Gå til innhold

England åpner helt 19. juli

Anbefalte innlegg

Gjest Linny111
Skrevet

https://www.bbc.co.uk/news/uk-57725523

Nesten alt av regler skal bort. Ingen énmetersgrense, ikke obligatorisk munnbind noe sted, man kan møtes så mange man vil, alt åpnes. Samtidig var det over 27 000 nye tilfeller i dag, men dødstallene er lave, så vaksinen ser ut til å fungere godt.
De eneste reglene som skal forbli er karantene om man får påvist korona eller er nærkontakt og regler for utenlandsreise. Vaksinepass skal ikke brukes for å komme inn på steder, men det planlegges at fullvaksinerte kan slippe karantene for reise og om de er nærkontakt.

Hva synes folk? Er det den rette veien å gå? Jeg bor selv i Skottland. Tallene er høyere enn noen gang her, og jeg kjenner flere med korona. Et par har blitt skikkelig syke (de er i 20- eller 30-årene). Men de valgte selv å vente litt med vaksinen. Synet her nå er at siden vaksinen er tilgjengelig for nesten alle, er man nødt til å åpne opp, og det er bedre å åpne om sommeren enn om vinteren. Jeg føler UK alltid har foretrukket flokkimmunitet fremfor å redde noen få liv, og at de kun stengte ned for å redde helsevesenet generelt.

På en måte er jeg enig i gjenåpningen. Hva ellers skal man gjøre? Når tar det slutt? Det føles kanskje litt tidlig siden ikke alle har fått mulighet til dobbel dose ennå, men alle er fryktelig utålmodige her. Jeg håper vaksinen fortsetter å holde innleggelser og dødsfall nede.

Planen er forresten en booster-dose for risikogruppene utover høsten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vil tro UK ikke har så mye valg. De har ikke oljepenger å overleve på slik som Norge, og er i skrikende behov for å få samfunnet opp å gå igjen. Jeg hører også min datter fortelle at hennes opplevelse er at etterlevelsen av tiltakene har vært lav en stund, hun bor i Wales, så det blir muligens ikke så stor forskjell når man åpner helt.

Men det er klar fallhøyden er jo ekstremt høy her, så dette kan bli veldig stygt. Men forhåpentligvis går det bra. Det blir iallefall en slags test for resten av Europa på hvordan fremtiden blir. 

• Liker 1
Skrevet

Spørsmålet man må stille seg er vel om man ville innført restriksjoner og tiltak nå dersom man ikke hadde hatt noen fra før? I en situasjon der godt over halvparten er immune og alle som vil får vaksine, er det vanskelig å legitimere tiltak som tross alt har store konsekvenser for mange enkeltpersoner og samfunnet som helhet.

I et slikt bilde vil man fort måtte innføre strenge tiltak hver vinter for å få bukt med andre smittsomme sykdommer som for eksempel influensa. 

• Liker 5
Gjest Linny111
Skrevet
3 minutter siden, Ulven said:

Jeg vil tro UK ikke har så mye valg. De har ikke oljepenger å overleve på slik som Norge, og er i skrikende behov for å få samfunnet opp å gå igjen. Jeg hører også min datter fortelle at hennes opplevelse er at etterlevelsen av tiltakene har vært lav en stund, hun bor i Wales, så det blir muligens ikke så stor forskjell når man åpner helt.

Men det er klar fallhøyden er jo ekstremt høy her, så dette kan bli veldig stygt. Men forhåpentligvis går det bra. Det blir iallefall en slags test for resten av Europa på hvordan fremtiden blir. 

Ja, jeg håper det går bra, men med høyere tall, blir det selvsagt flere dødsfall. Det blir interessant å se hva som skjer, spesielt om boostervaksine i høst/vinter vil hjelpe. Skottland venter litt lenger med gjenåpning, men det skal åpnes her også. De blir de nødt til. Jeg føler at tiltakene ble fulgt i vinter da det var ekstremt strengt, men nå er det mange som er vaksinert. De som ikke er det, er unge, så folk bryr seg ganske lite nå. Jeg tror folk er fryktelig lei. Den nedstengingen i vinter gjorde noe med folk, meg inkludert.

Skrevet
Linny111 skrev (6 timer siden):

https://www.bbc.co.uk/news/uk-57725523

Nesten alt av regler skal bort. Ingen énmetersgrense, ikke obligatorisk munnbind noe sted, man kan møtes så mange man vil, alt åpnes. Samtidig var det over 27 000 nye tilfeller i dag, men dødstallene er lave, så vaksinen ser ut til å fungere godt.

De tre siste kampene i EM skal spilles på Wembley i London, og her har man økt kapasiteten til 60.000 tilskuere pr. kamp. Flere land har uttrykt bekymring over økt tilskuerkapasitet samtidig som antall smittede stiger, men både UEFA og britiske myndigheter har avvist alle forsøk på å få kampene flyttet. (NRK)

Kun fullvaksinerte og de med negativ test som er tatt maks 48 timer før kamp får komme inn på Wembley.

• Opprett ny...