Blobette Skrevet 6. juli 2021 #1 Del Skrevet 6. juli 2021 Tenkte vi trengte en tråd om FIRE, siden det er en interessant inngang til økonomisk helse og i en annen tråd virker det som noen misforstår litt. FIRE står for financial independence retire early (økonomisk uavhengighet, tidlig pensjon). Det går ut på at man sparer mye og investerer pengene, oftest i indeksfond eller boligmarkedet. Noen sparer 80%, andre så lite som 20%. Noen ønsker å ta seg god tid og ha masse penger, andre er mer sparsommlige, eller kanskje de etter de har nådd FIRE vil flytte ut av byen eller selge bilen osv. Noen ønsker å slutte helt å jobbe, sånn at de kan fokusere på familie som trenger det, veldedig arbeid eller en hobby de har. De aller fleste ønsker å fortsette å jobbe, men kanskje redusert eller å satse på drømmen. Det meste er individuelt, men det man har til felles er at man 1) sparer relativt mye, 2) er målbevisst, spesielt med investeringene, 3) ønsker frihet. Jeg er selv interessert i FIRE. Jeg tenker jeg oppnår det når jeg har et minimum dekket automatisk, men ønsker å fortsette å jobbe deltid og med prosjekter som engasjerer meg. Jeg sparer godt over 50%, men siden jeg er naturlig nøysom, synes ikke jeg det er stusselig. Jeg lager mye variert mat, ber gjester til nye middagsretter, drikker alkohol, går på restaurant, reiser på ferie. Men det er spesielt alle de små valgene hver dag som gjør utslag. Jeg kjøper bare nye klær når jeg trenger det, da som regel brukt. Jeg kjøper billigversjonen av de fleste produkter, jeg går ganske sjelden på restaurant og drikker alkohol, men da nyter jeg det litt ekstra. For meg, med en snittinntekt på kanskje 350 000, vil jeg nå mitt mål innen FIRE sannsynligvis innen 15 år etter jeg startet. Mitt FIRE-mål er nedbetalt bolig, utleieleilighet, 1 million i fond. Jeg tror ikke alle kan greie det, men de fleste. Unntak er blant annet om man lever under fattigdomsgrensen over lengre tid eller om man er lavtlønnede aleneforeldre. Er det noen andre her som er interessert i FIRE og vil dele mål, erfaringer og misforståelser dere får fra omverdenen? 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #2 Del Skrevet 6. juli 2021 Fire er engelsk. I Norge heter det ufør. Anonymkode: 48721...00f 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #3 Del Skrevet 6. juli 2021 Hei! Jeg er student og har plutselig begynt å bli veldig interessert i sparing. Er i likhet med deg naturlig nøysom. Planen er å spare mer enn 70 % av lønnen i sommer som vil si minst 40 000, kunne ha klart mer, men skal på Norgesferie med venner. Konseptet høres spennende ut for min del og er takknemlig for å ha kommet over dette nå. Tror nok at jeg skal lese mer om dette, dog på engelsk og hive meg på trenden. Er så heldig at jeg bor hjemme under studiene så jeg har mulighet til å spare veldig mye. I år runder jeg 100 000 på konto etter noen måneders sparing i et lavtlønnsyrke. Jeg er 22 og skulle ønske jeg var disiplinert allerede fra 18- årsalderen, men det er jo aldri sent å ta økonomiske grep. Anonymkode: 01956...b98 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #4 Del Skrevet 6. juli 2021 Veldig spennende tema. Selv sparer jeg i overkant av 80 % av lønnen. Håper å nå FIRE om mellom 8-10 år, da er jeg rundt 35 år. Da har jeg nedbetalt bolig og ca. 4-5 millioner i fond. Med mitt forbruk skal det holde å ta en uttak på 4 % fra fondet hvert år. Regner ikke med å slutte å jobbe selv om jeg kan det, men å ha muligheten til å slutte på dagen om jeg vil motiverer meg. Anonymkode: 9ef83...a39 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #5 Del Skrevet 6. juli 2021 Konseptet er veldig interessant, selv om jeg har levd slik i åresvis. Med lav inntekt må en kutte der en kan for å ha råd til det en har lyst på. Så er det opp til hva en kan/vil kutte. Jeg prioriterer vekk egen bolig, da jeg ikke trenger det og heller ikke vil ha det. Men det er også pga at jeg har mulighet til det. Alle har selvsagt ikke det. Men dette gir altså meg en veldig mye bedre økonomi og frihet. Anonymkode: 1798a...aff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Konseptet er veldig interessant, selv om jeg har levd slik i åresvis. Med lav inntekt må en kutte der en kan for å ha råd til det en har lyst på. Så er det opp til hva en kan/vil kutte. Jeg prioriterer vekk egen bolig, da jeg ikke trenger det og heller ikke vil ha det. Men det er også pga at jeg har mulighet til det. Alle har selvsagt ikke det. Men dette gir altså meg en veldig mye bedre økonomi og frihet. Anonymkode: 1798a...aff Hvorfor trenger du/vil ikke ha egen bolig? spør bare av nyskjerrighet. Har selv tenkt tanken på å selge min, da 50% av inntekt går til bokostnader. Har ikke penger til hverken fond eller festing👀👀👀 Anonymkode: 15090...013 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #7 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvorfor trenger du/vil ikke ha egen bolig? spør bare av nyskjerrighet. Har selv tenkt tanken på å selge min, da 50% av inntekt går til bokostnader. Har ikke penger til hverken fond eller festing👀👀👀 Anonymkode: 15090...013 En har som regel noen valg ang om en velger vekk dette: - man bor gratis/veldig billig hos sine foreldre. Dette hos dem eller egen leil i huset. -man bor gratis/veldig billig på familiens hytte. Selvsagt om en slik finnes. - man kjøper/leier et veldig rimelig hus på et veldig rimelig sted. Med de fordeler/ulemper dette kan medføre. -man kan bo i telt eller campingvogn om dette også er et ønske. Dette kan være veldig billig/ikke fullt så billig. Jeg bor altså gratis på familiehytta. Betaler bare strøm her, setter av 1500 i mnd til dette. På sikt kommer jeg til å arve halvparten av både den, huset til mine foreldre og penger. Dette er antakelig minst 20+ år til ennå. Anonymkode: 1798a...aff 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ekkoet Skrevet 6. juli 2021 #8 Del Skrevet 6. juli 2021 Blobette skrev (1 time siden): For meg, med en snittinntekt på kanskje 350 000, vil jeg nå mitt mål innen FIRE sannsynligvis innen 15 år etter jeg startet. Mitt FIRE-mål er nedbetalt bolig, utleieleilighet, 1 million i fond. Jeg spør litt dumt fordi jeg ikke er så inne på dette, jeg synes det virker litt utopisk. Er dette en snittinntekt før eller etter skatt? Det kommer jo an på hvor mye man har nå man begynner, hvilken bolig man snakker om og om utleieboligen er fullfinansiert, men om du regner med å spare 200 000 i året, så vil 15 år gi 3 millioner. Det rekker vel ikke til nedbetalt bolig + nedbetalt utleieblig + 1 million i fond? Eller hvordan ser regnestykket ut? 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #9 Del Skrevet 6. juli 2021 4% regelen er for de som allerede er nær pensjonsalder. Altså folk i 50-60 årene. Er man i 30-årene kan man ikke gå for 4%. Da er uttaksgrensen mellom 2 og 2,5%. Skal man gå all inn for denne strategien er det en viktig egenskap man må ha. Og det er ikke sparing. Det klarer alle. Men matematikk. Det er på dette punktet de fleste feiler. De investerte ikke nok i matematikkunnskapene. Anonymkode: c9be4...93d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blobette Skrevet 6. juli 2021 Forfatter #10 Del Skrevet 6. juli 2021 1 minutt siden, ekkoet said: Jeg spør litt dumt fordi jeg ikke er så inne på dette, jeg synes det virker litt utopisk. Er dette en snittinntekt før eller etter skatt? Det kommer jo an på hvor mye man har nå man begynner, hvilken bolig man snakker om og om utleieboligen er fullfinansiert, men om du regner med å spare 200 000 i året, så vil 15 år gi 3 millioner. Det rekker vel ikke til nedbetalt bolig + nedbetalt utleieblig + 1 million i fond? Eller hvordan ser regnestykket ut? Det er snittinntekt før skatt. Men det blir også litt feil. Først studerte jeg, og da tok jeg studielån pluss tjente kanskje 100 000 i året. Så var det en del år med 200 - 300 000. Og nå er det kanskje 500 000 i året. Så det har vært store variasjoner. Jeg sparer ikke så mye på sparekonto. Jeg investerer i bolig eller mer nylig indeksfond. Det er det som gjør FIRE mulig for de fleste. Jeg kjøpe leilighet så fort jeg fikk muligheten. Første leilighet jeg kjøpe var jo nærmere 1,5 millioner, men ville i dag kostet nærmere 4. Kjøpte min andre leilighet, med fult lån og den har nok hatt prisstigning på 2 millioner. Så bare med bolig har jeg tjent 4,5 millioner bare på prisstigning. Med indeksfond får du også mer tilbake enn du setter inn. Der er 10% stigning i året vanlig. Om jeg bare hadde investert alt der, uten å ta noe lån (som lønner seg om man har orden i sysakene) hadde jeg endt opp med 6,3 millioner etter 15 år, ikke 3, ved å investere 200 000 i året. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #11 Del Skrevet 6. juli 2021 Følger denne! Jeg har hele livet levd sparsommelig og investert i eiendom. Men nå vil jeg gjøre noe fornuftig med pengene. Jeg ser for meg å spare 20-40k i måneden, men jeg har ikke peiling. Hva er det dere har satset pengene på? Anonymkode: 1fdac...3cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
newman01 Skrevet 6. juli 2021 #12 Del Skrevet 6. juli 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Veldig spennende tema. Selv sparer jeg i overkant av 80 % av lønnen. Håper å nå FIRE om mellom 8-10 år, da er jeg rundt 35 år. Da har jeg nedbetalt bolig og ca. 4-5 millioner i fond. Med mitt forbruk skal det holde å ta en uttak på 4 % fra fondet hvert år. Regner ikke med å slutte å jobbe selv om jeg kan det, men å ha muligheten til å slutte på dagen om jeg vil motiverer meg. Anonymkode: 9ef83...a39 Med 5mill på fond og uttak på 4%, skattesats på 31,68% og formuesskatt må bli rimelig trangt å leve. Og dersom uttak økes for for å sikre et komfortabelt liv vil jo fondet tømmes rimelig raskt. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hvemsomhelst Skrevet 6. juli 2021 #13 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): En har som regel noen valg ang om en velger vekk dette: - man bor gratis/veldig billig hos sine foreldre. Dette hos dem eller egen leil i huset. -man bor gratis/veldig billig på familiens hytte. Selvsagt om en slik finnes. - man kjøper/leier et veldig rimelig hus på et veldig rimelig sted. Med de fordeler/ulemper dette kan medføre. -man kan bo i telt eller campingvogn om dette også er et ønske. Dette kan være veldig billig/ikke fullt så billig. Jeg bor altså gratis på familiehytta. Betaler bare strøm her, setter av 1500 i mnd til dette. På sikt kommer jeg til å arve halvparten av både den, huset til mine foreldre og penger. Dette er antakelig minst 20+ år til ennå. Anonymkode: 1798a...aff Det er bare en ting som skurrer litt, og det er å velge å bo gratis på andres bekostning for å legge opp penger til seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #14 Del Skrevet 6. juli 2021 Hvemsomhelst skrev (Akkurat nå): Det er bare en ting som skurrer litt, og det er å velge å bo gratis på andres bekostning for å legge opp penger til seg selv. Det skurrer ikke i det hele tatt om dette blir satt pris på, nettopp pga samme grunner som den som gjør det har. Det er mulig for flere å se den økonomiske fordelen og friheten det har. Anonymkode: 1798a...aff 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #15 Del Skrevet 6. juli 2021 Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden): Det er bare en ting som skurrer litt, og det er å velge å bo gratis på andres bekostning for å legge opp penger til seg selv. Det blir litt som de som stiller opp i media under sakene om å komme seg inn på boligmarkedet på egenhånd og sier "jeg bodde gratis hjemme hos foreldrene mine" oh, honey…. Anonymkode: 9bc92...268 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #16 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det blir litt som de som stiller opp i media under sakene om å komme seg inn på boligmarkedet på egenhånd og sier "jeg bodde gratis hjemme hos foreldrene mine" oh, honey…. Anonymkode: 9bc92...268 Du ser ikke at foreldrene mulig ønsket å tilrettelegge for dette? Anonymkode: 1798a...aff 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #17 Del Skrevet 6. juli 2021 Hvemsomhelst skrev (1 minutt siden): Det er bare en ting som skurrer litt, og det er å velge å bo gratis på andres bekostning for å legge opp penger til seg selv. Ja, jeg med store bo utgifter kunne aldri tenkt meg dette😌skulle gjerne spart i IPS, med 22% (utsatt) skattefradrag. Bedre enn nærmere 32%, ved fond og aksjer. Blir også 50% ufør snart, da får man uttak tidligere. men pga dyre medisiner og ekstremt dyrt kosthold pga mage og tarmsykdom, er det ingenting til overs😭 vurderer seriøst å leie for å få det litt romsligere! men det er også å skyte seg i leggen(fra min synsvinkel)☺️ Anonymkode: 15090...013 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #18 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Veldig spennende tema. Selv sparer jeg i overkant av 80 % av lønnen. Håper å nå FIRE om mellom 8-10 år, da er jeg rundt 35 år. Da har jeg nedbetalt bolig og ca. 4-5 millioner i fond. Med mitt forbruk skal det holde å ta en uttak på 4 % fra fondet hvert år. Regner ikke med å slutte å jobbe selv om jeg kan det, men å ha muligheten til å slutte på dagen om jeg vil motiverer meg. Anonymkode: 9ef83...a39 Hvor mye sparer du i måneden for å oppnå 4-5mill om 10år? Anonymkode: 1fdac...3cd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
enkefru Skrevet 6. juli 2021 #19 Del Skrevet 6. juli 2021 Det finnes allerede en tråd om dette Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #20 Del Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Du ser ikke at foreldrene mulig ønsket å tilrettelegge for dette? Anonymkode: 1798a...aff Joda, selvfølgelig! Men å kalle det for å komme inn på boligmarkedet uten hjelp - DET blir for dumt. Anonymkode: 9bc92...268 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå