AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #21 Skrevet 6. juli 2021 3 år og spiser is til dessert på lørdager, og så er det kaker når noen i barnehagen har bursdag. Hun drikker kun vann og av og til melk til frokost. Blir is oftere på sommeren i år, og hun fikk sin første is på sen sommeren i fjor. Hun liker ikke godteri men får kjeks som snacks av og til også. Hun er litt under normal vektig, og er kresen på mat, så om hun spiser noe, så er det bedre enn ingenting . Anonymkode: c60c6...649
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #22 Skrevet 6. juli 2021 velociraptor skrev (1 time siden): Min fikk ikke sukker da hun var så liten som 2-3 år. Is i barnehagen?? har heldigvis ikke fått sånt i barnehagen vår, kun på sommeravslutningsfesten. Laget hjemmelaget is av moste frosne bær, eplejuice, smoothies i saftisformer etc. (ja, jeg er klar over at frukt og bær inneholder fruktsukker, men ungen gikk jo ikke på lavkarbo selv om vi ventet med å introdusere raffinert sukker). Barna dør ikke av å få en is i barnehagen! Trenger alt å være enten eller? I denne varmen som stort sett er over hele Norge nå, så håper jeg barna får en kald is å kjøle seg ned med. Anonymkode: 7b3d1...b83 3
Blomsterpotta Skrevet 6. juli 2021 #23 Skrevet 6. juli 2021 Barnebarnet mitt på 1.5 år får is hver dag når det er så varmt. Kan få opptil flere daglig også. Er bare fryst sukkerfri saft uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #24 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (49 minutter siden): Hvorfor ikke lage is selv da? Litt mango, kokosmelk og lime blendet sammen og fryst, blir kjempe god is! Og barnet kan spise flere om dagen 😄👌 I barnehagen vår får de saftis og saft på de varmeste dagene, noe jeg tenker er helt innafor. Hjemme har vi is innimellom nå på sommeren, men lager mest selv til 2 åringen. Han på 8 mnd har også fått hjemmelagd flere ganger. Anonymkode: 808bb...403 Er jo sukker i kokosmelk og. Vi lager ofte denne du skriver her, med god samvittighet. Men så er ikke vi fanatikere heller, noen av veiene. En gylden mellomvei. Anonymkode: 7b3d1...b83 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #25 Skrevet 6. juli 2021 Jeg lager smoothie blanding osv og fryser ned i slike is-plastikk-dings man kjøper på ikea, da gir jeg oftere med litt bedre samvittighet 😅 ellers får han vanlig is dersom de rundt han spiser det eller vi er på besøk og de serverer/tilbyr Anonymkode: 9ed72...2c0 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #26 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg lager smoothie blanding osv og fryser ned i slike is-plastikk-dings man kjøper på ikea, da gir jeg oftere med litt bedre samvittighet 😅 ellers får han vanlig is dersom de rundt han spiser det eller vi er på besøk og de serverer/tilbyr Anonymkode: 9ed72...2c0 Om du lager smoothien med juice, så er der jo en god del sukker i disse Isene også. Om det er pga sukker vanlig is er «farlig». Anonymkode: 7b3d1...b83 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #27 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): De får en is av å til. Men i sommer har de toppen fått 2 is hver og da har det hvert sånn smoothie is. Jeg er ikke fan av å gi ungene søtsaker. Det har de ikke godt av. Anonymkode: a4efc...466 Synes heller synd på barna som ikke kan få en kald saftis eller to i denne varmen...! Alt med måte, og ingen grunn til at normalt friske barn ikke kan få en saftis hver dag i varmen! Det er sukker i mye annet også, både fra pålegg/yoghurt osv. Anonymkode: 7b3d1...b83 9
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #28 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg gir is maks 2-3 ganger i uka hvis det er steikvarmt, noe det sjelden er. Så stort sett gir jeg en is på lørdag, ikke hver lørdag engang, når det er sommer og thats it. Enten en frukt-is eller vaniljestang. Barnet er 2,5 år og sier stadig at de har spist is i bhg. Hvilke begrensninger pleier bhg å ha? Synes det virker som de propper barna fulle av både pizza, vafler og is.... Mannen mener barnet kan spise is daglig når det er sommer. "Det er jo bare saft" sier han om lollipop f.eks😩🙈Så han gir noen ganger uten at jeg er enig, og da gir ikke jeg lørdagsisen. Det blir litt kjeks/kaffebrød om vi er på besøk, får i seg mer enn nok søtt.. Prøver å begrense alt til lørdager jeg, og bare litt. Barnet koser seg med noen buketter brokkoli eller gulrotstaver, så hvorfor proppe i sukker? "Må jo få kooose seg hn og!" sier mannen, gamle tanter osv. Men synd at barnet skal forbinde kos med sukker..... Føler det er litt bjørnetjeneste å la barnet bli vant til mye is osv. Vil ikke være helt "fysj, is er ikke bra å spise" heller. Det er jo godt i ny og ne, men mengden trenger da ikke å være så stor. Anonymkode: 51925...b29 Kritikk til de som gjør det annerledes samtidig som du fremhever perfekte deg.. Anonymkode: cfad9...956 1
velociraptor Skrevet 6. juli 2021 #29 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Barna dør ikke av å få en is i barnehagen! Trenger alt å være enten eller? I denne varmen som stort sett er over hele Norge nå, så håper jeg barna får en kald is å kjøle seg ned med. Anonymkode: 7b3d1...b83 Hvem har sagt at de dør av det? De dør ikke av å ikke få mat en dag heller, men de fleste hadde blitt sure om barnet ikke hadde fått mat i løpet av hele barnehagedagen. Skal virkelig målet for om det barnehagen gjør er bra, kun gå på om alle barna overlever? Barna kan forøvrig kjøle seg ned med is, som i frossent vann. Har aldri møtt et barn som ikke liker å suge på isbiter, og for de som er så små at de kan sette i halsen kan man gi vannis på pinne. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Om du lager smoothien med juice, så er der jo en god del sukker i disse Isene også. Om det er pga sukker vanlig is er «farlig». Anonymkode: 7b3d1...b83 Sukker er ikke sukker. Det er forskjell på naturlig fruktsukker i frukt/bær, og tilsatt sukker. Ut over det har jeg aldri laget smoothies av juice, lager av frosne bær most sammen med avokado, kesam naturelle eller gresk yoghurt, men som sagt har jeg av og til frosset eplejuice i isformer. Om du ikke evner å se forskjellen på å gi småbarn sukkerbiter og å gi dem epler, så er det nok ganske dødfødt å diskutere med deg. AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Synes heller synd på barna som ikke kan få en kald saftis eller to i denne varmen...! Alt med måte, og ingen grunn til at normalt friske barn ikke kan få en saftis hver dag i varmen! Det er sukker i mye annet også, både fra pålegg/yoghurt osv. Anonymkode: 7b3d1...b83 De som ikke ønsker å gi raffinert sukker gir vel neppe yoghurt med sukker i heller, det er jo dessert. Og sukker i pålegg? Hva slags pålegg da? Syltetøy? Det er da ikke hverdagspålegg det heller, eller noe man gir 2-3-åringer? 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #30 Skrevet 6. juli 2021 Hjemmelaget is som er sunn er så enkelt som å bare bruke frukt og bær. Man trenger ikke kokosmelk eller yougurt og slike ingredienser for å lage god is. Skrell en pære og mos den i blender, frys den i form og man har pæreis. Gjør det samme med mango, vannmelon, ananas, jordbær og andre bær. Det blir godt og er akkurat like sunt som å spise frukt og bær bare at det er frossent. Vi lager sånn is i barnehagen jeg jobber i og serverer til barna hver dag om sommeren. Kjøper man ferdig frosne bær eller fruktblanding så er det gjerne tilsatt sukker. En annen ting vi også lager er bare fryst vann på pinne, hvor barna putter oppi valgfri bær sammen med vannet i formen. Vi koker vannet og avkjøler det før vi fryser det for da blir det helt gjennomsiktig og ikke duggete når det har fryst. For småbarn så er det stor stas med disse "isbitisene" med blåbær og bringebær inni. Og de gjør absolutt nytta si i varmen like mye som sukkerholdig kjøpeis. Anonymkode: 24a71...773 5
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #31 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): De får en is av å til. Men i sommer har de toppen fått 2 is hver og da har det hvert sånn smoothie is. Jeg er ikke fan av å gi ungene søtsaker. Det har de ikke godt av. Anonymkode: a4efc...466 Hvorfor har de ikke godt av søtsaker? Så lenge det er begrenset mengde og man pusser tennene så er det jo ikke noe å være redd for. Anonymkode: 3895f...16d
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #32 Skrevet 6. juli 2021 Får ikke annet enn frukt og bær av meg. Får is av så mange naboer o.l. at det holder i massevis. Anonymkode: 3be5f...96b 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #33 Skrevet 6. juli 2021 Min 3 åring: Juice eller havremelk til frokost og kvelds. Ellers vann. Til frokost og kvelds er det gjerne hjemmelaga syltetøy eller hjemmelaga sukkerfri nugatti som søtpålegg. Men han velger som oftest makrell i tomat eller kikertpålegg. Frukt får han 1 gang daglig, ellers grønnsaker eller bær. lolipop eller andre saftiser om det er varmt(ja, det kan bli daglig). Han får aldri melkeis Får aldri noe annet søtt annet enn litt kake når det er bursdager(og det er ikke ofte, kanskje 3-4 ganger i året). Får aldri brus og saft, det går i vann Anonymkode: 2bb37...8f0
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #34 Skrevet 6. juli 2021 Får når vi har det selv. Is hender det vi har om sommeren og da får selvsagt barna også, kaker når vi er i selskap osv. Får et normalt forhold til sukker og det er ikke fy-fy. Anonymkode: a3fff...3ee
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #35 Skrevet 6. juli 2021 velociraptor skrev (3 timer siden): Hvem har sagt at de dør av det? De dør ikke av å ikke få mat en dag heller, men de fleste hadde blitt sure om barnet ikke hadde fått mat i løpet av hele barnehagedagen. Skal virkelig målet for om det barnehagen gjør er bra, kun gå på om alle barna overlever? Barna kan forøvrig kjøle seg ned med is, som i frossent vann. Har aldri møtt et barn som ikke liker å suge på isbiter, og for de som er så små at de kan sette i halsen kan man gi vannis på pinne. Sukker er ikke sukker. Det er forskjell på naturlig fruktsukker i frukt/bær, og tilsatt sukker. Ut over det har jeg aldri laget smoothies av juice, lager av frosne bær most sammen med avokado, kesam naturelle eller gresk yoghurt, men som sagt har jeg av og til frosset eplejuice i isformer. Om du ikke evner å se forskjellen på å gi småbarn sukkerbiter og å gi dem epler, så er det nok ganske dødfødt å diskutere med deg. De som ikke ønsker å gi raffinert sukker gir vel neppe yoghurt med sukker i heller, det er jo dessert. Og sukker i pålegg? Hva slags pålegg da? Syltetøy? Det er da ikke hverdagspålegg det heller, eller noe man gir 2-3-åringer? Brunost, prim? Anonymkode: 7b3d1...b83
velociraptor Skrevet 6. juli 2021 #36 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Brunost, prim? Anonymkode: 7b3d1...b83 Prim aner jeg ikke hva er, men brunost inneholder melkesukker, ikke tilsatt raffinert sukker. Og veldig mange gir det kun på lørdager uansett. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #37 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor har de ikke godt av søtsaker? Så lenge det er begrenset mengde og man pusser tennene så er det jo ikke noe å være redd for. Anonymkode: 3895f...16d Når du ser på snittvekten på voksne mennesker er det ganske tydelig at det kostholdet folk flest har ikke fungerer spesielt godt på sikt. Anonymkode: c77f0...8de 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #38 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (23 timer siden): Kritikk til de som gjør det annerledes samtidig som du fremhever perfekte deg.. Anonymkode: cfad9...956 ?? Anonymkode: 51925...b29
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2021 #39 Skrevet 7. juli 2021 Jeg fryser isbiter m litt farge, og har kjøpt sånne fine sugerør fra rusta, over det varmt er det det som serveres. Ville ikke i is fella 😅 Anonymkode: 02dcd...bf6
Lafamiglia Skrevet 7. juli 2021 #40 Skrevet 7. juli 2021 AnonymBruker skrev (På 6.7.2021 den 14.01): Mine barn får noe søtt og godt hver dag, både sommer og vinter, og alle årstider. Jeg ønsker ikke at deres barndom skal være som et konsentrasjonslager. Anonymkode: fbc0d...5e6 Det var en svært merkelig uttalelse, med mindre du bare tuller, da, selvfølgelig. Vanlige folk spiser ikke søtt hver dag, og de føler selvfølgelig heller ikke at de bor i en konsentrasjonsleir av den grunn. AnonymBruker skrev (På 6.7.2021 den 14.10): Barna dør ikke av å få en is i barnehagen! Trenger alt å være enten eller? I denne varmen som stort sett er over hele Norge nå, så håper jeg barna får en kald is å kjøle seg ned med. Anonymkode: 7b3d1...b83 Nei, selvfølgelig så dør de ikke av det, men på sikt ville det vært bedre om de ikke fikk is i barnehagen. Og det er ikke fordi denne ene isen ville vært spesielt skadelig, men fordi norske barn får i seg altfor mye sukker, og da synes jeg ikke at barnehagen skal bidra til sukkermengden barn får i seg. Dessuten synes jeg det er opp til foreldrene hvor mye sukker barn skal få, og det blir vanskelig når det serveres både her og der. AnonymBruker skrev (På 6.7.2021 den 14.15): Synes heller synd på barna som ikke kan få en kald saftis eller to i denne varmen...! Alt med måte, og ingen grunn til at normalt friske barn ikke kan få en saftis hver dag i varmen! Det er sukker i mye annet også, både fra pålegg/yoghurt osv. Anonymkode: 7b3d1...b83 Jo, det finnes helsegrunner til at normalt friske barn kan få en saftis hver dag i varmen. Og også sukkerholdig pålegg og yoghurt bør begrenses.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå