AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #21 Skrevet 6. juli 2021 newman01 skrev (14 minutter siden): Med 5mill på fond og uttak på 4%, skattesats på 31,68% og formuesskatt må bli rimelig trangt å leve. Og dersom uttak økes for for å sikre et komfortabelt liv vil jo fondet tømmes rimelig raskt. Skattesatsen er kun på overskuddet, og ikke innskuddet. Regner med å sitte igjen med rundt 150 000 kr i året, og det holder i massevis. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvor mye sparer du i måneden for å oppnå 4-5mill om 10år? Anonymkode: 1fdac...3cd Sparer ca. 50 000 per måned. Anonymkode: 9ef83...a39 1
newman01 Skrevet 6. juli 2021 #22 Skrevet 6. juli 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Skattesatsen er kun på overskuddet, og ikke innskuddet. Regner med å sitte igjen med rundt 150 000 kr i året, og det holder i massevis. Sparer ca. 50 000 per måned. Anonymkode: 9ef83...a39 Så du sparer 80% av lønna di, som da må være sånn ca 60k utbetalt hver måned. I en frisk alder av 25. Sånn ca. Hvordan får du resten av regnestykket med bolig, mat, forsikringer og alt til å gå rundt med kun 10k i forbruk? 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #23 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Ja, jeg med store bo utgifter kunne aldri tenkt meg dette😌skulle gjerne spart i IPS, med 22% (utsatt) skattefradrag. Bedre enn nærmere 32%, ved fond og aksjer. Blir også 50% ufør snart, da får man uttak tidligere. men pga dyre medisiner og ekstremt dyrt kosthold pga mage og tarmsykdom, er det ingenting til overs😭 vurderer seriøst å leie for å få det litt romsligere! men det er også å skyte seg i leggen(fra min synsvinkel)☺️ Anonymkode: 15090...013 Hvorfor ikke tenke seg dette, om foreldrene er enig? Forutsatt at bopelen er egnet. Anonymkode: 1798a...aff
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #24 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor ikke tenke seg dette, om foreldrene er enig? Forutsatt at bopelen er egnet. Anonymkode: 1798a...aff jeg er 43 år og de bor noen timer unna så det går ikke i min situasjon. men ønsker endring😭 Anonymkode: 15090...013
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #25 Skrevet 6. juli 2021 newman01 skrev (15 minutter siden): Så du sparer 80% av lønna di, som da må være sånn ca 60k utbetalt hver måned. I en frisk alder av 25. Sånn ca. Hvordan får du resten av regnestykket med bolig, mat, forsikringer og alt til å gå rundt med kun 10k i forbruk? For å være mer nøyaktig hadde jeg i 2019 utbetalt 750 000 kr etter skatt, sparte ca. 650 000 kr, og et forbruk på ca. 100 000 kr. Dvs. et forbruk på ca. 100 000 kr og en sparerate på 87 %. Det går fint så lenge man ikke sløser. Avdrag på boliglån regnes som sparing, så med lav rente har ikke boligkostnadene vært spesielt høye. Anonymkode: 9ef83...a39 3
Håkon 1970 Skrevet 6. juli 2021 #26 Skrevet 6. juli 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: 4% regelen er for de som allerede er nær pensjonsalder. Altså folk i 50-60 årene. Er man i 30-årene kan man ikke gå for 4%. Da er uttaksgrensen mellom 2 og 2,5%. Skal man gå all inn for denne strategien er det en viktig egenskap man må ha. Og det er ikke sparing. Det klarer alle. Men matematikk. Det er på dette punktet de fleste feiler. De investerte ikke nok i matematikkunnskapene. Anonymkode: c9be4...93d 4%-regelen tilsier at en kan ta ut 4% avkastning av investering hvert år, uten å risikere at en bruker opp selve investeringen. Altså at en i "evigheten" kan ta ut 4% årlig. Det spiller derfor i prinsippet ingenting om en er 8 eller 80 år. 1
Håkon 1970 Skrevet 6. juli 2021 #27 Skrevet 6. juli 2021 3 hours ago, Blobette said: Mitt FIRE-mål er nedbetalt bolig, utleieleilighet, 1 million i fond. Jeg tror ikke alle kan greie det, men de fleste. Unntak er blant annet om man lever under fattigdomsgrensen over lengre tid eller om man er lavtlønnede aleneforeldre. Egen bolig kaster ikke noe av seg som du kan forbruke, den kan du derfor se bort fra i et FIRE-perspektiv. Fatter og begriper ikke hvordan du tenker at du skal ha oppnådd FIRE med en utleileilighet og 1 mill i fond. I min verden er det ikke engang en begynnelse på reell FIRE. Det må i så fall være voldsom leilighet.... 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #28 Skrevet 6. juli 2021 Håkon 1970 skrev (3 minutter siden): 4%-regelen tilsier at en kan ta ut 4% avkastning av investering hvert år, uten å risikere at en bruker opp selve investeringen. Det er her du tar feil. Anonymkode: c9be4...93d
Håkon 1970 Skrevet 6. juli 2021 #29 Skrevet 6. juli 2021 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er her du tar feil. Anonymkode: c9be4...93d Da må du nesten være så vennlig å opplyse meg om hvordan det henger sammen…. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #30 Skrevet 6. juli 2021 Jeg er uføretrygda, men med nokså høy sats. Sparer i perioder 5000kr pr måned. Det blir fort penger av det! Og i gode (helse)-perioder klarer jeg å leve såpass strukturert og organisert at jeg ikke sløser noe på take away eller impuls-kjøp. Har sansen for FIRE - alt som kan få folk bort fra rotteracet og forbrukskarusellen er bra. Anonymkode: 81296...63b 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #31 Skrevet 6. juli 2021 Håkon 1970 skrev (16 minutter siden): Da må du nesten være så vennlig å opplyse meg om hvordan det henger sammen…. La meg gjette. Du har hørt om "4%" fra en youtube video eller en selvhjelpsbok og har svelget dette ukritisk som fakta. Du har neppe regnet på det selv. Anonymkode: c9be4...93d
Håkon 1970 Skrevet 6. juli 2021 #32 Skrevet 6. juli 2021 21 minutter siden, AnonymBruker said: Det er her du tar feil. Anonymkode: c9be4...93d Ikke veldig i så fall: her har noen sjekket historikk. Med 100% aksjer, 50 års pensjonsperiode, har det historisk vært over 90% sannsynlighet for ikke å tom for midler. Med 3,5% øker «succsess rate» til 98%. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #33 Skrevet 6. juli 2021 Håkon 1970 skrev (1 minutt siden): Ikke veldig i så fall: her har noen sjekket historikk. Med 100% aksjer, 50 års pensjonsperiode, har det historisk vært over 90% sannsynlighet for ikke å tom for midler. Med 3,5% øker «succsess rate» til 98%. Den grafen der imponerer ingen. Kanskje med unntak av de som ikke fulgte med i matematikktimene på ungdomsskolen. "noen har sjekket" - ringer det ikke noen varsellamper? Anonymkode: c9be4...93d 1
Håkon 1970 Skrevet 6. juli 2021 #34 Skrevet 6. juli 2021 2 minutter siden, AnonymBruker said: La meg gjette. Du har hørt om "4%" fra en youtube video eller en selvhjelpsbok og har svelget dette ukritisk som fakta. Du har neppe regnet på det selv. Anonymkode: c9be4...93d Jeg har studert Trinity-rapporten (som er kilden til «4%-regelen»), og div. oppfølgingsstudier av denne. 2
Blobette Skrevet 6. juli 2021 Forfatter #35 Skrevet 6. juli 2021 26 minutter siden, Håkon 1970 said: Egen bolig kaster ikke noe av seg som du kan forbruke, den kan du derfor se bort fra i et FIRE-perspektiv. Fatter og begriper ikke hvordan du tenker at du skal ha oppnådd FIRE med en utleileilighet og 1 mill i fond. I min verden er det ikke engang en begynnelse på reell FIRE. Det må i så fall være voldsom leilighet.... Takk for at du spør! Jeg var nok litt uklar. Nedbetalt bolig, utleieleilighet og 1 million i fond er mitt "fire-mål", men er ikke 100% fire. Dette vil bare dekke det aller mest basale. Det vil dekke bolig, veldig enkel mat og bittelitt ekstra som lege, til gaver til familie og telefon. Jeg får også inn mellom 30 - 100 000 i året av passiv inntekt på grunn tidligere jobber. Mitt mål er å nå en blanding av lean fire (veldig nøktern fire) og barista fire (delevis økonomisk uavhengig). Jeg har planer om å fortsette å jobbe et par ganger i uka med det jeg liker aller best, jeg tror det er bra for meg så lenge helsa holder. Men de pengene jeg tjener da kan jeg bruke på alt mulig, bedre ingredienser, ferier, moro, veldedighet. FIRE-bølgen er litt sånn som dette. Man kan lage sine egne mål. Man må ikke heltidspensjonere seg som 30. Det er bare de mest ekstreme og de som får mest oppmerksomhet i media. 6
Håkon 1970 Skrevet 6. juli 2021 #36 Skrevet 6. juli 2021 (endret) 33 minutter siden, AnonymBruker said: La meg gjette. Du har hørt om "4%" fra en youtube video eller en selvhjelpsbok og har svelget dette ukritisk som fakta. Du har neppe regnet på det selv. Anonymkode: c9be4...93d Du må nesten opplyse oss her; hvilke feil er det du har funnet i Trinity-studien som ingen andre har klart å finne? Er det i feil dataene, eller i utregningene? Hva består feilene i ? Endret 6. juli 2021 av Håkon 1970 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #37 Skrevet 6. juli 2021 Interessant tema dette her, har tenkt mye på det. Er selv 47 så litt eldre enn deg med mann og 3 barn. Vi har nå nedbetalt bolig og nedbetalt utleieleilighet. Den gir oss 120.000 i året i inntekt etter kostnader men før skatt. Har spart opp til sammen 5 mill i aksjer og bankkonto. Føler fortsatt ikke at jeg kan pensjonere meg. Vi sparer i år 50% av inntektene. Tjener til sammen over 2 mill i året. Litt av problemet i Norge er formuesskatten, for oss så er den ganske høy. I tillegg har jeg personlig ikke noe å gjøre om jeg ikke jobber. Har en spennende lederstilling og har ikke lyst å starte noe selv. Kan heller ikke bare reise feks, pga barn og skole. Liker å trene men kan ikke gjøre det hele dagen. Så blir nok å jobbe og spare til ungene er ute. Liker heller ikke å kjøpe nye ting. Men er jo fint å ha den økonomisk friheten og ikke ha bekymringer om noe skulle skje. Anonymkode: d8006...df1 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #38 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Interessant tema dette her, har tenkt mye på det. Er selv 47 så litt eldre enn deg med mann og 3 barn. Vi har nå nedbetalt bolig og nedbetalt utleieleilighet. Den gir oss 120.000 i året i inntekt etter kostnader men før skatt. Har spart opp til sammen 5 mill i aksjer og bankkonto. Føler fortsatt ikke at jeg kan pensjonere meg. Vi sparer i år 50% av inntektene. Tjener til sammen over 2 mill i året. Litt av problemet i Norge er formuesskatten, for oss så er den ganske høy. I tillegg har jeg personlig ikke noe å gjøre om jeg ikke jobber. Har en spennende lederstilling og har ikke lyst å starte noe selv. Kan heller ikke bare reise feks, pga barn og skole. Liker å trene men kan ikke gjøre det hele dagen. Så blir nok å jobbe og spare til ungene er ute. Liker heller ikke å kjøpe nye ting. Men er jo fint å ha den økonomisk friheten og ikke ha bekymringer om noe skulle skje. Anonymkode: d8006...df1 Du må ikke slutte å jobbe ihvertfall☺️men kanskje få gjort noe ift formueskatt? vet 80 000(for begge) i IPS ikke utgjør mye, men det blir ikke formueskatt av det☺️ Anonymkode: 15090...013 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #39 Skrevet 6. juli 2021 Jeg har blitt nylig interessert i å spare. Hva mener dere med å ta ut 4%? Slutter dere å spare og tar ut 4% av det som er i fond? Jeg har nedbetalt bolig og sitter med 1 Mill i banken og rundt 50 000 på fond. Er i slutten av 20 årene. Jeg syns fond er skummelt fordi jeg er redd for å tape mye penger på det. Man kan jo aldri vite? Selv om historikken viser at man kan stole på indeks fond, men historikken er vel ikke gjennom veldig mange år? Anonymkode: 7140a...76c 2
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 6. juli 2021 #40 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det skurrer ikke i det hele tatt om dette blir satt pris på, nettopp pga samme grunner som den som gjør det har. Det er mulig for flere å se den økonomiske fordelen og friheten det har. Anonymkode: 1798a...aff Ok, om foreldrene ønsker og kan. Men det virker som at utnyttelse av foreldre er en selvfølgelig del av pakka. Det ville jeg aldri gjort mot mine foreldre. Jeg tenker «bortskjemt, egoistisk, kravstor ungdom» og har ikke noe til overs for dette. jeg hjelper gjerne mine barn om de har problemer, men at de skal jobbe og spare penger på min bekostning. Nei takk.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå