AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #1 Skrevet 6. juli 2021 Hei! Jeg er på ferie i Spania (det er av helsemessige årsaker, og jeg er fullvaksinert). Spiste akkurat lunsj på et sted, og glemte meg helt bort og spiste stekt egg hvor plommen var rennende. Fikk egentlig servert to egg, spiste det ene før jeg kom på at man IKKE skal spise rå egg i utlandet. Nå er jeg så stressa, kan noen plis berolige meg. Er så redd for at jeg skal få salmonella… Noen som har spist tilnærma likt og IKKE fått salmonella? Vil ikke høre skrekkhistorier. Hilsen superstressa! Anonymkode: 2d7e8...384
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #2 Skrevet 6. juli 2021 Hvis egget var stekt så er det da ikke rått selv om plommen er rennende? Anonymkode: 38821...276 2
Abla Skrevet 6. juli 2021 #3 Skrevet 6. juli 2021 Egget var godt stekt ja, men plommen var jo bare lunken og rennende, så det er vel ikke helt bra..
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #4 Skrevet 6. juli 2021 Utlandet er så mangt! Spiser eggs Benedict overalt, aldri hatt noe problem, og der er alltid plommen rennende. Anonymkode: 85925...0ff 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #5 Skrevet 6. juli 2021 Tror dette går helt fint altså Anonymkode: 38821...276 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #6 Skrevet 6. juli 2021 Jeg bor i utlandet og spiser rennende plomme hver dag. Visste ikke at det store utland var så farlig. Spania følger vel uansett en del EU-regler med tanke på egg, så ville ikke bekymret meg i det hele tatt. Anonymkode: 68b63...031 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #7 Skrevet 6. juli 2021 Selv om det er en viss fare for salmonella, betyr det ikke at alle egg er salmonellainfisert. Du finner vel ut om ditt var det snart... Anonymkode: ee12b...86b
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #8 Skrevet 6. juli 2021 Jeg har spist rå eggeplomme i de fleste av de 40+ landene jeg har vært i, også i Asia. Jeg velger anerkjente hotell og restauranter, og stoler da på at de serverer mat som ikke gir dem et dårlig rykte. Har aldri blitt dårlig. Anonymkode: 6ffc4...6ba 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #9 Skrevet 6. juli 2021 Men mindre du er gravid eller har svekket immunforsvar, hadde jeg ikke giddet å stresse. Dersom ovennevnte ville jeg unngått rå egg, det inkluderer majoneser og enkelte sauser. Anonymkode: 87df9...24b
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #10 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Men mindre du er gravid eller har svekket immunforsvar, hadde jeg ikke giddet å stresse. Dersom ovennevnte ville jeg unngått rå egg, det inkluderer majoneser og enkelte sauser. Anonymkode: 87df9...24b Samboeren min ble forresten kjempedårlig etter å ha spist jordbær med krem i Spania, det er vanskelig å unngå alt som potensielt kan gi matforgiftning. Anonymkode: 87df9...24b
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #11 Skrevet 6. juli 2021 ET stekt egg med rennende plomme er jo ikke rått? Det er HELT vanlig at stekte egg er rennende, så ville ikke tenkt noe mere på dette. Anonymkode: 2a171...18a 1
Jerry Lee Skrevet 6. juli 2021 #12 Skrevet 6. juli 2021 Du har spist speilegg sunny side up. Eventuelt eggs over easy. Plommen SKAL være flytende. Eggene er jo ikke rå. Har du aldri lagd dette hjemme? ☺
Ella-2 Skrevet 6. juli 2021 #13 Skrevet 6. juli 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg har spist rå eggeplomme i de fleste av de 40+ landene jeg har vært i, også i Asia. Jeg velger anerkjente hotell og restauranter, og stoler da på at de serverer mat som ikke gir dem et dårlig rykte. Har aldri blitt dårlig. Anonymkode: 6ffc4...6ba Det er jo slik at de fleste egg ikke er infisert med salmonella, så det er nok også årsaken til at du ikke er blitt syk. Men det er omtrent bare i Norge, Sverige og Finnland du kan være helt sikker på at alle egg er uten dette. Det har bl.a med kaldere klima å gjøre. Eggproduksjon i mindre skala etc. Det trenger derfor ikke ha noe med annerkjente hotell å gjøre. God koking og steking dreper jo salmonella-bakterien, så like greit å ikke ta sjansen ved å spise rå egge. Salmonella gir gjerne veldig mye mer symptomer enn annen matforgiftning. Like greit å ikke ta sjansen tenker jeg
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #14 Skrevet 6. juli 2021 Takk for mange gode svar, da roer jeg meg litt! Egget var jo såklart stekt, men plommen var rennende (og bare varm). Føler meg faktisk litt uvel, men det må jo bare være placebo😂 Forhåpentligvis.. Anonymkode: 2d7e8...384
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2021 #15 Skrevet 6. juli 2021 Ella-2 skrev (42 minutter siden): Det er jo slik at de fleste egg ikke er infisert med salmonella, så det er nok også årsaken til at du ikke er blitt syk. Men det er omtrent bare i Norge, Sverige og Finnland du kan være helt sikker på at alle egg er uten dette. Det har bl.a med kaldere klima å gjøre. Eggproduksjon i mindre skala etc. Det trenger derfor ikke ha noe med annerkjente hotell å gjøre. God koking og steking dreper jo salmonella-bakterien, så like greit å ikke ta sjansen ved å spise rå egge. Salmonella gir gjerne veldig mye mer symptomer enn annen matforgiftning. Like greit å ikke ta sjansen tenker jeg Jeg har på 40 år med rå egg, rare biff, tartarer, med mer, aldri vært matforgiftet. (vokst opp med foreldre som også var avslappet til rå mat). Så jeg ser ikke på det som mer "sjanse" enn å spise salat i Norge (toxo). Men det er jo typisk norsk å tenke at utlandet er "farlig" Anonymkode: 6ffc4...6ba 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå