Gå til innhold

Så nå er det plutselig viktig og vaksinere aldersgruppen 25-30?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Men det var det ikke da jeg ønsker og sette vaksinen.. er litt usikker på om jeg faktisk skal ta den. Det var jo ikke viktig for noen uker siden da var det viktigere og vaksinere 18-24 åringer fremfor voksene småbarnsfamilier med barn.

Anonymkode: cdbab...7bd

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er vel ikke det at det er blitt viktigere enn før. Nå er det blitt denne aldersgruppen sin tur, er det ikke sånn det er da? Bare ta den du. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Men det var det ikke da jeg ønsker og sette vaksinen.. er litt usikker på om jeg faktisk skal ta den. Det var jo ikke viktig for noen uker siden da var det viktigere og vaksinere 18-24 åringer fremfor voksene småbarnsfamilier med barn.

Er det blitt endret på prioriteringsrekkefølgen? Det har ikke jeg fått med meg, men det er typisk nå som det snart er min tur...så havner jeg nederst isteden for nest nederst...

Anonymkode: 6ace6...c47

• Liker 1
Skrevet

Er dette tenkt som hevn for at du ikke fikk vaksinen da du ville? De har vaksinekø, den kan man være uenig i, men det vil nok ikke svi for staten om du står over som boikott. De eneste som vil merke det er vel deg og eventuelt nærtstående. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Er det så fuckings stor forskjell på en 24 åring og en 25 åring? 

Anonymkode: 6ef11...cd8

• Liker 1
Skrevet

På individnivå er det vel ikke så utrolig viktig at de under 30 tar vaksinen. Derfor blir disse to gruppene prioritert sist. Vet at folk er drittlei dugnad-maset, men akkurat dette er det viktigste bidraget du kan gjøre for å få ned smitten i samfunnet slik at vi ikke må stenge ned igjen. Bare synes det er litt rart tidspunkt å kaste inn håndkle på.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

18-24 har alltid vært før 25-35 elns. Synes lærere burde bli vaksinert før oss, du er passe egosentrisk om du tror du skal komme først bare fordi du har vaksinerte barn!

Anonymkode: 207b1...8c0

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

18-24 har alltid vært før 25-35 elns. Synes lærere burde bli vaksinert før oss, du er passe egosentrisk om du tror du skal komme først bare fordi du har vaksinerte barn!

Anonymkode: 207b1...8c0

Har ikke skrivd at jeg har vaksinerte barn. Skriver at det er viktigere og vaksinere ifølge staten 18 til 24 åringer en 25-30 åringer med småbarn grunnen til at de valgte 18-24 åringer paga at de skal få feste og ha en fin sommer fremfor og vaksinere småbarnsfamilier som ofte er I alderen 25-30+ det syns jeg er dårlig. 

Skrevet
45 minutter siden, AnonymBruker said:

Er det så fuckings stor forskjell på en 24 åring og en 25 åring? 

Anonymkode: 6ef11...cd8

Nei, men et sted må jo grensen gå. Sånn er det jo med alt.

• Liker 1
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker said:

Har ikke skrivd at jeg har vaksinerte barn. Skriver at det er viktigere og vaksinere ifølge staten 18 til 24 åringer en 25-30 åringer med småbarn grunnen til at de valgte 18-24 åringer paga at de skal få feste og ha en fin sommer fremfor og vaksinere småbarnsfamilier som ofte er I alderen 25-30+ det syns jeg er dårlig. 

Jeg trodde hovedgrunnen var at de mellom 18 og 24 ikke greide å holde på reglene? Det har vi i hvertfall sett, det har vært mye smitte i denne gruppen. Da er det en praktisk grunn. Ved å vaksinere denne gruppen blir det mindre smitte genrelt i samfunnet. Men det er da også mye viktigere for unge å ha en større omgangskrets? Oss med kjæreste, barn eller nære venner i nærmiljøet har mindre behov for å møte mer enn 5 stykker jevnlig. Jeg synes litt ekstra synd på de eldste, de som har måttet gått asosiale i månedsvis, kanskje noen av de siste månedene de har hatt igjen av livet, men i neste omgang tenker jeg faktisk på studentene som har flyttet fra hjembygda for første gang for å ende opp alene dag inn og dag ut innestengt på små rom. 

Jeg er enig i at noen arbeidsgrupper kunne blitt prioritert. Men nå har de gjort som de har gjort. Det har ikke vært perfekt, flere utsatte grupper har blitt oversett, men kunne i mine øyne vært mye verre. Og nå går det jo fort. Å vente noen uker ekstra går for de aller fleste helt greit. Nå er vår oppgave å ta vaksinen. Og gjerne kjør debatt i media om hvordan vi skulle prioritert anderledes. Vi kan ta lærdom av dette til neste pandemi. Å nekte å ta vaksinen fordi man er snurt fordi man ikke kom tidligere i køen, det er i hvertfall ikke konstruktivt. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja nå har Oslo folka fått vaksinen sin, så da slipper vi det maset. Så har 18-24 snart fått, å da slipper vi all den kaklingen om psykisk nedbrutthet grunnet lite festing. Så er det vi andre som står for tur. Men helt enig i at lærere og barnehageansatte burde blitt prioritert først. Husk på at Erna og co prøver vilt å ro seg inn så de ikke tapet for mange stemmer på at de har driti seg loddrett ut i den her pandemien. 

Anonymkode: 4ed3e...1f9

• Liker 6
Skrevet
Snedig skrev (5 timer siden):

På individnivå er det vel ikke så utrolig viktig at de under 30 tar vaksinen. Derfor blir disse to gruppene prioritert sist. Vet at folk er drittlei dugnad-maset, men akkurat dette er det viktigste bidraget du kan gjøre for å få ned smitten i samfunnet slik at vi ikke må stenge ned igjen. Bare synes det er litt rart tidspunkt å kaste inn håndkle på.

Det du sier her er at de under 30 vaksineres for samfunnetsskyld. Jeg kan forstå det, men har du noen andre kilder som sier det samme.

Skrevet

Jeg vil også ha vaksine! Men still deg i kø som oss andre!

Skrevet

Lavest prioritert, bortsett fra barna. Det er realiteten, uansett hvordan man snur og vender på det. 

Så får man kanskje prøve å huske på det neste gang, og eventuelle andre prioriteringer man gjør, både i sitt liv og hvilke saker man bryr seg om politisk.

Så var det klart at noen ville bli sist. Det måtte bli noen. Det var egentlig helt greit til man begynte å dele ut privilegier basert på vaksinene. 

Det gjør at det blir vanskelig at man neste gang vil la medisinsk etikk alene (et bestående og ledet av mennesker som også sikret seg selv vaksine tidlig) avgjøre hvem som skulle få først. Og det i seg selv er ganske trist. 

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ved neste pandemi bør man vaksinere de mest mobile først! Det å vaksinere sykehjemspasienter først er ekvivalent med å kaste vaksine i søpla! Helt utrolig at regjeringene rundt om i Europa valgte den tilnærmingen. Sykehjemspasienter er på sykehjem for å avslutte livet uansett. 60- åringer på hjemmekontor burde også plasseres langt nede på skalaen. De er jo ikke smittedriverne i pandemier. Barn bør skånes ettersom at vi ikke kjenner til langtidsvirkninger av nye vaksiner. 

Gruppen 16- 40 år burde selvsagt være først ute blant de uten sykdomshistorikk, lidelser og smitteutsatte yrker. Dette innebefatter da russen og de unge festløvene, samt småbarnsforeldre. Lærere og helsepersonell burde også stå svært høyt på lista. 

At man faktisk kastet bort vaksiner på gamlinger er helt på trynet! Det eneste som kan bidra til å forklare denne strategien må være et ønske om å bruke gruppen som prøvekaniner for samfunnet som helhet.

Endret av Den Sagnsomsuste
  • Opprett ny...