AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 Jeg gir is maks 2-3 ganger i uka hvis det er steikvarmt, noe det sjelden er. Så stort sett gir jeg en is på lørdag, ikke hver lørdag engang, når det er sommer og thats it. Enten en frukt-is eller vaniljestang. Barnet er 2,5 år og sier stadig at de har spist is i bhg. Hvilke begrensninger pleier bhg å ha? Synes det virker som de propper barna fulle av både pizza, vafler og is.... Mannen mener barnet kan spise is daglig når det er sommer. "Det er jo bare saft" sier han om lollipop f.eks😩🙈Så han gir noen ganger uten at jeg er enig, og da gir ikke jeg lørdagsisen. Det blir litt kjeks/kaffebrød om vi er på besøk, får i seg mer enn nok søtt.. Prøver å begrense alt til lørdager jeg, og bare litt. Barnet koser seg med noen buketter brokkoli eller gulrotstaver, så hvorfor proppe i sukker? "Må jo få kooose seg hn og!" sier mannen, gamle tanter osv. Men synd at barnet skal forbinde kos med sukker..... Føler det er litt bjørnetjeneste å la barnet bli vant til mye is osv. Vil ikke være helt "fysj, is er ikke bra å spise" heller. Det er jo godt i ny og ne, men mengden trenger da ikke å være så stor. Anonymkode: 51925...b29 6
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 Hvilken is er sunnest om man først skal gi? Barnet drikker stort sett bare vann. Melk til frokost (noen ganger juice blanda med vann) og kvelds. Ikke saft, ikke brus. Har regna med at hn drikker melk og vann i bhg og. Håper det ikke gis annet..? Anonymkode: 51925...b29
Sunshineyellow Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 Med første er det lett å holde unna. Med resten så kan man ikke droppe å gi dersom man gir til eldste. Velg is med masse frukt i eller kjøp små is.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 Så og si daglig. 3,5år, her spiser som oftest de hun leker med is, og så lenge middagen er spist har jeg ikke samvittighet til å si nei. Anonymkode: db25a...83f 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #5 Skrevet 6. juli 2021 Min toåring prøver jeg å fete opp litt, så han får fløteis nesten hver dag. (Han er undervektig og spiser generelt dårlig.) Anonymkode: 6c0ca...3e0 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 Om sommeren når det er veldig varmt og han sliter med å få i seg vann, ser jeg ingenting galt med å gi noen saftis i løpet av dagen. Spør han om is og jeg sier nei, er det aldri noe krise. Han får generelt ikke godteri, han vet ikke hva lørdagsgodt er ennå. Jeg spiser ikke noe godis før han har lagt seg, så. Men klart, han spiser kake om vi er i bursdager og andre selskap. Men det er jo ikke så ofte, så det ser jeg ikke noe galt i. Anonymkode: 0c6f1...f67 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 Min spiser noen ganger ikke særlig mye middag. Da er det ihvertfall ingen sjanse for is etterpå fra meg. Mer irriterende at faren gir da, enn når en ok porsjon middag er inntatt. vil noen dele oppskrift på fruktis som er helt fin å spise ofte? Anonymkode: 51925...b29
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Min spiser noen ganger ikke særlig mye middag. Da er det ihvertfall ingen sjanse for is etterpå fra meg. Mer irriterende at faren gir da, enn når en ok porsjon middag er inntatt. vil noen dele oppskrift på fruktis som er helt fin å spise ofte? Anonymkode: 51925...b29 Du og mannen din må bli enige om hva som er greit. Mitt barn på 2.5 år har fått to is hjemme, og kake kanskje 5 ganger i løpet av livet. Drikker stort sett bare vann, og noen ganger melk og juice. Han har fått is i barnehagen ihvertfall 5 ganger. Anonymkode: 0d786...beb 1
velociraptor Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 Min fikk ikke sukker da hun var så liten som 2-3 år. Is i barnehagen?? har heldigvis ikke fått sånt i barnehagen vår, kun på sommeravslutningsfesten. Laget hjemmelaget is av moste frosne bær, eplejuice, smoothies i saftisformer etc. (ja, jeg er klar over at frukt og bær inneholder fruktsukker, men ungen gikk jo ikke på lavkarbo selv om vi ventet med å introdusere raffinert sukker). 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #10 Skrevet 6. juli 2021 I perioder hver dag. Feks når det er varmt på sommeren, ferie osv. ellers aldri. Har ikke fast lørdagsgodt. Koser oss når det er noe spesielt som skjer (som er ganske sjeldent😂) Anonymkode: 5d20e...27f 2
Kontorotta Skrevet 6. juli 2021 #11 Skrevet 6. juli 2021 Mange spørsmål og tanker i innlegget ditt. Mitt barn var heldig og hadde en avdelingsleder som likte å bevege seg ute, klatre i trær og base i snøen. Barna på den avdelingen gjorde ofte dette når de skulle ha det ekstra gøy. Til bursdager fikk de oppkuttet frukt. på andre avdelinger i samme barnehage, var det ledere som likte bedre å kose seg. Der vanket det vafler, kjeks og boller når det skulle være ekstra hyggelig. Var de på bytur, hendte det vel to ganger i løpet av fem år, at vårt barn var på Burger King med barnehagen. For meg spilte ikke disse to gangene noe som helst, i og med at vi aldri var der. Var ei mor som derimot syntes det var helt forferdelig. Nå har vi jo et litt eldre barn, men i fjor var det kjeks, kaker, saft, pølser, godis neste hver dag de to siste ukene av skolen. I år var det to ganger, fordelt på de to siste mnd. Angående is, og hvor ofte i 3 års alderen, var det ikke ukentlig. Selv ikke på de varmeste sommerukene. Nå derimot, som 11 åring, har det blitt litt mer. Jeg tenker generelt at tanke på at man absolutt må kose seg med raffinert sukker er feil. Kos kan være mye annet. Kjente en tre åring som gledet seg til hver lørdag, for da fikk han oliven til barnetv. 3
Prøver18 Skrevet 6. juli 2021 #12 Skrevet 6. juli 2021 Lag is av sukkerfri saft så kan du gi ubegrenset 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #13 Skrevet 6. juli 2021 Hvorfor ikke lage is selv da? Litt mango, kokosmelk og lime blendet sammen og fryst, blir kjempe god is! Og barnet kan spise flere om dagen 😄👌 I barnehagen vår får de saftis og saft på de varmeste dagene, noe jeg tenker er helt innafor. Hjemme har vi is innimellom nå på sommeren, men lager mest selv til 2 åringen. Han på 8 mnd har også fått hjemmelagd flere ganger. Anonymkode: 808bb...403 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #14 Skrevet 6. juli 2021 Har en toåring som elsker is, og har to eldre søsken som spiser mer is enn hn. Men jeg lager is med sukkerfri saft så kan hn bare slafse i seg i varmen. Anonymkode: 90a0b...e7d
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #15 Skrevet 6. juli 2021 De får en is av å til. Men i sommer har de toppen fått 2 is hver og da har det hvert sånn smoothie is. Jeg er ikke fan av å gi ungene søtsaker. Det har de ikke godt av. Anonymkode: a4efc...466
Pølsevann Skrevet 6. juli 2021 #16 Skrevet 6. juli 2021 Får is hver dag når det er varmt på sommeren. Noen ganger 2 ganger om dagen. Blanding av saftis og hjemmelaget is av frukt/bær. Ellers får hun 3-5 mariekjeks/bokstavkjeks/tom&jerrykjeks 1-2 ganger i uka. Godteri liker hun ikke, og annen snacks er bær eller nøtter. Så jeg synes ikke det gjør noe om det er en del is. Hun spiser mye og variert mat. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #17 Skrevet 6. juli 2021 Mine barn får noe søtt og godt hver dag, både sommer og vinter, og alle årstider. Jeg ønsker ikke at deres barndom skal være som et konsentrasjonslager. Anonymkode: fbc0d...5e6 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #18 Skrevet 6. juli 2021 Da hun var 2-3 fikk hun ikke godteri (aldri, var ikke interessert heller), men hun fikk saftis hver dag på ferie i Spania og på varme dager hjemme. 5 år nå, fortsatt ikke så stas med godteri, men saftis får hun ofte nå som det er så varmt. Begrenser fløteisen, da er hun mett i mange timer etterpå.. Anonymkode: 75851...7c7
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #19 Skrevet 6. juli 2021 Nå er det lenge siden mine var små, men kan ikke huske det var hver dag nei. De har heller ikke spist is og vafler hver dag i bhg, det hadde jeg tatt med en klype salt. Anonymkode: d37ed...441
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #20 Skrevet 6. juli 2021 "en is" er jo like generelt som "et glass saft". Jeg aner ikkeo m du mener at du gir barnet en stor kroneis eller en hjemmelaget saftis. Det første bør barnet helt åpenbart aldri få - han eller hun vil få magevondt av å spise så mye kald fløte. Det siste kan barnet like åpenbart få i samme frekvens som normal saft. Å lage opp smoothie, feks (eller saft eller resten av juicekartongen, eller sjokkomelk, eller etc), og så fryse det i små is-former er veldig enkelt. Du bare lager litt ekstra og fryser det dere ikke drikker. Hovedproblemet med å gi små barn is er ikke kaloriene eller sukkeret. Problemet er at en stk kjøpeis er så stor i forhold til kroppsvekten til et barn at risikoen for at det får magetrøbbel (ikke nødvendigvis der og da, kanskje utpå neste morgen) er gigantisk. Å gi en 2-3 åring en komersiell is med en dl frossen fløte, feks, er ren risikosport. Frossen mat er tungførdøyelig i seg selv, og bør alltid porsjoneres ut etter kroppsvekt. Anonymkode: abd8d...9d8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå