den åpen med en tape 😆

Prøvd alt. Men hun er 14 år å dum sikkert 😄

Anonymkode: 0e617...af3

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg får ikke min til å bruke den 🤬 må holde den åpen med en tape 😆

Prøvd alt. Men hun er 14 år å dum sikkert 😄

Anonymkode: 0e617...af3

Gamle katter kan være ganske sære 😅

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Vi har det, og det er helt topp. Regner med du allerede har chippet kattene, som er det de gjør nå istedet for stempel i øret som før i tiden? Isåfall er det bare å holde katten i nærheten av luken og 'koble' de sammen, det følger bruksanvisning med, det var ikke vanskelig. Å lære dem og bruke luke er null stress. Bare å vise den at den skal gå gjennom der og belønne med godbiter, det lærer de seg kjapt. 

Lykke til! 

Anonymkode: 9504c...2be

Å? Kan man koble det opp mot registreringschipen katta allerede har fra veterinæren?
Jeg har hele tiden tenkt at katta må ha en chip på halsbånd eller noe slikt. Takk  😁

Anonymkode: 4437c...b7a

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Å? Kan man koble det opp mot registreringschipen katta allerede har fra veterinæren?
Jeg har hele tiden tenkt at katta må ha en chip på halsbånd eller noe slikt. Takk  😁

På sureflap registreres katten med chippen i nakken ja ☺️ Værre om chippen flytter seg til bakpå rompa (kan skje) men den tid den sorg 😅 

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 6.7.2021 den 15.24):

Vi lot pus først gå gjennom luka mens vi holdt den oppe. Så lot vi luka legge seg på ryggen hennes når hun gikk gjennom. Etter hvert bare stappet vi henne gjennom å ga masse godbiter. Gjort på en halvtime. 

Slik gjorde vi også. Gamlemor på 10 år brukte litt tid på å skjønne at ikke døra bare åpnet seg dersom ho stirret lenge nok på den, for det pleier jo verandadøra å gjøre.... 
Hun har for øvrig ikke heller skjønt at hun kan åpne innenfra og ut ved å dytte på døra, men pirker den opp innover... Fra utsiden og inn går hun bare rett igjennom, så jeg skjønner ikke helt hvorfor hun skal gjøre det så vanskelig innenfra, men så lenge hun kommer ut og inn som hun vil så bryr jeg meg ikke om at hun gjør det vanskelig for seg selv. 
Minipus på 8 mnd skjønte det med en gang, men hun får ikke lov til å være ute alene enda, så vi pleier å stenge luka innenfra når vi ikke er der og passer på. 

Skrevet
On 7/6/2021 at 10:40 PM, AnonymBruker said:

Det følger med lesebrikker du kan sette på halsbånd også, men det fungerer like godt med nakkechip. Fordelen med de brikkene er at du kan bruke dem hvis chippen i nakken på katten har emigrert litt for langt og ikke lenger sitter mellom nakke og skulderblad, men har krøpet langt nedover ryggen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...