Gå til innhold

FIRE

Blobette

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Hvemsomhelst skrev (41 minutter siden):

Ok, om foreldrene ønsker og kan.  Men det virker som at utnyttelse av foreldre er en selvfølgelig del av pakka. Det ville jeg aldri gjort mot mine foreldre.  Jeg tenker «bortskjemt, egoistisk, kravstor ungdom» og har ikke noe til overs for dette.

jeg hjelper gjerne mine barn om de har problemer, men at de skal jobbe og spare penger på min bekostning. Nei takk.

Jeg presiserte at dette er mulig om forholdene ligger til rette for det, uten å utnytte noen som helst.

Anonymkode: 1798a...aff

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvordan skal dagens ungdom få spart opp 20 mill i fond før fylte 40 og pensjonere seg tidlig, når de sliter med å komme seg inn på boligmarkedet?

FIRE er jo for folk som allerede sitter godt i det: 

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

For å være mer nøyaktig hadde jeg i 2019 utbetalt 750 000 kr etter skatt

Dette er nettolønn, og man snakker langt over gjennomsnittlig inntekt.

Det blir som alltid; de med mye får mer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg presiserte at dette er mulig om forholdene ligger til rette for det, uten å utnytte noen som helst.

Men å bo gratis hjemme hos noen ER jo å utnytte, selv om foreldrene godtar/aksepterer/legger til rette for det. Vedkommende som bor gratis hjemme lever på andre vilkår enn "resten", og kostnaden de egentlig skulle hatt selv tilfaller noen andre. 

Hvis noen andre betaler for deg (som noen andre gjør hvis du bor gratis hos dem) så vil det være en ubalanse, og man kan ikke hevde at "man gjør dette alene" eller "bygger formue selv". 

jeg hadde også klart å pensjonere meg tidlig hvis noen andre betalte utgiftene mine så jeg kunne investert alt. Men da er det jo noen andre som betaler for meg - og det er uggent når man er et voksent menneske. 

Anonymkode: 9bc92...268

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De de fleste glemmer er at boligpriser kan falle og aksjekurser kan stagnere. Lett å se seg blind på siste årenes oppgang. 

Anonymkode: 277f2...abb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Men å bo gratis hjemme hos noen ER jo å utnytte, selv om foreldrene godtar/aksepterer/legger til rette for det. Vedkommende som bor gratis hjemme lever på andre vilkår enn "resten", og kostnaden de egentlig skulle hatt selv tilfaller noen andre. 

Hvis noen andre betaler for deg (som noen andre gjør hvis du bor gratis hos dem) så vil det være en ubalanse, og man kan ikke hevde at "man gjør dette alene" eller "bygger formue selv". 

jeg hadde også klart å pensjonere meg tidlig hvis noen andre betalte utgiftene mine så jeg kunne investert alt. Men da er det jo noen andre som betaler for meg - og det er uggent når man er et voksent menneske. 

Anonymkode: 9bc92...268

Det er selvsagt ikke utnyttelse om de involverte er enig i dette. Som meg selv, som bor på hytten. Foreldrene mine kan komme når de vil, og hadde ikke leid den ut uansett om jeg ikke bodde her. Da er de glade for at jeg kan bo her gratis og spare penger på unødige boligutgifter selv.

De er selvsagt også inneforstått med at jeg uansett arver halvparten av alt de har med tid og stunder.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes FIRE er en interessant tanke, men jeg kunne ikke tenkt meg det selv. Jeg vil mye heller ha en interessant jobb og en karriere jeg kan utvikle meg i. Jeg ser for meg å  jobbe til jeg er 70, og unne meg det jeg har lyst på hele veien. 

Kommer uansett til å ha et par millioner på bok etterhvert som arven kommer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Mannen og jeg jobber med å oppnå første del av FIRE, det vil si økonomisk uavhengighet. Vi er begge to vedlig glad i å jobbe og ser ikke for oss at vi kommer til å ønske å gi oss så tidlig som i 50-årene. Men vi er glad i å reise og ønsker å kunne ta oss ekstra fri fra jobben for å kunne reise oftere enn de 5 ferieukene.

Vi er 40 år og har sålangt enebolig og nybygd utleieleilighet. Begynner å nærme oss 1mill i fond. Med dette har vi egentlig oppnådd det vi trenger for vår uavhengighet da vi i tillegg kommer til å arve en god del også en gang i fremtiden.

Grunnen til at vi har greid dette sålangt er at er økonomisk fornuftige. Tilsammen har vi 2 gjennomsnittlige lønninger (mannen tjener over snittet, jeg under).

Målet videre er å fortsette å spare i fond og nedbetale begge boliger litt raskere. Forventer å øke i lønn snart også (pga ferdige studier) og da blir det enda lettere å spare.

Anonymkode: 07d55...d49

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei, 39-åring her, har vært FIRE i 7 år, og jobber 30%. Finanskrisen i 2008 katapulterte meg opp - hentet alle pengene mine ut like før krisen, så stupte markedene, investerte igjen, og har siden 25-doblet innsatsen (covid-krisen står for øvrig for over en tredel av gevinsten siden 2008).

Men...skal du klare dette så tidlig og så ekstremt, kreves det disiplin og en viss årvåkenhet for disse historiske øyeblikkene. 

Vi kjøpte et rimelig hus på landet (men ved fjorden og med svær hage og båthus, slik at vi ikke mangler fritidssysler). Alt vi gjør er gjennomtenkt økonomisk, selv om min kone fortsatt har den der "unne seg noe"-tankegangen. Prøvde ikke å ha bil, men det går ikke her. Nå har vi 2 stk gamle Leaf som vi reparerer fortløpende selv. Billig!

FIRE er gøy og først og fremst en tankemåte. Vi lever i et latterlig sløsesamfunn, og det går an å være og å føle seg rik på et blunk, bare man tenker seg om litt.

Anonymkode: ba547...3c4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tenker også at FIRE er mest aktuelt for dem som har god inntekt / formue / et godt utgangspunkt. Men deler av tankegangen kan være interessant for andre.

Selv har jeg svært lav inntekt, men har fokus på å betale ned leiligheten min. Da sitter jeg igjen med svært lave levekostnader, og kan jobbe deltid for å ta etterutdanning, forfølge kreative interesser, etc.

I mitt tilfelle er ikke målet å pensjonere seg, men å få større frihet i hverdagen. Forutsetningen for at jeg føler at jeg kan unne meg det, er at boligen er nedbetalt, at jeg ikke sløser så alt for mye og at jeg sparer en del av den inntekten jeg faktisk har til pensjon.

Så det aspektet med kutt i forbruket og langsiktig økonomisk tenkning, tror jeg er nyttig for flere. Og har man mulighet til det er det selvfølgelig fint med passive inntekter.

Anonymkode: 4f7dd...ee2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvemsomhelst
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Ja, ok. Noen synes det er helt greit å leve på andre, enten som snylter på venner, kjærester, foreldre, eller andre som godtar det. Men hvorfor skal noen ville støtte en ordning hvor formålet er å legge seg opp 20 millioner og pensjonere seg som unge mennesker på 40, som ønsker å leve videre i sus og dus?  De kalkulerer foreldrenes verdi etter hvor mye arv de kan regne med. Det mangler jeg rett og slett evne til å forstå. Jeg er tross alt bare et enkelt menneske fra arbeiderklassen, oppvokst på bygda, og lært å ta ansvar for meg selv og mine.

Jeg skjønner at dette ligger for høyt for min enkle hjerne. Jeg ville gitt bort alt jeg eide til hjemløse katter før jeg hadde fylt pengene i silkeputene til slike folk.  Beklager at jeg freser litt på dere, jeg skal holde opp nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Hvemsomhelst skrev (3 minutter siden):

Ja, ok. Noen synes det er helt greit å leve på andre, enten som snylter på venner, kjærester, foreldre, eller andre som godtar det. Men hvorfor skal noen ville støtte en ordning hvor formålet er å legge seg opp 20 millioner og pensjonere seg som unge mennesker på 40, som ønsker å leve videre i sus og dus?  De kalkulerer foreldrenes verdi etter hvor mye arv de kan regne med. Det mangler jeg rett og slett evne til å forstå. Jeg er tross alt bare et enkelt menneske fra arbeiderklassen, oppvokst på bygda, og lært å ta ansvar for meg selv og mine.

Jeg skjønner at dette ligger for høyt for min enkle hjerne. Jeg ville gitt bort alt jeg eide til hjemløse katter før jeg hadde fylt pengene i silkeputene til slike folk.  Beklager at jeg freser litt på dere, jeg skal holde opp nå.

Som sagt er dette greit om den du mener "utnyttes" også syns det er greit. Noen kan mene det er en flott måte å hjelpe barna på, andre har kanskje et nedlagt småbruk eller en hytte de uansett ikke hadde tenkt å gjøre noe med eller leie ut.

Mtp på nedlagte småbruk, vil faktisk verdien på de øke om den som bor der gratis eller veldig billig gjør en fysisk innsats for å bo der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Jeg interesserer meg for FIRE. Men føler mange misforstår hva det handler om. Mange som sier det er umulig for oss med vanlig eller under snittet inntekt. Mange som klager på bidrag. Men disse føler jeg ikke har satt seg inn i hva det er.

Jeg fokuserer mest på FI, som de fleste. Å kunne slutte når som helst og bare reise OM jeg skulle ønske det, er drømmen. Og å kunne fokusere på barna og ikke måtte ha dem i SFO.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...