AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 Hadde dere gått ute (i "sentrum"/bebyggelse) under tordenvær? Det er meldt tordenvær her og jeg er kjemperedd for å bli truffet osv. Jeg har ca 15-20 min gange gjennom tett bebyggelse (industribygg, betongbygg osv), men ingen kjempehøye bygg eller trær. Det er høye fjell rundt, med mange master osv. Innimellom har jeg tatt taxi på det verste, men syns det er så dust på en måte. Hadde dere turt å gå slik? Hvor stor ca er faren blant betong, mur osv i noen minutter? Anonymkode: 4baba...0f2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 Omtrent like trygt som å gå til jobb ellers. Sannsynligheten for å bli truffet av lyn er minimal, og til enhver tid mye mindre enn sannsynligheten for å bli påkjørt når du går langs vei. Det er bare angsten din som snakker. Anonymkode: c533b...fc5 10
Kenelz Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 Hadde tatt taxi Sjansen er liten for å bli truffet, men sjansen er der.
Illuminatum Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 Kenelz skrev (42 minutter siden): Hadde tatt taxi Sjansen er liten for å bli truffet, men sjansen er der. Sjansen for å handle i trafikkulykke i drosjen er da MYE høyere enn å bli truffet at lynet. 28
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #5 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hadde dere gått ute (i "sentrum"/bebyggelse) under tordenvær? Det er meldt tordenvær her og jeg er kjemperedd for å bli truffet osv. Jeg har ca 15-20 min gange gjennom tett bebyggelse (industribygg, betongbygg osv), men ingen kjempehøye bygg eller trær. Det er høye fjell rundt, med mange master osv. Innimellom har jeg tatt taxi på det verste, men syns det er så dust på en måte. Hadde dere turt å gå slik? Hvor stor ca er faren blant betong, mur osv i noen minutter? Anonymkode: 4baba...0f2 Har du hørt om noen i en storby i Norge som har blitt truffet av lynet? Ikke det nei! Vel, da er det vel ikke noe å tenke på? Anonymkode: 947df...588 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 Ikke grunn til å bekymre seg. Bare sørg for at det er noe høyere rundt deg. Et tre eller et bygg. Ikke gå på fjellet eller på sjøen Anonymkode: 8e6bc...c22 1
Stoltskeiv Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 Illuminatum skrev (36 minutter siden): Sjansen for å handle i trafikkulykke i drosjen er da MYE høyere enn å bli truffet at lynet. Dette 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 Så lenge du går i gummistøvler og en gummihatt så vil ikke lynet slå gjennom deg. Anonymkode: 19951...3a7
Illuminatum Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Så lenge du går i gummistøvler og en gummihatt så vil ikke lynet slå gjennom deg. Anonymkode: 19951...3a7 Dette er jo bare en myte. 2 cm med gummi stopper ikke 100 000 volt 7
Kenelz Skrevet 6. juli 2021 #10 Skrevet 6. juli 2021 1 hour ago, Illuminatum said: Sjansen for å handle i trafikkulykke i drosjen er da MYE høyere enn å bli truffet at lynet. Skal man begynne å sammenligne ulike sjanser og handlinger så er det klart at noen sjanser er høyere/lavere enn den andre. TS er redd for å bli truffet og det skjønner jeg godt. 2 jenter ble nettopp drept og selv om det skjedde på fjellet der sannsynligheten er større så er det ikke noe mindre skummelt. Jeg føler meg tryggere å sitte inne i en bil når det er lyn og tordenvær ute enn å gå. 2
Illuminatum Skrevet 6. juli 2021 #11 Skrevet 6. juli 2021 Kenelz skrev (1 time siden): Skal man begynne å sammenligne ulike sjanser og handlinger så er det klart at noen sjanser er høyere/lavere enn den andre. TS er redd for å bli truffet og det skjønner jeg godt. 2 jenter ble nettopp drept og selv om det skjedde på fjellet der sannsynligheten er større så er det ikke noe mindre skummelt. Jeg føler meg tryggere å sitte inne i en bil når det er lyn og tordenvær ute enn å gå. I bil er du tryggere. Det er ikke på grunn av dekkene men på grunn av at du sitter i et faradaybur 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #12 Skrevet 6. juli 2021 Kommer an på hvor lang du er, om du vil fungere som lynavleder. Anonymkode: c2e59...e90 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #13 Skrevet 6. juli 2021 Men du vet jo ikke hva som skjer før du går ut i lyn og torden, strengt tatt. Hvis vi ikke får noe tilbakemelding fra deg så betyr det jo at det ikke er lurt å gå ut når det er lyn og torden. Anonymkode: 19f4b...d72 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #14 Skrevet 6. juli 2021 7 hours ago, Kenelz said: Hadde tatt taxi Sjansen er liten for å bli truffet, men sjansen er der. Nei, egentlig ikke, når man beveger seg i områder som TS beskriver. Anonymkode: c70fe...aab 1
Mezzosoprena Skrevet 6. juli 2021 #15 Skrevet 6. juli 2021 Er du høyeste punkt der du er? Hvis ikke, kan du fint gå... 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #16 Skrevet 6. juli 2021 Spennende å se så mange svar! Vi slapp unna torden her i dag men imorgen braker det vel løs. Selv om jeg ikke er høyeste punkt noe sted, så kan jeg vel bli truffet, eller også bli skadet indirekte hvis det slår ned i nærheten. (typ bare noen meter unna osv)? -TS Anonymkode: 4baba...0f2 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #17 Skrevet 6. juli 2021 Kenelz skrev (9 timer siden): Skal man begynne å sammenligne ulike sjanser og handlinger så er det klart at noen sjanser er høyere/lavere enn den andre. TS er redd for å bli truffet og det skjønner jeg godt. 2 jenter ble nettopp drept og selv om det skjedde på fjellet der sannsynligheten er større så er det ikke noe mindre skummelt. Jeg føler meg tryggere å sitte inne i en bil når det er lyn og tordenvær ute enn å gå. Stor forskjell å stå på en fjelltopp og å gå i en bygate. Anonymkode: a638a...e23
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #18 Skrevet 6. juli 2021 For en gangs skyld lønner det seg å være kortvokst. Om to menn går ut på et jorde, en på 160 og en på 200 cm.. Hvem skal lynet velge? Anonymkode: 19951...3a7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #19 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Ikke grunn til å bekymre seg. Bare sørg for at det er noe høyere rundt deg. Et tre eller et bygg. Ikke gå på fjellet eller på sjøen Anonymkode: 8e6bc...c22 Bra at du skrev et tre eller et bygg. Det hadde vært lumpent å gå ved siden av en høyere person. Anonymkode: 80219...d7d 3
AliceNextDoor Skrevet 7. juli 2021 #20 Skrevet 7. juli 2021 Her er det mye myter! For det første, gjennomsnitlig blir 30 til 40 personer truffet av lyenet per år. Det er ingen selvfølge at du er trygg i en by, det trenger ikke være DEG lynet treffer, men feks en takrenne. Derfor søker du ALDRI ly under et tre under lyn og torden, lynet søker raskeste vei til jord, og det kan godt være det treet som tar støten (haha, fornøyd med ordvalget) og du får skader fordi du dermed får elektrisk utfall. Da er det mye bedre å bli våt. 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå