AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 Jeg er 23år og jobber med 4 andre damer på 40år og oppover, d😅Blant disse damene har det vært mobbing, utestenging, ignorering, hersing og en elendig sjef som ikke har tatt i et tak. De er slik mot meg og hverandre, det er altså ikke en koselig arbeidsplass å møte til. Jeg grudde meg til jobb hver eneste dag. Jeg har holdt ut, men i mai fikk jeg nok og ble knust av hele jobben. Jeg dro til legen og forklarte situasjonen som sykemeldte meg 100% for en stund. Nå i sykemeldingen har jeg vært på andre jobbintervju og fikk nå et tilbud jeg virkelig vil ha. Jobben starter dog 1 august, og jeg har oppsigelsestid i nåværende jobb. Så hva skjer om jeg bare slutter og ikke bruker oppsigelsetiden? Er det andre måter jeg kan løse dette på? Anonymkode: 61453...863
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 Du forhandler om oppsigelsestiden med lederen din. Ellers vil det slå tilbake på deg negativt mtp spesielt referanser. Anonymkode: 1b551...a82 6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 Ville prøvd mitt ytteste å ikke brenne broer i arbeidslivet. Man vet aldri hvem man kan treffe på om 5-10 år. Snakk med din nåværende leder og se om dere blir enige om noe sammen Anonymkode: f0f6b...55f 6
Zooey Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 Si til din nye arbeidsgiver at du ønsker å starte tidlig, men at du må forhandle oppsigelsestid med nåværende arbeidsgiver. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #5 Skrevet 6. juli 2021 Jeg var i en lignende situasjon hvor jeg hadde vært på intervju og fått tilslag på en jobb som begynte nærmest umiddelbart. Dette var en fast jobb med fremtid mens jobben jeg hadde var en deltids butikkjobb. Jeg gikk til sjefen, la alle kortene på bordet og forklarte situasjonen. Hun forsto meg 100% og fikk fordelt bort alle vaktene mine til andre og jeg kunne begynne i ny jobb i løpet av noen få dager. Det skal sies at jeg hadde en veldig god tone med min sjef, det spørs jo hvordan din er hvis vedkommende ikke er like imøtekommende. Anonymkode: cd377...7a3 1
nomore82 Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 Oppsigelsestiden er ikke noe du velger, det er noe som er kontraktsfestet. Og i denne perioden har du arbeidsplikt og arbeidsgiver har lønnsplikt. Kun du kan frita arbeidsgiver for lønnsplikt og kun arbeidsgiver kan frita deg for arbeidsplikt. Dersom du velger å ignorere dette så vil arbeidsgiver kunne kreve at du dekker det økonomiske tapet de opplever med at du ikke møter på jobb. I tillegg får du naturligvis ingen god sluttattest og noen referanse kan du se lenge etter. 5
Gjest Passpartou Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er 23år og jobber med 4 andre damer på 40år og oppover, d😅Blant disse damene har det vært mobbing, utestenging, ignorering, hersing og en elendig sjef som ikke har tatt i et tak. De er slik mot meg og hverandre, det er altså ikke en koselig arbeidsplass å møte til. Jeg grudde meg til jobb hver eneste dag. Jeg har holdt ut, men i mai fikk jeg nok og ble knust av hele jobben. Jeg dro til legen og forklarte situasjonen som sykemeldte meg 100% for en stund. Nå i sykemeldingen har jeg vært på andre jobbintervju og fikk nå et tilbud jeg virkelig vil ha. Jobben starter dog 1 august, og jeg har oppsigelsestid i nåværende jobb. Så hva skjer om jeg bare slutter og ikke bruker oppsigelsetiden? Er det andre måter jeg kan løse dette på? Anonymkode: 61453...863 Da kan du havne i retten og bli dømt til erstatning.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 Ville tatt kontakt med arbeidsgiver og forklart at du nok ikke kommer tilbake, be om å få avslutte arbeidsforholdet med en gang. kan jo være de lar deg gå. Bedre å gjøre det ryddig i hvert fall. Anonymkode: 77456...6aa 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 Dette er en vanlig problemstilling. Og de aller fleste greier å forhandle fram en løsning for begge parter. Gå til sjefen, legg kortene på bordet og h*n vil mest sansynlig la deg gå når du trenger det. Som noen andre sier, ikke brenn broer. Du har ikke vært i arbeidslivet lenge nok til at du kan seile avgårde og drite i en dårlig referanse Anonymkode: cfdb8...3e3 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #10 Skrevet 6. juli 2021 Ikke fullt så naiv her inne som på dinbaby? Nei, det er ikke bare å være syk en dag for så å aldri møte opp på jobb igjen. Du kan risikere å bli stevnet for retten av arbeidsgiver. Du har en arbeidsavtale å forholde deg til, og brudd på denne kan dras for retten. Anonymkode: c4ac7...d47 1
Whistler Skrevet 6. juli 2021 #11 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): ................. Så hva skjer om jeg bare slutter og ikke bruker oppsigelsetiden? Er det andre måter jeg kan løse dette på? Anonymkode: 61453...863 Det kalles å "fantegå". Ikke spesielt ærefullt, og i realiteten beskriver det ulovlig fravær fra arbeidsplassen. Snakk med arbeidsgiver og se etter en løsning. Arbeidsgiver kan de facto kreve at du står løpet ut med loven (og konsekvensmuligheter) i hånd. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #12 Skrevet 6. juli 2021 Du må jo forholde deg til den oppsigelsestiden du har. Du kan vel - hvis legen er enig - gå sykemeldt hele oppsigelsestida di, men da kan du neppe begynne i din nye jobb samtidig. Enig med de andre at dere må ta du må ta et møte med sjefen, legge kortene på bordet og håpe at dere kan bli enige om noe. Anonymkode: 47106...002
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #13 Skrevet 6. juli 2021 Siden du er sykmeldt nå for tiden og legen vet om problemet på jobb, så kan du spørre om lege kan skrive erklæring på at du skal slutte med øyeblikkelig virkning. Da levere du bare den til arbeidsgiver og dermed er du ikke ansatt lenger og kan begynne i ny jobb. Hvordan attesten din blir er jo en annen sak. Jeg fikk denne hjelpen av fastlege for noen år siden, så vet at det går ann. Anonymkode: f89df...ff7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #14 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Siden du er sykmeldt nå for tiden og legen vet om problemet på jobb, så kan du spørre om lege kan skrive erklæring på at du skal slutte med øyeblikkelig virkning. Da levere du bare den til arbeidsgiver og dermed er du ikke ansatt lenger og kan begynne i ny jobb. Hvordan attesten din blir er jo en annen sak. Jeg fikk denne hjelpen av fastlege for noen år siden, så vet at det går ann. Anonymkode: f89df...ff7 Dette har jeg aldri hørt om at går an, har du noe link til regelverk eller noe der jeg kan lese mer om dette? Anonymkode: 47106...002 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #15 Skrevet 6. juli 2021 Jeg bare stakk fra en jobb da jeg var ung. De dekka det opp med feriepengene mine. Anonymkode: 2be4e...cfe
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå